اندازه، زیستگاه، آناتومی و رفتار کوسه

کوسه، ماهی گوشتخواری است و یکی از ترسناک‌ترین حیوانات دریایی به حساب می‌آید. بیش از 300 نوع کوسه وجود دارد که در اقیانوسهای سراسر جهان زندگی می‌کنند
جمعه، 11 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اندازه، زیستگاه، آناتومی و رفتار کوسه
اندازه، زیستگاه، آناتومی و رفتار کوسه

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
کوسه، ماهی گوشتخواری است و یکی از ترسناک‌ترین حیوانات دریایی به حساب می‌آید. بیش از 300 نوع کوسه وجود دارد که در اقیانوسهای سراسر جهان زندگی می‌کنند. بیشتر آنها در دریاهای آب گرم زندگی می‌کنند، اما برخی از کوسه‌ها مناطق سردتر مانند دریاهای اطراب قطب جنوب را ترجیح می‌دهند. تمامی کوسه‌ها گوشتخوارند. اکثر آنها از ماهی‌های دیگر تغذیه می‌کنند، آنها ماهی‌ها را یا درسته می‌خورند و یا ماهی‌های بزرگتر را از هم دریده و می‌خورند. آنها همچنین حیوانات مرده، پلانکتون، خرچنگ، لاک پشت دریایی، فوک و گاهی اوقات حتی نهنگ را نیز می‌خورند. کوسه‌های اولیه حدود 300 میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها زندگی می‌کردند. آنها به قدیمی‌ترین حیوانات کره زمین تعلق دارند.

اندازه و زیستگاه کوسه

کوسه‌ها دارای اندازه و عادت‌های متفاوتی هستند. بزرگترین آنها کوسه نهنگ است که می‌تواند به طول 15 متر و وزن دو برابر وزن یک فیل برسد. کوچکترین کوسه تنها 16 سانتیمتر طول و وزن حدود 28 گرم است. یکی از عجیب‌ترین کوسه‌ها از نظر ظاهر، کوسه سر چکشی است که سری صاف دارد که شبیه به چکش است.
بعضی از انواع کوسه در عمیق‌ترین قسمتهای اقیانوس زندگی می‌کنند، بعضی دیگر نزدیک به سطح آب دیده می‌شوند. بعضی نزدیک به ساحل زندگی کرده در حالی که بعضی دیگر بسیار دور از از ساحل و در دریا شنا می‌کنند. چند گونه کوسه حتی در رودخانه و دریاچه زندگی می‌کنند.
تمامی کوسه‌ها گوشتخوارند. اکثر آنها از ماهی‌های دیگر تغذیه می‌کنند، آنها ماهی‌ها را یا درسته می‌خورند و یا ماهی‌های بزرگتر را از هم دریده و می‌خورند. آنها همچنین حیوانات مرده، پلانکتون، خرچنگ، لاک پشت دریایی، فوک و گاهی اوقات حتی نهنگ را نیز می‌خورند.
اندازه، زیستگاه، آناتومی و رفتار کوسه
زیستگاه کوسه سفید بزرگ

آناتومی بدن کوسه

اکثر کوسه‌ها دارای بدنی هستند که شکل آن شبیه به یک اژدر می‌ماند. دو باله کناری سفت و سخت بوده و دم آن اغلب منحنی است بطوریکه به شنا کردن کوسه کمک می‌کند. پولکهای کوچکی بدن کوسه را پوشانده و پوست آن را بسیار خشن ساخته است. دهان اکثر کوسه‌ها در انتهای سر قرار دارد. آنها دارای ردیف‌های زیادی دندان هستند که نوک تیز و بران می‌باشند. دندانهای جدید رشد کرده و جایگزین دندانهای قدیمی شده که این اتفاق گاهی اوقات هر هفته انجام می‌شود. در پشت چشم‌ها، کوسه دارای پنج تا هفت آبشش در دو طرف سر است. کوسه از آنها جهت تنفس در زیر آب استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: شناسایی کوسه ماهیان خلیج فارس


کوسه‌ها دارای حس قوی هستند. آنها می‌توانند ماهی را که قصد خوردنش را دارند، با صدایی که تولید می‌کند پیدا کنند. آنها همچنین چشمهای تیزی داشته و می‌توانند تقریباً همه چیز را در نواحی تاریک ببینند. کوسه‌ها بایستی خوب و سریع شنا کنند، در غیر این صورت غرق خواهند شد. به ثبت رسیده است که برخی از گونه‌ها به سرعت 90 کیلومتر در ساعت شنا می‌کنند.
اندازه، زیستگاه، آناتومی و رفتار کوسه
ویژگی‌های بدنی و فیزیکی کوسه

رفتار کوسه

بیش از نیمی از کوسه‌های جهان برای انسان خطری ندارند و به ندرت به کسی حمله می‌کنند. در میان خطرناکترین کوسه‌ها، کوسه سفید قرار دارد که دارای دندانهایی تیز است که می‌توانند گوشت حیوانات را از هم دریده و قطعه قطعه کنند. آنها حیوانات بزرگی مانند شیرهای دریایی، ماهی تن و سایر کوسه‌ها را شکار می‌کنند. این نوع کوسه حتی به انسان نیز حمله می‌کند، به ویژه زمانی که گرسنه یا نگران باشند. حرکت در آب، ایجاد سر و صدا یا وجود خون در آب می‌تواند آنها را تحریک و موجب حمله آنها شود.

اهمیت وجود کوسه

ماهیگیران کوسه‌های را عمدتاً بخاطر پوست و گوشت آنها شکار می‌کنند. پوست کوسه به منظور ساخت کالاهای چرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چینی‌ها با استفاده از باله‌های خشک کوسه، سوپی محبوب و گران قیمت تهیه می‌کنند. روغن کبد کوسه دارای ویتامین A فراوانی است.
اندازه، زیستگاه، آناتومی و رفتار کوسه
کوسه سفید بزرگ

ایمنی

شناگران همیشه بایستی در مناطقی که دارای کوسه است با احتیاط شنا کنند. در این بخش چند نکته امنیتی را خاطر نشان می‌کنیم:
• هرگز در این مناطق به تنهایی شنا نکرده و یا شیرجه نزنید.
• در صورتی که زخم باز روی بدن خود دارید هرگز شیرجه نزده یا شنا نکنید.
• در صورت مشاهده کوسه، بلافاصله از آب بیرون بیایید. تا آنجا که امکان دارد آرام شنا کرده و از حرکات تند و دیوانه‌وار بپرهیزید.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.