نگاهی به باشگاه ملوان بندر انزلی

قوهای سپید

ملوان از سال 52 به بعد در تمام ادوار لیگ ایران حاضر بود و تنها در سال 75 بود که برای اولین بار در مسابقات لیگ فوتبال سقوط را تجربه کرد. ملوان در سال 78 برای دومین بار سقوط کرد
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
قوهای سپید
 قوهای سپید

نویسنده: امیر بهنام
 
 

گزارشی از باشگاه ملوان بندر انزلی تا سال 1390.

نام کامل:
باشگاه فوتبال ملوان نیروی دریایی بندر انزلی
لقب:
قوهای سپید
بنیانگذاری:
1348
ورزشگاه:
تختی بندر انزلی
گنجایش:
15،000 نفر
مالک:
نیروی دریایی ارتش و سازمان منطقه آزاد انزلی
مدیرعامل:
اردشیر پورنعمت

باشگاه فوتبال ملوان بندر انزلی، یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در بندر انزلی، استان گیلان قرار دارد. این باشگاه هم اکنون در لیگ برتر فوتبال ایران حضور دارد.

تاریخچه:

ملوان از سال 52 به بعد در تمام ادوار لیگ ایران حاضر بود و تنها در سال 75 بود که برای اولین بار در مسابقات لیگ فوتبال سقوط را تجربه کرد. ملوان در سال 78 برای دومین بار سقوط کرد. باشگاه ملوان تیم ریشه‌دار از شمال کشور است که هواداران زیادی را در این منطقه از کشور دارد. ورزشگاه تختی بندر انزلی با گنجایش بیست هزار نفر پذیرای هواداران این باشگاه در رقابت‌های خانگی می‌باشد. آن‌ها برای سومین بار در سال 81 به دسته اول سقوط کردند. با این حال یک کارنامه مثبت برای همیشه از ملوان در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است، ملوان تا سال 80 بهترین تیم شهرستانی تاریخ لیگ ایران بوده است. گر چه بعد از آن سپاهان و فولاد خوزستان، ملوان را به پله سوم سکوی افتخار شهرستانی‌ها بردند اما هنوز ملوان با کسب عنوان بهترین شهرستانی جام تخت جمشید، سه عنوان قهرمانی در جام حذفی کشور و 3 نایب قهرمانی در این جام، 2 دوره حضور در باشگاه‌های آسیا به عنوان نماینده ایران و... صاحب رکوردی قابل توجه در تاریخ فوتبال کشور است.
باشگاه فرهنگی ورزشی ملوان نیروی دریایی بندر انزلی در سال 1348 و فقط در رشته فوتبال، با حمایت ناوبان کریم رستگاری راد، رییس وقت تربیت بدنی نیروی دریایی انزلی و با مربیگری آقای بهمن صالح‌نیا پدر فوتبال گیلان که بازیکن تیم ملوان نیز بود، تاسیس گردید. بهمن صالح‌نیا که معلم ورزش مدارس انزلی بود باشگاه ملوان را با جمعی از شاگردان خود تشکیل داد. ملوان که کار خود را از مسابقات دانش‌آموزی کشور و مسابقات استانی شروع کرد و طی مدت کوتاهی پا به عرصه لیگ دسته اول کشور گذاشت و از همان ابتدا با ارائه بازی‌های زیبا و کسب نتایج شایسته، توجه همگان را به خود جلب نمود. در حال حاضر ملوان علاوه بر تیم فوتبال بزرگسالان دارای تیم‌های فوتبال نونهالان مدرسه فوتبال، نوجوانان، جوانان، امید و تیم‌های قایقرانی، بسکتبال و بوکس و نیز قایقرانی و فوتسال و فوتبال برای بانوان می‌باشد. بطوری که بیش از 600 جوان در بندر انزلی زیر پوشش این باشگاه فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اولین باشگاه ها در ایران

 

قدمت فوتبال انزلی

به گفته تاریخ‌شناسان شهر ساحلی بندر انزلی جزو اولین شهرهایی بوده است که به این ورزش روی آورده است. قدمت رقابت‌های فوتبال در بندر انزلی به قبل از آغاز جنگ جهانی اول باز می‌گردد. تاریخ شروع فوتبال در ایران، به حدود یک قرن پیش باز می‌گردد یعنی زمانی که یک گروه انگلیسی برای اکتشاف نفت در جنوب ایران عازم کشورمان شد. پس از حفر اولین چاه نفت در"مسجد سلیمان" به سال 1908، فوتبال به شکل جدی در این شهر دنبال گردید.
چندی بعد همین اتفاق در بوشهر افتاد. شهروندان انگلیسی در اوقات فراغت با هیجان رودروی تیم‌های محلی کشورمان می‌ایستادند و البته این رقابت‌ها بیشتر حالت تفریحی داشت. فوتبال به تدریج در شهرهای دیگر ایران از جمله بندرانزلی و بندر عباس در یک زمان حساس و تعیین کننده مطرح شد. قبل از شروع جنگ جهانی اول (1914) فوتبال در مدرسه آلمانی‌ها بازی می‌شد، اما بعد از خاتمه جنگ، کالج آمریکایی‌ها در تهران پیگیر این ورزش شد.

بیشتر بخوانید: بایرن مونیخ در یک نگاه

 

هواداران ملوان:

باشگاه ملوان تیم ریشه‌دار از شمال کشور است که هواداران زیادی را در این منطقه از کشور دارد. ورزشگاه تختی بندر انزلی با گنجایش بیست هزار نفر پذیرای هواداران این باشگاه در رقابت‌های خانگی می‌باشد.

مربیان پیشین:

بهمن صالح نیا 1374-1376
نصرت ایراندوست 1376-1379
محمد احمدزاده 1379-1381
بهمن صالح نیا 1381-1383
نصرت ایراندوست 1383-1385
محمد احمدزاده 1385-اکنون
منبع مقاله :
بهنام، امیر؛ (1390)، باشگاه‌های برتر فوتبال ایران و جهان، تهران: انتشارات پاسارگاد، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.