شاخص نیچر

«شاخص نیچر» (Nature Index)، یک پایگاه اطلاعاتی بسیار خاص است. این شاخص گرایشاتِ (Affiliations) مقالات علمی چاپ‌شده در مجلات خاصی را ردیابی می‌کند و در اختیار همگان قرار می‌دهد.
يکشنبه، 25 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شاخص نیچر
اسرائیل 3.9٪ از تولید ناخالص داخلی خود را به علم و فن‌آوری اختصاص داده است، که این رقم بالاترین درصد در بین کشورها می‌باشد.
 
چکیده
«شاخص نیچر» (Nature Index)، یک پایگاه اطلاعاتی بسیار خاص است. این شاخص گرایشاتِ (Affiliations) مقالات علمی چاپ‌شده در مجلات خاصی را ردیابی می‌کند و در اختیار همگان قرار می‌دهد.

تعداد کلمات: 425 / تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاخص نیچر
نویسنده: مهدی کاظمی
  
«شاخص نیچر» (Nature Index)، قابلیت ارائۀ همکاریِ باکیفیت پژوهشی با مؤسسات، کشورها، مناطق و رشته‌ها مختلف را داراست. در این جا، کشورها به 9 منطقه گروه‌بندی شده‌اند. تعجب‌آور نیست که قوی‌ترین عملکردها در مناطق آمریکای شمالی، اروپای شمالی و غربی، و شرق و جنوب شرقی آسیا دیده می‌شود. در حقیقت این سه منطقه 99 % از شاخص «WFC» (این واحد، بخش‌های اعتباری برای هر مقاله با توجه به گرایشات نویسندگان مشارکت‌کننده می‌باشد) نیچر را به خود تخصیص می‌دهند.

مقالات از تمام رشته‌های علوم طبیعی در شاخص نیچر گنجانده شده‌اند. شیمی، علوم زیستی و علوم فیزیک، هریک یک‌سوم کل را دربردارند و علوم محیط زیست و زمین کمتر از 91% را شامل می‌شوند )باتوجه به کارکرد بین رشته‌ای تحقیقات، بعضی مقالات در بیش از یک گروه گنجانده شده‌اند؛ در نتیجه رقم کل بیش از 100 % می باشد). در یک بررسی اجمالیِ جهانی، برخی از تفاوت‌های قابل توجه در نقاط قوت بین منطقه‌ای دیده می‌شود؛ برای مثال، مؤسسات آمریکای شمالی به عنوان گروهی با توان بالا در علوم زیستی به شمار می‌آیند؛ در مقابل تقریبا 90 %از سهم آسیای مرکزی و جنوبی به شیمی یا علوم فیزیکی اختصاص دارد.
شاخص نیچر هم‌چنین دیدگاهی را فراهم می‌کند که در آن می‌توانید به چگونگی همکاری دانشمندان و محققان در نقاط مختلف دنیا پی‌برد. همکاری محققان در مناطق فاقد زیرساخت‌های علمیِ قوی، اغلب منجر به همکاری با محققان در بخش‌هایی با منابع بهتر جهان، می‌شود. با توجه به شاخص نیچر، بالاترین سطح همکاری در آفریقا یافت می‌شود؛ جایی که همکاری علمی مشاهده‌شده در بحث مقالات، سه برابر بیشتر از مقالات محققان دیگر مناطق با دانشمندان آمریکای شمالی است.

بودجه، محرک نیرومندی است که به عملکرد چاپ مقالات کمک می‌کند؛ برای مثال، تولید ناخالص داخلی اسرائیل در رتبۀ 37 جهان قرار دارد، اما از لحاظ شاخص «WFC» سال 2014، در جایگاه 17 قرار گرفت. بخش عمده‌ای از آن عدم تعادل، به دلیل سرمایه‌گذاری در علم و فن‌آوری نشئت می‌گیرد: اسرائیل 3.9٪ از تولید ناخالص داخلی خود را به علم و فن‌آوری اختصاص داده است، که این رقم بالاترین درصد در بین کشورها می‌باشد.
شاخص نیچر 2015، منجر به درک عمیق‌تری از روابط تأثیرگذار بر روی خروجی‌های پژوهشی باکیفیت، شد.


منبع: www.nature.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.