سفیدی موها، علت ها و درمان آن

اگر در سن زیر سی سال شاهد سفید شدن تارهای موهای تان بودید، جای نگرانی نیست چرا که نشانگر بیماری نبوده و با راهکار های خانگی و سالم می توانید آنرا درمان کنید. پس با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 11 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
سفیدی موها، علت ها و درمان آن
کمبود ویتامین B۱۲، اختلال در عملکرد تیروئید ، سیگار کشیدن و کم خونی از عواملی است که می توان سفید شدن موها را به همراه داشته باشد .
 
چکیده : اگر قبل از رسیدن به سن سی سالگی شاهد سفید شدن تارهای موهای تان بودید، اصلا جای نگرانی نیست چرا که نشانگر بیماری نبوده و با راهکار های خانگی و سالم می توانید آن را درمان کنید. پس با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1026 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
سفیدی موها، علت ها و درمان آن
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

با افزایش سن یا به صورت ارثی برای همه پیش آمده که با سفید شدن تارهای موهای شان روبرو شوند، اما در غیر این صورت سفید شدن موغیر طبیعی است وعلت آن را باید پیگیری  کرد و از ادامه دار شدن آن پیشگیری شود .
سفیدی طبیعی مو در سنین بالا نه نشانگر بیماریست و نه غیر طبیعی همانطور که امام باقر(ع) فرمودند: حضرت ابراهیم علیه السلام هنگام دیدن موی سپید این دعا را قرائت کردند: " پروردگار جهانیان را سپاس که مرا به این سن رساند و لحظه‌ای معصیت او نکردم. [1]
 پیشگیری و درمان موی سفید راهکارهای خانگی نیز دارد که در اینجا آورده ایم.
 

علت سفید شدن مو چیست ؟

برای خودمان یا در اطرافیان مان دیده ایم که با بالا رفتن سن موهای شان رو به سفیدی رفته و یا به شکل ارثی در سنی تارهای موی آنها سفید شده و این نوع سفید شدن ها اصلا جای نگرانی ندارد و طبیعی است. اما سفیدی مو در سنین جوانی به چه علت است !؟ آیا طبیعی است که در سن پایین موهای ما رو به سفید شدن برود !؟ علت آن چیست !؟
سفیدی مو در سنین جوانی به علت از بین رفتن رنگدانه های مو است که علت معمول آن وراثت است . اما در مرحله بعد استرس و تنش عصبی در زندگی باعث پیدایش موی سفید در سر شده که آن هم به دلیل از دست دادن مواد معدنی و خلل در عملکرد تیرویید در این دوره استرس و پر اضطراب است که در دانشجویان و کارگران دیده می شود .
گرفتن رژیم های غذایی نادرست دلیل دیگری است که بدن را با کمبود مواد معدنی مورد نیاز برای رنگ دانه های مو روبه رو می کند که این دلیل خود باعث سرعت بخشید به روند سفیدی مو می شود.
کمبود ویتامین بی ۱۲ ، اختلال در عملکرد تیروئید ، سیگار کشیدن و کم خونی از دیگر عواملی است که کی توان سفید شدن موها را به همراه داشته باشد. [2]
در بعضی موارد به دلیل وجود ماه گرفتگی یا خال در کف سر شاهد سفیدی مو در همان نقطه از کودکی هستیم ، اما این بیماری نیست و طبیعی است . 
اما اگر شاهد سفید شدن مو تا قبل سی سال بودید می توانید از طب سنتی و روش های خانگی استفاده کنید و آنرا متوقف سازید.
 

روش های خانگی و طب سنتی در درمان سفیدی مو 

* استفاده کردن از سیر به شکل خام یا پخته شده و یا حتی چاشنی غذا و خشک ، در وعده های غذایی راهکار بسیار راحتی است که در نهایت باعث کاهش روند سفیدی و در نهایت پیشگیری شود . 
* مصرف پیاز نیز باعث سیاه شدن مو می‌شود ، استفاده از آب پیاز در شستشوی سر می توان استفاده کرد ، به طوری که آنرا با دست بر روس پوست و موی سر ماساژ داده و بعد با شامپو بشویید ، و یا به شکل خام به همراه وعدهه های غذایی می توانید بخورید که یسیار مفید می باشد .
* استفاده از شاهی نیز مفید بوده و با کمی صبر و استفاده از این مواد غذایی می توانید شاهد جوانی موهای تان باشید .
* از بابونه برای شست و شوی سرتان استفاده کنید ، ابتدا باید آنرا با مقداری آب جوشاند تا آب آن تا نصف خشک شود ، آنرا صافی بکشید و بگذارید تا سر شود و آنرا برای شست و شوی سرتان استفاده کنید .
* استفاده از زنجبیل رنده شده همراه با عسل ترکیب خوراکی فوق‌العاده ای برای رفع سفیدی مو است .
* یک قاشق غذاخوری چای سیاه را با یک قاشق غذاخوری گیاه مریم گلی خشک شده با دو لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یک لیوان از این جوشانده باقی بماند . آنرا صاف کنید و موهای تان را با آن ماساژ دهید .[3]
* ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو نیز برای رفع سفیدی بسیار عالی بوده و از طرفی مو را براق و تقویت می کند .
* از موهای خود در برابر گرما و آفتاب محافظت کنید ، زمانی که بیرون از خانه و در فضای آزاد هستید با کلاه یا پوشش دیگری می توانید از تابش مستقیم نور خورشید به موهای تان جلوگیری کنید، از گرمای زیاد سشوار برای حالت دادن موهای تان استفاده نکنید، در حمام با آب داغ دوش نگیرید ، این گرما ها باعث خشکی مو و پوست سر شده و در نهایت ضعف مو و پیری زودرس می‌شود.
* حنا نیز یک رنگ کاملا طبیعی و مفید برای مو و پوست است که با استفاده هفته ای یک بار می توانید از شر موهای سفید خلاص شوید و از طرفی پوست سر را تقویت کنید ، از نظر پیامبر و امامان حنا کردن بسیار مفید بوده و آنان این کار را انجام می دادند و به بقیه مسلمانان نیز توصیه داشتند که با این کار سلامت موهای شان را حفظ کنند . از امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا رنگ کردن موى سر و صورت مستحبّ است؟ حضرت فرمود:«آرى».[4] 


پاورقی:
[1]  محمد محمدی ری شهری، منتخب میزان الحکمة، مترجم : حمیدرضا شیخی، ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث 1393 صفحه 308 
[2] خدادای ، مصطفی ، طب بانوان ، جلد یک ، ناشر: نشر آبشامه 1395، صفحه 56
[3] خدادای ، مصطفی ، طب سنتی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه ، 1396 ، صفحه 58
[4] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافى، جلد 6 ، صفحه481 ، 

منبع :
محمد محمدی ری شهری، منتخب میزان الحکمة، مترجم : حمیدرضا شیخی ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث 1393
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافى، جلد 6
خدادای ، مصطفی ، طب سنتی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه ، 1396
خدادای ، مصطفی ، طب بانوان ، جلد یک ، ناشر: نشر آبشامه 1395

بیشتر بخوانید :
علل سفیدی مو 
علت سفید شدن موی سیاه​​​​​​​
حرف‌های مفید در باره موهای سفید​​​​​​​
دلایل تغذیه ای سفید شدن مو​​​​​​​
سفیدی زودرس مو؛ علل و راه‌حل​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما