سلامتی و تندرستی شماره دوازدهم

یک عینک استاندارد باید 99 تا 100 درصد اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب کند. یک عینک خوب باید 75 تا 90 درصد از شدت نور را کاهش بدهد... زردآلو میوه هسته­ داری است که طعم شیرین آن فراموش نشدنی است و از آن نمی­ شود گذشت! ...طالبی میوه­ ای خنک و اشتها آور است و به خاطر آب فراوان موجود در آن می­ تواند آب از دست رفته بدن بعد از عرق کردن را جبران کند.... خودتان در منزل می ­توانید یخمک ­های میوه ­ای درست کنید که سالم ­ترند و خوشمزه ­تر... تغذیه صحیح در فصل امتحانات می­ تواند به آرامش، تمرکز و یادگیری بهتر شما کمک کند.
چهارشنبه، 1 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و تندرستی  شماره دوازدهم
حدیث سلامتی

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: هرکس غذای بیش از اندازه بخورد، این غذا او را سود نمی­رساند و هرکس به اندازه بردارد، او را تغذیه می­کند و سود می­رساند. روش صحیح آن است که از هریک از انواع غذا، در فصل ویژه خود بهره بگیری... طب الرضا(علیه السلام)، ص 14


کدام عینک آفتابی برای من مناسب است؟

درست است که نور آفتاب برای بدن ما مفید است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و نور شدید آن، می ­تواند مشکلات جدی برای چشم­ ها یمان ایجاد کند. با استفاده از عینک آفتابی می ­توان این عوارض را کاهش داد اما به این شرط که موقع خرید عینک، فقط به ظاهر و قیافه آن توجه نکنید و بیشتر از همه استاندارد بودن عینک برایتان اهمیت داشته باشد. یک عینک استاندارد باید 99 تا 100 درصد اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب کند. یک عینک خوب باید 75 تا 90 درصد از شدت نور را کاهش بدهد. عینک آفتابی نباید باعث تغییر ماهیت نور و تصاویر شود. اندازه قاب عینک هم مهم است و باید کل فضای چشم و اطراف محوطه قرارگیری چشم را هم در بربگیرد و مانع برخورد نور با چشمان شما از هر سو شود. اشعه­ ی ماورای بنفش از اطراف قاب عینک­ های کوچک با قاب گرد عبور می­ کند وبه چشم می­ رسد. باید بدانید اشعه ماورای بنفش، می­ تواند به شبکیه چشم­ های شما آسیب برساند و همین ­طور باعث برخی بیماری ­های چشمی مثل آب مروارید شود. رنگ­ های استاندارد برای عینک آفتابی رنگ­ های خاکستری، نارنجی، قهوه ­ای و سبز است. بقیه رنگ­ ها مثل آبی یا بنفش کنتراست (تضاد بین رنگ­ ها) را از بین می­ برند و مناسب نیستند.
 
میوه­ کوچک خورشید

زردآلو میوه هسته­ داری است که طعم شیرین آن فراموش نشدنی است و از آن نمی­ شود گذشت! خوردن یک عدد زردآلو قبل از غذا، به هضم بهتر غذا کمک می­کند. این میوه ارزش تغذیه­ ای بالایی دارد. قند طبیعی زیادی دارد که به راحتی جذب بدن می­شود و منبع خوبی از ویتامین «آ» و «ث» هم هست. مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، آهن، گوگرد و منگنز به وفور در آن پیدا می­ شود. زردآلو نعمت خوب خداست که از میوه­ ی تازه­ اش در بهار و تابستان و از خشک­شده­ اش در فصل زمستان می ­توانیم استفاده کنیم. البته میوه خشک زردآلو کالری زیادی دارد و باید مواظب مقدار مصرفی­ مان باشیم. این میوه دشمن کم خونی و بیماری­ های قلبی و عروقی است. به خاطر وجود ویتامین «آ» مطمئن باشید که زردآلو از چشم ­های شما خوب مواظبت می کند!

 وقتی در وسط مطالعه احساس خستگی و گرسنگی کردید، برای کارایی بهتر مغز، میان وعده­ های سالم مثل نان و پنیر و گردو، انواع میوه­ ها، کشمش، بادام زمینی، چند عدد بیسکویت، شیر و آب­میوه را فراموش نکنید.
اندر فواید طالبی

در یک روز گرم، هیچ چیز بیشتر از نوشیدن یک لیوان آب طالبی خنک نمی­ چسبد! طالبی میوه­ ای خنک و اشتها آور است و به خاطر آب فراوان موجود در آن می­ تواند آب از دست رفته بدن بعد از عرق کردن را جبران کند. طالبی سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین «آ» می ­شود. بتاکاروتن یک آنتی ­اکسیدان است که از سرطان پیشگیری می­ کند و کلسترول بد خون را کاهش می ­دهد و به همین خاطر برای بیماری­ های قلبی مفید است. طالبی همچنین باعث تقویت بینایی و حفظ نشاط و طراوت پوست می­ شود. ویتامین­ های گروه «ب» در این میوه فراوانند. این ویتامین ­ها برای تنظیم سوخت و ساز بدن مناسبند و برای همین طالبی برای کودکان و نوجوانان میوه­ ی پرخاصیتی است. فیبر زیاد موجود در این میوه باعث عمل­کرد خوب روده ­ها می­ شود. این میوه به افرادی که به کمبود آهن و کم­ خونی مبتلا هستند، توصیه می شود. همین­طور ثابت شده که این میوه برای بیماری ­های تنفسی مثل آسم هم مفید است.
 
یک پیشنهاد خوشمزه

با شروع فصل گرما، بازار بستنی و یخمک داغ می­ شود. یخمک­ ها و بستنی­ های آماده پر از مواد قندی پرکالری و مواد افزودنی و نگه­دارنده هستند، برای همین مصرف زیادشان توصیه نمی ­شود. اما خودتان در منزل می ­توانید یخمک ­های میوه ­ای درست کنید که سالم ­ترند و خوشمزه ­تر... هر میوه ­ای که دوست دارید، به قطعات کوچک ببرید و در فریزر بگذارید تا خوب یخ ببندد. از دو سه نوع میوه هم می ­توانید استفاده کنید. اگر میوه هسته دارد، قبل از یخ زدن آن را جدا کنید. میوه­ هایی مثل موز، انبه، گیلاس، آلبالو، توت­ فرنگی، شلیل، شاتوت، کیوی، انگور، هلو، آناناس و هندوانه برای این کار عالی هستند. میوه­ های یخ ­زده را داخل مخلوط کن بریزید و به اندازه دلخواه شکر یا خرما اضافه کنید. برای این­که میوه­ ها بهتر مخلوط شوند، می­ توانید به آن آب میوه مثل پرتقال یا آناناس و حتی آب لیموترش یا فقط آب اضافه کنید. اجازه دهید میوه­ ها خوب پوره شوند. استفاده از دو سه میوه با هم، طعم جدیدی به شما می ­دهد. به توت­ فرنگی و موز وانبه می­ توانید شیر اضافه کنید. یخمک میوه ­ای در این مرحله آماده است اما اگر دوست دارید، آن را دوباره در فریزد قرار دهید تا یخ ­زده ­تر شود.
 
راه­کارهای تغذیه ­ای برای فصل امتحانات

تغذیه صحیح در فصل امتحانات می­ تواند به آرامش، تمرکز و یادگیری بهتر شما کمک کند. متخصصان تغذیه توصیه می­ کنند سه وعده­ی غذایی و دو یا سه میان وعده در روز داشته باشید. وقتی در وسط مطالعه احساس خستگی و گرسنگی کردید، برای کارایی بهتر مغز، میان وعده­ های سالم مثل نان و پنیر و گردو، انواع میوه­ ها، کشمش، بادام زمینی، چند عدد بیسکویت، شیر و آب­میوه را فراموش نکنید. مواد غذایی پروتئین دار مثل گوشت و تخم­ مرغ موجب عملکرد بهتر مغز می­ شوند. مصرف آب و مایعات فراوان هم باعث شادابی و افزایش قدرت یادگیری ­تان می­ شوند. غذاهای نشاسته­ ای مثل برنج و نان و ماکارونی بر خواب شما تاثیر خوبی دارند. پس توصیه می ­شود شب امتحان از این مواد استفاده کنید تا خواب راحتی داشته باشید. بعضی دانش ­آموزان در طول شب چای و قهوه زیادی می­ نوشند تا مدت زمان بیشتری بیدار بمانند اما این مواد باعث برهم زدن تمرکز حواس و کاهش قدرت یادگیری می­ شود. مصرف ویتامین «ث» در افزایش قدرت یادگیری مفید است. این ویتامین سطح هوشیاری را بالا می­ برد و اضطراب را کاهش می­ دهد. بنابراین در طول امتحانات از مرکبات، کیوی، توت­ فرنگی، طالبی و سبزی­جات تازه مثل گوجه ­فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه­ ای و جعفری استفاده کنید تا این ویتامین به اندازه کافی به بدن­تان برسد. نیم ساعت قبل از شروع امتحان هم استفاده از یک ماده قندی ساده، مثل خرما که زود جذب بدن می ­شود مفید است.

نویسنده: سحر رحیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.