عرفان اسلامی (79) ادامه ده اصل بهداشت

در انتخاب و تعيين مسكن محل زندگى بايد توجه كامل داشت ؛ زيرا خانه و محل سكونت از عوامل بسيار مهم بهداشت جسم و جان است . منزل بايد از مجاورت مرداب‏ها ، مزبله‏ها ، كارخانجات و مراكز شلوغ و پرجمعيت دور باشد ، اگر نزديك باغستان ها و بيشه‏ها و در محيطى كه از سرسبزى و خرمى برخوردار است باشد ، در سلامت انسان بسيار مؤثر است .
شنبه، 7 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عرفان اسلامی (79) ادامه ده اصل بهداشت
عرفان اسلامی (79) ادامه ده اصل بهداشت
عرفان اسلامی (79) ادامه ده اصل بهداشت

نويسنده: استاد حسین انصاریان




شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة

6 ـ بهداشت مسكن

در انتخاب و تعيين مسكن محل زندگى بايد توجه كامل داشت ؛ زيرا خانه و محل سكونت از عوامل بسيار مهم بهداشت جسم و جان است .
منزل بايد از مجاورت مرداب‏ها ، مزبله‏ها ، كارخانجات و مراكز شلوغ و پرجمعيت دور باشد ، اگر نزديك باغستان ها و بيشه‏ها و در محيطى كه از سرسبزى و خرمى برخوردار است باشد ، در سلامت انسان بسيار مؤثر است .
در سردترين شب هاى زمستان درجه حرارت اتاق خواب بايد بين دوازده و شانزده درجه باشد .
ساختمان منزل نبايد از سه طبقه بيشتر باشد و خانه انسان نبايد مزاحم آب و هوا و آفتاب خانه ديگران باشد .
خانه‏اى كه محل زندگى است بايد خشك و بدون رطوبت باشد ، بهترين روشنايى‏ها براى منزل برق است ؛ زيرا چراغ نفتى هر قدر هم تميز نگاهداشته شود بوى نفت مى‏دهد و براى تنفس مضر است ، روزى سه چهار مرتبه درها بايد باز شود تا هواى ساختمان به كلى عوض شود .
در موقع نظافت ساختمان كارى كنيد كه گرد و غبار ، كم برخيزد ؛ زيرا بيم آن مى‏رود كه ميكروب سل و ساير ميكروب ها به شما آزار برساند ، جلوى بينى خود را به هنگام تنظيف منزل بگيريد ، با كفشى كه در معابر رفت و آمد مى‏كنيد به اتاق ها نرويد ، اخلاط سينه و آب بينى را روى زمين و به خصوص روى زمين منزل نيندازيد .
دستورهاى عالى اسلام را در پاكيزه نگاه داشتن خانه و محل سكونت كاملاً مراعات كنيد ، خداوند مهربان انسان را براى عبادت و تكامل آفريده ، با جسم مريض و روح كسل نمى‏توان هدف حضرت دوست را تأمين كرد .
رعايت بهداشت در تمام زمينه‏ها در اسلام واجب شرعى و اخلاقى است ، پيامبر بزرگ اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در جمله معروف پر قدر و قيمتش نظافت را از ايمان دانسته و فرموده‏اند :
النِّظافَةُ مِنَ الإِيمانِ[186] .
انسان هاى آلوده ، افراد كثيف و مردمى كه به بهداشت خود در تمام امور و زمينه‏ها توجهى ندارند ، چگونه مى‏توانند ادعاى مسلمانى كنند ، مسلمان كسى است كه از دستورهاى حق و فرمان‏هاى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و خواسته‏هاى سعادت بخش ائمه طاهرين عليهم‏السلام پيروى كند و در هيچ برنامه‏اى جداى از مقررات الهى و حلال و حرام خداوندى زيست نكند .

7 ـ نور آفتاب

زندگى و سكونت بايد در اتاق‏هاى آفتاب‏گير باشد؛ آفتاب، منبع مهم‏ترين انرژى ها و ميدان مهم‏ترين منافع براى موجودات زنده است .
آفتاب ، هم چون آب و هوا در زندگى موجودات امرى ضرورى است ، موجودات زنده‏اى كه در تاريكى نشو و نما مى‏نمايند ، نحيف ، پژمرده و غمناك و خونشان رقيق و گيجى و كسالت رفيق آن‏هاست .
اثر نور ، اوّل روى جلد و سپس روى سلسله اعصاب است ، خانه‏اى كه آفتاب ندارد نيازمند طبيب است !
در و پنجره بايد عريض و مرتفع ساخته شود ، تا آفتاب از طريق آن‏ها به تمام اطاق بتابد و نقطه تاريكى بجا نماند .
روزى چند دقيقه در آفتاب قدم بزنيد كه بهترين قدرت براى از بين رفتن ميكروب ها در آفتاب است .

8 ـ بهداشت عمومى بدن

پوست بدن داراى سه عمل است :
اول : اعتدال و سلامتى سلسله اعصاب و كليه كار دستگاه‏هاى حياتى در ارتباط با سلامت پوست بدن است ، همين كه در پوست اخلالى پيدا شود به روى تمام آن دستگاه‏ها اثر منفى مى‏گذارد .
دوم : تنفس از مهم‏ترين برنامه‏هاى پوست است ، كثيف بودن پوست عمل تنفس را كند و براى درون بدن ضرر و خسارت دارد .
سوم : تعديل و تنظيم حرارت بدن و حفظ دائمى آن ، بر سبيل استمرار رطوبت خود را كه قريب يك ليتر مى‏شود به سطح بدن آورده بخار مى‏نمايد و موجب خنكى بدن مى‏گردد .
پوست بايد هميشه نفوذپذير باشد ، چون كه محصولات جامد عرق با محصولات ترشح غدد پيوسته در سطح بشره با غبارهاى خارج و كرك لباس مخلوط شده و اندود مستحكمى كه چرك بدن باشد توليد مى‏نمايد .
سلول‏هاى مرده بدن دائماً از بشره جدا شده و توليد يك قشر مى‏كنند و محصول اين قشر متمادى با محصول غدد مختلفه مخلوط شده لعابى مى‏سازد و بر ضخامتش افزوده مى‏گردد ، آن گاه به عمل پوست زيان سخت وارد مى‏سازد و از اينجا علت تأكيد در وضو و اغسال مستحبه از طرف اسلام روشن مى‏شود .
پاكيزگى بدن اولين شرط سلامتى است ؛ زيرا آمارها نشان مى‏دهد كه مرگ و مير در نزد طائفه‏هاى تميز كمتر و پيش توده‏هاى كثيف بيشتر است .
بدن را با آفتاب و هواى تميز و آب آشنا كنيد ، عادت كنيد از بينى تنفس كنيد ، قبل از غذا دست و ناخن‏ها را با صابون بشوييد . بعد از قضاى حاجت دست خود را با مواد صابونى شستشو دهيد ، ناخن‏ها را كوتاه كنيد كه ناخن بلند خانه ميكروب و آلودگى ها است .
انسان بر اثر عمل نكردن به قواعد بهداشتى در حقيقت خودكشى مى‏كند ، اگر بهداشت را مراعات كنيد پيرى و مرگ را به عقب انداخته‏ايد .

9- بهداشت ورزش

ورزش ، سبب حسن جريان خون در اعضا و عضلات شده ، سلول هاى بدن بهتر تغذيه مى‏شوند .
ورزش كسالت و تنبلى را از بين مى‏برد ، ورزش بايد در هواى آزاد و تميز انجام گيرد ، بهترين ورزش تنفس عميق است كه دهان بسته باشد .
در هنگام ورزش بايد لباس تنگ نباشد ، تا حركات ورزشى به خوبى انجام گيرد و نيز از بهترين ورزش‏ها راه رفتن و به فرموده اسلام اسب سوارى ، تيراندازى ، شنا و شكار و نيكوتر از اين‏ها باغبانى و كشاورزى و خلاصه فعاليت و كار و به خصوص كار منزل براى كمك به اهل خانه است .
روزهاى تعطيل را در صحارى و دامن كوه ها به سر برده و روح و جسم را از مشاهده آثار دلكش طبيعت و آنچه لطف و كرم و عنايت حضرت حق اقتضا كرده نيرو ببخشيد .
پياده‏روى در آفتاب به اندازه متوسط نيز ورزش خوبى است ، افراط در ورزش‏هاى مختلفه صحيح نيست ، تمام اين برنامه‏ها براى اين است كه جسم و روح نيرومند و با نشاط شوند ، تا تكاليف الهيّه با نشاط و با حال انجام گيرد ، تمام امور ظاهر مقدمه امور باطن است . حركت انسان با توجه به احكام حضرت حق هميشه بايد حركت از ظاهر به باطن باشد ، اكتفا كردن به دنياى محض يا آخرت محض كار غلطى است . تغذيه جسم و جان لازم است و در اين زمينه بايد عدالت را رعايت كرد و با توجه به خواسته‏هاى حضرت مولا در هر دو زمينه حركت نمود .
ورزش را به اين هدف انجام دهيد كه جسم براى اجراى مقررات الهى نيرومند شود ، اگر اين هدف در كار نباشد ، در حقيقت ورزش عامل پروراندن ناحيه حيوانى وجود است !

10- بهداشت روان

به اندازه‏اى كه به سلامت جسم اهميت مى‏دهيم ، بيش از آن بايد به سلامت روح و روان اهميت دهيم .
جسم و جان به هم پيوسته است و در يكديگر مؤثرند ، آن كه درد روحى دارد بالطبع اين درد در جسمش اثر خواهد گذاشت .
بعضى از دانشمندان ، بروز بسيارى از امراض را علت روحى مى‏دانند و اين مسئله به تجربه ثابت شده است .
غم و غصه و بدبينى و نارضايتى از زندگى ، خيالات واهى و ماليخوليايى[187] ، زيان خيز و موجب بيمارى است ، مخصوصا اگر سن غصه دار از چهل سال بيشتر باشد ، همان‏طور كه آيات و روايات مى‏گويند در زندگى صابر و ثابت قدم و با حوصله و با حلم باشيد و در هيچ برنامه‏اى بردبارى را از دست ندهيد ، نگذاريد اندوه و غم و تندخويى بر شما حاكم شود .
در مجالس لهو و لعب و شهوت‏انگيز وارد نشويد ، از معاشرت با مردمى كه شما را به گناه آلوده مى‏كنند ، بپرهيزيد .
از خدا غافل نمانيد ، قرآن و روايات و سرگذشت انبيا و امامان عليهم‏السلام و چهره‏هاى پاك تاريخ را زياد مطالعه كنيد .
اتصال روح را با حضرت دوست حفظ كنيد و از ياد جناب او غافل نمانيد ، غفلت از حق موجب پريشانى و اضطراب روح و دل است و اين اضطراب مايه بسيارى از امراض است .

اصول بهداشت روان

اصول بهداشت روان ، نيز مانند جسم بر ده اصل استوار است كه توضيح آن ده اصل در شرح روايات كتاب شريف « مصباح الشريعة » مندرج است و هريك در اين فصل به طور جداگانه شرح لازم ندارد ، اصول ده گانه بهداشت روان عبارت است از :
1 ـ ايمان به حق و روز قيامت .
2 ـ صبر و شكيبايى در برابر حوادث .
3 ـ دورى از ترس و خوف .
4 ـ حذر از تمام رذايل اخلاقى .
5 ـ خو كردن به خوشبينى .
6 ـ محبت ورزيدن و كمك به خلق خدا .
7 ـ پرورش اراده و عزم .
8 ـ به طور دائم فعاليت سودمند كردن .
9 ـ خويشتن‏شناسى و مراقبه و محاسبه .
10 ـ پيوسته به ياد مرگ بودن .
مردان حق ، هميشه از سلامت روح و جان برخوردار بودند و از پرتو سلامت روح داراى توانايى جسمى بودند و از بركت اين دو سلامت در تمام شؤون حيات به بهترين صورت به بندگى حضرت حق مشغول بوده و وجودشان براى ديگران شمع هدايت و چراغ راه بود .
به قول فروغى بسطامى :
مردان خدا پرده پندار دريدند
يعنى همه جا غير خدا هيچ نديدند
هر دست كه دادند همان دست گرفتند
هر نكته كه گفتند همان نكته شنيدند
يك فرقه به عشرت در كاشانه گشودند
يك زمره به حسرت سر انگشت گزيدند
فرياد كه در رهگذر آدم خاكى
پس دانه فشاندند و بسى دام تنيدند
همت طلب از باطن مردان سحرخيز
زيرا كه يكى را ز دو عالم طلبيدند
زنهار مزن دست به دامان گروهى
كز حق ببريدند و به باطل گرويدند
چون خلق درآيند به بازار حقيقت
ترسم نفروشند متاعى كه خريدند
طهارت در اسلام شرح بسيار مفصلى دارد كه فقيهان بزرگ اسلامى كتاب هاى پرارزشى در اين زمينه نوشته‏اند ؛ مراجعه به آن كتب انسان را به اين نتيجه مى‏رساند كه در تمام ادوار تاريخى ، مكتبى به اندازه اسلام بر طهارت و بهداشت در دو ناحيه جسم و جان اصرار نورزيده ؛ در اين نوشتار ، از توضيح مفصل مسئله طهارت ، چشم پوشيده و جنبه معنويت آن بيان مى‏شود .
... ادامه دارد.

پی نوشت ها :

[186] ـ طب النبىّ : 21 ؛ مستدرك الوسائل : 16/319 ، باب 92 ، حديث 20016 .
[187] ـ ماليخوليا : گونه‏اى مرض عصبى است كه با اختلال قواى عضلانى و دماغى همراه است و معمولاً در دنباله فلج عمومى يا تحت شكنجه شديد روحى و جسمى و يا بر اثر مرض صرع يا به طور مادرزادى پديد مى‏آيد .

منبع: http://erfan.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط