معلم « موج سبز » كيست ؟

پس از آنكه گروه‌هاي مخالف دولت ايران از رسيدن به اهداف خود مايوس شدند تصميم به همفكري با شخصي گرفتند كه سابقه ايجاد انقلاب‌هاي نرم را در اروپاي شرقي داشت؛ آنها به كتابي توجه كردند كه در واقع چگونگي سرنگوني حكومت‌ها را آموزش مي‌داد و توسط يك پژوهشگر بازنشسته آمريكايي نوشته شده بود، كسي كه در خارج از دايره فعالين سياسي كمتر شناخته شده بود.
دوشنبه، 19 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معلم « موج سبز » كيست ؟
معلم « موج سبز » كيست ؟
معلم « موج سبز » كيست ؟






جين‌شارپ در كنار سوروس و مك‌كين

پس از آنكه گروه‌هاي مخالف دولت ايران از رسيدن به اهداف خود مايوس شدند تصميم به همفكري با شخصي گرفتند كه سابقه ايجاد انقلاب‌هاي نرم را در اروپاي شرقي داشت؛ آنها به كتابي توجه كردند كه در واقع چگونگي سرنگوني حكومت‌ها را آموزش مي‌داد و توسط يك پژوهشگر بازنشسته آمريكايي نوشته شده بود، كسي كه در خارج از دايره فعالين سياسي كمتر شناخته شده بود.
" سباستين ابت " و " كاترينا كراتوراك "، نويسندگان " آسوشيتدپرس " در ابتداي گزارشي كه در اين خبرگزاري منتشر شده است با بيان اين مطلب خاطرنشان ساختند: نام اين پژوهشگر و ارجاعاتي به كتاب وي بصورت همهمه ‌واري در ميان وب‌سايت‌هاي گروه‌هاي مخالف و شبكه‌هاي اجتماعي پخش شد. بطوريكه سال گذشته ايران اقدام به انتشار فيلمي كرد كه در آن نسبت به طرح‌ريزي‌هاي " جين شارپ "، نويسنده 81 ساله كتاب مذكور و افرادي از جمله سناتور " جان ‌مك‌كين " و " جورج سوروس "، ميلياردر آمريكايي براي ايجاد يك " انقلاب مخملي " در ايران هشدار مي‌داد.

معلم « موج سبز » كيست ؟

دو تحليل‌گر آسوشيدپرس در ادامه با اشاره به اغتشاشاتي كه به واسطه اقدامات برخي نامزدهاي شكست خورده در انتخابات رياست‌جمهوري ايران رخ داده است مي‌نويسند: مقامات ايراني اقدام به طرح اتهاماتي عليه برخي طرفداران مير‌حسين موسوي، كسي كه ادعا كرده بود در انتخابات ايران تقلب رخ داده، مطرح ساختند. از سوي ديگر شارپ هرگونه نقش خود در اغتشاشات خير ايران را رد كرده است اما با اين حال اظهار داشت كه خوشحال مي‌شود اگر كارهايش كمكي به ايرانيان براي اجراي يك مقاومت صلح‌آميز كرده باشد.
اظهارات شارپ در حالي بيان شده است كه به گفته نويسندگان آسوشيتدپرس، ارجاعات مختلفي به نوشته‌ اوليه شارپ يعني " از ديكتاتوري تا دموكراسي "، در سايت اينترنتي " تويتر " و همچنين اتاق‌هاي گفتگوي اينترنتي وجود دارد كه تبديل به خط زندگي جنبش‌ معترض ايران شده است.
خبرنگاران آسوشيتدپرس در ادامه با اشاره به ارجاع اعضاي برخي وب‌سايت‌هاي حامي موسوي كه " سراسر با رنگ سبز تزيين شده‌اند "، به كتاب شارپ و همچنين نوشته‌هاي برخي مجريان انقلاب‌‌هاي مخملي در چگونگي استفاده از ايده‌هاي آمريكايي براي ايجاد انقلاب، مي‌نويسند: شارپ گفته است كه ترجمه فارسي كتاب راهنماي او هزاران بار از طريق پايگاه‌هاي اينترنتي دانلود شده است. و اين در حالي است كتاب ديگري از شارپ كه نسخه خلاصه‌تري از چگونگي نبرد و تقابل صلح‌آميز است، بطور قانوني در ايران منتشر شده است.
بنابراين گزارش، شارپ كه سابقه هدايت حركت‌هاي ضد دولتي كه منجر به ايجاد انقلاب‌هاي قرمز و نارنجي در گرجستان و اوكراين شده‌اند را دارد، اعطاي كمك‌هاي مالي از سوي دولت آمريكا به گروهش را تاييد كرده كه همين امر نيز مي‌تواند بخشي از اتهاماتي باشد كه ايران به آمريكا و برخي كشورهاي ديگر در رابطه با هدايت پشت صحنه مخالفين، وارد ساخته است.
آسوشيتدپرس سپس با بيان محتواي كلي كتاب منتشر شده از سوي شارپ مي‌نويسد: كتاب تقريبا 80 صفحه‌اي شارپ، 198 روش مختلف غيرخشونت‌آميز را بيان مي‌كند كه معترضان با استفاده از آنها مي‌توانند به مامورين امنيتي يك رژيم فشار وارد سازند؛ بطوريكه اين روش‌ها از تعيين " يك رنگ نمادين " تا " برگزاري اعتصابات سراسري " را شامل مي‌شود. بطوريكه شارپ با توصيه نسبت به استفاده از اين روش‌ها مي‌گويد در صورت استفاده از تعداد قابل توجهي از اين روش‌ها كه با دقت انتخاب شده‌اند، مي‌توان هر رژيمي را دچار مشكل كرد.
اين نشريه آمريكايي در ادامه با اشاره به شكست اقدامات مخالفين در سرنگوني دولت ايران نوشت: شارپ و ديگر متخصصان مقاومت‌هاي بدون خشونت مي‌گويند: معترضان ايراني مي‌بايست روش‌هاي خود را از برگزاري صرف اعتراضات خياباني فراتر برند. زيرا اعتراضات خياباني كه در ابتدا صدها هزار نفر را بلافاصله پس از انتخابات به خود جذب كرده بود، با گذشت زمان كمي به اعتراضات صدها نفري تبديل شد.
نويسندگان آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود با تاييد اظهارات وزير اطلاعات ايران در رابطه با آموزش نيروهاي مخالف ايراني از سوي آمريكا مي‌نويسند: " پيتر آكرمن "، بنيانگذار " مركز بين‌المللي مبارزات بدون خشونت " در واشنگتن با اشاره به اقدامات گروه‌هاي مخالف ايراني مي‌گويد: " اگر اين جنبش به عنوان اعتراضات خياباني عليه پليس كه ممكن است منجر به خشونت بشود يا نه، تعريف شده باشد، اين حركت مخالفان، شكست خواهد خورد "؛ نويسندگان آسوشيتدپرس سپس با اذغان به دخالت مستقيم آمريكا در آموزش برخي فعالين سياسي ايراني اظهار داشتند: آكرمن كسي است كه سال 2005، دو كارگاه فوق محرمانه را در دبي براي فعالين ايراني برگزار كرد كه البته برخي از آنان پس از بازگشت به ايران، بازداشت شدند.

معلم « موج سبز » كيست ؟

بنابراين گزارش، هدايت مخالفين داخلي از سوي منابع خارج از ايران به حدي است كه " سدجا پپويچ "، بنيانگذار مقاومت دانشجويي صربستان، با راهنمايي گروه‌هاي مخالف ايراني براي استفاده از روش‌هاي " كم خطر "، فراخواني صورت گرفته در سايت تويتر كه از معترضان مي‌خواست تا چراغ‌هاي اتومبيل‌هاي خود را روشن كرده و در حالي كه قرآن بدست دارند در برابر نيروهاي امنيتي بايستند، را شروعي خوب ارزيابي و خواستار استفاده از تكنيك‌هاي بيشتري شد. وي همچنين از برخي روش‌هاي ديگر مخالفين داخلي ايران نيز تمجيد كرد و تاكيد كرد كه استفاده از پوشش سبز به عنوان رنگ نمادين اسلام و فرياد زدن شعارهاي يادآور انقلاب اسلامي سال 1979ايران، روش‌هاي مناسبي هستند.
اين گزارش در ادامه با اشاره به تفاوت‌هاي بنيادين جامعه ايران با كشورهاي ديگري از جمله اوكراين و گرجستان كه پيش از اين صحنه انقلاب‌هاي مخملي بوده‌اند، انجام اقدامات مشابه در ايران را ناموفق خواند و با نامعلوم ارزيابي كردن آينده اطرافيان موسوي نوشت: رهبري كه مخالفين گرجستان وي را سال 2003 مجبور به استعفا كردند، " ادوارد شواردنادزه "، بود كه با استعفاي وي يك رهبر حامي غرب به قدرت رسيد اما " رهبري ايران كسي مانند شواردنادزه نيست كه واقعا ضعيف باشد؛ آنها افرادي قدرتمند هستند كه اوضاع را تحت كنترل دارند. همچنين ارتش و نظاميان ايران نيز بر خلاف اوضاع گرجستان، شورش نكردند. "
منبع: خبرگزاری فارس




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما