زمانی که خداوند را ملاقات کنم، خواهم گفت

نام دو تن از زنان رجعت کننده، ام خالد احمسیه و ام خالد جهنیه است، ولی در منابع، نامی از این دو برده نشده است. احتمال دارد ام خالدی که از اصحاب امام صادق (علیه السلام) بوده، یکی از آن دو فرد باشد.
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زمانی که خداوند را ملاقات کنم، خواهم گفت
 زمانی که خداوند را ملاقات کنم، خواهم گفت

نویسنده: جواد جعفری

نام دو تن از زنان رجعت کننده، ام خالد احمسیه و ام خالد جهنیه است، ولی در منابع، نامی از این دو برده نشده است. احتمال دارد ام خالدی که از اصحاب امام صادق (علیه السلام) بوده، یکی از آن دو فرد باشد. بنابراین، آن چه را در مورد ام خالد آمده، یادآور می‌شویم. البته نام و دیگر خصوصیات زندگی ایشان، معلوم نیست.
یوسف بن عمر، والی عراق، زید را به شهادت رساند و دست ام خالد را قطع کرد. او زنی صالح و شیعه بود و به زید تمایل داشت. (1) ام خالد زنی صالح و شیعی بود و برای عقیده‌اش، دستش را بریدند. امام صادق (علیه السلام) او را با امر به ولایت خلفا، امتحان کرد، اما ایشان با فراست، به گونه‌ای دیگر می‌پرسد و پاسخش را می‌گیرد که بیان‌گر قدرت علمی و آگاهی ایشان است. ابوبصیر می‌گوید:
نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که ام خالد وارد شد. همو که یوسف بن عمر دست او را قطع کرده بود... او شروع به سخن کرد. زنی بلیغ بود. در مورد خلیفه اول و دوم پرسید. حضرت فرمود: ولایت آنها را بپذیر. عرض کرد: روزی که پروردگارم را ملاقات کنم، می‌گویم شما به قبول ولایت آن دو فرمان دادید. امام فرمود: باشد. ام خالد گفت: اگر کسی که کنار شماست، (ابوبصیر) مرا به برائت از آن دو امر کند و کثیرالنواء (نام فردی منحرف) به ولایت آن دو فرمان دهد، کدام یک خیر و خوب است و شما آن را دوست دارید؟ امام علی (علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند این فرد برای من محبوب‌تر از کثیر النواء و یاران اوست! این فرد بحث می‌کند و می‌گوید: کسی که به حکم خدا حکم نکند، کافر، ظالم و فاسق است. (2)

بیشتر بخوانید: زنان در حکومت امام زمان (ع)


هم‌چنین نقل می‌کند:
نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که ام خالد عبدیه وارد شد. حکم خوردن چیزی را پرسید. امام (علیه السلام) فرمود: چرا بدون پرسیدن نخوردی؟ عرض کرد: من در دینم مقلد شما هستم و زمانی که خداوند را ملاقات کنم، خواهم گفت جعفر بن محمد (علیهما السلام) به من امر و نهی کرد. (3)
ام خالد زنی صالح و شیعی بود و برای عقیده‌اش، دستش را بریدند. امام صادق (علیه السلام) او را با امر به ولایت خلفا، امتحان کرد، اما ایشان با فراست، به گونه‌ای دیگر می‌پرسد و پاسخش را می‌گیرد که بیان‌گر قدرت علمی و آگاهی ایشان است. روایت سوم، بصیرت دینی و امام شناسی ایشان را نشان می‌دهد که خود را فردی مقلد و پیرو امام (علیه السلام) معرفی می‌کند.

پی‌نوشت‌ها:

1. رجال کشی، ص242.
2. کافی، ج8، ص101 و 237؛ رجال کشی، ص241.
3. کافی، ج6، ص413.

منبع مقاله :
جعفری، جواد؛ (1392)، بانوان رجعت کننده، قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.