تقویت ارزش‌های شخصی با اهدا به خیریه

اهدا به خیریه (donation) عبارت است از هدیه به خیریه، کمک‌های بشردوستانه یا به نفع یک دلیل. اهدا به خیریه ممکن است به اشکال مختلفی از قبیل پول، صدقه، خدمات، یا کالاهایی مانند لباس، اسباب‌بازی، غذا یا وسایل نقلیه باشد. همچنین اهدا به خیریه ممکن است نیازهای پزشکی مانند خون یا پیوند عضو را نیز شامل شود.
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
تقویت ارزش‌های شخصی با اهدا به خیریه
اهدا به خیریه (donation) عبارت است از هدیه به خیریه، کمک‌های بشردوستانه یا به نفع یک دلیل. اهدا به خیریه ممکن است به اشکال مختلفی از قبیل پول، صدقه، خدمات، یا کالاهایی مانند لباس، اسباب‌بازی، غذا یا وسایل نقلیه باشد. همچنین اهدا به خیریه ممکن است نیازهای پزشکی مانند خون یا پیوند عضو را نیز شامل شود.

خیریه در لغت به معنی نیکو، خوب و صحیح است و در واقع عمل و کاری است که برای کمک به فرد مسکین و فقیر انجام می‌شود. این عمل عموماً در قالب سازمان انجام می‌شود و به آن Charity یا موسسه خیریه می‌گویند که در فارسی با لغت خیریه بیشتر مصطلح است. اهدا به خیریه عملی شامل وقف پول، غذا، یا کمک رایگان به افراد نیازمند به دلیل بیماری، بی‌خانمان و یا هر دلیل دیگری برای فقر است. این سازمان‌ها باهدف و انگیزه‌ی اعطای پول و یا کمک با اهداف خیرخواهانه فعالیت می‌کنند. اما خیریه، یک کلمه با تاریخ مبهم است. درحالی‌که انگیزه‌ی خیریه بسیار تحسین‌برانگیز است، اما وابستگی به خیریه برای خدمات اجتماعی، موجب تحقیر افرادی می‌شود که زندگی قبل از رفاه را به یاد می‌آورند.


تمام مؤسسات خیریه باید از قوانین زیر پیروی کنند:

- اهداف خیرخواهانه باید به دسته‌های خیریه که قانون مشخص می‌کند، تعلق گیرد. این دسته‌ها مواردی مثل جلوگیری یا از بین بردن فقر یا پیشرفت هنر، فرهنگ، میراث و یا علم می‌توانند باشند.
- خیریه باید به‌طور انحصاری به نفع عمومی صرف شود. یعنی تنها هدف آن باید خیریه باشد.
- مؤسسات خیریه نمی‌توانند سود ایجاد کنند. تمام پول‌هایی که به دست می‌آورند، باید صرف اهدافشان شود. یک موسسه خیریه نمی‌تواند مالکین یا سهامدارانی داشته باشد که از آن سود ببرند.مؤسسات خیریه باید اهداف خیرخواهانه خود را برای ثبت در کمیسیون خیریه اعلام کنند، و نحوه‌ی گزارش سالانه خود را توضیح دهند، که در دسترس عموم قرار می‌گیرد.


منافع عمومی خیریه

یک سازمان خیریه باید:
 
- عاری از سود باشد
موسسه خیریه باید کارهای مثبت انجام دهد و اگر هم عواقب منفی وجود داشته باشد، باید کار مثبت موسسه از منفی بیشتر باشد.
 
- به نفع مردم باشد
 این به معنای تمام عموم مردم نیست. می‌تواند به نفع تمامی افراد در یک منطقه جغرافیایی یا هر فردی با ویژگی خاص باشد؛ نظیر افرادی که مبتلا به سرطان هستند یا کسانی که مشغول به کار تدریس هستند.


انواع اهدا به خیریه

در یک دسته‌بندی کلی اهدا به خیریه می‌تواند به دو صورت کمک‌های نقدی و غیر نقدی باشد:

کمک مالی
کمک مالی با چک یا کارت اعتباری. این روش پرداخت می‌تواند به شما کمک کند که از کمک‌های خیریه خود گزارش بگیرید. این روش باعث می‌شود از کلاه‌برداری‌های تحت پوشش خیریه محافظت شوید.

کالاها و اموال شخصی
برخی از مؤسسات خیریه کمک‌های غیر نقدی مانند لباس و لوازم‌خانگی را می‌پذیرند. اقلامی را که در شرایط خوب (یا بهتر) قرار دارند به خیریه اهدا کنید.

وسایل نقلیه
شما می‌توانید ماشین، کامیون، قایق یا وسیله نقلیه خود را به موسسه خیریه اهدا کنید. یک سازمان خیریه می‌تواند یک وسیله نقلیه اهدایی را به کسی بدهد، که از آن برای کار استفاده کند یا وسیله را در حراج بفروشد. اگر یک وسیله نقلیه به خیریه اهدا کردید، باید سند را به نام خیریه انتقال دهید.


دلایل هدیه دادن به خیریه

اهدای کمک به خیریه نه‌تنها به نفع سازمان‌های خیریه است، بلکه می‌تواند برای فرد خیّر نیز بسیار ارزشمند باشد. میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا کمک‌های منظم به خیریه اهدا می‌کنند و این کار به خاطر دلایلی که به آن اعتقاددارند، و تأثیر مثبت کار خیر بر زندگی خودشان است. اما واقعاً چرا کار خیر لذت‌بخش است؟ در اینجا به شما چند دلیل مثبت اهدا به خیریه را خواهیم گفت.

1.  اهدا به خیریه باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید.
کمک مالی به موسسه خیریه، موجب تقویت خلق و خوی شما می‌شود. دانشی که شما به دیگران کمک می‌کنید بسیار قدرتمند است و به نوبه خود می‌تواند شما را خوشحال‌تر و راضی‌تر کند. تحقیقات انجام‌شده روی ارتباط بین اهدا به خیریه و افزایش فعالیت در منطقه مغز نشان داده است که مغز علائم لذت را ثبت می‌کند – و این نتیجه اثباتی بر این مدعای قدیمی است که اهدا بهتر از گرفتن کمک است.

2. اهدا به خیریه باعث تقویت ارزش‌های شخصی می‌شود
در تحقیقی که روی دلیل احساس وجدان اجتماعی برای خیریه انجام‌شده است، نشان داده شد که در هر نوع کار خیریه، 96 درصد از خیّرین اظهار داشتند که احساس می‌کنند وظیفه اخلاقی‌شان این است که از آنچه از دستشان برمی‌آید برای کمک به دیگران استفاده کنند، نیّت خیرخواهانه ریشه در ارزش‌ها و اصول شخصی فرد دارد.

داشتن قدرت برای بهبود زندگی دیگران، برای بسیاری از مردم، یک امتیاز محسوب می‌شود، و این قدرت بااحساس تعهد درک می‌شود. پیاده‌سازی این احساسات قدرت و مسئولیت، راه عالی برای تقویت ارزش‌های شخصی فرد است و فرد خیّر احساس می‌کند که این‌گونه زندگی طبق اعتقادات اخلاقی وی، درست است.

3. اهدا به خیریه باعث می‌شود فرزندان شما به اهمیت بخشندگی پی ببرند
به اشتراک گذاشتن تجربه اهدا به خیریه با فرزندانتان، باعث می‌شود آن‌ها را از سن نوجوانی با تغییرات مثبتی که می‌توانند در جهان ایجاد کنند، آشنا کنید. بچه‌ها به‌طور طبیعی دوست دارند به دیگران کمک کنند، بنابراین شکوفایی ذاتی آن‌ها پرورش می‌یابد و با قدردانی بیشتر از آنچه دارند، رشد می‌کنند و در سال‌های آینده نیز به حمایت و اهدا به خیریه ادامه خواهند داد.

شروع یک سنت برای اهدا به خیریه با فرزندانتان آسان است - سعی کنید یک جعبه کمک مالی خانوادگی ایجاد کنید که هرساله آن را به موسسه خیریه ببخشید و فرزندان را در انتخاب موسسه خیریه دخیل کنید.

4. اهدا به خیریه باعث می‌شود دوستان و خانواده‌تان نیز به همین کار تشویق شوند.
کمک‌های خیرخواهانه شما می‌تواند باعث شود نزدیکان و عزیزانتان تحت تأثیر قرار گیرند و حتی می‌تواند منجر به تلاش خانوادگی برای حمایت از مؤسسات خیریه یا سازمان‌های خیریه‌ای که اهمیت خاصی برای شما دارند، شود.

اهدای خانوادگی باعث ایجاد پیوند و تقویت روابط می‌شود و داشتن یک هدف مشترک باعث می‌شود پول بیشتری نسبت به کمک‌های مالی فردی جمع کنید. ممکن است، بسیاری از اعضای خانواده شما به‌تنهایی اهدا به خیریه انجام دهند، اما همکاری شما با یکدیگر می‌تواند باعث شود که تأثیر مثبت بیشتری داشته باشید.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.