ایسلند؛ جزیره آتشفشانی و سرزمین یخچال‌های طبیعی

ایسلند جزیره‌ای است که در منطقه میانی شمال اقیانوس اطلس قرار دارد. این جزیره به مساحت حدوداً 102000 کیلومتر مربع بوده و درست در جنوب مدار قطب شمال واقع شده است.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ایسلند؛ جزیره آتشفشانی و سرزمین یخچال‌های طبیعی
ایسلند؛ جزیره آتشفشانی و سرزمین یخچال‌های طبیعی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
ایسلند جزیره‌ای است که در منطقه میانی شمال اقیانوس اطلس قرار دارد. این جزیره به مساحت حدوداً 102000 کیلومتر مربع بوده و درست در جنوب مدار قطب شمال واقع شده است.
ایسلند حدود 1000 کیلومتر از سرزمین اصلی اروپا و حدود 300 کیلومتر از ساحل گرینلند فاصله دارد. ایسلند دارای خط ساحلی طولانی با آبدره و خلیج‌های زیادی است.

جغرافیای طبیعی

ایسلند جزیره آتشفشانی است. این جزیره در حدود 20 میلیون سال پیش از یک رشته کوه در زیر آب یعنی شیار میانی اقیانوس اطلس پدیدار شد. امروزه آتشفشانها هنوز هم در ایسلند فعال هستند. این جزیره مملو از میدان‌های گدازه، آبفشان و حوضچه آب گرم است. جزیره کوچک سرتسی (Surtsey) 40 سال پیش به وسیله فورانهای آتشفشانی شکل گرفت.
ایسلند همچنین سرزمین یخچال‌های طبیعی است. واتنایوکول به مساحت 8000 کیلومتر مربع، بزرگترین یخچال در ایسلند و بزرگترین یخ پهنه در اروپا است. به دلیل تابستانهای سرد، کشاورزان نمی‌توانند محصولات کشاورزی در ایسلند پرورش دهند. آنها با پرورش گوسفند و گاو امرار معاش می‌کنند. ماهیگیری مهمترین بخش اقتصادی در ایسلند است. 70% از درآمد این کشور از ماهیگیری بدست می‌آید. آب و هوای ایسلند گرمتر و معتدل‌تر از هر جای دیگری در نزدیکی مدار قطب شمال است. گلف استریم یا جریان خلیج مکزیک که از شمال آمریکا می‌آید، در اطراف ساحل جنوبی ایسلند جریان دارد. بنابراین زمستان‌ها در این جزیره ملایم و تابستانها می‌تواند خنک و بارانی باشد.
ایسلند؛ جزیره آتشفشانی و سرزمین یخچال‌های طبیعی
نقشه ایسلند

پوشش گیاهی

تنها حدود 25% از ایسلند پوشیده از گیاه است. علفزارها و لجن‌زارها همه جا گسترده شده‌اند. درختان غان در اصل در این جزیره به فراوانی دیده می‌شدند اما آنها قطع شده و شهرها و روستاها جایگزین‌شان شدند.

سکنه

اکثر 300000 سکنه ایسلند از مهاجران وایکینگ هستند که در قرن نهم از نروژ به این جزیره آمدند. تقریباً تمامی آنها در شهرها و روستاهای نزدیک ساحل در جنوب و جنوب شرقی کشور زندگی می‌کنند. ریکیاویک پایتخت ایسلند و بزرگترین شهر آن است.

اقتصاد

به دلیل تابستانهای سرد، کشاورزان نمی‌توانند محصولات کشاورزی در ایسلند پرورش دهند. آنها با پرورش گوسفند و گاو امرار معاش می‌کنند. ماهیگیری مهمترین بخش اقتصادی در ایسلند است. 70% از درآمد این کشور از ماهیگیری بدست می‌آید.
بین سالهای 2008 و 2010 ایسلند بحران اقتصادی بزرگی را تجربه کرد. بانکهای بزرگ این کشور دچار ورشکستگی شدند. بسیاری از سرمایه گذاران از بریتانیا و هلند به دلیل سرمایه گذاری در این بانکها، پول خود را از دست دادند.
اقتصاد ایسلند از جانب هزاران گردشگری که هر ساله برای دیدن زیبایی‌های طبیعی به این جزیره سفر می‌کنند، منتفع می‌شود. این گردشگران می‌توانند در فعالیتهای فضای باز بسیاری از جمله اسب سواری، دچرخه سواری و پیاده روی شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: سالم ترین و بهداشتی ترین کشورها

 
ایسلند؛ جزیره آتشفشانی و سرزمین یخچال‌های طبیعی
کشتی ماهی‌گیری نزدیک به ساحل ایسلند

تاریخ ایسلند

ایسلند به یکی از اولین کشورهای دموکراتیک در جهان تبدیل شد. پس از آنکه مهاجران از نروژ به این جزیره در حدود 900 سال بعد از میلاد آمدند، نخستین دولت بوجود آمد.
در قرون 13 و 14، ایسلند ابتدا توسط نروژ اداره می‌شد، و سپس دانمارک کنترل آن را در دست گرفت. این جزیره مجدداً در سال 1944 استقلال خود را بدست آورد.
ایسلند در حال حاضر عضو ناتو است و به عنوان یک متحد نظامی مهم میان اروپا و آمریکای شمالی عمل می‌کند.
منبع مقاله : برگرفته از سایت اینگلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.