تشخیص ارزش اسکناس از طریق رنگ آن توسط نوعی دستگاه جدید ‏

دسترسی به اطلاعاتی از جمله ارزش پول رایج به جهت مشارکت افراد نابینا در فعالیتهای اجتماعی بسیار اهمیت دارد. اختراع ‏وسیله‌ای که بتواند ارزش اسکناسهای رایج هر کشور را تشخیص داده و به فرد نابینا یا کم بینا اعلام نماید می‌تواند نگرانی این افراد ‏را در حین خرید کاهش دهد.‏
يکشنبه، 12 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تشخیص ارزش اسکناس از طریق رنگ آن توسط نوعی دستگاه جدید ‏
دستگاه اسکناس خوان
افراد نابینا در انجام بسیاری از وظائف روزانه خود با مشکل مواجه هستند. یکی از مشکلات پیش روی آنها تشخیص ارزش اسکناسهای مختلف است به ویژه اگر این اسکناسها به یک اندازه باشند. بسیاری از این افراد در حین خرید مجبور هستند که به صندوق‌دار یا سایر افراد پیرامون خود در خصوص تعیین ارزش اسکناسهایی که در دست دارند، اعتماد کنند. اما اکنون دو نوجوان موفق به اختراع وسیله‌ای شده‌اند که رنگ اسکناس را بررسی کرده و مقدار یا ارزش آن را اعلام می‌کند. این گجت رنگ خوان می‌تواند به هنگام خرید برای افراد نابینا در تشخیص ارزش اسکناس موهبتی به حساب آید.

این نوجوانان دستگاه اسکناس خوان جدید خود را در نمایشگاه بین‌المللی علوم مهندسی اینتل به نمایش گذاشتند. در رقابت انجمن علمی و عمومی سال 2016 که توسط شرکت اینتل حمایت مالی می‌شود، بالغ بر 1600 دانش آموز از بیش از 70 کشور شرکت کردند.

تشخیص یک سکه از دیگری معمولاً کار ساده‌ای است. سکه‌ها عموماً از نظر اندازه و وزن با یکدیگر تفاوت دارند. دیگر راه تشخیص آنها می‌تواند ضخامت یا بافت گوشه‌های‌شان باشد. اما تشخیص اسکناس‌های کاغذی (یا ساختگی) می‌تواند بسیار سخت باشد. به عنوان مثال در ایالات متحده بیشتر اسکناسها از نظر شکل و اندازه و رنگ شبیه به یکدیگر می‌باشند.

 
اسکناس
بسیاری از کشورها اسکناسهایی با رنگهای متفاوت داشته و اکنون این اسکناس خوان جدید مبتنی بر رنگ می‌تواند به افراد نابینا و کم بینا در تشخیص ارزش اسکناس کمک نماید.

خوشبختانه در بسیاری از کشورها اسکناسهای چاپ شده به گونه‌ای است که اسکناس‌هایی با ارزش‌های متفاوت دارای رنگ متفاوتی نیز هستند خوشبختانه در بسیاری از کشورها اسکناسهای چاپ شده به گونه‌ای است که اسکناس‌هایی با ارزش‌های متفاوت دارای رنگ متفاوتی نیز هستند. (به عنوان مثال در ایران اسکناس 100000 ریالی به رنگ سبز زیتونی و اسکناس 50000 ریالی به رنگ نارنجی و ... است). این امر به افراد امکان داده در یک نگاه به ارزش هر اسکناس پی ببرند. مگر آنکه فرد نابینا باشد. به همین منظور بعضی کشورها برای کمک به افرادی که دارای مشکلات بینایی هستند، بر اساس ارزش هر اسکناس، اندازه آن را کمی متفاوت چاپ می‌کنند. (به عنوان مثال اسکناس 100000 ریالی اندازه‌ای بزرگتر از اسکناس 50000 ریالی دارد). یا اینکه ویژگی‌هایی همچون نقاط کوچک را به آنها افزوده که می‌توانند به افراد نابینا در تشخیص ارزش اسکناس کمک کنند. اما برای افراد نابینا این راه‌کارها همیشه بکار نمی‌آیند.


اکنون دو نوجوان موفق به ساخت وسیله‌ای شده‌اند که می‌تواند به مشتریان در «خواندن» مقدار و ارزش اسکناسهایی که به وسیله رنگ کد گذاری شده‌اند کمک کند. این دو نوجوان 16 ساله با نامهای کویینیتا نورونا (Quinita Noronha ) و سپوینا موتیکاساری (Sepvina Mutikasari) در مقطع دوازدهم مدرسه SMA Negeri 3 Yogyakarta در اندونزی مشغول به تحصیل هستند. دستگاه آنها از نرم‌افزار پیچیده‌ای بهره نمی‌برد بطوریکه ارزش گذاری اسکناس توسط این دستگاه بر مبنای تصویر، عدد یا الگوی چاپ شده بر آن نمی‌باشد. بلکه یک برنامه کامیپوتری ساده اسکناس را بر اساس رنگ کلی آن تجزیه و تحلیل می‌نماید.

می‌توان این وسیله را در قسمت دسته عینک خود نصب کرد. کویینیتا توضیح می‌دهد که به منظور استفاده از آن فرد اسکناس را به اندازه یک سوم آن تا کرده به طوریکه بایستی تنها بخش مرکزی در معرض دید قرار داشته باشد. سپس کاربر بخش مرکزی را در جهت دستگاه رنگ خوان نگاه می‌دارد. در این وضعیت یک دیود ساطع کننده نور یا LED روشن خواهد شد. این دیود همانطور که بر روی اسکناس نور می‌تاباند، یک حسگر، متوسط رنگ منعکس شده از اسکناس را محاسبه می‌کند. این رنگ سپس به سه جزء تبدیل می‌شود. تقسیم بندی رنگ شامل قرمز، سبز و آبی خواهد بود. سپس این وسیله نرخ یا نسبت این رنگها را در برابر نسبتهای اسکناسهای مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کند. مقادیر یا ارزش هر اسکناس پیش از آن در حافظه کامپیوتر کوچک این سیستم ذخیره شده‌اند.

پس از آنکه کامپیوتر ارزش یا مقدار اسکناس تاخورده را تعیین نمود، پیامی به یک دستگاه بازر (buzzer) (وسیله‌ای الکتریکی که صدای بلند ایجاد می‌کند) ارسال می‌نماید. سپوینا توضیح می‌دهد که این دستگاه الگویی از صدا و نیز لرزش (ویبره) را تولید می‌کند که خاص مقدار یا ارزش اسکناس خوانده شده است. به عنوان مثال به صدا درآمدن دو بیپ و ویبره ممکن است به این معنی باشد که: «این اسکناس 2000 روپیه (واحد پول اندونزی) ارزش دارد»

به طور خلاصه می‌توان گفت که چنانچه یک اسکناس تا خورده را به این دستگاه اسکناس خوان (جعبه‌ای کوچک متصل به عینک) نزدیک کنیم، یک حسگر یا سنسور رنگ کلی آن را شناسایی کرده بطوریکه یک کامپیوتر می‌تواند ارزش آن اسکناس را تعیین نماید.

وسیله‌ی این تیم را می‌توان جهت تشخیص هر نوع پول تاخورده از هر کشوری، برنامه ریزی کرد. این دو نوجوان خاطر نشان می‌کنند که احتمالاً این دستگاه بر روی پول رایج ایالات متحده به خوبی عمل نخواهد کرد، به این دلیل که تمام اسکناسهای این کشور در رنگ، بسیار شبیه به یکدیگر هستند. این وسیله بهترین عملکرد را در کشورهایی مانند اندونزی، کانادا و بریتانیا دارد به این دلیل که هر کدام از اسکناسهای آنها به وسیله رنگ متفاوتی از یکدیگر متمایز می‌شوند.

موارد متعددی می‌تواند دقت این دستگاه اسکناس خوان جدید را تحت تأثیر قرار دهد. چنانچه اسکناسی کثیف یا کهنه باشد، رنگ کلی آن همانند یک اسکناس نو نخواهد بود. همچنین سعی در استفاده از دستگاه اسکناس خوان در محیطی که روشنایی آن غیر عادی باشد می‌تواند امتیاز رنگ را دچار تغییر سازد. با این وجود، تجربیات این نوجوانان نشان می‌دهد که دقت دستگاه اسکناس خوان آنها تقریباً 9 از 10 است.
این دستگاه دارای دو جعبه پلاستیکی کوچک است که در آن ادوات الکترونیکی، حسگرها و یک بازر قرار دارنددر حال حاضر نمونه اولیه این تیم به نظر کمی فاقد اندازه و ظاهر مناسب است. این دستگاه دارای دو جعبه پلاستیکی کوچک است که در آن ادوات الکترونیکی، حسگرها و یک بازر قرار دارند. اما روزی تمام این مدارها بایستی به اندازه یک یا دو تراشه کامپیوتری، تقلیل یافته، به طوریکه بتواند به راحتی در فریم یک عینک معمولی جای گیرد و با یک باتری کوچک روشن شود. آنگاه شخصی که یکی از این دستگاه‌ها را با خود همراه دارد به هنگام خرید چندان غیر عادی به نظر نخواهد رسید.

به تازگی نیز اپلیکیشنی معرفی شده است که می‌تواند ارزش اسکناس دلار را نیز محاسبه نموده و در اختیار افراد نابینا قرار دهد. این اپلیکیشن به کمک دوربین یک تلفن همراه هوشمند می‌تواند ارزش اسکناس دلار را تعیین نموده و به وسیله صوت و ویبره آن را به کاربر اعلام کند.

 
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

برگرفته از سایت sciencenewsforstudents


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما