آزاد سازی حافظه دستگاه با سیستم عامل اندروید

یکی از مشکلات کاربران اندروید، مدیریت حافظه می باشد. شما در این مقاله می آموزید که چگونه حافظه ی گوشی خودتان را آزاد و فایل های بیهوده را پاک کنید
پنجشنبه، 24 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
آزاد سازی حافظه دستگاه با سیستم عامل اندروید
5 روش به منظور آزاد سازی حافظه دستگاه  با سیستم عامل اندروید
 
چکیده
یکی از مشکلات کاربران اندروید، مدیریت حافظه می باشد. شما در این مقاله می آموزید که چگونه حافظه ی گوشی خودتان را آزاد و فایل های بیهوده را پاک کنید.

تعداد کلمات : 2098 / تخمین زمان مطالعه : 10 دقیقه
 
یک
 
نویسنده: cameron summerson
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
گوشی های اندرویدی و تبلت ها بلافاصله بعد از دانلود برنامه ها ، افزودن فایل های رسانه ای مانند فیلم و موسیقی  و همچنین در زمان استفاده آفلاین از حافظه پنهان به سرعت پر میشوند. بسیاری از دستگاههای اندرویدی سطح پایین تنها چند گیگابیت حافظه دارند که مشکل را حادتر میکنند.

هرچه حافظه گوشی شما کمتر باشد  ، زمان بیشتری باید صبر کنید تا فرایند مدیریت حافظه داخلی صورت گیرد. اگر بطور مداوم حافظه گوشی شما پر میشود و نیازمند مدیریت آن هستید ، سعی کنید دفعه بعد گوشی یا تبلتی خریداری کنید که از حافظه بیشتری برخوردار باشد.
 
از ابزار ذخیره سازی خود دستگاه اندروید استفاده کنید
نسخه های مدرن اندروید دارای یک قاب ذخیره سازی است که دقیقا نشان میدهد چه چیزهایی حافظه گوشی شما را پر کرده اند. برای پیدا کردن آن به قسمت تنظیمات بروید ، و قسمت حافظه را انتخاب کنید. خواهید دید که برنامه ها و داده های آنها ، تصاویر ، ویدیوها ،آهنگ ها ، دانلودها ، داده های حافظه پنهان و دیگر فایل ها  چه مقدار از فضای حافظه شما را اشغال کرده اند. موضوعی که در این بین وجود دارد این است که تفاوت در کار کردن با آنها بستگی به نسخه اندرویدی دارد که شما در حال استفاده از آن هستید.
 
اندروید 8.0 Oreo
گوگل در اندروید Oreo  ، نسبت به نسخه های قدیمی تر آنها روشی کاملا متفاوت اتخاذ نموده است ، بدین صورت که Menu مرتبط با حافظه را به یک لیست مجزا از انتخاب ها تغییر داده است.
در اندروید Nougat و پایین تر لیست موجود و انواع فایل ها توسط برنامه ها گروه بندی شده اند ، اندورید Oreo گروهبندی فایل ها را کمی متفاوت تر انجام میدهد. برای مثال ، زمانی که قسمت  Option " عکس ها و فیلم ها " را باز میکنید ،  تنها تصاویر و ویدیوهایی که فضای حافظه را اشغال کرده اند نشان داده نمیشود بلکه برنامه های مرتبط با آنها نظیر Photo  and Video Editor نیز نشان داده میشوند.
 
همه برنامه ها نمیتوانند در دسته بندی های از پیش تعیین شده قرار گیرند ، بنابراین آنها در دسته ای دیگر به نام  “Other Apps”  قرار میگیرند. مشابه همین موضوع ، گزینه ای بنام “File Option”  نیز وجود دارد ، این قابلیت فایلهایی که در دیگر طبقه بندی ها قرار ندارند  را نشان میدهند. با همه مواردی که ذکر شد ، راهی ساده برای آزاد سازی فضا دراندروید  Oreo وجود دارد که دیگر نیازی نیست در Menu های مختلف به دنبال آنها بگردید. دگمه بزرگ  Free Up Space”  " در بالای صفحه.

با انجام این کار اساسا یک لیست از دانلودها ، عکس ها و فیلم هایی که اخیرا Backup گرفته شده اند  یا سایر برنامه هایی که اخیرا از آنها استفاده نموده اید ، روی صفحه گوشی شما ظاهر میشود. برنامه هایی که میخواهید پاک کنید را انتخاب کنید و شاهد فضای خالی بسیار زیادی باشید.

اگر این اقدام حافظه را به اندازه کافی خالی نکرد ، زمان آن رسیده که هر انتخاب را بصورت دستی مورد بررسی قرار دهید. به برنامه ها و فضایی که هر یک از آنها اشغال نموده اند دقت کنید .برای مثال برنامه هایی مانند  Google Play Music (یا هر برنامه ای مربوط به پخش آهنگها ) در حالت اجرا بودن میتوانند مقداری اندکی از داده ها را در خود ذخیره کنند ، آنها را پاک کنید تا از فضای آزاد بیشتری برخوردار شوید.

اندروید 7.0  Nougat  و پایین تر
در نسخه های اندرویدی پایین تر از Oreo زمانی که به Menu ذخیره سازی وارد میشوید لازم است تنها روی گزینه “Option”  ضرب بزنید تا ببینید چه چیزهایی از فضا استفاده میکنند سپس آنها را حذف کنید. برای مثال ، میتوانید روی قسمت برنامه ها ضربه بزنید تا لیست برنامه هایی که بیشترین فضاها را اشغال کرده اند مشاهده نمایید. قسمت  Download ها را انتخاب کنید ، در اینجا میتوانید فایل ها را حذف کنید ، گزینه Cache Data را انتخاب کنید تا همه داده های برنامه های نصب شده را حذف نمایید. از دیگر انتخاب ها استفاده کنید تا ببینید کدام فایلها فضاهای بیشتری را اشغال کرده اند سپس ، آنهایی که نمیخواهید را حذف نمایید.

زمانی که با برنامه ها سرو کار دارید ، مد نظر داشته باشید که خود برنامه ، داده های آن و همچنین  Cacheتعیین کنندگان نهایی  فضای اشغال شده توسط برنامه میباشند.برای مثال ، اگر برنامه  Spotify روی دستگاه شما نصب است و Cache شما مملو از موسیقی های  Offline میباشد در این حالت ممکن است این برنامه چیزی در حدود 1GB  از فضای شما را اشغال کند. همه برنامه هایی که برای استفاده  Offline از Cache استفاده میکنند دارای عملکردی مشابه با همین مورد هستند. در  Screenshot پایین مشاهده میکنید که برنامه  Google Play Music تنها 40.66MB از فضا را اشغال نموده است در حالی که  2.24GB از فضا را موسیقی هایی که در  Cache  قرار گرفته اند اشغال نموده اند.
 
در این قسمت میتوانید مشاهده کنید که یک برنامه برای داده های خود چه مقدار از ظرفیت حافظه را اشغال کرده است ، و تنها با ضربه زدن روی تک تک برنامه ها میتوانید حافظه  Cache  آنها را پاک نمایید .این قابلیت هم از قسمت حافظه قابل دسترس است و هم در صفحه اصلی قسمت تنظیمات ، که میتوانید با ضربه زدن روی برنامه این کار را انجام دهید.بسیاری از دستگاه های اندرویدی همچنان با SD کارت ها سازگار هستند ، هرچندرواج این ویژگی در آنها کمترو کمتر دیده میشود. اگرگوشی یا تبلت شما دارای MicroSD Slot است ، میتوانید یک MicroSD خریداری کنید و آن را وارد دستگاه  کنید تا از حافظه بیشتری برخوردار شوید. این حافظه اضافی به شما کمک میکند تا فیلم  ،موسیقی ،  سایر فایل های رسانه ای و در برخی موارد برنامه های بیشتری را در دستگاه خود ذخیره سازی کنید. برخی از برنامه ها این قابلیت را دارند که Cache  مورد استفاده خود را به SD کارت منتقل کنند.


با استفاده از برنامه  Files Goمشاهده کنید که  کدام یک از فایل ها و  Folder  ها بیشترین فضا  را اشغال نموده اند. ابزار داخلی اندروید برای تصویر سازی فضاهایی که بوسیله انواع مختلفی از داده ها اشغال شده است بسیار مفید است ، اما فضای دقیقی که هر  FileوFolder اشغال نموده اند را نشان نمیدهد. به منظور انجام این کار نیازمند یک برنامه جدید بنام  File Go از  Google میباشید. این برنامه در  Google Play بصورت رایگان قرار گرفته شده است، دانلودش کنید. به منظور اجرا شدن برنامه شما باید اجازه دسترسی به حافظه و برنامه ها را بدهید ، بنابراین این کار را انجام دهید تا به قسمت اصلی برنامه برسید.

از بدو ورود به صفحه اصلی میتوانید ابزارهای مفیدی نظیر ، برنامه های استفاده نشده ( اگر داشته باشید )  فایل های تکراری ، فایل های موقت ، دانلودها ، و فایل هایی که فضای زیادی از حافظه را اشغال  نموده اند،  را مشاهده کنید. واقعا فوق العاده است زیرا به شما اجازه میدهد تا سریعا برنامه وفایل هایی که به معنای واقعی کلمه فضای زیادی از حافظه را اشغال نموده اند ( به هدر داده اند ) شناسایی کنید. با ضربه زدن روی هر  یک از دسته بندی ها میتوانید محتواهایی که میخواهید را انتخاب وحذف نمایید. حتی در گزینه  Temporary Files میتوانید برنامه هایی را که Data های آنها فضایی از حافظه را اشغال نموده اند شناسایی و به صورت انفرادی حذف نمایید.
 
اما صبر کنید ، چیزهای بیشتری است: روی قسمت گزینه های “ File “ در پایین صفحه ضربه بزنید تا یک تصویر طبقه بندی شده بهتری داشته باشید ، این قابلیت دقیقا شبیه دستگاه هایی با اندروید  Nougat و قدیمی تر میباشند. این ویژگی برای افرادی که از اندروید Oreo استفاده میکنند اما قالب ذخیره سازی قدیمی را ترجیح میدهند فوق العاده است. با انتخاب هر یک از گزینه ها میتوانید محتواها و زیر شاخه های آن را مشاهده نمایید. برای مثال ، در قسمت Images همه پوشه های مربوط به این بخش نظیر Screenshots ، دانلود ها وغیره نشان داده میشوند. شما همچنین میتوانید نتایج را بر اساس تاریخ ، نام و اندازه ترتیب بندی کنید. توصیه میکنم این کار را بعد از خالی کردن فضاهای اضافی حافظه انجام دهید. یک  SD کارت به دستگاه خود اضافه نمایید و اطلاعاتتان را به آنجا انتقال دهید.
 
بسیاری از دستگاه های اندرویدی همچنان با SD کارت ها سازگار هستند ، هرچندرواج این ویژگی در آنها کمترو کمتر دیده میشود. اگرگوشی یا تبلت شما دارای MicroSD Slot است ، میتوانید یک MicroSD خریداری کنید و آن را وارد دستگاه  کنید تا از حافظه بیشتری برخوردار شوید. این حافظه اضافی به شما کمک میکند تا فیلم  ،موسیقی ،  سایر فایل های رسانه ای و در برخی موارد برنامه های بیشتری را در دستگاه خود ذخیره سازی کنید. برخی از برنامه ها این قابلیت را دارند که Cache  مورد استفاده خود را به SD کارت منتقل کنند.

اگر دستگاه شما خودش دارای SD کارت است میتوان آن را یک ویژگی خوب قلمداد کرد زیرا حافظه بیشتری تحت اختیار شما قرار دارد.MicroSD  ها نسبتا ارزان هستند، بنابراین میتوانید با هزینه اندکی حافظه دستگاه خود را ارتقاء دهید و از فضای بیشتری برخوردار شوید. یک بازدید جزئی از سایت  Amazon نشان میدهد که یک SD با حجم 32GB 10$ و با حجمی برابر با 64GB تنها 19$ میباشد.
بعد از نصب  SD  کارت به دستگاه ، آن را  Format  کنید و انتخاب کنید که میخواهید یک حافظه قابل حمل ( Portable ) باشد یا یک حافظه داخلی برای دستگاهتان.سپس SD کارت را به کامپیوتر وصل کنید و آهنگ ها ، فیلم ها و فایل های مورد علاقه خود را به آن انتقال دهید.

 

بیشتر بخوانید : انواع کارت های حافظه کامپیوتر


برنامه ها را به SD کارت منتقل کنید
بسته به نوع گوشی و نسخه اندروید ، میتوانید جهت آزاد سازی فضای حافظه برنامه ها را به SD کارت منتقل کنید. کاربران با اندروید Marshmallow و بالاتر میتوانند اینکار را بوسیله Format به عنوان حافظه داخلی انجام دهند. بعد از آن ، SD کارت به عنوان یک حافظه  Local داخلی دیده میشود.سیستم تعیین میکند که کدام یک از برنامه ها باید به SD کارت انتقال یابند ، سپس ادامه دهید وبرنامه ها را انتقال دهید. شما نمیتوانید تمایزی میان فضای حقیقی حافظه داخلی و یک SD کارت قائل شوید ، پس هیچ راهی وجود ندارد که بطور دستی بتوان برنامه ها را بصورت انفرادی انتقال داد. ( شما همچنین نمیتوانید این SD کارت را بین دستگاه های دیگر رد و بدل کنید مگراینکه دوباره آن را  Format کنید. )
 
اگر شما از نسخه اندرویدی قبل از Marshmallow استفاده میکنید ، با استفاده از  ویژگی خود این اندروید میتوانید برخی از برنامه ها را انتقال دهید ، اینکار را همچنین میتوانید بعد از Root کردن و پارتیشن بندی کردن SD کارتتان انجام دهید. شما میتوانید دستوالعمل های این دو روش را در این راهنما پیدا کنید.
 
عکس ها را به Cloud ( درایو ابری ) انتقال دهید
در گوشی های هوشمند جدید تصاویر وعکس ها فضای زیادی از حافظه را اشغال میکنند.بجای اینکه تصاویر و عکس ها را در حافظه گوشیتان نگه دارید ، میتوانید از برنامه هایی استفاده کنید که بصورت خودکار تصاویر را Upload  کنند. همچنین میتوانید از حسابهای آنلاین مانند Microsoft one Drive,  Google Photos, Dropbox ,  Flicker  وغیره استفاده نمایید. حساب  Google Photo بصورت منحر به فردی در زمینه ذخیره تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد و شما میتوانید از این حافظه نا محدود برای ذخیره عکس ها وتصاویر خود استفاده نمایید.

شما از دو طریق میتوایند به عکس های خود دسترسی داشته باشید ، Photo App و سایت Photos.google.com که مورد دوم را میتوانید با استفاده از هر کامپیوتری انجام دهید. بعد از انجام این کار ، میتوانید از برنامه  Photos که روی دستگاهتان است استفاده کنید و تصاویر و عکس های تکراری که روی حافظه دستگاهتان است را حذف کنید و چند Gigabyte از حافظه خود را آزاد کنید. شما همچنین میتوانید از روش قدیمی تر استفاده کنید بدین صورت که همه عکسهای خود را به کامپیوتر انتقال دهید و از همه آنها  Backup بگیرید. بهترین فایده این روش این است که  دیگر مهم نیست تصاویر خود را روی حافظه ذخیره کرده باشید یا روی Cloud  ، زیرا همچنان میتوانید با استفاده از برنامه  Photo به همه عکسهای خود دسترسی داشته باشید. بی نظیره.

اگر برنامه Google Photo را ترجیح نمیدهید میتوانید از برنامه های دیگر نظیر  Dropbox استفاده کنید. همین ترفند را میتوانید روی فایل هایی که فضای زیادی اشغال نموده اند پیاده کنید_ برای مثال ، میتوانید یک  Collection از موسیقی های مورد علاقه خود را در  Google Music ،Upload  کنید و با استفاده از اینترنت آنها را اجرا کنید ، با استفاده از این روش میتوانید بدون اشغال کردن حافظه دستگاه به کل  Collection خود دسترسی داشته باشید.

در پایان بدانید کهاستفاده از این ترفندها تا حدی پاسخگوی نیازهای شما هستند _ دفعه بعد که تصمیم گرفتید گوشی جدید بخرید دقت کنید که گوشی شما از حافظه کافی برای ذخیره اطاعات شما برخوردار باشد. در حقیقت ،این ترفندها کمک میکنند تا برای ذخیره اطلاعات مهم  فضای بیشتری در اختیار داشته باشید.

 

برگرفته از سایت: howtogeek.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.