20 مرداد 1388 / 19 شعبان 1430 / 11 اوت 2009 |
1) 20مرداد سال 1357 هجري شمسي:
رژيم پهلوي در اصفهان حكومت نظامي برقرار كرد رژيم براي اينكه با مبارزات مردم اصفهان كه مبارزاتشان در حال اوجگيري بود مبارزه كند در اين شهر حكومت نظامي برقرار كرد وپي اتنشار اين خبر ، سازمان هواپيمايي كشوري هم اعلام كرد كه فرودگاه اصفهان تا اطلاع ثانوي به روي همه پروازهاي داخلي و خارجي بسته خواهد بود . سرلشگر معدوم ناجي فرمانده نظامي اصفهان نيز اجتماع بيش از3 نفر را جرم دانست و اعلام كرد مه در صورت رعايت نكردن اين قانون با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد . اما اين اقدامات رژيم موثر واقع نشد و مردم مسلمان وانقلابي در ساعت صبح مان روز در خيابانها گرد آمدند وبا فرياد الله اكبر حكومت نظامي را شكستند و ضربه اي ديگر بر نظام پهلوي وارد آمدند. |
2) 20مرداد سال 1372هجري شمسي:
استا احمد رائض هنرمند مينياتور و تذهيب كار برجسته ايراني روي در نقاب خاك كشيد . احمد رائض در زادگاهش اصفهان زير نظراستادان بزرگ با شيوه اي مختلف هنر هاي مينياتور و تذهيب آشنا و طرحهايي تهيه كرد كه در آنها معرق ، سراميك و قلم زني نيز بكار رفته است – از استاد احمد رائض بيش از 145 تابلوي نقاشي به نقش صورت به سبك مينياتور باقيست كه اكنون در حوزههاي سويس نگهداري مي شوند . هم چنين تعدادي از آثار نقره كاري و قلم زني استاد رائض در حوزه هنري هاي ملي موجود است . استاد احمد رائض در جند نمايشگاه بين المللي از جمله نمايشگاه بروكسل حضور فعال داشت و جوايز ارزندهاي هم دريافت كرد. |
3) رحلت فقيه جليل و عالم بزرگوار، آيتاللَّه شيخ "عبدالنبي نوري" (1304 ش):
آيتاللَّه حاج شيخ عبدالنبي نوري در اواسط قرن سيزدهم هجري شمسي در شهرستان نور از توابع استان مازندران به دنيا آمد. وي در جواني پس از مهاجرت به تهران، به تحصيل علوم ديني پرداخت و پس از طي دوره مقدمات و سطوح، راهي عتبات عاليات گرديد. حاج شيخ عبدالنبي نوري، در آنجا در محضر عالمان بزرگواري همچون ميرزا محمدحسن شيرازي حاضر شد و به مدارج بالاي علمي و فقهي دست يافت. وي يكي از مجتهدين نامآور عصر خود بود و در فقه، اصول، معقول و منقول نبوغي خاص داشت. ايشان سپس به تهران بازگشت و در يكي از مدارس شهر به تدريس همت گماشت. حوزه درسي اين عالم رباني، محل تجمع فضلا و بزرگان بود كه يكي از آن بزرگان، حضرت آيتاللَّه سيد شهابالدين مرعشي نجفي ميباشد. آيتاللَّه شيخ عبدالنبي نوري مورد توجه و احترام فراوان ملت و دولت بود و علاوه بر تدريس و ترويج دين، به حل مشكلات مردم نيز ميپرداخت. سرانجام اين عالم فرزانه در بيستم مرداد 1304 ش برابر با بيستم محرمالحرام 1344 قمري به رحمت ايزدي پيوست و پس از تشييعي با شكوه، در حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) در ري مدفون گرديد. |
4) تظاهرات عظيم مردم اصفهان عليه رژيم پهلوي و اعلام حكومت نظامي در اين شهر (1357 ش):
همزمان با برپايي راهپيماييهاي پراكنده كه به ويژه پس از فاجعه 19 دي 56 در سراسر كشور انجام ميشد و با آغاز ماه مبارك رمضان، تظاهرات قهرآميز مردم اصفهان كه از مدتها قبل ادامه داشت در اين روز به حادترين و انقلابيترين چهره خود رسيد. مردم اصفهان با تظاهرات بزرگ و وسيع خود، تمام سينماها، مشروبفروشيها، بانكها، ادارات دولتي و ساختمان حزب رستاخيز را به آتش كشيدند. در درگيري شديد و همه جانبه مردم با پليس، عدهاي كشته و زخمي شدند. مردم با قطع درختان در خيابانها جهت جلوگيري از حركت خودروهاي مأموران انتظامي، سدّ معبر نمودند. به دنبال اين حوادث، دولت در اصفهان حكومت نظامي اعلام كرد و سرلشكر ناجي به فرمانداري نظامي منصوب شد. با اينحال، اوجگيري نهضت اسلامي و حضور مردم مذهبي و متدين اصفهان در راهپيماييهاي گسترده، حكومت نظامي را بيارزش نمود. |
5) راهپيمايي ضد رژيم مردم شيراز به مناسبت برگزاري جشن هنر در اين شهر (1357 ش):
جشن هنر شيراز كه نوعي فستيوال بينالمللي هنري بود، از چند سال قبل از آن تاريخ در شيراز برگزار ميشد و با وجود مخارج سنگيني كه در برداشت، هرگز مورد توجه و استقبال مردم قرار نميگرفت بلكه اعتراض و انتقاد همگان را دامن ميزد. در اين جشنها، صحنههاي نامناسب و نامأنوس، نمايشهاي زننده و خلاف عفت عمومي به روي صحنه ميآمد كه با اعتراض شديد مردم روبرو ميگرديد. در اين سال نيز قبل از شروع اين جشن صدها تن از مردم شيراز براي بيان مخالفت خود با جشن هنر، تظاهرات ضدرژيم برپا كردند. در نتيجه اين راهپيمايي، بين مردم و مأموران امنيتي و انتظامي زد و خورد شديدي به وجود آمد و اوضاع شهر به هم ريخت. |
6) تصويب آيين نامه تأسيس مؤسسات خبري و نمايندگي خبرگزاريهاي خارجي در ايران (1358 ش) |
7) تصويب قانون مطبوعات پس از انقلاب اسلامي(1358 ش) |
8) انتخاب شهيد "محمدعلي رجايي" به عنوان نخستوزير جمهوري اسلامي ايران (1359ش) :
پس از انتخاب ابوالحسن بنيصدر به رياست جمهوري، به دليل آن كه مجلس شوراي اسلامي، نامزدهاي معرفي شده از طرف او براي احراز پست نخستوزيري را واجد صلاحيتهاي اسلامي و انقلابي نميدانست كار اختلاف مجلس با بنيصدر بالا گرفت. در نهايت قرار براين شد كه از ميان هيئت پنج نفرهاي از نمايندگان مجلس، فردي به عنوان نخست وزير معرفي گردد. از اين رو پس از بررسيهاي طولاني و پس از حذف دو نفر از آنان به دليل حزبي بودن،نظر هيئت سه نفره به اتفاق آرا بر اين قرار گرفت كه شهيد رجايي شايستگي تصدي مسؤوليت خطير نخست وزيري را دارد. در جريان راي اعتماد مجلس كه 153 راي موافق اخذ شد، شهيد رجايي با سه جمله خود را اينگونه معرفي كرد: من مقلد امام، فرزند مجلس و برادر رييس جمهورم. بنيصدر ابتدا در برابر اين انتخاب بناي مخالفت گذاشت ولي وقتي احساس كرد در مقابل مجلس كاري از پيش نخواهد بُرد به ناچار با اين پيشنهاد موافقت نمود. اما در هر فرصت ممكن از تضعيف شخصيت شهيد رجايي در افكار عمومي با به كارگيري تعابير و القاب زشت و ناپسند خودداري نميكرد. در برابر اين جسارتها و توهينهاي بنيصدر به عنوان رييس جمهور، شهيد رجايي با توجه به حساسيت جو موجود، تمامي اين تلخيها و اهانتها را در كمال صبر و بردباري و متانت تحمل و در مواقع لزوم با ارايه استدلالهاي محكم و منطقي به ايرادات مكرر بني صدر پاسخ ميداد. سرانجام كارشكنيهاي بنيصدر و اختلافآفريني او كار را به جايي رسانيد كه بنا به توصيه حضرت امام، مجلس شوراي اسلامي مسأله عدم كفايت سياسي او را با توجه به اخباري كه دالّ بر مسلّح كردن منافقين توسط او بود به بحث گذاشت و با راي مثبت به آن، بني صدر از رياست جمهوري عزل گرديد. |
9) آخرين كسوف قرن بيستم از "چابهار" تا "ماكو" (1378 ش) |
10) 19شعبان سال6هجري قمري:
غَزوه «بَنِي المُصْطَلَق» روي داد. بني مُصطَلَق قبيلهاي از قبايل خزاعه بودند كه اززمانهاي بسيارقديم به حوالي مكه مهاجرت كرده بودند. رَبيعَةِبنِ حارِثه رئيس اين قوم، يكتاپرستي را تغييرداد و بت پرستي را درمكه ترويج كرد. سپس بتهايي درخانه كعبه مستقرساخت. پس از به قدرت رسيدن مسلمانان درمكه قوم بَني مُصْطَلَق كه دربت پرستي خود اصرارميورزيدند، آماده جنگ با لشكر اسلام شدند. ازاين رو پيامبراسلام حضرت محمد(صلی الله علیه واله) با امام علي (علیه السلام) و جمعي از مهاجران و انصار به جنگ با بني مصطلق رفتند. درغزوه بني مصطلق افردا اين قبيله كشته يا اسيرشدند و غنائم فراواني نيز براي مسلمانان بجاي ماند. گفتني است كه قوم بني مصطلق برسر چاهي به نام مُرََ يسَيع مسكن داشتند كه تا مدينه يك روز راه فاصله داشت. |
11) 19 شعبان سال693هجري قمري:
«غياث الدين ابوالمظفربن احمد طاووس»، فقيه، اديب و نَسَب شناس مشهور دركاظمين بدرود حيات گفت. او در شهر كربلا به دنيا آمد و درشهر حِلّه رشد يافت و سپس دربغداد تحصيل كرد. غياث الدين طاووس درهوش و حافظه مانند نداشت و ازبزرگاني چون خواجه نصيرالدين طوسي و محقق حِلّي اجازه روايت داشت. شاگردان بسياري درحوزه درس غياث الدين طاووس شركت ميكردند و برخي ازآنان به مراتب بلند علمي و فقهي نيز دست يافتند. گفتهاند كه او در11سالگي حافظ قرآن بود و درادبيات نيزاستادي توانمند بشمارميرفت. ازمهمترين آثارغياث الدين طاووس «الشَّملُ المَنظوم في مُصَنِفِي العلوم» را ميتوان نام برد. |
12) تأسيس رسمي مذهب "پروتستان" توسط "مارتين لوتر" (1529م):
پروتستان عنوان نهضتي ديني در عالم مسيحيت است كه در قرن شانزدهم ميلادي با هدف اصلاح ديني توسط مارتين لوتر آغاز شد. آغاز قيام مارتين برضد كليساي كاتوليك و استبداد روحاني، بر سر مسئله آمرزش گناهان از طرف كشيشان و پاپ بود. لوتِر آلماني نهضت خود را پس از آن آغاز كرد كه برخلاف دستور پاپ، كتاب انجيل را به زبان آلماني ترجمه كرد و درصدد شكستن طلسم تعصبات خشك مذهب كاتوليك بود. با ترجمه آلماني انجيل و نشر عقايد لوتر، بسياري از مردم به او گرايش پيدا كردند و عليرغم مخالفت كليساي كاتوليك، مارتين لوتر در يازدهم اوت 1529م، تأسيس رسمي مذهب پروتستان را اعلام كرد. لفظ پروتستان به معني معترض است. اين لفظ در ابتدا به چند تن از امراي امپراتوري مقدس اطلاق ميشد كه در مقابل تصميم مجلس مبني بر منع هرگونه تجديد نظر در دين، رسماً اعتراضنامهاي صادر كردند. آيين پروتستان در همه ممالك، اصول آزادي فردي در امور ديني و دنيايى، قضاوت شخصي و تساهل ديني در مقابل اطاعت از سنت و مقامات رسمي ديني را در بر دارد. اساس اين مذهب اين است كه فرد مسيحي فقط در برابر خدا مسئول است نه در برابر كليسا. پيروان پروتستانْ كتاب مقدس را بر همين اساس تفسير ميكنند و نظرياتشان درباره اعمال و وظايف كليسا و آيينهاي مقدسْ ناشي از همين ديدگاه ميباشد. از حدود پانصد سال پيش تاكنون فرقههاي بيشماري در مسيحيت پديد آمدهاند. پروتستانها به رهبري متمركز عقيده ندارند و براي روحانيت مسيحي ارزش چنداني قائل نيستند. پروتستانها بسياري از اعتقادات فرقههاي ديگر را رد ميكنند و نوعي مسيحيت پيراسته را ميپذيرند. از جمله ويژگيها و تفكر پروتستاني، فردگرايى، تاكيد بر آزادي فردي، تساهل و مدارا، تكيه بر توليد و گسترش ثروت، عبادت دانستن كار، موهبت الهي دانستن ثروت و ممدوح دانستن آن را ميتوان برشمرد. آيين پروتستان امروزه عمدتاً در كشورهاي شمال اروپا شامل نروژ فنلاند و سوئد و در كشورهاي آلمان، انگلستان، فرانسه، سوئيس، مجارستان و بخشهايي از امريكا، حضور دارند. (ر.ك: 18 اوت) |
13) امضاي "قرارداد سيفِر" (سور) ميان عثماني و متفقين (1920م):
جنگ جهاني اول كه از سال 1914م آغاز شد و مدت چهار سال به طول انجاميد، علاوه بر نتايج سياسي، نظامي و اقتصادي آن، در عرصه جغرافيايى نيز آثاري برجاي گذاشت. ورود دولت عثماني به صحنه جنگ باعث شد تا برنامهريزي دولتها و به ويژه دولت استعماري انگلستان به ثمر نشنيد و پهناورترين امپراتوري اسلامي در قرون اخير، روند اضمحلال و فروپاشي را طي نمايد. يكي از معاهداتي كه اين روند را تسريع بخشيد، امضاي قرارداد صلحي است كه متفقين در 11 اوت 1920م در شهر سيفِر فرانسه با دولت عثماني امضاء نمودند. براساس اين پيمان كه به قرارداد سيفر (سور) معروف شد، دولت عثماني از حقوق خود نسبت به برخي مناطق اروپايى دست برداشت و از عنوان يك دولتِ اروپايى حذف شد. تنگههاي بسفر و داردانل تحت اداره بينالمللي درآمد و استقلال و يا جدايى ارمنستان، حجاز، مصر، قبرس و... از اين امپراتوري تأييد گرديد. مناطق تحت مالكيت عثماني در افريقا و درياي اژه به ديگران واگذار شد. شمار نيروهاي مسلح آن كاهش يافته و كنترل گرديد. در حقيقت قرارداد سيفر خطّ پاياني بر سيادت و حاكميت امپراتوري عثماني كشيد. چندي پس از آن با استقلال مناطق تحت كنترل عثماني، كشور تركيه جايگزين اين امپراتوري كهن گرديد. |
14) روز ملي و روز استقلال كشور افريقايي "چاد" از استعمار فرانسه (1960م) :
كلمه "چاد" در زبان محلي به معناي درياچه ميباشد و از وجود درياچه حدود 20 هزار كيلومتر مربعي در اين كشور اخذ شده است. اين كشور افريقايي از هزارههاي قبل از ميلاد، مسكوني بوده و از قرن يازدهم ميلادي پذيراي اسلام شده است. اما در اواخر قرن هجدهم، برخي مبلغان مسيحي توانستند گروهي از مردم جنوب اين كشور را به مسيحيت سوق دهند. كشور چاد از اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم مورد حمله استعمارگران فرانسوي قرار گرفت و پس از تصرف كامل آن، به مستعمرات افريقايي فرانسه ملحق شد. اين كشور در سال 1946م جزو ممالك متحده فرانسه شد و در سال 1958م خودمختاري گرفت. چاد سرانجام در 11 اوت 1960م به استقلال كامل دست يافت. چاد در مركز قاره افريقا، به دور از درياي آزاد و در همسايگي كشورهاي ليبي، نيجر، كامرون، افريقاي مركزي، سودان و نيجريه واقع شده است. چاد كشوري است فقير و عقب مانده در صحراي مركزي افريقا با وسعت 1/284/000 كيلومتر مربع مساحت كه حدود 8 ميليون نفر جمعيت دارد. اكثر مردم چاد از نژاد سياه بوده و بيش از نيمي از جمعيت آن مسلمان و بيش از 30% مسيحي هستند. پايتخت چاد انجامنا و واحد پول آن فرانك سي اف آ ميباشد. پيشبيني شده است جمعيت چاد تا سال 2025م نزديك به 14 ميليون نفر خواهد بود. مردم چاد به دو زبان رسمي عربي و فرانسوي صحبت ميكنند و خط آنها لاتين و عربي است. نوع حكومت اين كشور افريقايي، جمهوري با يك مجلس قانونگزاري ميباشد. |
15) روز جهاني جوانان |