حرمت و شرافت صله رحم در روایات

صله رحم ، یکی از سفارشات موکد دین اسلام است. «صله» در لغت به معنای احسان و دوستی آمده است و مراد از «رَحِم» خویشاوندان و بستگان می‌باشد. در اهمیت صله رحم همین بس که پیامبر اکرم (ص)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است.در ادامه برخی سفارشات را درباره آن می خوانیم.
دوشنبه، 27 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حرمت و شرافت صله رحم در روایات
حرمت و شرافت صله رحم در روایات

بدان که: آیات و روایات مبارکات در مدح و شرافت و فضیلت صله رحم و حرمت قطع رحم زیاد است و از حد تواتر افزون.

ملخص و ملفق آنها این است که: صله رحم عمر را زیاد می کند، و اجل رسیده را برمی گرداند، و مال را زیاد و اولاد را افزون می کند، و خانه ها را آباد و ایمان را می افزاید، و اعمال را پاکیزه و بلیات و فقر را برطرف می کند.

از حضرت رضا (علیه السلام ) از آباء کرام خود از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که فرمود: کسی که ضمانت کند برای من به یک خصلت که انجام دهد، من برای او به چهار چیز ضمانت می کنم. او صله رحم کند تا خدا او را دوست بدارد، و روزی او را توسعه دهد، و عمر او را زیاد کند، و داخل بهشت کند او را.

حضرت صادق (علیه السلام ) از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل فرمود که: شخص صله رحم می کند و از عمر او سه سال باقی مانده، پس سی سال می شود. و سی سال باقیمانده، قطع رحم می کند، پس سه سال می شود.

و فرمود: صله رحم آباد می کند خانه ها را و عمر را زیاد می کند.

و فرمود: صله رحم حساب را آسان می کند و از مرگ بد نگهداری می کند.

در کافی 33 روایت به مضمون آنچه گفتیم نقل فرموده. و یکی از آن روایات این است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: جمعیتی که فاجر باشند و از خوبان نباشند، صله رحم کنند، مالهای آنان زیاد و عمرهای آنان طولانی می شود. پس چگونه خواهد بود اگر ابرار و خوبان صله رحم کنند؟!

شیخ صدوق در کتاب من لا یحضر و غیره مناهی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را نقل فرموده که از آن جمله فرمود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: کسی که برود به سوی صاحب قرابت خود (یعنی بین او و آن کس خویشی باشد) و از مال دنیا هم برای او ببرد. برای آنکه صله رحم کند، خداوند به او عطا فرماید اجر صد شهید. و برای او خواهد بود به هر قدمی که برمی دارد، چهل هزار حسنه و محو شود از او چهل هزار گناه، و بلند شود برای او چهل هزار درجه. و گویا صد سال عبادت خدا کرده است.

امام عسکری صلوات الله علیه در تفسیرش نقل فرموده از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: کسی که مراعات کند حق خویشان خود را، عطا شود به او در بهشت هزار درجه. و دوری مابین هر درجه تا درجه دیگر به اندازه دویدن اسب خوب تندرو در صد سال است. یکی از درجات از نقره و دیگری از طلا و دیگری از لولو و دیگری از زمرد و دیگری از زبرجد و دیگری از مشک، و دیگری از عنبر، و این درجات از همین جنس ها می باشد.

و کسی که مراعات کند حق خویشان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را (سادات ) به او آنقدر درجات داده شود که خدا داند. و زیادتی درجات او بر آن کسی که مراعات حق خویشان خود را می کند، مثل زیادتی و فضیلت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤ منین (علیه السلام ) است بر پدر و مادر خویش.

اما حرمت قطع رحم، پس از واضحات قرآن و روایات است و نتیجه آن عکس نتیجه صله رحم است: عمر را کوتاه می کند، و مال و اولاد را کم و خانه ها را خراب می کند، و خانه ایمان را نیز خراب می کند.

و امیرالمؤ منین (علیه السلام ) آن را از گناهانی که وسیله سرعت فنا و زوال است شمرده اند. و سبب انقطاع نسل می شود.

فرمود امام باقر (علیه السلام ): در کتاب امیرالمؤ منین (علیه السلام ) است که سه خصلت است که صاحب آن نمی میرد تا آنکه به جزا و وبال آن برسد: ظلم و تعدی کردن، و قطع رحم، و قسم دروغ خوردن.

در روایات از آن تعبیر به ((حالقة )) شده. یعنی می تراشد و مستاءصل و نابود می کند دین را او اشخاص را.

و روایات در مذمت و حرمت آن زیاد است. به همین مقدار اکتفا می کنیم.


منبع : حوزه نت


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.