تکنولوژی مبتنی بر لیزر به پزشکان اجازه می‌دهد تا تمام چشم را به صورت سه بعدی به تصویر بکشند

میدان دید و عمق برای تشخیص بیماری های شبکیه حیاتی است. تکنیک جدیدی اجازه می دهد تا کل چشم را از جلو به عقب در سه بعد تصویر کنید. تصویربرداری کل چشم در بیماری هایی مانند آب مروارید که در آن لنز ابری می شود و باید جایگزین شود، حیاتی است.
دوشنبه، 30 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
تکنولوژی مبتنی بر لیزر به پزشکان اجازه می‌دهد تا تمام چشم را به صورت سه بعدی به تصویر بکشند
اعتبار: Med Photo Studio، Shutterstock
 
بر طبق نظر یک مقاله در مجله The Lancet Global Health، تخمین زده می شود که در سال 2015، 217 میلیون نفر دارای اختلال متوسط ​​و شدید بینایی بودند، در حالی که 36 میلیون نفر کور بودند. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که حدود 80٪ از اختلالات دید در سطح جهان قابل پیشگیری یا قابل درمان است. تشخیص زودهنگام برای مداخلات مؤثر بسیار مهم است.
 
بر طبق یک خبر منتشره پست شده روی وبسایت پروژه، محققانِ تحت حمایت انکوباتور ACTPHAST 4.0 نوآوری فوتونیک تأمین سرمایه شده توسط اتحادیه اروپا "یک فناوری منبع نور جاروب شده که امکان پذیر می سازد تصاویر OCT (پرتونگاری مقطعی انسجامی اپتیکی) تمام سه بعدی از چشم گرفته شود" را معرفی کرده اند. این تکنولوژی که توسط دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک (DTU) توسعه داده شده است، توسط شرکت OCTLIGHT ApS که از شرکت های اقماری دانشگاه است در حال تجاری سازی است. با حمایت اخذ شده از انکوباتور "یک – توقف – نمایشگاه" برای نوآوری فوتونیک، ACTPHAST 4.0 OCTLIGHT قادر به حل یک چالش بحرانی در کوچک کردن بسته بندی این تکنولوژی جدید لیزری برای رفع نیازهای بازار تجاری بوده است." تکنیک غیر تهاجمی OCT به طور گسترده ای توسط متخصصان چشم مورد استفاده قرار می گیرد اما به علت حرکات چشمی ثابت سرعت لازم برای گرفتن یک تصویر تمام از چشم را ندارد.
 

بهبود تشخیص و درمان

بنا بر یک گزارش خبری، مدیر عامل OCTLIGHT دکتر Thor Ersted Ansbæk می گوید: "میدان دید و عمق برای تشخیص بیماری های شبکیه حیاتی است. تکنیک ما اجازه می دهد تا کل چشم را از جلو به عقب در سه بعد تصویر کنید. این تکنیک سریعتر اسکن می کند بنابراین شما می توانید یک قسمت بزرگتر از شبکیه چشم را تصویر کنید. این به شما اجازه می دهد تا 150 درجه از شبکیه را تصویر کنید و از تمام راه ها به چشم نفوذ کنید، و این به شما اجازه می دهد تمام لایه های شبکیه را ببینید. " به لطف روش مبتنی بر لیزر، پزشکان بهتر قادر به تشخیص و درمان بیماری های چشم مانند آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی و سرطان خواهند بود.
 
این گزارش خبری اضافه می کند: "جراحی آب مروارید یکی از رایج ترین عمل های جراحی است که در غرب انجام می شود. تصویربرداری کل چشم در بیماری هایی مانند آب مروارید که در آن لنز ابری می شود و باید جایگزین شود، حیاتی است. تصویر برداری سه بعدی تمام چشم، جراحان را قادر خواهد ساخت که تدبیر کنند که چه لنزی را استفاده کنند و عمل را بسیار دقیق تر از روش های قبل طراحی کنند." روش جدید همچنین برای درگیر شدن با شرایطی مانند زوال ماکولار مرتبط با سن، که می تواند منجر به از دست رفتن شدید و غیر قابل برگشت بینایی در افراد بالای 60 سال، مگر در صورتِ درمان، شود، مفید است.
 
چنانه در وبسایت پروژه نوشته شده است،ACTPHAST 4.0  در حال پیشرفت (که نام آن از عبارت تسریع نوآوری فوتونیک برای SMEها که یک انکوباتور استاپ شاپ است نمایندگی می کند) راه اندازی شد برای ارائه دادنِ " یک دسترسی فوری و آماده به طیف گسترده ای از پیشرفته ترین پلتفرم های فناوری فوتونیک موجود از مراکز تحقیقاتی تاپ اروپا برای شرکت ها و محققین فوتونیک و غیر فوتونیک." این پروژه تمرکز دارد بر استفاده کنندگان اول و پذیرندگان اولیه در سراسر صنایع مختلف مصرف کننده نهایی، و حمایت نوآورانه فوتونیکی را فراهم می کند که روزآمد، مؤثر و مقرون به صرفه است.
 

دستگاهی قابل حمل برای تشخیص سریع بیماری‌های قلبی

تکنولوژی مبتنی بر لیزر به پزشکان اجازه می‌دهد تا تمام چشم را به صورت سه بعدی به تصویر بکشند
 
اعتبار: براون جکسون، Shutterstock
 
بیماری های قلبی عروقی (CVD ها) همچنان یک علت اصلی مرگ و میر است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، هر سال مردم از بیماری های قلبی عروقی بیشتر از سایر علل می میرند. از آنجا که تشخیص آنها ممکن است نیاز به آزمایش های تخصصی داشته باشد که می توانند هزینه بر و دشوار باشند، تصویر برداری سه بعدی تمام چشم، جراحان را قادر خواهد ساخت که تدبیر کنند که چه لنزی را استفاده کنند و عمل را بسیار دقیق تر از روش های قبل طراحی کنند. شناسایی افرادی که در معرض خطر هستند می تواند نقش مهمی در مداخله های اولیه ایفا کند. این چشم انداز پروژه CARDIS است که توسط اتحادیه اروپا تأسیس شده است، که یک دستگاه پزشکی اولیه برای تشخیص انواع بیماری های قلبی عروقی، مانند تنگی شریان و نارسایی قلبی، ایجاد کرده است. تکنولوژی آن بر پایه فوتونیک سیلیکون است.
 
این ابزار نیاز به حداقل تماس فیزیکی با بیمار و حداقل مهارت های کاربر برای غربالگری سختی شریان را دارد. این وضعیت شامل تغییرات در خواص مکانیکی شریان ها می شود. تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. ارزیابی آن "با اندازه گیری سرعت موج پالس آئورت (aPWV) در آخرین دستورالعمل ها برای پیش بینی خطر ابتلا به CVD گنجانده شده است و این یک نشانگر کلیدی برای فشار خون" است. با این حال با استفاده از ابزارهای در دسترس جاری، مشکل است تعداد زیادی از بیماران را برای این وضعیت در یک دفتر معمول پزشک عمومی غربالگری کرد.

در مطبوعات اظهار شده است: "عامل اصلی دستگاه، ویبرومتری دوپلری لیزری (LDV) است که در آن یک پرتو لیزر بسیار کم قدرت به سوی پوست هدایت می شود که یک شریان را پوشش می دهد. دامنه و فرکانس لرزش پوست، ناشی شده از تپش قلب، از شیفت دوپلری پرتو منعکس شده استخراج می شود." این اظهار می افزاید که این دستگاه می تواند " به صورت موازی نقاط چندگانه روی پوست بالای شریان را اسکن کند. در قلب این سیستم یک تراشه فوتونیک سیلیکونی حاوی قابلیت های نوری دستگاه LDV چند پرتوی موجود است."
 

غربالگری بزرگ

این تیم یک مطالعه امکان سنجی بالینی را با 100 بیمار در پاریس به اتمام رسانده و آزمایشات بیشتری در ماستریخت برنامه ریزی شده است. شرکا امیدوارند که یک مجموعه کوچک از دستگاه ها را برای انجام یک مطالعه امکان سنجی بالینی که شامل یک گروه بزرگتر از بیماران و یک دوره زمانی طولانی تر باشد، تولید کنند. اگر نتایج نشان دهد که این تکنولوژی می تواند در مراحل اولیه، بیماری های قلبی عروقی را تشخیص دهد، این پروژه تولید حجم بالا را آغاز خواهد کرد. "یکی از مزایای فن آوری فوتونیک سیلیکونی این است که در حجم بالا، تراشه را می توان با هزینه کم تولید کرد."

 
منبع: CORDIS


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما