این اختراعی که هیچ وقت قدیمی نمی شود

متن زیر حاوی مطالب سودمند و علمی درباره اختراع و اختراع کردن است که توسط سیده افروز ارزه گر نوشته شده است.
شنبه، 11 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
این اختراعی که هیچ وقت قدیمی نمی شود
«نیاز، مادر اختراع است.» این جمله سال هاست که توی ذهنم نقش بسته. حالا به هر وسیله یا روشی که نگاه می کنم، انگار به تاریخ زندگی یک انسان نگاه کرده ام. روش ها هم مثل وسیله ها می توانند اختراع شوند؛ مثلا چه روش هایی؟! از روش خوشمزه تر ماست درست کردن تا طراحی ورزش ها برای سالم تر زندگی کردن. وسیله ها هم اختراع می شوند؛ مثلا چه وسیله هایی؟ از یک هواپیمای غول پیکر تا ساعت کوچکی که دمای بدن را هم نشان می دهد. پیش خودمان بماند، مفاهیم و حرف ها هم اختراع می شوند؛ مثلا چگونه؟ کلمات و تجربه ها در کنار هم می توانند مفاهیم و عباراتی را اختراع کنند که برای مدّت ها در ذهن انسان باقی بماند و باعث شود اختراع هایش بیش تر و کاربردی تر شود.

گفتم که با دیدن اختراع ها انگار به تاریخ نگاه می کنم. هر اختراع برای خودش قصّه ای دارد و گاهی شروع قصّه  ی اختراع دیگری می شود. در طول داستان اختراع، اتفاق های مختلفی می افتد. اگر اختراع کردن یا اختراع دیدن را دوست دارید، با هم بیشتر درباره ی این اتفاق ها بخوانیم.

 

یک اختراع و چند مخترع

معمولاً جرقه ی یک ایده فقط به ذهن یک نفر نمی رسد. ایده در سرتاسر دنیا و به ذهن افراد مختلفی وارد می شود. حالا یک مسابقه ی اهمیت به ایده و به دنبال آن رفتن شروع می شود. کسی برنده است که ایده هایی را که به ذهنش می رسد ارزیابی کند و بعد از اولویت بندی به دنبال ساخت و پیاده سازی آن باشد. زمان و تلاش برای نتیجه گرفتن اهمیت بسیاری دارد. در این زمان باید با جست وجو و تحقیق بفهمیم ایده های مشابه ما تا چه اندازه و در کجاها پیاده سازی شده اند، چه کسانی از آن استفاده می کنند و چه تفاوتی با ایده ی ما دارند.
 

حل مسئله از پنجره ای دیگر

آیا ایده ای که به ذهن ما رسیده است فقط به یک شیوه حل می شود؟ بهترین راه حل آسان ترین، دردسترس ترین و کم هزینه ترین راهی است که برای پاسخ به نیاز می تواند طی کرد. بنابراین به دنبال راه هایی باشید که زیاد پُر پیچ وخم نباشد. هدف ما از اختراع کردن کاهش مشکلات و کمک به زندگی بهتر و آسان تر است. شاید در مسیر یافتن راه حل مشکلات زیادی داشته باشید، اما در نهایت آنجایی بایستید و به اختراع تان لبخند بزنید که از آن ساده تر حل نشود.
 

هیچ نیازی نیست؟ یک مسئله بسازید!

گاهی خوب است دست مان را بزنیم زیر چانه ی مان و فکر کنیم همین چیزهایی که هست را آیا می شود جور دیگری دید یا استفاده کرد؟
 
این اختراعی که هیچ وقت قدیمی نمی شود

خمیر دندانی که از دو طرف روی مسواک خمیر می گذارد!
 
این اختراعی که هیچ وقت قدیمی نمی شود

می توانیم یک لباس برای سیب مان بدوزیم و توی کیف مان بگذاریم، برای زنگ تفریح!
 
این اختراعی که هیچ وقت قدیمی نمی شود

این کیک تولد با تمام شدن شمع ها آماده ی نوش جان شدن است!
 
این اختراعی که هیچ وقت قدیمی نمی شود

هم بخوریم و هم بنویسیم! نکند مخترع این خودکار- خوردنی، کنکوری بوده است یا خیلی نویسنده؟
 

تمرکز به شیوه ی ذره بینی

حالا که ایده پیدا کردید، درباره ی ایده ی تان تحقیق کردید، چندین حل مسئله یافتید و خلاقیت های کوچک و بامزه را هم چشیدید، آن وقت باید روی عملی و کاربردی شدن آن تمرکز کنید. هیچ وقت از یاد نبرید ذرّه بین با هم گرا کردن نور می تواند بسوزاند. شما هم عادت ها را بسوزانید، نو باشید و نو کنید. اختراع همین است دیگر.

نویسنده: سیده افروز ارزه گر


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.