نحوه مدیریت موقوفات بزرگ و مهم دنیا

نحوه مدیریت موقوفات بزرگ و مهم دنیا در این مقاله برای شما به صورت دقیق و کامل با جزئیات بیان شده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در این مورد و همچنین برای آشنایی با نحوه مدیریت دانشگاه هاروراد به عنوان یک موقوفه بزرگ با ما همراه شوید.
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
نحوه مدیریت موقوفات بزرگ و مهم دنیا
نحوه مدیریت موقوفات بزرگ و مهم دنیا برای شما به صورت دقیق و کامل در این مطلب بررسی می شود. وقف همواره در سراسر جهان به صورت یک سنت پسندیده شناخته شده است. در این راستا مردم در سراسر جهان و در کشورهای مختلف برای این موضوع اهمیت زیادی قائل هستند و آن را جدای از بحث دین، یک فضیلت بزرگ انسانی و یک اقدام هوشمندانه به سود جامعه می دانند. از این رو است که افرادی که در هر شکلی، وقف انجام می دهند دارای جایگاه اجتماعی بالایی بوده و به عنوان انسان های محترم شناخته می شوند. 
 
در دنیا و در سال های گذشته برای این منظور به شکل های مختلفی اقدامات صورت گرفته است که مهم ترین آن ها، گسترش وقف در زمینه های مختلف در سراسر جهان است. سازمان های بزرگ خصوصی با سرمایه ها و درآمد های هنگفت نیز وقف می شوند. مالکان اینگونه شرکت ها به دلیل طرز فکری که دارند و البته آگاهی دقیق از منافع و مزایای اجتماعی وقف، اقدام به وقف سرمایه های عظیم و دارایی های بسیار ارزشمند خود می کنند. 

موقوفات بزرگ در دنیا در زمینه های مختلف اهدا شده اند. برای مثال دانشگاه هاروارد که یکی از مهم ترین و معتبر ترین دانشگاه های آمریکا و جهان است، خود اساسا یک موقوفه است. البته موقوفه ای بسیار بزرگ و مشهور! در این مطلب قصد داریم تا با شما در خصوص نحوه مدیریت موقوفات بزرگ و مهم دنیا صحبت کنیم. در صورتی که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، می تواند تا اطلاعات دقیقی را در این خصوص کسب کنید و با شکل اداره این نوع موقوفات آشنا شوید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 
 

موقوفات بزرگ

همانطور که گفتیم در سال های اخیر و به خصوص با توجه به اهمیت بالای وقف و جلب توجه به این امر و منافع آن برای جامعه، سرمایه داران و شرکت های بزرگ دنیا که با سال ها تلاش و زحمت ساخته شده اند نیز وقف شده و منافع آن ها در اختیار طیف عظیمی از مردم جامعه و حتی دنیا قرار می گیرد. در این زمینه می توانیم دانشگاه هاروارد را برای شما مثال بزنیم که یکی از معروف ترین و البته معتبر ترین مراکز دانشگاهی جهان است. جالب است بدانید این مجموعه، موقوفه بزرگ فردی با نام خود دانشگاه است. 

این دانشگاه که در سال 1636 و در ماساچوست آمریکا افتتاح شد، قدیمی ترین موسسه آموزش عالی آمریکا است و نام خود را از کشیش جان هاروارد که پول قابل توجه و تعداد زیادی کتاب به آن وقف کرد، گرفته است. این دانشگاه امروزه با ارزش دارایی بیش از 35 میلیارد دلار، یکی از برترین دانشگاه های جهان است که هر ساله به صورت پیوسته اقدامات خیرخواهانه زیادی را صورت می دهد.  در خصوص نحوه اداره موقوفات بزرگ و مهم دنیا در ادامه مقاله با بررسی نحوه مدیریت دانشگاه هاروارد مقاله را ادامه می دهیم. 


نحوه مدیریت موقوفات بزرگ و مهم دنیا

در مورد شکل مدیریت اینگونه سازمان ها و یا شرکت ها، باید گفت که این مجموعه ها در ابتدا به وسیله اعتبار قرار داده شده توسط اهدا کننده اداره می شوند. اما به صورت کلی و برای ادامه فعالیت خود نیازمند فعالیت ها و کمک هایی هستند. برای مثال مجموعه دانشگاه هاروارد که شکل وقف آن بیان شد، در ابتدای فعالیت خود پس از وقف تا سال ها به صورت مستقیم از طرف برخی سازمان های خیریه مورد حمایت قرار می گرفت. 

در خصوص شکل مدیریت موقوفات بزرگ و مهم دنیا، نکته مشترک بین هاروارد و اکثریت سازمان ها و دانشگاه های مانند آن، کمک های مستقیم از طرف مردم و یا نهادهای مختلف است که باعث ادامه فعالیت و البته گسترش این مجموعه ها شده است. البته بر اساس کاربری موقوفه مورد نظر، شرایط متفاوتی برای گسترش و توسعه خواهد داشت. 

برای مثال ثروت کلان بیل گیتس در مایکروسافت به صورت کامل وقف شد تا این تکنولوژی ایجاد شده توسعه یافته و منافع آن در خدمت جامعه باشد. هاروارد به دلیل دارا بودن شکل کالج و دانشگاه از آغاز تاسیس، همواره بر آن بوده است تا رشته های متنوع و گوناگون را پوشش داده و از نظر علمی تقویت کند. البته این دانشگاه ابتدای تاسیس خود، صرفا در زمینه علوم دینی فعال بوده است اما با گذشت زمان این روند تغییر یافته است. 

در هاروارد نیز در ابتدا مانند سایر نقاط دنیا برای مدیریت موقوفات بزرگ معمولا شورایی تشکیل می شود که در این شورا اعضای فعال این مجموعه از جمله رئیس، اساتید و خزانه دار حضور دارند که به امورات مختلف مجموعه رسیدگی می کنند. در خصوص شکل مدیریتی دوران نوین این موقوفه بزرگ باید بیان کنیم که پس از تغییراتی دانشگاه دارای هیئت مدیره شد و یک فرد به عنوان رئیس هیئت مدیره به انتخاب اعضا به عنوان ریاست انتخاب می شود. سپس هیئت ناظران متشکل از اساتید دانشگاه بر کار او نظارت می کنند. 

مدیریت موقوفات بزرگ و مهم معمولا به این دلیل که آن ها چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی دارای جایگاهی خاص در جوامع هستند، از نظر مالی مشکل ندارد. این به آن معناست که به دلیل شناخته شدن و البته شکل فعالیت برای درآمد زایی جهت ادامه فعالیت، منابع مالی به صورت کامل قابل تامین هستند. بخشی از این منابع متعلق به کمک های مستقیم از سازمان ها و خیریه های مختلف است و بخش دیگر آن ناشی از توسعه و درآمدهای حاصل از فعالیت سازمان و یا مجموعه می باشد. 

در مدیریت موقوفات بزرگ دنیا، اکثرا چنین شرایطی وجود دارد که به افراد کمک می کند تا علاوه بر ادامه فعالیت، به توسعه و درآمدهای مالی و همچنین اعتبار بالای جهانی برسند. البته باید توجه داشته باشید که شکل واگذاری و اهمیت آینده موقوفه برای اهدا کننده می تواند تاثیر زیادی بر روی آینده آن بگذارد. این یعنی بهتر است چارچوب ها برای شکل مدیریت موقوفه تعیین شود تا پس از اهدا به صورت خودکار، مجموعه به اهداف خود برسد. 

در این مطلب و تا به اینجا نکات و مواردی مهم در خصوص شکل اداره و مدیریت موقوفات بزرگ برای شما بیان شد. البته نکته مهمی که در مورد اداره این موقوفات که در گذشته بارها و بارها به اثبات رسیده است این است که در صورتی که موقوفه بتواند در درآمد زایی موفق کند، توسعه و گسترش آن به راحتی امکان پذیر خواهد بود. زیرا بدون شک و در دوران پس از اهدای موقوفه، مهم ترین مسئله در مدیریت موقوفات بزرگ، توان مالی و پول است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.