جهان پس از فرو ريختن برج‌هاي دوقلو

حوادث 11سپتامبر سرآغاز تغييراتي گسترده در صحنه بين المللي و بويژه افزايش جنگ افروزي‌هاي آمريكا بود. حملات منسوب به گروه تروريستي القاعده به تجاري‌ترين مركز جهان در تجاري‌ترين شهر دنيا، شوكي عظيم به بازار جهاني و بويژه توان تجاري آمريكا وارد كرد. اين حادثه سرآغاز تحولاتي در تعاملات جهاني شد كه به عقيده برخي كارشناسان ادامه سياست‌هاي تندورانه از پيش تعيين شده كاخ سفيد و در واقع اجراي طرحي جنگ
چهارشنبه، 11 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهان پس از فرو ريختن برج‌هاي دوقلو
جهان پس از فرو ريختن برج‌هاي دوقلو
جهان پس از فرو ريختن برج‌هاي دوقلو






حوادث 11سپتامبر سرآغاز تغييراتي گسترده در صحنه بين المللي و بويژه افزايش جنگ افروزي‌هاي آمريكا بود. حملات منسوب به گروه تروريستي القاعده به تجاري‌ترين مركز جهان در تجاري‌ترين شهر دنيا، شوكي عظيم به بازار جهاني و بويژه توان تجاري آمريكا وارد كرد.
اين حادثه سرآغاز تحولاتي در تعاملات جهاني شد كه به عقيده برخي كارشناسان ادامه سياست‌هاي تندورانه از پيش تعيين شده كاخ سفيد و در واقع اجراي طرحي جنگ طلبانه با بهانه اين حملات بود و اما به نظر تعداد ديگري از كارشناسان اين حادثه نقطه عطفي در روابط بين الملل و بازتعريف عملكرد نهادهاي بين‌المللي مانند شوراي امنيت سازمان بود كه نتوانستند در وظيفه خود براي حفظ امنيت جهاني، بويژه درباره جنگ عراق، عمل كنند.
منابع خبري و رسانه‌هاي سراسري اكنون و پس از گذشت چند سال تعريفي ديگري از اين حملات ارائه مي‌دهند.
گزارش يك روزنامه آمريكايي حاكي از آن است با گذشت چند سال از حملات 11سپتامبر به نيويورك و واشنگتن، تفكر رايج در خاورميانه اين است كه اين طرح دسيسه‌اي از سوي آمريكا و صهيونيست‌ها عليه اسلام بوده است.
"مايكل اسلكمن " در اين گزارش در روزنامه نيويورك تايمز نوشت: «تفكر رايج در قاهره و ديگر شهرهاي خاورميانه اين است كه " اسامه‌ بن‌لادن " رئيس شبكه تروريستي القاعده نمي‌توانسته تنها عامل حملات 11 سپتامبر باشد و اسرائيل و آمريكا اگر در اجراي اين دسيسه دست نداشته‌ باشند حتماً در طرح‌ريزي آن دست داشته‌اند.»
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي نوشت كمتر از دو ماه بعد از حمله 11سپتامبر سال 2001 به مركز تجارت جهاني، آمريكا و هم پيمانانش به بهانه سرنگوني رژيم طالبان كه از تحويل دادن " اسامه بن لادن " رئيس القاعده سر باز زده بودند به افغانستان حمله كردند.
نويسنده اين گزارش با اشاره به ناتواني نيروهاي آمريكا در از بين بردن نيروهاي شبه ‌نظامي طالبان تاكيد كرد كه بن لادن هنوز زنده است و به اقداماتي كه قرار است انجام گيرد فكر مي‌كند، طالبان مجددا در مناطق جنوبي و مناطق قبيله‌اي افغانستان كه هم مرز با پاكستان هستند سازماندهي شده‌اند در حالي كه دولت كابل براي يافتن مشروعيت خود مي‌جنگد.
با وجود اينكه آمريكا مسئوليت عمليات تروريستي 11 سپتامبر را متوجه شبكه القاعده مي‌كند برخي شخصيت‌هاي سياسي امنيتي با ابراز ترديد درباره وجود شبكه القاعده معتقدند حادثه 11 سپتامبر از جمله پروژه‌هاي صهيونيستي بود كه با اطلاع كامل محافظه‌كاران جديد آمريكا اجرا شد.
" ماهر كاينك " يكي از برجسته‌ترين مردان امنيتي تركيه است در گفت‌وگو با روزنامه "راديكال " چاپ آنكارا گفت: سازمان يا شبكه‌‌اي به‌نام " القاعده " وجود ندارد. اصولا عمليات‌هاي تروريستي كه به اين سازمان نسبت مي‌دهند، توسط ماموران "سيا " و با اطلاع قبلي رئيس‌جمهور آمريكا انجام مي‌شوند
نظرسنجي يك روزنامه فرامنطقه‌اي نيز نشان مي‌دهد بيشتر مردم منطقه معتقدند، سازمان‌هاي جاسوسي غرب در حوادث 11 سپتامبر دست دارند.
روزنامه فرامنطقه‌اي " الشرق الاوسط " در جديدترين نظرسنجي خود به مناسبت سالروز حادثه 11 سپتامبر اعلام كرد، " سازمان‌هاي جاسوسي غرب " در پشت اين حادثه هستند.
بنا بر اين گزارش در نظرسنجي الشرق الاوسط آمده است "به نظر شما دستان [گروهك تروريستي] القاعده در پشت حوادث 11 سپتامبر است يا سازمان‌هاي جاسوسي غرب؟ " كه بيش از دو سوم مشاركت‌كنندگان، سازمان‌هاي جاسوسي غرب را مسئول حوادث 11 سپتامبر اعلام كردند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي درباره تغييرات ايجاد شده در آسيا، به نقل از «روهان گوناراتنا» از كارشناسان ضدتروريستي منطقه آسيا نوشت: "سازمان‌هاي افراطي با تمركز بر خشم از سياست‌هاي آمريكا، فعال‌تر شده‌اند و گروه‌هايي كه اندازه‌اي متوسط داشتند، رشدي چشم‌گير پيدا كردند. "
به گفته برخي كارشناسان، مطرح شدن جنگ عليه تروريسم توسط جرج بوش به بسياري از دولت‌هاي اين منطقه فرصت داد گروه‌هاي مخالف خود را با برچسب تروريست سركوب كنند.
از سوي ديگر در خاورميانه نيز پس از حملات 11 سپتامبر، آريل شارون، نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي اين حملات را نقطه عطفي در مبارزه با تروريسم بين‌المللي دانست و لذا انتظار داشت بتواند با اين بهانه حمايت جهانيان را از سركوب گروه‌هاي فلسطيني به دست آورد.
در آن زمان و با همين هدف چاشني تمامي اظهارنظرهاي اسرائيلي‌ها درباره اين وقايع، آن بود كه "اكنون درك مي‌كنيد ما چه مي‌كشيم ".
سور پولتزكر، از تحليل‌گران برجسته روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در آن زمان نوشت: "اكنون چشمان بسياري از جهانيان باز شد. "
اما اين روش كارساز نبود و اكنون با گذشت چند سال از اين حادثه نه تنها رژيم صهيونيستي نتوانسته است حمايت بيشتر جهانيان را جلب كند بلكه حملات اين رژيم به عنوان يكي از دلايل اصلي خيزش گروه‌هاي اسلامي در جهان شناخته شده است.
روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات نيز با اشاره به حادثه11سپتامبر و با بيان اينكه دولت بوش چندین سال به جهانيان دروغ گفته است، نوشت: آمريكا با شعار آزادي و مبارزه با تروريسم حقوق ملت‌ها را نقض كرد.
روزنامه الحيات در مقاله‌اي به قلم "مصطفي‌زين " با اشاره به شعارهاي كاخ سفيد در امر مبارزه با تروريسم، نوشت: در اين چند سال دروغ حاكم بود و با نام آزادي، حقوق ملتها و افراد زير پا گذاشته شد. زندانهاي سيار ايجاد شد و در آن، زندانيان را با بدترين شيوه‌ها ، شكنجه كردند.
اين روزنامه با اشاره به برپايي زندانهاي " ابو غريب " و " گوانتانامو " از سوي آمريكا ، نوشت : چنين زندانهايي در سراسر جهان به ويژه در خاورميانه پراكنده است. سازمانهاي جاسوسي هر فرد مظنوني را كه مي‌خواستند، در هر كشوري بازداشت مي‌كردند و همه اينها با نام مبارزه با تروريسم صورت گرفت و با اين شعار جهان از جمله آمريكا را ترس و وحشت فرا گرفت.
الحيات به ناكامي آمريكا در تحقق شعارهاي دروغين كاخ سفيد اشاره كرد و نوشت: پس از چند سال مبارزه با تروريسم، اكنون القاعده قدرت خود را در افغانستان بازيافته است و عراق نيز همچنان در هرج ومرج طائفه‌اي فرو رفته است. القاعده فعاليت خود را از پاكستان گرفته تا كشورهاي عربي حوزه خليج فارس گسترش داده است و آزاديها در خاورميانه نيز كاهش يافته است و فرصت دستيابي به صلح نيز بيش از هر زمان ديگري دور از دسترس شده است.
الحيات نوشت: حاصل ادعاي امريكا در دوران رياست جمهوري بوش درباره مبارزه با تروريسم و شبكه القاعده آن بود كه صدها هزار نفر در عراق جان باختند و بيش از چهار هزار نظامي آمريكايي كشته شدند و عراق به دوران قرون وسطي بازگشت.
گرچه حملات 11 سپتامبر هيچگاه ارتباطي با دولت ايران پيدا نكرد اما كارشناسان موسسه سلطنتي لندن در امور بين الملل، در تحقيق خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه سال‌هاي پس از اين حملات و جنگ آمريكا عليه تروريسم، به تقويت نفوذ تهران در خاورميانه منجر شده است.
سقوط دولت‌هاي معاند ايران در عراق و افغانستان، ناگهان موقعيت ژئوپوليتيكي اين كشور را تغيير داد و گرچه تهران از دست دو دشمن خود رها شد اما در مرزهاي غربي، شمال غرب و جنوب شرق با " شيطان بزرگ " روبرو شد.
ايران پيش از حملات 11سپتامبر با هر دوي اين كشورها اختلاف داشت و حتي پس از به قدرت رسيدن حكومت طالبان، يكي از شاخه‌هاي اصلي القاعده، در افغانستان و كشته شدن ديپلمات‌هاي ايراني توسط اين حكومت در سال 1998، در آستانه رويارويي نظامي با افغانستان قرار گرفت.
ايران در اين سال‌ها همواره ادعاهاي آمريكا درباره حمايت از تروريسم را رد كرده و اعلام كرده است گروه‌هاي مقاومت فلسطيني و لبناني كه براي دفاع از خاك و سرزمين اشغال شده خود به مبارزه برخاسته‌اند را نمي‌توان تروريسم ناميد و آنها را در رديف گروه‌هاي تروريستي بين المللي مانند القاعده قرار داد.
به عقيده موسسه سلطنتي لندن، جنگ رژيم صهيونيستي با حزب‌الله و فلسطين نيز به بي‌ثباتي بيشتر در منطقه منجر شده و بار ديگر نفوذ ايران در خاورميانه و اعتماد به نفس بيشتر اين كشور براي مقابله با غرب در برنامه هسته‌اي را منجر شده است.
منبع: خبرگزاري فارس




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.