نگاهی به باشگاه ابومسلم خراسان

باشگاه فوتبال ابومسلم خراسان یکی از باشگاه‌های ورزشی استان خراسان است که زیر نظر مؤسسه فرهنگی ورزشی ابومسلم خراسان فعالیت می‌کند. تیم فوتبال ابومسلم خراسان هم اکنون یکی از باشگاه‌های
شنبه، 1 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به باشگاه ابومسلم خراسان
 نگاهی به باشگاه ابومسلم خراسان

نویسنده: امیر بهنام
 

گزارشی از باشگاه ابومسلم تا سال 1390.

لقب‌ها:
سیاه‌جامگان
بنیان‌گذاری:
1349
ورزشگاه:
ثامن الائمه، مشهد
گنجایش:
35،000 نفر.
مالک:
اسمائیل وفایی
مدیر عامل:
حسن ناصری‌پور

باشگاه فوتبال ابومسلم خراسان یکی از باشگاه‌های ورزشی استان خراسان است که زیر نظر مؤسسه فرهنگی ورزشی ابومسلم خراسان فعالیت می‌کند. تیم فوتبال ابومسلم خراسان هم اکنون یکی از باشگاه‌های لیگ دسته اول فوتبال ایران است.

تاریخچه:

در اوایل سال 1349 عده‌ای دور هم جمع شدند و تیمی را تشکیل دادند که نامش را ابومسلم خراسان نهادند. بیشتر بازیکنان این تیم را بچه‌های محله سه راه شاه عباسی قدیم (کاشانی) که حول و حوش زمین‌های خاکی بود تشکیل می‌دادند. ابومسلم به لیگ تخت جمشید راه یافت و همواره در زمره بهترین تیم‌های لیگ کشور بود. رنگ پیراهن این تیم از همان ابتدا با اقتباس از حرکت سیاه جامگان و ابومسلم (مشکی) انتخاب شد تا یاران سردار بزرگ همیشه در اذهان باقی بمانند. در سال 1350 که قرار شد فوتبال ایران راه‌اندازی شود مسابقات مقدماتی این رقابت‌ها در شهر اصفهان برگزار شد و در آن موقع تیم آریا مشهد به نمایندگی از استان خراسان شرکت کرد که در بازی آخر نتوانست بر تیم سپاهان اصفهان غلبه کند و ناگزیر به لیگ تخت جمشید راه نیافت. بعد از این ناکامی دلسوزان ورزش خراسان در آن زمان به فکر تشکیل باشگاهی به نام ابومسلم با توجه به قدرت حقیقی استان افتادند. از این رو دو تیم مطرح آن زمان یعنی آریا و ابومسلم چاره‌ایی جز ادغام با یکدیگر ندیدند. عطاالله مهاجرانی به همراه دو برادر خود به نام حشمت مهاجرانی و اصغر مهاجرانی در این امر مشارکت داشتند که ما حصل این اقدام منجر به تشکیل تیمی مقتدر به نام ابومسلم شد.
ابومسلم به لیگ تخت جمشید راه یافت و همواره در زمره بهترین تیم‌های لیگ کشور بود. رنگ پیراهن این تیم از همان ابتدا با اقتباس از حرکت سیاه جامگان و ابومسلم (مشکی) انتخاب شد تا یاران سردار بزرگ همیشه در اذهان باقی بمانند. به این رنگ قرمز افزوده شد تا لکه‌های خون سربازان که بر تنشان با تعصب عجین بود نمادی اصولی بگیرد. این تشکل خیلی سریع از محبوبیت خاص و عام برخوردار شد. هر روز به تعداد تماشاگران و هواداران ابومسلم افزوده می‌شد به طوری که حالا بالغ بر 50 تا 60 هزار طرفدار دارد چه آن دسته از هوادارانی که در استادیوم حضور می‌یابند و چه آنانی که به خاطر مشغله کاری نمی‌توانند در استادیوم باشند و یا شهرستانی‌های خراسان که به وجود چنین تیمی به عنوان پیشانی فوتبال استانشان در کشور همواره فخر می‌فروشند.
ابومسلم خراسان با پیروزی انقلاب و تغییر تحول بنیادی کشور نیز دچار همین تحولات اساسی شد. این تیم از چندین سال رکورد و تعطیلی مجدداً توسط جهانگیر زنده‌دل و جمعی از بازیکنان و دوستان سر و شکل گرفت و این تلاش کوششی برای احیای فوتبال خراسان در کشور بود. طی سال‌های 1359 تا 1363 حرکتی اصولی در ورزش نبود اما پس از سال 1363 تیم‌های استانی و مسابقات شهری آغاز شد. از اواخر 1363 تشکیل ابومسلم رنگ و بوی خاصی به خود گرفت تا این که پس از قهرمانی در سال 1365 در باشگاه‌های مشهد و 1366 لیگ استان خراسان سیر صعودی و تحولی این باشگاه قدیمی شکل گرفت. در سال 1367 و 1368 ابومسلم جانی تازه گرفت و باعث آن شد تا مهندس حمید طیبی مدیر عامل کارخانه شهد ایران این تیم را زیر پوشش قرار دهد و این حمایت مالی نتیجه قهرمانی فوتبال در لیگ استان را به همراه داشت و با آغاز سال 1369 فوتبال ایران از لیگ منتخب استان‌ها موسوم به قدس خارج شد و به صورت لیگ منطقه‌ایی باشگاه‌ها در آمد. ابومسلم قهرمان استان به عنوان نماینده خراسان در منطقه یک کشور حضور یافت و مربیگری حاج سید مهدی قیاسی و کاظم غیاسیان به عنوان مربیان و سرپرستی جهان‌گیر زنده دل به لیگ دسته اول کشور صعود نمود. سال‌های 1370 و 1370 تیم ابومسلم در لیگ آزادگان حضور داشت و به دلیل عدم توجه کافی مسئولان باشگاه و استان باعث شد تا تیم به دسته دوم سقوط و طبق قوانین غیر معقول هیات استان به بازی‌های داخلی یعنی دسته سوم پرت شد و طی سال‌های 1372 و 1373 در لیگ دسته سوم متوقف شد و نتوانست به رده بالاتر صعود کند. بالاخره در سال 1374 با تشکلی منسجم مجدد راهی لیگ دسته دوم کشور شد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه لیگ برتر ایران1


در سال 1375 با درایت دکتر حاج رضاپور مدیر عامل کارخانه خوشگوار و عنایت مالی آقای مسعود یزدی باشگاه انسجامی فوق‌العاده گرفت. در سال‌های 1374 و 1375 با مربیگری مهدی دینور زاده موفق به صعود نشد. در سال 1376 به رغم این که دیگر خوشگوا دست از حمایت مالی مستقیم برداشت و تنها به کمک‌های تبلیغاتی بسنده کرد با مدیریت کادر فنی که ابتدا استاد حسین فکری و اکبر میثاقیان عهده دار آن بودند و سپس ادامه راه میثاقیان به دست گرفت و با مدیریت خوب خود جواز ورود دسته اول را کسب کرد. در سال 1377 با مدیریت مهندس غلام حسین تکفلی و رهبری اکبر میثاقیان تیم ابومسلم در دور رفت لیگ مقام سوم را به خود اختصاص داد. در سال 1378 تیم ابتدا به مدیر عاملی مهندس رحمان نادری و سپس بصیری‌پور فرماندار مشهد کار خود را شروع کرد و در میانه راه ناصر شفق اقدام به خرید امتیاز آن نمود و این تیم را زیر چتر و حمایت مالی و معنوی ناجا قرار داد و این حمایت تا سال 1384 ادامه داشت و در همین سال با توافق مسولان ناجا و ایران خودرو امتیاز باشگاه ابومسلم به گروه صنعتی ایران خودرو واگذار شد.
در سال 1378 به علت مسائل مالی و نبود نیروهای مجرب به دسته دوم سقوط کرد. با شروع رقابت‌های لیگ دسته اول ابتدا اکبر میثاقیان و سپس فیروز کریمی رهبری تیم را بر عهده گرفتند که سه دیدار به پایان بازی‌ها مانده بود که جواز ورود به لیگ حرفه‌ای را از تاریخ 1 اردیبهشت 1380 کسب کرد و این حضور همچنان با اقتدار ادامه دارد.
تیم ابومسلم خراسان در شش دوره لیگ برتر فوتبال ایران با اقتدار و در سایه حمایت ملیون‌ها هوادار خراسانی توانسته است نتایج خوبی به دست بیاورد. این تیم در سال 1385 به عنوان بهترین تیم غیر تهرانی حاضر در لیگ برتر شناخته شد. این تیم در سال 1384 در فینال جام حذفی فوتبال ایران با شکست در برابر تیم صبا باتری در ورزشگاه ثامن مشهد از قهرمانی و راهیابی به رقابت‌های باشگاه‌های آسیا باز ماند.
فصل 1386-1387 را با حواشی بسیار شروع کرد و این حواشی باعث اخراج خداداد عزیزی از تیم و پیوستن پرویز مظلومی به عنوان سرمربی به این تیم شد. پس از آن و در پی بازی‌های خوب تیم، تا مکان چهارمی لیگ برتر باشگاه‌های ایران پیش آمد که بهترین مقام این تیم مشهدی در لیگ برتر ایران می‌باشد.
منبع مقاله :
بهنام، امیر؛ (1390)، باشگاه‌های برتر فوتبال ایران و جهان، تهران: انتشارات پاسارگاد، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.