آب ؛ بحران جهانی دیگر

هر فرد در روز برای انجام کارهایی از قبیل شستشو، پخت و پز و نوشیدن به حدود 20 لیتر آب نیاز دارد. اما نقاط زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارد که سکنه آن نقاط، پنج لیتر آب و کمتر برای ادامه زندگی دریافت
چهارشنبه، 9 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آب ؛ بحران جهانی دیگر
آب ؛ بحران جهانی دیگر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
هر فرد در روز برای انجام کارهایی از قبیل شستشو، پخت و پز و نوشیدن به حدود 20 لیتر آب نیاز دارد. اما نقاط زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارد که سکنه آن نقاط، پنج لیتر آب و کمتر برای ادامه زندگی دریافت می‌کنند. این وضعیت در آفریقا به ویژه برخی جوامع شرقی آفریقا وخیم‌تر است. به گفته کمیته بین‌المللی تغییرات آب و هوایی، هرچه آب و هوا گرمتر می‌شود، بارندگی بیشتری را شاهد خواهیم بود صرفاً به این دلیل که هوای گرم می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. اما الگوهای آب و هوایی احتمالاً در حال تغییر بوده به این معنی که آب بیشتری را در مناطقی خواهیم داشت که امروزه بارندگی زیادی ندارند. چرا در بعضی نقاط آب به این اندازه کم است و میزان دسترسی به آب در آینده چه تغییری خواهد کرد؟ در سراسر جهان نسبت به بیست سال گذشته، 6ر1 میلیارد نفر مردم بیشتری به آب آشامیدنی تمیز دسترسی دارند. اما رشد جمعیت و تغییرات آب و هوایی می‌تواند این تصویر را دگرگون سازد. در برخی مناطق به ویژه آن نواحی که مصرف آب در آنجا بسیار بالا است، آب به سرعت در حال کم شدن است.
به عنوان مثال رودخانه‌های متعددی وجود دارد که حتی دیگر به دریا نمی‌رسند. رود زرد در چین و رودخانه مورای دارلینگ در استرالیا دو نمونه از آنها است. شن و ماسه بایستی از ته رودخانه جمع آوری شده تا خشک نشوند. اندازه دریای آرال در آسیای میانه و دریاچه چاد در آفریقا کاهش یافته است، به این دلیل که رودخانه‌هایی که به درون آنها جریان دارند خشک شده‌اند. در تانزانیا، جوی‌ها به دلیل آنکه مردم آب بیشتر و بیشتری جهت آبیاری محصولات کشاورزی خود مصرف می‌کنند، در حال خشک شدن هستند.

بیشتر بخوانید: جهان در بحران


به گفته کمیته بین‌المللی تغییرات آب و هوایی، هرچه آب و هوا گرمتر می‌شود، بارندگی بیشتری را شاهد خواهیم بود صرفاً به این دلیل که هوای گرم می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. اما الگوهای آب و هوایی احتمالاً در حال تغییر بوده به این معنی که آب بیشتری را در مناطقی خواهیم داشت که امروزه بارندگی زیادی ندارند.
جنوب اروپا و شمال آفریقا و همچنین نقاطی از استرالیا و آمریکای جنوبی باران کمتری را تجربه خواهند کرد، این در حالی است که باران بیشتری در هند، بنگلادش و برمه باریدن خواهد کرد. باران‌های موسمی در این مناطق ممکن است سنگین‌تر شده به این معنی که امکان دارد آب به هدر رفته و نتوا‌ند مورد استفاده قرار گیرد.
با حدود 5ر2 میلیارد نفر بیشتر تا سال 2050 در زمین، به آب آشامیدنی بیشتری نیز نیاز خواهد بود. افراد به غذای بیشتری نیاز خواهند داشت. به این دلیل که کشاورزی حدود 70% از تمام منابع آب را مصرف می‌کند، آب برای پخت و پز، شستشو و نوشیدن کاهش خواهد یافت.
کشورهای صنعتی قادر خواهند بود با این مشکل بهتر مقابله نمایند، به این دلیل که پول بیشتری برای این کار در اختیار دارند. غرب استرالیا و برخی از کشورهای خاورمیانه در حال ساخت واحدهایی جهت املاح گیری یعنی راه‌های گران جهت دریافت آب پاک از اقیانوس هستند.
دولتها و جوامع بایستی با دقت بیشتری نسبت به آب تصمیم گیری نمایند. حتی در جنگل بارانی آمازون که آب بایستی به وفور وجود داشته باشد، تلفیقی از نیروی انسانی، جنگل زدایی و خشک شدن نهرها باعث کاهش ذخائر آب می‌شود.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.