تاریخ هند

مردم هندوستان هزاران سال است که در این کشور زندگی می‌کنند. تمدن دره سند یا ایندوس در زمره نخستین تمدن‌های شکل گرفته، قرار دارد. در قرن هشتم اسلام شروع به گسترش در هند نمود و
يکشنبه، 6 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تاریخ هند
تاریخ هند

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
مردم هندوستان هزاران سال است که در این کشور زندگی می‌کنند. تمدن دره سند یا ایندوس در زمره نخستین تمدن‌های شکل گرفته، قرار دارد. در قرن هشتم اسلام شروع به گسترش در هند نمود و در قرن سیزدهم قلمرو نظامی پادشاهی در پیرامون دهلی شکل گرفت. در آغاز قرن بیستم جنبش ناسیونالیستی در هند قدرت بسیاری به دست آورد. اکثر مردم هند بر این باور بودند که بریتانیا با وجودی که خطوط راه آهن و کارخانه در این کشور احداث کرده است، با آنها خوب برخورد نمی‌کند. مغولان که گروهی قدرتمند از مسلمانان بودند در حدود سال 1500 میلادی هند را تحت کنترل خود داشتند. در کمتر از یک قرن قلمرو آن در سرتاسر هند گسترش یافت.
هنگامی که در اواخر قرن پانزدهم عصر اکتشاف آغاز گردید، دریانوردان اروپایی سفر خود را به هند آغاز کردند. واسکوداگامای پرتغالی نخستین کاوشگر دریانوردی بوده که پیرامون دماغه گود هُپ (امید نیک) را در تلاش برای رسیدن به جنوب و جنوب شرقی آسیا طی کرده است. با گذشت زمان نفوذ بریتانیا بر هند بیشتر و بیشتر شد. تا اواسط قرن هجدهم مغولان قدرت خود را در این منطقه از دست داده بودند و کمپانی هند شرقی بریتانیا نه تنها تجارت را تحت کنترل خود درآورد بلکه بر بیشتر هندوستان حکومت نمود.
تاریخ هند
قطاری که مسلمانان را به خانه جدید خود در پاکستان منتقل می‌کند
در طول صد سال بعد، مردم هند شروع به شورش و سرکشی بر علیه رهبران بریتانیا نمودند. آنها در یک نبرد علنی شکست خورده و در اواسط قرن نوزدهم بریتانیای کبیر تصمیم گرفت که بر هند به طور مستقیم حکومت نماید.

بیشتر بخوانید: دین و تاریخ هند


در آغاز قرن بیستم جنبش ناسیونالیستی در هند قدرت بسیاری به دست آورد. اکثر مردم هند بر این باور بودند که بریتانیا با وجودی که خطوط راه آهن و کارخانه در این کشور احداث کرده است، با آنها خوب برخورد نمی‌کند. در سال 1920 ماهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال طلب هند شد. او هموطنان هندی خود را متقاعد ساخت که بهترین راه مبارزه با بریتانیا اعتراض به روش صلح آمیز و بدون به کار بردن خشونت است.
پس از جنگ جهانی دوم، بریتانیای کبیر با استقلال کامل هند موافقت نمود. در سال 1947 این شبه قاره به دو کشور هند با اکثریت هندو و پاکستان، سرزمین مسلمین، تقسیم شد. کمی بعد از آن میان این دو جناح مذهبی درگیری و کشمکش درگرفت. در سال 1971 شرق پاکستان به بنگلادش تبدیل شد. تا به امروز همچنان روابط میان هند و پاکستان پرتنش بوده است. یکی از درگیریهای اصلی در استان کشمیر واقع در شرق پاکستان است که هر دو کشور بر سر آن کشمکش دارند و مدعی هستند که متعلق به آنها است.
علی‌رغم آن که هند مشکلاتی با گروه‌های مذهبی بسیار خود داشته است، اما دومین کشور پرجمعیت جهان است که از زمان استقلال دارای یک دموکراسی با ثبات بوده است.
منبع :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.