قسم به شأن قلم
ن وَ القَلَمِ وَ ما يَسطُرون ؛ اَلَّذى عَلَّمَ بِالقَلَم
از جمله موادی که برای نوشتن به کار میرفته سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ را میتوان نام برد. در طول تاریخ، نوشتن به دو صورت بوده است: یک دسته خطوطی را در برمی گرفت که با استفاده از ابزارهای تیز چون سوزن، چاقو و... نوشتاری، کنده کاری می شد. دسته دیگر شامل خطوطی است که به وسیله قلم پر، قلم نی، قلم مو و... و با استفاده از جوهر بر سطح ماده نوشتاری ترسیم می گردید. گفتنی است نسخه برداری از نوشته ای بر سنگ یا فلز به طور منطقی، در نهایت به اختراع چاپ انجامید.
يكى از مهمترين رويدادهاى زندگى بشر، پيدايش خط بوده است؛ كه نيات و منويات ارزشمند و يا بی ارزش بشر را ثبت نموده و براى آيندگان به يادگار گذاشته است.
قلم، سرچشمه تمدنهاى بشرى و منشأ پيشرفت و تكامل علوم، و بيدارى انديشه ها و افكار و شكل گرفتن مذاهب، و منشأ هدايت و آگاهى بشر بوده است، بدان حد كه دوران زندگى بشر با پيدايش قلم (خط) به دوران «تاريخى» و دوران «ما قبل تاريخ» تقسيم می شود. دوران تاريخ زندگى انسان از زمان اختراع خط آغاز مىشود؛ زمانى كه انسان توانست ماجراى زندگی اش را بر صفحات نقش نمايد و سطورى بر صفحه كاغذ و شبيه آن به يادگار گذارَد.
قلم، حافظ علوم و معارف، پاسدار افكار انديشمندان، حلقه اتصال فكرى علما، و پل ارتباطى گذشته و آينده است، و حتى ارتباط آسمان و زمين نيز از طريق لوح و قلم حاصل شده است.
قلم، ابزارى است كه انسانهاى جدا از هم ـ از نظر زمان و مكان ـ را پيوند می دهد؛ به طورى كه گويى همه متفكران اعصار گذشته را، كه در تمام نقاط زمين به سر می برند، در يك كتابخانه عظيم، جمع می بينيم.
«قلم» ها، مسیر حرکت آدمیان در قوس صعود و نزول را ترسیم میکنند و فاصلهی مبدا تا مقصد را در حرکت اشتدادی یا تضعفی جوامع پر میسازند! آیهی «ن، والقلم و ما یسطرون» که از جانب خدای حی داور نازل گشته، پیام عظمت و عزت اهل قلم است . کتاب حیات آدمیان با سطور اصحاب قلم رنگ میگیرد و مرقوم میشود .
مرکبی که از نوک قلم برسینهی سپید کاغذ میچکد، راسم حرکت در راستای «کتاب مسطور» و «رق منشور» است . «کتاب» ها چونان آینههایی هستند که در آنها درون عالمان و فرهیختگان را میتوان دید و از سطر سطر کتابها میتوان راهی به سوی نور و حقیقت گشود . کتاب، چونان روزنهای است که آدمی را با افقهای دور آشنا میسازد و دیدگان انسان را به ساحتهای گوناگون هستی میبرد . مؤلفان با هرکلمهای که مینگارند و با هرسطری که مینویسند، پنجرهای تازه میگشایند و چشم اندازی بدیع و نوین به آدمیان نشان میدهند .
آنچه از حکمت پیشینیان هم اینک در اختیار ماست، بردوش کتابها حمل شده و در لابهلای سطور و اوراق و مکتوبات اصحاب قلم محفوظ مانده است . کتاب ما را بربال قلم مینشاند و به جای جای تاریخ میبرد . گذشته و حال و آینده با قلم به هم پیوند میخورند و در صحیفهی مؤلفان و اصحاب کتب است که گذشتگان با ما و آیندگان پیوند برقرار میکنند و دست ما را میگیرند و تجربیاتشان را به ما ارزانی میدارند .
شیرهی جان اندیشمندان و فرزانگان از نوک قلمهایشان جاری میشود و در کام مخاطبان و خوانندگان ریخته میشود و آنان را جان و جلایی تازه میبخشد . نویسندگان وقتی قلم بر کاغذ میکشند، گویا اشک میریزند و با آب دیدگان سطور کتاب جان خویش را مینگارند . امید که حرمت قلم را پاس داریم و آن را به ناحق برکاغذ ندوانیم!
1. باقی بودن:
سخن فرار میکند و نوشته باقی است. امیر مؤمنان علی علیه السلام در سخن جالبی میفرماید: «دانش را با نوشتن در بند کنید» تا باقی بماند و از کفتان نرود.
2. دقیق بودن:
بیان و سخن معمولاً دقیق نیست. اگر قرار بود کتابی که هزار سال پیش نوشته شده، زبانی به ما می رسید و در جایی نوشته نمی شد، هیچ گاه به طور دقیق به ما نمی رسید و در واقع ما کتاب دیگری را پیش روی خود می دیدیم.
3. عمیق بودن:
مطالب نوشته عمیق و فکرشده است؛ در حالی که به طور معمول سخنان، بدون تأمل گفته میشود و کم محتواست. نویسندگان گاه یک ساعت فکر میکنند و یک خط می نویسند، ولی در سخن نمیتوان آن دقت را رعایت کرد.
علامه طبرسی رحمه الله در این مورد مینویسد:«بیان دو گونه است: بیان زبان و بیان قلم. بیان زبان، با گذشت زمان کهنه میشود و از بین می رود، ولی بیان قلم تا ابد باقی است».
و در جای دیگر می فرمایند : «هر کس از من حدیثی یا مطلب علمی را بنویسد، تا وقتی آن نوشته باقی باشد، برای او حسنه مینویسند.»
امام علی علیه السلام می فرمایند:«عقل نویسنده در قلم اوست».
و در جای دیگر می فرمایند :«عقلهای صاحبان فضیلت در نوک قلمهای آنان است».
برگرفته از : دیدار آشنا - مهر 1382، شماره 40
منبع: http://www.hawzah.net
/خ
علت نامگذاری روز قلم
تاریخ نوشتن
از جمله موادی که برای نوشتن به کار میرفته سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ را میتوان نام برد. در طول تاریخ، نوشتن به دو صورت بوده است: یک دسته خطوطی را در برمی گرفت که با استفاده از ابزارهای تیز چون سوزن، چاقو و... نوشتاری، کنده کاری می شد. دسته دیگر شامل خطوطی است که به وسیله قلم پر، قلم نی، قلم مو و... و با استفاده از جوهر بر سطح ماده نوشتاری ترسیم می گردید. گفتنی است نسخه برداری از نوشته ای بر سنگ یا فلز به طور منطقی، در نهایت به اختراع چاپ انجامید.
نقش قلم در زندگی انسان
يكى از مهمترين رويدادهاى زندگى بشر، پيدايش خط بوده است؛ كه نيات و منويات ارزشمند و يا بی ارزش بشر را ثبت نموده و براى آيندگان به يادگار گذاشته است.
قلم، سرچشمه تمدنهاى بشرى و منشأ پيشرفت و تكامل علوم، و بيدارى انديشه ها و افكار و شكل گرفتن مذاهب، و منشأ هدايت و آگاهى بشر بوده است، بدان حد كه دوران زندگى بشر با پيدايش قلم (خط) به دوران «تاريخى» و دوران «ما قبل تاريخ» تقسيم می شود. دوران تاريخ زندگى انسان از زمان اختراع خط آغاز مىشود؛ زمانى كه انسان توانست ماجراى زندگی اش را بر صفحات نقش نمايد و سطورى بر صفحه كاغذ و شبيه آن به يادگار گذارَد.
قلم، حافظ علوم و معارف، پاسدار افكار انديشمندان، حلقه اتصال فكرى علما، و پل ارتباطى گذشته و آينده است، و حتى ارتباط آسمان و زمين نيز از طريق لوح و قلم حاصل شده است.
قلم، ابزارى است كه انسانهاى جدا از هم ـ از نظر زمان و مكان ـ را پيوند می دهد؛ به طورى كه گويى همه متفكران اعصار گذشته را، كه در تمام نقاط زمين به سر می برند، در يك كتابخانه عظيم، جمع می بينيم.
قدرت قلم
حرمت قلم
«قلم» ها، مسیر حرکت آدمیان در قوس صعود و نزول را ترسیم میکنند و فاصلهی مبدا تا مقصد را در حرکت اشتدادی یا تضعفی جوامع پر میسازند! آیهی «ن، والقلم و ما یسطرون» که از جانب خدای حی داور نازل گشته، پیام عظمت و عزت اهل قلم است . کتاب حیات آدمیان با سطور اصحاب قلم رنگ میگیرد و مرقوم میشود .
مرکبی که از نوک قلم برسینهی سپید کاغذ میچکد، راسم حرکت در راستای «کتاب مسطور» و «رق منشور» است . «کتاب» ها چونان آینههایی هستند که در آنها درون عالمان و فرهیختگان را میتوان دید و از سطر سطر کتابها میتوان راهی به سوی نور و حقیقت گشود . کتاب، چونان روزنهای است که آدمی را با افقهای دور آشنا میسازد و دیدگان انسان را به ساحتهای گوناگون هستی میبرد . مؤلفان با هرکلمهای که مینگارند و با هرسطری که مینویسند، پنجرهای تازه میگشایند و چشم اندازی بدیع و نوین به آدمیان نشان میدهند .
آنچه از حکمت پیشینیان هم اینک در اختیار ماست، بردوش کتابها حمل شده و در لابهلای سطور و اوراق و مکتوبات اصحاب قلم محفوظ مانده است . کتاب ما را بربال قلم مینشاند و به جای جای تاریخ میبرد . گذشته و حال و آینده با قلم به هم پیوند میخورند و در صحیفهی مؤلفان و اصحاب کتب است که گذشتگان با ما و آیندگان پیوند برقرار میکنند و دست ما را میگیرند و تجربیاتشان را به ما ارزانی میدارند .
شیرهی جان اندیشمندان و فرزانگان از نوک قلمهایشان جاری میشود و در کام مخاطبان و خوانندگان ریخته میشود و آنان را جان و جلایی تازه میبخشد . نویسندگان وقتی قلم بر کاغذ میکشند، گویا اشک میریزند و با آب دیدگان سطور کتاب جان خویش را مینگارند . امید که حرمت قلم را پاس داریم و آن را به ناحق برکاغذ ندوانیم!
امتیازات قلم
1. باقی بودن:
سخن فرار میکند و نوشته باقی است. امیر مؤمنان علی علیه السلام در سخن جالبی میفرماید: «دانش را با نوشتن در بند کنید» تا باقی بماند و از کفتان نرود.
2. دقیق بودن:
بیان و سخن معمولاً دقیق نیست. اگر قرار بود کتابی که هزار سال پیش نوشته شده، زبانی به ما می رسید و در جایی نوشته نمی شد، هیچ گاه به طور دقیق به ما نمی رسید و در واقع ما کتاب دیگری را پیش روی خود می دیدیم.
3. عمیق بودن:
مطالب نوشته عمیق و فکرشده است؛ در حالی که به طور معمول سخنان، بدون تأمل گفته میشود و کم محتواست. نویسندگان گاه یک ساعت فکر میکنند و یک خط می نویسند، ولی در سخن نمیتوان آن دقت را رعایت کرد.
علامه طبرسی رحمه الله در این مورد مینویسد:«بیان دو گونه است: بیان زبان و بیان قلم. بیان زبان، با گذشت زمان کهنه میشود و از بین می رود، ولی بیان قلم تا ابد باقی است».
قلم و روایات
و در جای دیگر می فرمایند : «هر کس از من حدیثی یا مطلب علمی را بنویسد، تا وقتی آن نوشته باقی باشد، برای او حسنه مینویسند.»
امام علی علیه السلام می فرمایند:«عقل نویسنده در قلم اوست».
و در جای دیگر می فرمایند :«عقلهای صاحبان فضیلت در نوک قلمهای آنان است».
برگرفته از : دیدار آشنا - مهر 1382، شماره 40
منبع: http://www.hawzah.net
/خ