مزایا و معایب اینترنت اشیاء (IoT) – آنچه که باید بدانید

اینترنت اشیاء یک فناوری پیشرو بوده که در این نوع فناوری روابط متقابلی بین دستگاه‌ها و اینترنت وجود دارد. این فناوری اتوماسیون بسیاری از کارهای روزانه را امکان پذیر می‌سازد. این مقاله به بررسی نحوه‌ی کار این فناوری، کاربردها و همچنین مزایا و معایب آن می‌پردازد.
دوشنبه، 13 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سهیلا حاجی زادگان
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب اینترنت اشیاء (IoT) – آنچه که باید بدانید
اینترنت اشیاء یک فناوری پیشرو بوده که در این نوع فناوری روابط متقابلی بین دستگاه‌ها و اینترنت وجود دارد. این فناوری اتوماسیون بسیاری از کارهای روزانه را امکان پذیر می‌سازد. این مقاله به بررسی نحوه‌ی کار این فناوری، کاربردها و همچنین مزایا و معایب آن می‌پردازد.
اینترنت
گرانت نوتمان مدیر فروش و بازاریابی شرک داگلاس عنوان کرد که "اینترنت اشیاء باعث حذف کارهای تکراری یا ایجاد کارهایی شده که قبلا امکان پذیر نبود، این فناوری افراد را قادر به انجام کارهای ارزشمندتر و ترک استفاده از ماشین برای انجام برخی کارهای مکرر می‌سازد".

تصور کنید:

یخچال شما می‌تواند تشخیص دهد که شیر درون یخچال به اتمام رسیده است، در این صورت با سوپرمارکت تماس گرفته و مقدار مورد نیاز شیر را سفارش می‌دهد و همچنین با ارسال یک پیام بر روی گوشی، شما را از انجام این کار مطلع می‌سازد.

ساعت شما در ساعت 6 و 30 دقیقه صبح هشدار می‌دهد، شما از خواب بیدار می‌شوید و آن را خاموش می‌کنید. به محض این که ساعت زنگ دار را خاموش کردید، شروع به جوشاندن آب در دمای مورد نظر کرده و سپس اقدام به درست کردن قهوه می‌کنید.

شما در حال بازگشت از محل کار به سمت خانه هستید و از یک برنامه در موبایل خود به منظور روشن کردن لامپ‌ها، کامپیوتر شخصی استفاده کرده و اقدام به روشن کردن تلویزیون کرده، به گونه‌ای که قبل از این که درب را باز کنید، با تهیه‌ی امکانات لازم خانه شما اقدام به خوشامدگویی به شما می‌کند.

همه‌ی این موارد داستان‌هایی تخیلی به نظر می‌رسد؟ بسیار خب، در حال حاضر، اینترنت اشیاء می‌تواند همه این داستان‌ها را به واقعیت تبدیل کند.

اصطلاح اینترنت اشیاء اولین بار توسط کوین آشتون به عنوان یک مورد برای ارائه در شرکت پروکتر اَند گَمبل در سال 1999 مطرح شد. این محقق اینترنت اشیاء را به عنوان "اینترنت همه چیز" نیز مورد اشاره قرار داد و شیوه‌ای را پیشنهاد کرد که در آن اشیاء بی‌جان روزمزه مانند دستگاه‌ها و لوازم خانگی و همچنین افراد و انسان‌ها به شبکه‌ای متصل شده که قادر به تبادل اطلاعات با همدیگر می‌باشند.

در این فناوری اشیاء و دستگاه‌ها قادر به دریافت و ارسال پیام به همدیگر بدون مداخلات انسانی می‌باشند.

این اشیاء شامل فناوری تعبیه شده و ابزارهای ارتباطی RFID (شناسایی فرکانس رادیویی)، فناوری‌های وایرلس (بی سیم) و حتی کدهای QR (کدهای واکنش سریع) می‌باشند. این اشیاء در یک چارچوب فعلی اینترنت به هم متصل می‌باشند. هر دستگاه متصل به اینترنت اشیاء منحصرا توسط آدرس "آی پی" خود شناسایی می‌شود. IPv6 (نسخه 6 پروتکل اینترنت) باید مورد استفاده قرار گیرد، چون این نوع شبکه الزامات گسترده‌ای از آدرس‌های آی پی را تولید کرده و Ipv4 که اخیرا در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چندان مناسب این کار نیست. مغز این اشیاء، سنسورها می‌باشند. این سنسورها، سیستم‌های میکروالکترومکانیکی بوده که به تغییرات دمایی، صدا، رطوبت، فشار، حرکت، نور، زمان، وزن و غیره واکنش نشان می‌دهند این واکنش‌ها منجر به برنامه ریزی صحیح سیستم می‌گردد. این اطلاعات می‌تواند به مرکز داده ارسال شده و مورد آنالیز قرار گیرد.

کاربرد اینترنت اشیاء

این فناوری دارای کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلف می‌باشد. در ادامه برخی از حوزه‌های احتمالی که قدرت اینترنت اشیاء قادر به حل مشکلات روزمره در آن‌ها می‌باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شهرهای هوشمند

اینترنت اشیاء می‌تواند به منظور نظارت بر ارتعاشات ساختمان‌ها، پل‌ها و بناهای تاریخی در مواردی که مواد ساختمانی مستحکم نیستند، مورد استفاده قرار گیرد. آلودگی صوتی در اطراف بیمارستان‌ها و مدارس نیز به کمک اینترنت اشیاء کنترل می‌شود. این فناوری جهت مدیریت ترافیک، به ویژه در ساعات اوج ترافیک، تصادفات و در هنگام بارندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری به منظور مدیریت لامپ‌های خیابان و خاموش شدن خودکار این لامپ‌ها در حضور نور خورشید و روشن شدن آن‌ها در مواقع تاریکی نیز استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این لامپ‌ها هشدار دادن به مقامات به منظور خالی کردن سطل‌های آشغال هنگام پر شدن آن‌ها می‌باشد.  این فناوری به منظور مدیریت لامپ‌های خیابان و خاموش شدن خودکار این لامپ‌ها در حضور نور خورشید و روشن شدن آن‌ها در مواقع تاریکی نیز استفاده می‌شود

اتوماسیون خانگی

اینترنت اشیاء می‌تواند به منظور کنترل از راه دور و برنامه ریزی خودکار لوازم خانگی مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری در تشخیص و جلوگیری از بروز سرقت از خانه نیز مفید می‌باشد.

اتوماسیون صنعتی

با استفاده از این فناوری، ما قادر به خودکار ساختن فرایندهای تولید از راه دور می‌باشیم. این فناوری در بهینه سازی فرایندهای تولید نیز مفید می‌باشد و با استفاده از آن قادر به مدیریت موجودی و زنجیره تامین نیز خواهیم بود. به کمک فناوری اینترنت اشیاء قادر به تشخیص این‌که آیا دستگاه ها نیازمند تعمیر و نگه داری هستند یا خیر، نیز می‌باشیم. این فناوری بر انتشار گازهای سمی به منظور اجتناب از بروز آسیب به سلامت کارکنان و محیط زیست نیز نظارت می‌کند.

نظارت بر سلامتی

ما با استفاده از این فناوری قادر به شناسایی مشکلات مربوط به بهداشت و سلامت خواهیم بود. با استفاده از اینترنت اشیاء قادر به نظارت بر الگوهای ضربان قلب، پالس‌های قلبی، سیستم هضم و فشار خون و در نتیجه تشخیص و نظارت بر ناهنجاری‌های موجود در این زمینه خواهیم بود. این اطلاعات می‌تواند برای آنالیز برای پزشک متخصص ارسال گردد. بیمارستان می‌تواند در زمان‌های اضطراری از این اطلاعات استفاده کند. این سیستم برای شهروندان ارشد و افراد معلولی که قادر به داشتن یک زندگی مستقل نیستند نیز بسیار مفید می‌باشد.

محیط زیست هوشمند

یکی دیگر از موارد کاربرد بسیار مهم اینترنت اشیاء، تشخیص آلودگی و بلایای طبیعی می‌باشد. ما به کمک این فناوری قادر به نظارت بر انتشار گازهای آلاینده از کارخانه‌ها و موتور سیکلت‌ها به منظور به حداقل رساندن آلاینده‌های موجود در هوا می‌باشیم. به کمک این فناوری می‌توانیم مسیر انتشار مواد شیمیایی مضر و زباله‌های موجود در رودخانه‌ها و دریاها را ردیابی کنیم و بنابراین به کمک این کار آلودگی آب‌ها را متوقف سازیم، همچنین بر کیفیت آب عرضه شده برای آشامیدن نیز نظارت خواهیم داشت. با کمک فناوری اینترنت اشیاء قادر به ارسال هشدارهای مربوط به زمین لرزه‌ها و تسونامی را با تشخیص لرزش‌های زمین به دستگاه‌های مربوطه خواهیم بود. سطح آب رودخانه‌ها و سدها را به منظور جلوگیری از بروز سیلاب، تحت نظارت قرار می‌دهیم. تشخیص آتش سوزی جنگل نیز یکی از موارد احتمالی کاربرد این فناوری می‌باشد. 
 با کمک فناوری اینترنت اشیاء قادر به ارسال هشدارهای مربوط به زمین لرزه‌ها و تسونامی را با تشخیص لرزش‌های زمین به دستگاه‌های مربوطه خواهیم بود. 
 

 
 
 


مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع: Buzzle.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.