معرفی هلیله سیاه و خواص درمانی آن

میوه درختی است از خانواده بادام هندی Combretaceae به ابعاد یک مویز درشت و سیاه رنگ که پس از خشک شدن چروکیده می‌شود. مرغوبترین نوع آن سیاه تیره و بی‌دانه می‌باشد
جمعه، 7 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی هلیله سیاه و خواص درمانی آن
هلیله سیاه

نویسنده: صمصام صانعی
میوه درختی است از خانواده بادام هندی Combretaceae به ابعاد یک مویز درشت و سیاه رنگ که پس از خشک شدن چروکیده می‌شود. مرغوبترین نوع آن سیاه تیره و بی‌دانه می‌باشد. مسهل سودا و تصفیه کننده خون از اخلاط سوداوی، تقویت کننده روده‌ها و تسکین دهنده درد بواسیر، رفع کننده رطوبت منجمده در معده و تقویت کننده بینایی، جلوگیری کننده از سفید شدن موها و سیاه کننده موهای سفید به مرور زمان می باشد. نام انگلیسی میوه (هلیله سیاه) Black myrobalan و نام‌های دیگر آن در کتب طب سنتی و به عربی هلیله سیاه و اهلیلج اسود می‌باشد.

طبیعت هلیله سیاه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در بخش‌هایی از مناطق کشورهای هند و بنگلادش می‌روید.

ترکیبات شیمیایی هلیله سیاه:

تانن و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (هلیله سیاه)

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده، جوشانده و یا خیسانده در آب جوش استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

مسهل سودا و تصفیه کننده خون از اخلاط سوداوی، تقویت کننده روده‌ها و تسکین دهنده درد بواسیر، رفع کننده رطوبت منجمده در معده و تقویت کننده بینایی، جلوگیری کننده از سفید شدن موها و سیاه کننده موهای سفید به مرور زمان، اشتهاآور و تحلیل برنده نفخ معده، تقویت کننده حواس ده‌گانه و برطرف کننده یبوست، ضد وسواس و مالیخولیا و مکیدن و مزه مزه کردن آن در دهان تقویت کننده لثه‌ها می‌باشد. در ضمن برای فلج اعضاء و سوءهاضمه نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.