چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم ؟

سر انسان حدودا دارای ۱۵۰هزار تار مو است که به طور میانگین طبیعی روزانه تا ۱۵۰ تار مو را از دست می دهیم . ریزش مو می تواند به دلایل مختلفی همچون افزایش سن ، شرایط آب و هوا ، مصرف دخانیات و وراثت و... باشد . اما در صورت مواجهه با این مشکل چطور می توان آن را تا حدودی کنترل و یا درمان کنیم ؟!
دوشنبه، 10 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم ؟
نداشتن تغذیه مناسب و سالم، ریزش مو را تشدید می کند ، چرا که رشد و سلامت مو به روی و آهن و پروتئین موجود در غذا بستگی دارد.
 
چکیده : سر انسان حدودا دارای ۱۵۰هزار تار مو است که به طور میانگین طبیعی روزانه تا ۱۵۰ تار مو را از دست می دهیمریزش مو می تواند به دلایل مختلفی همچون افزایش سن ، شرایط آب و هوا ، مصرف دخانیات و وراثت و... باشد . اما در صورت مواجهه با این مشکل چطور می توان آن را تا حدودی کنترل و یا درمان کنیم ؟!
 
تعداد کلمات 1172 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم ؟

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

ممکن است دیده باشید یا برای خودتان پیش آمده باشد که در هر سنی موی شما دچار ریزش ناگهانی یا تدریجی شود و این مسأله باعث اضطراب و نگرانی شود و دنبال چاره ای برای این مشکل باشید و دست به مصرف هر نوع داروی شیمیایی بزنید و حتی جواب نگیرید ، ما در اینجا چند راه خانگی برای جلوگیری از ریزش مو را بیان خواهیم کرد.
اهمیت رسیدگی به موها از طرف ائمه نیز تاکید شده است ، چنان که امام صادق(ع) فرمود: اِنَّ مِن اَجمَلِ الجمال الشَّعْرُ الحسن[1]؛ از زیباترین زیبایی ها، موی نیکو و قشنگ است.
در جای دیگر می فرماید: الشّعر الحسن من کَسوةِِ الله فاکرِمُوه؛[2] موی زیبا از پوشش های خداست. پس آن را گرامی بدارید.
 

دلایل ریزش مو

 ریزش مو ممکن است در همه ی سنین برای همه‌ی افراد چه مرد و چه زن پیش بیاید ، اما عوارض بعدی آن که باعث نگرانی و اضطراب و پایین آمدن اعتماد به نفس می شود ضرر بیشتری به انسان میزند .

دلایلی که باعث ریزش مو می شوند عبارت اند از :
آب وهوا : تغیرات آب و هوایی که با تغیرات فصلی یا مسافرت و عوض شدن مکان زندگی که سطح رطوبت و خشکی هوا تغییر می کند و به همان میزان پوست سر ، فرصتی برای سازش با نوع هوا نیاز دارد که در این فاصله امکان ریزش مو بیشتر می شود .
افزایش سن : دلیل دیگر ریزش مو افزایش سن است که ممکن است با بالا رفتن سن و کم شدن میزان هورمون مورد نیاز رشد مو ، ریزش مو سر بیشتر شده و یا حتی به کچلی نیز  بانجامد .
اضطراب : استرس و اضطراب بالا نیز به مرور باعث بالا رفتن ریزش مو شده و این مشکل در جوانان در دوره امتحانات و مراحل مهم تصمیم گیری های زندگی مشخص می شود که با مشاهده ریزش مو نگرانی آنها حتی بیشتر می شود ، اما باید به آنها گفت اصلا جای نگرانی نیست و میتوان از آن ریزش مو جلوگیری کرد.
دخانیات : دلیل بعدی مصرف زیاد دخانیات است که به مرور و بیشتر در سنین بالا مشاهده می شود که این موضوع به مصرف آنها بستگی دارد و اصلا ریزش طبیعی مو به حساب نمی آید .
تغذیه : نداشتن تغذیه مناسب و سالم دلیل بعدی است که ریزش مو را تشدید می کند ، چرا که رشد و سلامت مو به روی و آهن و پروتئین موجود در غذا بستگی دارد که رژیم نامناسب غذایی و تغذیه ناسالم و فست فودی باعث می شود فرد شاهد ریزش موی شدید باشد.
تغییر هورمونی : تغیرات هورمونی که عامل بعدیست بیشتر در دوران بارداری خانم ها نمایان می شود که آنها به دلیل تغیرات هورمونی و کم شدن آهن و کلسیم بدن شان در این دوره ریزش مو پیدا می کنند که آن هم با مصرف مواد غذایی مناسب حل شدنی است.
وراثت : عاملی که در خانواده ها بیشتر شنیده می شود ، وراثت است ، فردی که در خانواده خود فردی را دارند که دچار کچلی شده است ، ریزش موی خود را ارثی می داند ، شاید این دلیل تا حدی قابل پذیرش باشد اما نه تا آنجایی که فرد هیچ کاری برای جلوگیری آن نکند .
داروی شیمیایی : در مواردی نیز دیده می شود که مصرف بیش از حد دارو های شیمیایی و دوره های درمانی باعث ریزش موی آنها شده که آن ریزش مو به مواد شیمیایی مورد مصرف فرد مربوط می شود .
 

راه های درمانی ریزش مو

 روی و آهن از جمله مواد معدنی هستند که کمبودشان زمینه ریزش مو را فراهم می کند . در بسیاری از موارد در کم خونی های ناشی از فقر آهن افراد در پی خشکی موها ، دچار ریزش مو می شوند . خوردن گوشت قرمز که سرشار از هر دوی آنهاست حد اقل دو بار در هفته توصیه می شود ، اما به غیر از گوشت قرمز شما می توانید با خوردن جگر ، تخم مرغ ، عدس ، آهن و یا خوردن انواع گوشت پرندگان (به خصوص سینه مرغ ) شیر ، پنیر کم چرب نیز روی کافی دریافت کنید.[3]
کم شدن رطوبت هوا به دلیل محیط زندگی و یا تغیرات فصلی که در پاییز و زمستان سطح رطوبت پایین می آید مو شکننده تر و ریزش آن بیشتر می شود که با ژل های خانگی که می توانید با آلوئه ورا آنرا تهیه کنید چند بار در هفته آنرا روی سر خود ماساژ داده و بگذارید رطوبت آن جذب پوست سرتان شود و بعد بشویید .
 از روغن های گیاهی که بهتر است از روغن زیتون ، نارگیل یا کرچک و بادام استفاده شود ، تا پوست سر و تار های مو از آن تغذیه کنند و شکنندگی آنها از بین رود ، قبل از حمام مو و سر خود را حسابی با این روغن ها ماساژ داده و بعد آنرا بشویید .
امام صادق(ع) در این باره می فرماید: اذا اَخَذْتَ الدُّهْنَ علی راحتکَ فَقُل. اللهمّ انی اسأَلُکَ الزَّیْنَ و الزینَة[4]؛ موقع روغن زدن موی سر، بگو: بارالها! از تو درخواست زیبایی و زینت دارم.
در جای دیگر امام می فرماید: مَن دَهَنَ مؤمِناً کَتَبَ اللهُ له بِکُلِّ شَعرةٍٍ نُوراً یوم القیامة[5]؛ اگر کسی به مؤمنی روغن بزند، خداوند برای هر مو، نوری را در روز قیامت برای او می نویسد.
راهکار بعدی این است که سر را با جوشانده غلیظ آویشن شیرازی بشویید . پودر سیاه دانه را با حنا مخلوط نموده روی قسمتی که مو ریخته است بگذارید . [6]
 

پاورقی:
[1] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافى، ترجمه هاشم رسولی جواد مصطفوی، تهران : کتابفروشی علمیه اسلامیه 1369 جلد1، صفحه 614
[2] ابن بابویه محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، مترجم محمدجواد غفاری، تهران‬ : دارالکتب الاسلامیه‬ ۱۳۸۵.‬ جلد1، صفحه 119
[3] خدادای ، مصطفی ، طب بانوان ، جلد یک ، نشر آبشامه 1395، صفحه 64
[4] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافى، ترجمه هاشم رسولی جواد مصطفوی، تهران : کتابفروشی علمیه اسلامیه 1369 جلد 6، صفحه 520
[5] همان . صفحه 520
[6] خدادای ، مصطفی ، طب سنتی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه ، 1396 ، صفحه 57

منبع :

ابن بابویه محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، مترجم محمدجواد غفاری، تهران‬ : دارالکتب الاسلامیه‬ ۱۳۸۵.‬ جلد1
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافى، ترجمه هاشم رسولی جواد مصطفوی، تهران : کتابفروشی علمیه اسلامیه 1369
خدادای ، مصطفی ، طب بانوان ، جلد یک ، نشر آبشامه 1395
خدادای ، مصطفی ، طب سنتی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه ، 1396

بیشتر بخوانید :
روش های جلوگیری از ریزش مو
کمبود پتاسیم و ریزش مو
جلوگیری از ریزش مو​​​​​​​
ریزش فصلی مو چرا اتفاق می‌افتد و چه کاری می‌توان برای آن کرد؟​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما