سپاه ، بزرگتر از تصور آمريكاست

به اعتقاد بسياري از تحليل گران، در طول سالهای گذشته، سه قدرت بزرگ و مطرح جهاني در خاورميانه مقهور اقدامات جسورانه و يا تأثيرات الهام بخش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شده اند. بازداشت تفنگداران متجاوز انگليسي در آب هاي اروندرود، شكست ارتش رژيم صهيونيستي در جنگ 33روزه و زمين گير شدن ارتش آمريكا در عراق و تحمل تلفات و خسارات سنگين، نشان مي دهد كه اين سه قدرت، قدرت مقابله با توان الهام بخش سپاه را نداشته اند. بنابراين طبيعي است كه دنياي غرب
جمعه، 19 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سپاه ، بزرگتر از تصور آمريكاست
سپاه بزرگتر از تصور آمريكاست
سپاه ، بزرگتر از تصور آمريكاست





به اعتقاد بسياري از تحليل گران، در طول سالهای گذشته، سه قدرت بزرگ و مطرح جهاني در خاورميانه مقهور اقدامات جسورانه و يا تأثيرات الهام بخش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شده اند. بازداشت تفنگداران متجاوز انگليسي در آب هاي اروندرود، شكست ارتش رژيم صهيونيستي در جنگ 33روزه و زمين گير شدن ارتش آمريكا در عراق و تحمل تلفات و خسارات سنگين، نشان مي دهد كه اين سه قدرت، قدرت مقابله با توان الهام بخش سپاه را نداشته اند. بنابراين طبيعي است كه دنياي غرب درصدد اتخاذ تدابيري در جهت تغيير رفتار اين نهاد انقلابي و قدرتمند باشد.
روز 23 مرداد، دو روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» و «واشنگتن پست» در خبر مشابهي از آماده شدن طرحي در دولت و كنگره آمريكا خبر دادند كه در صورت تصويب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به عنوان چهل و سومين گروه تروريستي در ليست وزارت خارجه ايالات متحده آمريكا قرار خواهد گرفت.
هنوز ساعاتي از انتشار خبر اين دو روزنامه نگذشته بود كه شبكه هاي تلويزيوني سي.ان.ان، فاكس نيوز، اي.بي.سي، ان.بي.سي، سي.بي.اس، بي.بي.سي، دويچه له، الجزيره، الوبيه و خبرگزاري هاي آسوشيتدپرس، يونايتدپرس، رويترز، فرانس پرس و روزنامه ها و نشرياتي چون هرالدتريبون، يو.اس.اي.تودي، گاردين، ساندي تلگراف، جروزالم پست، هاآرتص و تايم، با حجم انبوهي از گمانه زني ها، تحليل ها، گزارش ها و گفت وگوها، آتش جنگ رواني در رسانه ها را آغاز كردند.
در تحليل اين هجمه رسانه اي، برخي صاحبنظران از آن به عنوان «ديپلماسي رسانه اي» و برخي ديگر با عنوان «جنگ تبليغاتي» ياد كردند، جنگي كه به سرعت مرزهاي آن از دايره گمانه زني ها فراتر رفته و تبديل به تهديد هايي گرديد كه بر اساس آن ممكن است به زودي مراكزي از سپاه پاسداران، هدف بمباران ها و موشك پراني هاي آمريكا قرار گيرند. بدون ترديد يكي از اساسي ترين سوالاتي كه در برابر اين صف بندي رسانه اي شكل مي گيرد آن است كه تهاجم به سپاه يك «رخداد» است يا زنجيره اي از يك «فرايند» كه يكي از قطعات آن پازل، با هدف قراردادن سپاه پاسداران كامل مي شود.

بازي با همه كارت ها

يكي از نكات مثبت دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي آمريكا آن است كه در راه رسيدن به اهداف كلان و استراتژي هاي خود، از همه كارت هاي خود به بهترين وجه ممكن استفاده مي نمايد. اگر اهداف كلان ايالات متحده در مواجهه با جمهوري اسلامي ايران را مهار تاثيرات الهام بخش انقلاب اسلامي، تغيير رفتار و در نهايت براندازي نظام اسلامي ترسيم نماييم، تحليل رفتار آنان نشان مي دهد كه از اهرم رسانه اي، دستگاه ديپلماسي فعال، نهادهاي بين المللي و دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي خود، نهايت بهره لازم را مي برند. در اين ميان ژنرال هاي رسانه اي، به عنوان يگان هاي خط شكن و پشتيباني كننده، در نوك پيكان نيروهاي عمل كننده قرار دارند. بنابراين طبيعي است هجمه اخير رسانه هاي آمريكايي به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را كه البته توسط برخي رسانه هاي غربي و منطقه اي نيز پشتيباني مي شوند، جنگي تبليغاتي قلمداد نماييم كه يقينا كالك عملياتي آن در اتاق هاي فكر كاخ سفيد، پنتاگون و وزارت خارجه تهيه و تدارك ديده شده اند.
اما واكاوي و بازخواني اهداف آمريكاييان از اين جنگ جديد رسانه اي، مهم ترين هدف اين نوشتار است كه به اختصار بدان پرداخته ايم.

بازسازي هيمنه شكست خورده

پس از ناكامي هاي پياپي آمريكاييان در مواجهه با بحران هاي بين المللي همچون عراق، افغانستان، لبنان، فلسطين، سودان، سومالي، كره شمالي، پرونده هسته اي ايران و به قدرت رسيدن پياپي چهره هاي ضد آمريكايي در آمريكاي لاتين، كه هيمنه اين كشور را به عنوان قدرت برتر جهاني سخت به چالش كشيده اند، مقامات كاخ سفيد نيازمند آن هستند تا با طراحي و اجراي پروژه هايي همچون طرح سپر موشكي اروپا و يا قراردادن يك نهاد رسمي نظامي در ليست گروه هاي تروريستي، به جهانيان اينگونه القا كنند كه هنوز اين ما هستيم كه تصميم مي گيريم چگونه بايد از امنيت هم پيمانان مان در اروپا دفاع نماييم و يا چه گروه و سازماني را بايد در ليست تروريستي قرار دهيم و كدام دولت را به اتهام نقض حقوق بشر مجازات نماييم.

آتش تهيه براي قطعنامه سوم

پرونده هسته اي ايران يكي ديگر از اهداف جنگ رسانه اي جديد آمريكا عليه سپاه است. در قطعنامه هاي 1737و 1747، آمريكاييان موفق شدند در كنار درخواست هايي كه براي تعليق فعاليت هاي غني سازي جمهوري اسلامي ايران مطرح شده، از سپاه هم به عنوان نيرويي كه در ساخت موشك هاي دوربرد فعاليت دارد، نام ببرند. علاوه بر آنكه، تحريم مبادلات تجاري با چند شركت مطرح اقتصادي سپاه پاسداران و نظارت بر سفرهاي خارجي تني چند از فرماندهان ارشد نظامي اين نهاد هم در دو قطعنامه شوراي امنيت به تصويب رسيد.
با تصويب اين دو قطعنامه، ايالات متحده آمريكا فضايي را در سطح رسانه ها و افكار عمومي دنيا رقم زد كه به دليل كنار هم قرار دادن فعاليت هاي غني سازي ايران و حضور سپاه در فعاليت هاي موشكي، القا مي شد كه مسير فعاليت هاي هسته اي ايران، مسيري نظامي است و سپاه به عنوان يك نهاد نظامي، مسئوليت آن را برعهده دارد. در واقع آمريكاييان با يك انگاره سازي و قراردادن نام سپاه در قطعنامه هاي 1737 و 1747، پازل خود را به گونه اي طراحي كردند كه از بطن آن غير صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران متولد شود.
بنابراين طبيعي است كه در قطعنامه سوم شوراي امنيت كه احتمالا در پايان شهريور ماه به تصويب برسد، سپاه پاسداران مشمول تحريم هاي شديدتري واقع شود. همزمان با هجمه رسانه اي غرب به ويژه آمريكا عليه سپاه، شاهد انتشار گزارش ها و مقالات متعددي در سطح رسانه هاي غربي درباره فعاليت هاي اقتصادي و عمراني سپاه بوديم. روزنامه گاردين در گزارشي اعلام كرد بيش از 560 شركت تجاري وابسته به سپاه پاسداران، در سطح دنيا مشغول فعاليت اقتصادي هستند. شبكه تلويزيوني فاكس نيوز وابسته به پنتاگون هم مدعي شد 52 درصد واردات ايران توسط شركت هايي انجام مي شوند كه زير نظر سپاه اداره مي شوند. همچنين گزارش هاي متعددي از فعاليت هاي عمراني قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) بر صفحه رسانه هاي غربي نشست. طراحي و ساخت سد كرخه به عنوان بزرگترين سد خاورميانه، سد گتوند، اجراي 55 كيلومتر تونل در كشور، احداث 1400 كيلومتر اتوبان و جاده هاي شوسه، احداث 900 هزار متر مربع ابنيه، اجراي طرح بزرگترين بندر پتروشيمي جهان، احداث راه آهن بم- زاهدان، اتوبان مشهد- هرات، اجرا و اتمام بيش از 1600 پروژه صنعتي و معدني، در دست اجرا داشتن بيش از 500 پروژه عمراني، حضور در توسعه فازهاي 15و16 ميدان پارس جنوبي، اجراي قرارداد خط لوله هفتم گاز عسلويه، ساخت اسكله ها و پايانه هاي نفتي، ساخت، تجهيز و توسعه خطوطي از متروي تهران و ده ها و صدها فعاليت ديگر عمراني و توليدي كه به واقع افتخاري جاويد بر تارك پرافتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي باشد، به عنوان نمونه هايي از فعاليت هاي اقتصادي سپاه بر شمرده شد تا اين گونه القا شود كه اين گروه به اصطلاح تروريستي براي تقويت بنيه نظامي خود، اقدام به فعاليت هاي گسترده اقتصادي نموده و ثانيا در پوشش برخي مبادلات تجاري، اقدام به واردات كالاهاي دومنظوره، تجهيزات نظامي و سلاح هاي كشتار جمعي مي نمايد.
بنابراين احتمال دارد كه آمريكاييان در شهريور ماه، با توجه به تبليغات سنگيني كه روي تروريستي نشان دادن سپاه داشته اند، قطعنامه سوم را با تحريم شديدتر اقتصادي و امور بانكي ايران به بهانه انتساب اين معاملات به سپاه پاسداران، تهيه و تدارك ببينند.
يكي از نكات قابل توجهي كه اين روزها بر روي خروجي برخي سايت هاي آمريكايي انتشار يافت، گزارش فعاليت هاي «استوارت لوي» معاون مبارزه با تروريزم و اطلاعات مالي در خزانه داري آمريكا بود كه در آن به صراحت آمده بود اين معاونت بيش از يك سال و نيم است كه با جديت هرچه تمام فعاليت هاي اقتصادي، تجاري و بانكي جمهوري اسلامي ايران به ويژه سپاه را از نزديك زير نظر دارد تا در موعد مقرر، تصميمات لازم در اين باره اتخاذ گردد.

كنترل اقدام هاي جسورانه سپاه

هدف ديگر آمريكا از به راه اندازي جنگ رسانه اي عليه سپاه، تغيير رفتار و كنترل اين نهاد انقلابي است. به عبارتي ديگر، آمريكاييان درصدد برآمده اند مهم ترين ويژگي سپاه يعني «جسارت در اقدام» يا «اقدام هاي جسورانه» سپاه را كه خاستگاهي ديني، انقلابي و ملي دارند را به كنترل خود درآورند.
به اعتقاد بسياري از تحليل گران، در طول يك سال گذشته، سه قدرت بزرگ و مطرح جهاني در خاورميانه مقهور اقدامات جسورانه و يا تأثيرات الهام بخش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شده اند. بازداشت تفنگداران متجاوز انگليسي در آب هاي اروندرود، شكست ارتش رژيم صهيونيستي در جنگ 33روزه و زمين گير شدن ارتش آمريكا در عراق و تحمل تلفات و خسارات سنگين، نشان مي دهد كه اين سه قدرت، قدرت مقابله با توان الهام بخش سپاه را نداشته اند. بنابراين طبيعي است كه دنياي غرب درصدد اتخاذ تدابيري در جهت تغيير رفتار اين نهاد انقلابي و قدرتمند باشد. به زعم مقامات كاخ سفيد، تروريستي خواندن يك نهاد مردمي كه ريشه در لايه هاي پيچيده ملت ايران دارد، مي تواند در تغيير رفتار و كنترل اين نهاد ملي موثر باشد.

جدايي سپاه از توده مردم

از سويي ديگر، دنياي غرب درصدد بخشي كردن كشور و جدايي سپاه از توده هاي مردم است. در تبليغات اخير رسانه هاي غربي، سعي شده است كه در مرحله اول، از سپاه تصويري مشابه ارتش هيتلري و يا ارتش سرخ روسيه ارائه نمايند. ارتشي جاه طلب، خونريز و بي رحم كه وظيفه آن قتل عام و شكنجه مخالفان نظام اسلامي است.
در اين جنگ تبليغاتي، اين هدف در دستور كار رسانه ها قرار مي گيرد كه سپاه را يك نيروي وابسته به حاكمان و جدا از توده هاي مردم معرفي نمايند تا در مرحله بعد كه مرحله تشديد تحريم ها مي باشد، تمام مشكلاتي كه مردم متحمل مي شوند بر عهده سپاه نوشته شود.
اين ترفند زودتر از آنچه كه پيش بيني مي شد، نقش برآب گرديد. بيانيه ارتش جمهوري اسلامي ايران، حزب مشاركت، حزب اعتماد ملي، حزب كارگزاران سازندگي و ده ها و صده ها اعلام موضعي كه سازمان ها، گروه ها و جريان هاي سياسي در حمايت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي داشتند، نشان داد كه اين نهاد ديني، انقلابي و مردمي، ريشه در آحاد ملت ايران داشته و هر قوم و قبيله و مذهب و گرايشي كه در سرزمين ايران اسلامي حضور دارند، امنيت، اقتدار، افتخار و سربلندي خود را مرهون سبزپوشاني مي دانند كه فرزندان اين ملت هستند.
بيانيه هاي عزت مدارانه اخير احزابي مانند مشاركت، اعتماد ملي و كارگزاران سازندگي نشان داد كه آمريكاييان چونان احمقاني بي خرد، اوضاع داخلي ايران را تحليل مي كنند و چشم به جريان هايي دوخته اند كه در هنگامه پاسداري از كيان نظام اسلامي، با ناديده گرفتن اختلافات داخلي در دفاع از ارزش ها و مواريث ديني و ملي اين مرز و بوم صف آرايي مي كنند.

نظم بخشيدن به افكار عمومي آمريكا

هدف ديگر مقامات كاخ سفيد از تروريستي معرفي كردن سپاه، آرام كردن فضاي افكار عمومي آمريكا و رام كردن برخي دمكرات هاي سركش در كنگره اين كشور است. شكست هاي سنگين و حقارت آميز ارتش آمريكا در عراق، سردمداران كاخ سفيد را سخت تحت فشار افكار عمومي، رسانه ها و نمايندگان دمكرات قرار داده است. فرار از اين مهلكه، تنها با القاي فضايي ناامن و ناآرام در صحنه بين المللي و در معرض تهديد بودن آمريكا همزمان با نزديك شدن به سالگرد 11 سپتامبر ميسر است. در اين پروژه، اتاق هاي فكر نومحافظه كاران با مشابه سازي ميان القاعده و سپاه پاسداران، رسانه ها را در مسيري قرار مي دهند كه اينگونه القاء نمايند دشمن جديد ملت آمريكا، نيرويي است نظامي با بنيه قوي اقتصادي و برخوردار از تجهيزات پيشرفته نظامي كه هر لحظه امكان دارد چونان كابوسي هولناك بر سر ملت آمريكا فرود آيد.
در پروژه جديد آمريكائيان، به همان اندازه كه جنگ رسانه اي شان به ايجاد همگرايي در ميان مردم آمريكا منجر مي شود، در وضعيتي معكوس به واگرايي در اقشار مختلف ملت ايران منتهي خواهد شد. به زعم آنان، تشديد فشارهاي بين المللي بر جمهوري اسلامي ايران كه بخش هايي از آن خود را در اقتصاد كشورمان به نمايش خواهد گذاشت، باعث ايجاد انشقاق و اختلاف در صفوف يك پارچه مردم خواهد شد.
از سوي ديگر، مقامات كاخ سفيد سخت به نتيجه انتخابات مجلس هشتم چشم دوخته اند. در ماههاي منتهي به اسفند، بايد به هر طريق ممكن روي اقتصاد، آرامش و امنيت جامعه اي كه اصولگرايان برمناصب اصلي آن تكيه زده اند، فشار آورد تا اينگونه القاء نمايند كه حاكميت اصولگرايان همواره همراه با تنش، درگيري، تهديد و تحريم هاي بين المللي است.

آموزه‌هاي يك جنگ رسانه اي

بازي رسانه اي جديد آمريكا براي آنهايي كه از دور دستي برآتش سياست و رسانه دارند، درس ها و آموزه هاي فراواني به همراه دارد. آمريكائيان با كمترين هزينه ممكن، يعني با فرستادن امواج بر روي آنتن هاي تلويزيوني و مخابره اخبار بر روي خروجي خبرگزاري هاي تحت كنترل خود، درصدد صيد امتيازات فراواني برآمده اند. آنان در اين جنگ رسانه اي، نگاهي چند وجهي به قضايا دارند. از يك سو مي خواهند به افكار عمومي داخل كشورشان نظم بدهند و از سوي ديگر برهمگرايي و وحدت ملي كشورمان فشار وارد آورند. مي خواهند توافقات اخير ايران و آژانس را به هر نحو ممكن زير سوال ببرند و درعوض يك جبهه واحد بين المللي را در برابر يك نهاد رسمي جمهوري اسلامي به صف نمايند. آنان نيم نگاهي نيز به بازار فروش تسليحات نظامي خود به منطقه دارند كه قراردادهاي دهها ميليارد دلاري آمريكا با برخي دولت هاي منطقه در اين راستا ارزيابي مي شود. آمريكائيان در مذاكرات سه جانبه در عراق، نيازمند امتيازگيري از ايران هستند. بايد شكست هاي خود درعراق را به نوعي توجيه و فرافكني نمايند و برفضاي انتخاباتي ايران و آمريكا هم تاثيربگذارند. آمريكائيان تاكنون نشان داده اند كه براي پيروزي بدون شليك يك گلوله، طرح ها و تدابير فراواني انديشيده اند.
يورش به كنسولگري ايران در اربيل و دستگيري 5 ديپلمات ايراني به اتهام دخالت در ناآرامي هاي عراق، اتهام استفاده از مواد منفجره ساخت ايران در حمله به نيروهاي آمريكايي ، نمايش سلاح ها و تجهيزات كشف شده از تروريست ها و ادعاي صدور آن از سوي ايران، انتشار خبر كذب و جعلي دستگيري 50 عضو سپاه قدس درعراق، ربايش احمقانه يك فروند هواپيماي مسافربري برخاسته از قبرس به مقصد تركيه در اولين روزهاي اتهام تروريستي بودن فعاليت هاي سپاه و سپس هياهو و جنجال بسيار در اولين ساعات ربايش مبني بر ايراني بودن ربايندگان و درخواست آنان براي پرواز به تهران و داستان سرايي هاي فراوان كه به يكباره تمام آن امواج خبري به يكباره فرو نشست و معلوم نشد كه ربايندگان چه كساني بودند، چه هدفي داشتند، الان در چه وضعيتي هستند و اعترافات آنان چه بوده است، همه و همه نشان مي دهد كه آنچه برصفحه تلويزيون ها و رسانه هاي آمريكايي مي نشيند، حاصل توليدات اتاق فكرهايي است كه در آن هزاران متخصص جنگ رواني، نيروهاي امنيتي و نظامي، صاحبنظران سياسي و كارشناسان حوزه هاي مختلف گردهم آمده اند تا با كمترين هزينه ممكن كه گاه دايره آن از چند بلوف و تهديد هم نمي گذرد، امتيازات فراواني را به جيب بزنند. در عين حال نبايد از تدابير و پاتك هاي موثر دستگاه ديپلماسي كشورمان در برابر هجمه جديد رسانه اي آمريكا غافل بود. آزادي هاله اسفندياري در اوج حملات رسانه اي غرب، نشان داد كه دستگاههاي ديپلماسي و امنيتي ما نيز گريزگاهها و ميدان هاي مانور رسانه اي را به خوبي شناسايي كرده و از آن سود مي برند. بازتاب آزادي هاله اسفندياري و سپس مخابره خبري ديگر مبني برآزادي نزديك كيان تاجبخش، علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن تبليغات رسانه اي آمريكا، ميدان مانور را تاحدود بسياري در اختيار جمهوري اسلامي ايران قرار داد. همچنين مواضع اخير آقاي هاشمي رفسنجاني درباره مذاكره با آمريكا و شعار مرگ بر آمريكا، نشان داد كه براساس يك پروژه از قبل طراحي شده و يك كار تقسيم شده، چگونه مي توان مهره هاي سنگيني را در صحنه شطرنج ديپلماسي به حركت در آورد و رقيب را در وضعيت آچمز قرار داد. اي كاش مي توانستيم به بخش هاي ديگري از تدابير صورت گرفته نيز اشاراتي داشته باشيم اما به دليل بار امنيتي آنها، فعلا از بازگويي شان معذوريم.
منبع: خبرگزاری فارس




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.