حقایقی بسیار جالب در خصوص دلفین‌ها

این مقاله حقایق جالبی را در خصوص دلفین‌ها یعنی یکی از باهوش‌ترین پستانداران پس از انسان، ارائه می‌کند.جانوران دریایی به ویژه به دلیل زیبایی و هوش خود همواره کنجکاوی انسان را به خود جلب کرده‌اند. در حالی که اکثر آنها وحشی و مرگ بار هستند، برخی دیگر ذاتاً منحصر به فرد می‌باشند. نهنگ‌ها، کوسه‌ها و دلفین‌ها موضوع تحقیقات زیادی در میان زیست شناسان دریایی محسوب می‌شوند. دلفین‌ها به دلیل رفتار خاص و دوستانه خود با انسانها از نهنگ‌ها و کوسه‌ها متمایز هستند.
يکشنبه، 6 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
حقایقی بسیار جالب در خصوص دلفین‌ها

دلفین‌ها یعنی یکی از باهوش‌ترین پستانداران پس از انسان
 

چکیده
این مقاله حقایق جالبی را در خصوص دلفین‌ها یعنی یکی از باهوش‌ترین پستانداران پس از انسان، ارائه می‌کند.جانوران دریایی به ویژه به دلیل زیبایی و هوش خود همواره کنجکاوی انسان را به خود جلب کرده‌اند. در حالی که اکثر آنها وحشی و مرگ بار هستند، برخی دیگر ذاتاً منحصر به فرد می‌باشند. نهنگ‌ها، کوسه‌ها و دلفین‌ها موضوع تحقیقات زیادی در میان زیست شناسان دریایی محسوب می‌شوند. دلفین‌ها به دلیل رفتار خاص و دوستانه خود با انسانها از نهنگ‌ها و کوسه‌ها متمایز هستند.


تعداد کلمات: 917 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

حقایقی بسیار جالب در خصوص دلفین‌ها

برگرفته از سایت انیمال سِیک
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

خاستگاه

اعتقاد بر این است که این پستانداران دریایی عمدتاً از پستانداران خشکی در حدود 50 یا 60 میلیون سال پیش تکامل یافته‌اند. در میان پستانداران آبزی، دلفین‌ها تکامل یافته‌ترین و سازگارترین نوع برای زندگی آبزی هستند. یکی از حقایق جالب و شگفت انگیز این است که دلفینها نزدیک‌ترین بستگان اسب‌های آبی، شتر و خانواده گاو به شمار می‌روند. اختلاف نظر در خصوص خاستگاه دلفین‌ها و نهنگها بی پایان است. بعضی معتقدند که دلفین‌ها از پستانداران سم دار خشکی مانند اسب آبی تکامل یافته‌اند در حالی که بعضی دیگر بر این اعتقادند که آنها میلیونها سال پیش از پستانداران تکامل یافته‌اند.


گونه

حدود 32 گونه دلفین وجود دارد و همه در رنگ و ساختار بدنی دلفین‌ها به انسانها بسیار علاقه دارند درست همانطور که ما به آنها علاقمند هستیم. بسیاری از دریانوردان و افرادی که با قایق سفر می‌کنند دلفین‌هایی را مشاهده می‌کنند که سرهایشان را از آب بیرون آورده و به آنها نگاه می‌کنند. تعجبی ندارد که بسیاری از فرهنگهای جهان به دلفینها به عنوان نماد چابکی، سلامت و شادی نگریسته و برایشان احترام قائل هستند.منحصر بفرد می‌باشند. نگاه به همه آنها با یکدیگر هر کسی را مجذوب خواهد ساخت. در حالی که این 32 گونه در آب شور زندگی می‌کنند، گونه‌هایی وجود داشته که در آب شیرین بسر می‌برند. برخی از اینها دلفینهای رودخانه گنگ، دلفین رودخانه یانگ تسه، دلفین رودخانه آمازون و دلفین ایراوادی هستند. دلفین پوزه دراز (Bottlenose)، نهنگ قاتل، دلفین معمولی، دلفین سیاه و دلفین سربی (Dusky) از جمله برخی گونه‌های دلفین‌های دریازی به شمار می‌روند.


عادات غذایی

یک دلفین بالغ نزدیک به 20 تا 22 کیلوگرم ماهی در روز می‌خورد. عادات غذایی دلفین‌ها به منطقه‌ای که در آن رشد می‌کنند و فصل سال بستگی دارد. فصولی که در آن ماهیانی مانند شاه ماهی، ماهی ماکرل، ماهی کاد و ماهی هرینگ (herring) به وفور یافت می‌شوند بهترین زمان‌های تغذیه دلفینها است. بسته به محتوای چربی ماهی، دلفینها تصمیم می‌گیرند چقدر غذا بخورند. آنها حس خوبی در خصوص گرسنگی خود دارند.


میانگین عمر

دلفین پوزه دراز از جمله گونه‌ای است که بیشترین مطالعات در مورد آن صورت گرفته و طبق تحقیقات انجام شده، طول عمر یک دلفین پوزه دراز حدود 40 تا 50 سال است. به طور کلی میانگین طول عمر دلفینها حدود 17 تا 25 سال است. با این حال همانطور که پیش از این عنوان شد، آنها می‌توانند تا 50 سال بدون نیاز به مراقبت دامپزشکی عمر کنند. دلیل چابکی آنها روش طبیعی‌ تکامل‌شان است که به آنها بدنی سالم بخشیده است.
 

بیشتر بخوانید: سکونت گاه دلفین‌ها : دلفین‌ها کجا زندگی می‌کنند؟


دلفین و رابطه انسانی

دلفین‌ها به انسانها بسیار علاقه دارند درست همانطور که ما به آنها علاقمند هستیم. بسیاری از دریانوردان و افرادی که با قایق سفر می‌کنند دلفین‌هایی را مشاهده می‌کنند که سرهایشان را از آب بیرون آورده و به آنها نگاه می‌کنند. تعجبی ندارد که بسیاری از فرهنگهای جهان به دلفینها به عنوان نماد چابکی، سلامت و شادی نگریسته و برایشان احترام قائل هستند. مهارتهای هوشمندانه و اجتماعی دلفینها، انسان را مجذوب خود ساخته و به همین دلیل است که از آنها در باغ وحش‌های دریایی و پارکهای آبی استفاده کرده تا مهارتهای  شیرجه و دایو و هوش آنها را به نمایش بگذارند. آنها با ارسال صداهایی با فرکانسای خاص شبیه به دستگاه ردیاب صوتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.


برخی اطلاعات بیشتر

برخی دلفینها از جمله گونه‌های در معرض انقراض هستند، اما آنها حس کنجکاوی را در میان مردم برمی‌انگیزند. در ادامه برخی حقایق جالب را در خصوص دلفین‌ها به اطلاعتان می‌رسانیم.
D    توانایی‌ جهت یابی پژواکی دلفین‌ها بهتر از هر سیستم ردیاب ساخته دست بشر است. نیروی دریایی ایالات متحده از این حیوانات جهت یافتن محل غواصان گم شده استفاده می‌کند.
D    دلفین‌ها می‌توانند در آینه خود را تشخیص دهند.
D    مشخص شده است که آنها برای یافتن اشیاء در آب اسکن ردیاب صوتی انجام داده و می‌توانند بدین طریق از فاصله، شکل و اندازه جسمی که به آنها نزدیک می‌شود اطلاع ‌یابند.
D    دلفین‌ها دارای قدرت درمانی بوده و مشخص شده است که بیماریها در انسان را درمان می‌سازند.
D    دلفین‌ها معمولاً با یک چشم باز می‌خوابند.
D    مشخص شده است که در دریا به آنها خوش می‌گذرد؛ آنها عاشق برانگیختن لاک پشتها و سایر حیوانات دریا با چرخیدن در اطراف پشت آنها و فرار کردن هستند.
D    گروهی از دلفینهایی که با یکدیگر زندگی می‌کنند را پاد (pod‎) می‌نامند.
D    اورکا (Orca) که تحت عنوان نهنگ قاتل شناخته می‌شود، بزرگترین گونه شناخته شده دلفین است.
D    همانطور که ما انسانها به وسیله اثر انگشت خود شناسایی می‌شویم، دلفین‌ها یکدیگر را به وسیله‌ی نوع سوت زدنشان تشخیص می‌دهند.
D    این موجودات می‌توانند به عمق نزدیک به 260 متر زیر سطح دریا شنا کنند.
D    نام علمی خانواده دلفین‌ها، دلفینیده (delphinidae) است.
D    این موجودات با چرخش سریع در آب زایمان می‌کنند. نوزادان دلفین به دلیل اطمینان از غرق نشدنشان ابتدا با دم خارج می‌شوند.
D    دلفین به زبان یونانی به معنای ماهی دارای رحم است.
D    وزن مغز یک دلفین تقریباً 1700 تا 1800 گرم است در حالی که وزن مغز انسان چیزی حدود 1200 گرم است.
مطالبی که عنوان شد، حقایقی جالب از دلفین‌ها بود که قطعاً حیواناتی جالب و جذاب به حساب می‌آیند. متأسفانه برخی از دلفینها در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و این وظیفه ما است که از آنها در برابر انقراض کامل محافظت کنیم. انسانیت اینگونه ایجاب می‌کند.

 

منبع: راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.