کافئین از ۹ طریق بر سلامت شما اثر می گذارد

این مقاله به برخی از آثار کافئین بر بدن اعم از تأثیرات مثبت و منفی اشاره دارد. برخی افراد که بیش از سایرین به اثرات جسمانی کافئین حساس هستند، می بایست مصرف قهوه را به حداقل برسانند یا به انواع بدون کافئین آن روی آورند اما به طور کل مصرف به اندازه آن یعنی حدود ۴۰۰میلی گرم در روز، برای سایرین منجر به بروز مشکلی نخواهد شد و ظاهراً خطری در کمین مصرف کنندگان نخواهد بود مگر اینکه فرد مبتلا به بیماری خاصی باشد.
چهارشنبه، 16 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
کافئین از ۹ طریق بر سلامت شما اثر می گذارد
نوشیدنی مورد علاقه همه، بیش از آنچه که فکر می کنید بر سلامت شما اثر می گذارد.
 
چکیده
این مقاله به برخی از آثار کافئین بر بدن اعم از تأثیرات مثبت و منفی اشاره دارد. برخی افراد که بیش از سایرین به اثرات جسمانی کافئین حساس هستند، می بایست مصرف قهوه را به حداقل برسانند یا به انواع بدون کافئین آن روی آورند اما به طور کل مصرف به اندازه آن یعنی حدود ۴۰۰میلی گرم در روز، برای سایرین منجر به بروز مشکلی نخواهد شد و ظاهراً خطری در کمین مصرف کنندگان نخواهد بود مگر اینکه فرد مبتلا به بیماری خاصی باشد.

تعداد کلمات : 1532 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
شیب
 
نویسنده: KAREN PALLARITO, January 16, 2018
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
آیا صبح شما هم با نوشیدن یکی دو فنجان قهوه یا چای آغاز می شود؟ شما تنها نیستید. آمار نشان می دهد که حدود ۸۵ درصد مردم آمریکا از کافئین که پرمصرف ترین محرک سیستم عصبیست، استفاده میکنند. بیشترین مقدار مصرف آن از طریق نوشیدن قهوه می باشد اما شکلات، چای، نوشابه و حتی مسکن ها نیز حاوی این ماده هستند. کافئین تارهای عصبی را به لرزه در می آورد و سبب هوشیاری ذهن میگردد. چنانچه فردی به این ماده حساسیت داشته باشد یا در مصرف آن زیاده روی کند، ممکن است دچار بیخوابی و اضطراب شود یا حالات عصبی در او بروز کند. رابین پول، کارشناس پزشکی و جراحی که محقق دانشگاه آمپتون جنوبی در انگلستان است، اخیراً تأثیرات قهوه بر سلامت انسان را مورد بررسی قرار داده است. او معتقد است برخی افراد که بیش از سایرین به اثرات جسمانی کافئین حساس هستند، می بایست مصرف قهوه را به حداقل برسانند یا به انواع بدون کافئین آن روی آورند. دکتر، کانی ویور، استاد برجسته دانشگاه پوردو در دپارتمان تغذیه، معتقد است، لازم است فواید کافئین و قهوه به صورت جداگانه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. تحقیقات اخیر مدرسه پزشکی کک در کالیفرنیای جنوبی، مصرف هر دو نوع قهوه شامل نوع معمولی و بدون کافئین را در پیشگیری از حملات قلبی، سکته مغزی، سرطان، دیابت و اختلالات تنفسی و کلیوی موثر دانست.

اما چطور کافئین بر سلامت عمومی تاثیر می گذارد؟ مطالعات انجام شده، نشان دهنده این است که فواید و مضراتی تواماً وجود دارند. برای یک شخص بالغ کاملاً سالم، استفاده ی روزانه حدود ۴۰۰ میلی گرم از این محرک پر مصرف، تهدیدی برای سلامتی محسوب نمی شود که این میزان معادل دقیقاً ۴ فنجان کوچک قهوه یا ۱۰ فنجان چای است. اگر شما بیش از میزان کافئین مصرف می کنید، با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

1. کافئین تأثیر بسزایی بر بهبود عملکرد فیزیکی بدن دارد
کافئین به تقویت کننده عملکرد بدن مشهور است. این ماده نه تنها خستگی و درد ناشی از یک فعالیت را کاهش می دهد بلکه ثابت شده است که کافئین مانند یک منبع انرژی به ماهیچه ها در سوزاندن چربی کمک می کند. طی آزمایش ساده ای که در برزیل بر روی دوچرخه سواران استقامت انجام شد، مکمل کافئین به ورزشکاران یک برتری داد و آن اینکه، آن دسته از دوچرخه سوارانی که کافئین مصرف کرده بودند، سریع تر و بیشتر از آنان که آب نوشیده بودند، رکاب زدند. بدون در نظر گرفتن اینکه آنان با نوشیدن قهوه روزانه چه میزان کافئین دریافت میکردند، مکملی که به آنان داده شد، حاوی ۴۰۰ میلی گرم کافئین بود که با افزایش انرژی، به آنان کمک کرد.مطالعات انجام شده، نشان دهنده این است که فواید و مضراتی تواماً وجود دارند. برای یک شخص بالغ کاملاً سالم، استفاده ی روزانه حدود ۴۰۰ میلی گرم از این محرک پر مصرف، تهدیدی برای سلامتی محسوب نمی شود که این میزان معادل دقیقاً ۴ فنجان کوچک قهوه یا ۱۰ فنجان چای است. اگر شما بیش از میزان کافئین مصرف می کنید، با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

2. کافئین عکس العمل مغز را سرعت می بخشد
مصرف کمی کافئین می تواند خواب آلودگی را از بین ببرد. مطالعات نشان میدهد که مصرف مقادیر بیش از ۳۰۰ میلی گرم میتواند توجه و سرعت عکس العمل را افزایش دهد و بردباری (vigilance) فرد را برای انجام امور خسته کننده و طولانی بالا ببرد. محققان هنوز در مورد تاثیر مثبت کافئین بر فعالیت های پیشرفته ذهنی، به نتایج واضحی نرسیده اند. به عنوان مثال، تدثیر آن بر توانایی حل مسأله و قدرت تصمیم گیری، همچنان مورد بحث است.

3. کافئین می تواند درد را تسکین دهد یا آن را تشدید کند
کافئین می تواند با منقبض مردن رگهای متورم، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش دهد. به  همین دلیل است که در داروهای بدون نسخه و تجویزی، مانند اکسردین میگرن، از کافئین استفاده می شود. تحقیقات ثابت کرده است که این ماده میتواند اثر این داروها را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. چنانجه در مصرف این مسکن ها زیاده روی شود، پس از قطع آن، بلافاصله سردرد باز میگردد. بدون این داروها دوباره رگهای خونی گشاد شده و منجر به درد می گردد. در صورتیکه فردی به مصرف مداوم کافئین عادت کرده باشد، ترک ناگهانی آن میتواند منجر به سردرد شود.

4. کافئین،جان نوزادان زودرس را نجات می دهد
مدتهاست که از کافئین برای بهبود عملکرد مغز و شش های نوزادان زودرس استفاده می شود تا تنفس آنان قطع نشود. تحقیقات نشان می دهد که این محرک طبیعی با کاهش آپنه(قطع موقتی تنفس و کاهش اکسیژن خون) به نوزادان کمک میکند.

5. احتمال بروز مشکلات قلبی در برخی افراد وجود دارد
برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی مصرف کافئین توصیه نمی شود چراکه این ماده می تواند ضربان قلب را بصورت غیر عادی بالا ببرد. اما آیا افراد سالم که از کافئین استفاده میکنند نیز در معرض خطر مشکلات قلبی هستند؟ برطبق اطلاعات ارائه شده توسط سازمان دارو در سال ۲۰۱۳ نتایج درمورد تاثیر کافئین بر قلب، بسیار متنوع و ناقص است و هنوز سولات بسیاری بی جواب مانده است. برای مثال، برخی افراد بصورت ژنتیکی مستعد ابتلا به مشکلات قلبی عروقی ناشی از مصرف کافئین هستند، در حالیکه سایر افراد چنین نیستند. تاثیر کافئین بر قلب به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. مثلاً اینکه شما مصرف کننده دائمی آن باشید یا تنها گاهی از استفاده میکنید و اینکه شما سابقه بیماری خاصی داشته باشید و داروی خاصی مصرف کنید یا خیر. جوانان ممکن است حساسیت بیشتری به این ماده داشته باشند بویژه اگر مقادیر بالا مصرف کنند. همه روزه اخباری از جوانانی که بدلیل مصرف نوشیدنی های انرژی زای کافئین دار دچار ایست قلبی شده اند. به گوش می رسد. انجمن پزشکی آمریکا در حال حاضر از ممنوعیت فروش نوشیدنی های انرژی زای کافئین دار به نو جوانان زیر ۱۸ سال حمایت می کند و معتقد است که کودکان و نوجوانان نباید از این نوشیدنی ها استفاده کنند.

6. کافئین برای استخوان ها بی خطر است
مطالعات نشان می دهد که کافئین به میزان بسیار کمی جذب کلسیم را کاهش می دهد. مطالعات دیگری کافئین و فسفر در نوشابه ها را بی ارتباط با مشکلات استخوانی نمی دانند. تا زمانی که فرد مبتلا به بیماری های دیگری نباشد و به میزان کافی دریافت کلسیم داشته باشد، مصرف حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز، برای استخوان ها بی خطر خواهد بود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که افرادی که به میزان کافی کلسیم مصرف کرده اند و مبتلا به بیماری های دیگری نبوده اند هیچ نشانی از ضعف یا ترک استخوانی در آنها دیده نشده است.

7. برخی افراد کافئین میتواند سبب بروز معده درد شود
کافئین سبب ایجاد زخم نمیشود اما پزشکان توصیه می کنند افرادی که دارای زخم معده هستند از خوردن این ماده پرهیز کنند چراکه کافئین می تواند سبب ترشح اسید شده و زخم را تحریک کند یا زخم های باز جداره معده، مری و روده کوچک را گسترش دهد. همچنین، کافئین به تنهایی نمی تواند سبب مشکل ریفلاکس معده (GERD ) شود. بر اساس اطلاعات دانشگاه مطالعات دستگاه گوارش آمریکا، هیچ تحقیقی تا به حال تشدید ریفلاکس معده به دلیل قطع کافئین را تأیید نکرده است اما پزشکان به بیمارانی که از سوزش قلب رنج می برند توصیه می کنند که از مصرف این ماده پرهیز کنند چراکه می تواند علائم را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : عوارض جانبی قهوه بدون کافئین را قبل از مصرفِ دوباره آن بدانید



8. کافئین می تواند سبب بالا رفتن قند خون شود
مصرف کنندگان این ماده کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند اما چنانچه فردی مبتلا به این بیماری باشد لازم است مصرف کافئین خود را کاهش دهد چراکه محققین دریافته اند که این ماده میتواند قند خون را بالا ببرد و حساسیت انسولین را دچار اختلال کند و کنترل قند را با مشکل مواجه کند. محققان در مرکز پزشکی دانشگاه دوک که بر روی این مسأله تحقیق می کنند، با دادن کپسول کافئین به افراد مبتلا به دیابت نوع دو، احتمال میدهند، که کافئین با متابولیسم بدن درگیر شده و سبب ترشح یا افزایش آدرنالین ( هورمون جنگ و گریز) شود و باعث بالا رفتن شدید قند خون شود.

9. در صورت باردار بودن، کافئین می تواند بر جفت تأثیر بگذارد
انجمن بارداری آمریکا توصیه میکند که مادران باردار تا جایی که ممکن است از مصرف کافئین پرهیز نمایند چراکه این ماده ضربان قلب و فشار خون را افزایش داده و موجب تکرر ادرار ادرار میگردد که این امر کم آبی بدن را به دنبال خواهد داشت. از همه مهمتر اینکه، کافئین می تواند از جفت عبور کرده و بر حرکات و خواب جنین تأثیر بگذارد.برخی مطالعات سقط جنین را در ارتباط با کافئین می دانند و برخی دیگر با این نظر مخالفند. اما به هر حال به گفته انجمن متخصصین بیماریهای زنان و زایمان آمریکا، مصرف به اندازه این ماده، یعنی کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز، ظاهراً نمی توتواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

 

برگرفته از سایت: Health.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.