نحوه درمان خشکی بینی

داروهای مورد استفاده برای خشکی بینی به مرطوب ساختن پوست درون بینی و رفع خارش آن کمک می‌کنند. این مقاله را خوانده تا با برخی از آنها آشنا شوید.
جمعه، 1 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
نحوه درمان خشکی بینی
نحوه درمان خشکی بینی

برگرفته از سایت هالیستیزین
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

داروهای مورد استفاده برای خشکی بینی به مرطوب ساختن پوست درون بینی و رفع خارش آن کمک می‌کنند. این مقاله را خوانده تا با برخی از آنها آشنا شوید.
بینی شما دستگاهی نیست که تنها به تنفس شما کمک کند. بلکه ناحیه مهمی از سیستم دفاعی شما است که به حفاظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا مختلف کمک می‌نماید. بینی دارای پوستی نازک در قسمت داخلی است که به منظور حفظ رطوبت خود در تمام مدت مخاط تولید می‌کند. این مخاط در به دام انداختن باکتریها، ویروسها، ذرات گرد و غبار و سایر محرکها کمک کرده و از ورود آنها به ریه‌های شما جلوگیری می‌کند. با این حال، در برخی موارد بواسطه برخی عوامل از پیش موجود، فرد ممکن است دچار خشکی بینی شود. در این وضعیت، بینی شما احساس خشکی بسیار کرده به طوریکه ترک خورده و ممکن است در برخی موارد دچار خونریزی شود. به همین دلیل است که افراد مبتلا به این مشکل به دنبال راه‌های مؤثر درمان خشکی بینی هستند.

علل

علل مختلفی وجود داشته که به خشک شدن مجاری بینی منتهی می‌شود. این علل می‌تواند استفاده بیش از حد اسپری‌های بینی که به رفع احتقان بینی کمک می‌کنند را شامل شود. افرادی که از سندرم شوگرن (Sjögren's syndrome) رنج می‌برند ممکن است دچار خشکی غشاء مخاطی بینی همچنین غشاء مخاطی چشمها و نیز خشکی بافتهای دهانی شوند. سطوح تولید کلاژن در زنان یائسه ممکن است دچار کاهش شود که این امر موجب خشکی غشاء مخاطی در مجاری بینی، دهان و چشمها می‌شود. عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی نیز می‌تواند موجب خشک شدن بینی و کمبود رطوبت در هوا نیز ممکن است به خشکی بینی بیانجامد. رینیت یا ورم غشاء مخاطی بینی و فشار خون بالا برخی از علل دیگر به شمار می‌روند.
داروهای درمانی

قطره سالین

می‌توانید به داروخانه محل زندگی خود مراجعه و قطره سالین خریداری نمایید. کودکان و بزرگسالان می‌توانند این قطره‌های سالین را بدون ایجاد مشکل استفاده نمایند. سر خود را به عقب برگردانده و سپس سه تا چهار قطره از این محلول سالین (آب نمک) را درون حفره‌های بینی خود بریزید. این کار به مرطوب ساختن مجاری بینی کمک خواهد کرد و موجبات تسکین را فراهم خواهد ساخت.

رطوبت ساز

می‌توانید از کرم مرطوب کننده بر روی بینی و کمی درون حفره‌های بینی جهت رفع خشکی پوست استفاده کنید. این کار به درمان ترک خوردگی پوست کمک کرده و احساس سوزش را کاهش خواهد داد. حتی می‌توانید از لوسیون کالامین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خشکی پوست در اطراف بینی

 

ژل پترولیوم

می‌توانید مقدار کمی ژل پترولیوم یا وازلین را روی بینی مالیده و بینی خود را مرطوب سازید. این کار راهی بسیار مؤثر جهت درمان ترک خوردگی پوست و تسکین است. در استفاده از این ژل زیاده روی نکنید، به این دلیل که ممکن است به درون ریه‌ها رفته و مشکلات مختلفی برای سلامتی به بارآورد. استفاده از ژل پترولیوم بایستی به میزان حداقل باشد.

آبرسانی

نیاز است که مقدار زیادی آب جهت حفظ آب بدن خود مصرف کنید. آب به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. می‌توانید میوه‌های بسیاری از جمله هندوانه یا پرتقال را وارد رژیم غذایی خود سازید. این میوه‌ها از محتوای آب بالایی برخوردار بوده و اثرات خشکی پوست را کاهش می‌دهند. بایستی از دارو و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، آنتی هیستامین و الکل که موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند خودداری کنید، به این دلیل که می‌تواند مشکل شما را دوچندان سازد.

روغن کنجد

می‌توانید از روغن کنجد در مجاری بینی به مدت چند روز استفاده کنید. خیلی زود متوجه خواهید شد که روغن کنجد تسکین زیادی را فراهم ساخته است.

نتی پات یا وسیله شستشوی بینی

می‌توانید در خانه از یک نتی پات استفاده کنید. آب گرم را همراه با 1 قاشق چایخوری نمک دریایی درون وسیله شستشوی بینی بریزید. سپس نیاز است که سر خود را در سینک دستشویی خم کرده و به آرامی محلول آب نمک را در بینی گرفته و خشک خود بریزید. حتماً در حین انجام این کار با دهان نفس بکشید. آب از طریق سوراخهای بینی همراه با مخاط به بیرون رانده می‌شود. می‌توانید این کار را دو مرتبه در روز تکرار کنید.
می‌توانید هر یک از این درمانها را امتحان کرده و از خشکی بینی خود رهایی یابید. بایستی از یک گلوله پنبه استفاده کرده و آن را درون آب فرو برده آنگاه درون حفره‌های بینی کرده و بینی خود را با آن تمیز کنید. این کار یکی از درمانهای مفید است که به از بین بردن باکتریهای درون بینی کمک می‌کند.
سلب مسئولیت:‏‎ ‎اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک ‏متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.