علت کف کردن دهان‌ هنگام صحبت کردن

دندان‌پزشکان مي‌گويند شايد مشکل از دندان‌مصنوعي‌تان باشد شايد شما هم ديده باشيد بعضي از سالمنداني را که موقع حرف زدن، آب در گوشه دهانشان جمع مي‌شود و به قول معروف، دهانشان کف مي‌کند! مي‌دانيد مشکل از کجاست؟ کوتاه بودن ارتفاع دندان مصنوعي‌شان! يعني اگر دندان‌پزشک بتواند اين مشکل را در ساختار دندان مصنوعي آنها رفع کند، مشکل آنها نيز به کلي حل مي‌شود
چهارشنبه، 4 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت کف کردن دهان‌ هنگام صحبت کردن
علت کف کردن دهان‌ هنگام صحبت کردن
علت کف کردن دهان‌ هنگام صحبت کردن

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




دندان‌پزشکان مي‌گويند شايد مشکل از دندان‌مصنوعي‌تان باشد
شايد شما هم ديده باشيد بعضي از سالمنداني را که موقع حرف زدن، آب در گوشه دهانشان جمع مي‌شود و به قول معروف، دهانشان کف مي‌کند! مي‌دانيد مشکل از کجاست؟ کوتاه بودن ارتفاع دندان مصنوعي‌شان! يعني اگر دندان‌پزشک بتواند اين مشکل را در ساختار دندان مصنوعي آنها رفع کند، مشکل آنها نيز به کلي حل مي‌شود...
اگر شما هم پا به سن گذاشته‌ايد و داريد با دست دندان (دندان مصنوعي) زندگي مي‌کنيد، شايد با همين مشکل رو به رو باشيد؛ مشکلي که دندانپزشکان آن را «انگولارچلاپتيس» مي‌خوانند و اسم ساده‌اش مي‌شود: «التهاب گوشه دهان»
از دست دندان کوتاه تا کمبود ويتامين
حتما براي شما هم پيش آمده است که اگر زياد عادت داريد حين صحت کردن گوشه لب خودتان را با زبان‌تان لمس کنيد، گوشه لب‌تان زخم شود و به سوزش بيفتد. همچنين اگر دست دندان شما بيش از حد کوتاه باشد هم همين مشکل را تجربه خواهيد کرد. بعضي‌ها هم بر اثر کمبود برخي از ويتامين‌ها دچار اين مشکل مي‌شوند. معمولا کمبود ويتامين B2 در بدن مي‌تواند چنين التهابي را در گوشه دهان به وجود آورد. پزشکان اعتقاد دارند که کمبود آهن در رژيم غذايي در افرادي که به کم‌خوني فقر آهن مبتلا هستند نيز چنين التهابي را به وجود مي‌آورد. کمبود روي در رژيم غذايي هم يکي ديگر از علل اصلي اين بيماري است ولي علت اصلي چنين التهابي دست دندان نامناسب است. در حقيقت اگر ارتفاع عمودي دست دندان شما کوتاه شده باشد، چنين رخدادي دور از انتظار نيست. حال ممکن است که دست دندان شما در مراحل ساخت به صورت صحيح اندازه‌گيري نشده باشد و اين مشکلات را به وجود آورده باشد و يا دست دندان شما بسيار قديمي باشد و دندان‌هاي آن سايش پيدا کرده و ارتفاع خود را از دست داده باشند. در هر دو صورت در اين شرايط شما بيش از اندازه دهانتان را مي‌بنديد. البته کودکان و نوجوانان هم از اين عارضه در امان نيستند، وقتي فصل زمستان از راه مي‌رسد و هوا سرد مي‌شود، کودکان در هواي سرد بيرون از منزل لب‌ها‌يشان را بيش از اندازه روي هم فشار مي‌دهند و همين موضوع باعث «التهاب گوشه لب» مي‌شود. کودکان معمولا با مکيدن گوشه لب خود اوضاع را بدتر هم مي‌کنند. فراموش نکنيد مصرف برخي از داروها مثل راکوتان که اين روزها براي درمان آکنه استفاده مي‌شود هم مي‌تواند باعث اين دردسر شود.
هميشه پاي يک قارچ در ميان است
در التهاب گوشه دهان، هميشه پاي يک قارچ به نام «کانديدا» در ميان است. در واقع اين التهاب در گوشه دهان شما پديد مي‌آيد که اين قارچ روي آن رشد مي‌کند. قارچ «کانديدا» بومي دهان هر انساني است ولي در حالت عادي تعداد آن از مقدار مشخصي بيشتر نمي‌شود ولي در اين شرايط تعداد اين قارچ‌ها در گوشه دهان شما افزايش پيدا کرده و دردسرهايي براي شما ايجاد مي‌کنند. معمولا التهاب گوشه دهان در دو طرف به صورت هم‌زمان رويت مي‌شود. در موارد ساده فقط گوشه‌هاي لب ترک برمي‌دارد ولي در موارد پيشرفته حتي ممکن است که گوشه‌هاي دهان زخم و دچار خون‌ريزي شود. گاهي حتي اين زخم‌ها دلمه مي‌بندد و مشکلات و دردهايي را هنگام باز کردن دهان ايجاد خواهد کرد. نکته اصلي اين است که اگر گوشه دهان شما بيش از حد فشرده شود، اين محل به دليل رطوبت و تاريکي به محل مناسبي براي رشد قارچ تبديل خواهد شد.
چه بايد کرد؟
خيلي‌ها وقتي با اين مشکل در گوشه‌دهانشان رو به رو مي‌شوند، فورا سراغ وازلين و يا رژلب مي‌روند و گوشه لب‌هايشان را به آن آغشته مي‌کنند ولي اين اصلا درمان صحيحي نيست چون باعث مي‌شود ميکرو‌ب‌ها از محل عفونت‌ به نواحي اطراف که پوست و مخاط سالم دارند، پخش شوند. اما اگر اين عارضه در شما به دليل ابتلا به بيماري خاصي ايجاد شده است، مي‌توانيد به مدت 1 تا 2 هفته پارافين بهداشتي را در گوشه لب‌هايتان بماليد. روش بهتر براي درمان اين عارضه اين است که همواره به جاي خيس کردن آن با زبانتان، محل عارضه را خشک نگه داريد. شما مي‌توانيد در ابتدا آن را با يک صابون غيرسمي بشوييد و سپس روي آن آب ولرم بريزيد و سپس رويش يک دستمال کاغذي تميز بگذاريد تا رطوبت اضافي گرفته شود. بايد تلاش کنيد اين محل را 10 تا 20 دقيقه خشک نگه داريد. مي‌توانيد محل را با پماد بپوشانيد. علت اصلي خشک نگه داشتن محيط اين است که قارچ‌ها در محيط خشک نمي‌توانند چندان رشد کنند. مي‌توانيد قبل از رفتن به رختخواب يک بانداژ مناسب روي گوشه دهانتان بگذاريد. معمولا با اين مراقبت‌ها اين عارضه طي سه روز بهبود مي‌يابد. اگر با اين مراقبت‌ها، زخم گوشه دهان شما در طي سه روز بهبود پيدا نکرد، بايد به فکر اين باشيد که شايد پاي قارچ در ميان نيست و ممکن است لازم باشد در روش تغذيه خودتان، تغيري ايجاد کنيد و آهن و ويتامين B2 و روي را به آن اضافه کنيد.
دست دندان‌تان را اصلاح کنيد
اگر شما دست دندان داريد و دچار اين عارضه هستيد، به احتمال خيلي زياد دست دندان شما عامل چنين عارضه‌اي است. بايد نزد دندان‌پزشکتان برويد و از اوبخواهيد ارتفاع عمودي دست دندان‌تان را اصلاح کند و اين کار گاهي با يک ريلاين و يا «ريبيس» (عوض کردن بيس پروتز) شما امکان‌پذير است ولي اگر دندان‌هاي دست دندان شما بيش از اندازه سايش پيدا کرده باشند، بايد حتما دست دندان‌تان را عوض کنيد.دست دنداني که ارتفاع عمودي مناسبي داشته باشد، از فشرده شدن بيش از حد گوشه لب‌هاي شما به هم جلوگيري کرده و مانع ايجاد اين عارضه مي‌شود.
منبع:www.salamatiran.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.