معرفی کتاب حقوق زن

کتاب «حقوق زن» به ­قلم حمید کریمی از سوی دفتر نشر معارف و کانون اندیشه جوان در سال 1387 پاپ شد. این کتاب در چهار فصل به مباحث آفرینش زن، فلسفه احکام زنان، حقوق مدنی زنان، حجاب و مسایل دیگر می پردازد
پنجشنبه، 30 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حدیثه اسفندیار
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب حقوق زن

مقدمه

همان طور که می دانید برخی احکام اسلام با احکام دیگر مکاتب و با آنچه در جهان امروز می­ گذرد، تفاوت دارد. اسلام برای زن و مرد در همه موارد، حقوق واحد یا وظیفه و حکم واحدی قائل نشده است، بلکه بین این دو جنس تفاوت هایی در مورد وظایف خانوادگی، شهادت دادن، قضاوت، ارث، دیه، قصاص و حجاب برشمرده است. اختلاف در موارد مذکور ریشه در اختلافات طبیعی و جنسی زن و مرد دارد.

معرفی کتاب حقوق زن

فصل اول باعنوان کلی « آفرینش زن» به مسئله آفرینش زن و مرد، تفاوت زن و مرد و عقل زن می­ پردازد. از دیدگاه اسلام و قرآن، مردو زن در جهت آفرینش و ماهیت انسانی یکسانند و نسبت به یکدیگر برتری ندارند. نتیجه طبیعی همانندی زن و مرد در آفرینش و اتحاد در ماهیت انسانی، آن است که هر دو برای رسیدن به تکامل و هدف نهایی آفرینش انسان، از استعدادها و امکانات یکسانی برخوردارند و زن و یا مرد بودن، موجب هیچ گونه مزیت و یا محرومیتی نمی شود، هر دو از روح الهی بهره مندند و نهاد هر دو بر فطرت الهی سرشته شده است؛ اساسا انسانیت و کمالات انسانی به روح مربوط­اند و نروماده ندارد. ازسوی دیگر اسلام برای مراعات تفاوت­های جسمی و روانی مهمی که بین زن و مرد وجود دارد و لازمه نظام احسن آفرینش است، دربعضی موارد حقوق و وظایف متفاوتی هم وضع کرده است.

فصل دوم این کتاب باعنوان « فلسفه احکام زنان» به مسائلی همچون ارث زنان، دیه زنان، تفاوت قصاص زن و مرد و نیز شهادت ایشان در جرائم می ­پردازد. ازدیدگاه اسلام، زن و مرد از حیث انسانیت یکسانند، ولی به ­دلیل برخی تفاوت­ها دارای احکام اقتصادی اجتماعی و سیاسی متفاوت هستند؛ تفاوت در مقوله­ های ذکر شده به ­خاطر ارزش انسانی زن و مرد نیست، بلکه به ­دلیل نقشی است که غالب مردان در تامین معاش خانواده و اقتصادجامعه برعهده دارند. درواقع اختلاف در وظایف خانوادگی، مهریه، نفقه، مدیریت خانه و جامعه، دیه و قصاص، سهم الارث، حجاب، شهادت و ...، همه در اختلافات طبیعی و جنسی زن و مرد ریشه دارند.
 درانتهای این فصل سوالاتی پیرامون امکان مرجعیت، امامت، حکومت و قضاوت زن مطرح می­شود؛ و در پایان به این نکته تصریح می­شود که منع این موارد، در تفکر اسلامی برخلاف تفکرمادی، به­معنای توهین و محرومیت زن ازیکسری امتیازات و حقوق نیست، بلکه فراغت از یک رشته تکالیف دشوار وفوق­طاقت و شرایط نوعی زنان است.

فصل سوم کتاب حقوق زن، باعنوان « حقوق مدنی زنان» به مسائل متعددی چون خواستگاری، ولایت پدر بر دختر، مهریه، نفقه، تعدد زوجات، شرایط اسلام درمورد چندهمسری و اشکالات آن، ازدواج موقت و دائم، حکمت ازدواج موقت، تادیب همسر، تشریع طلاق، حق طلاق، انواع طلاق و حضانت فرزندان در قالب پاسخ به سوالات و شبهاتی که رایج است، به تفصیل می­پردازد.

فصل چهارم این کتاب باعنوان « حجاب و مسائل دیگر» به حکمت و فلسفه پوشش زن در اسلام، حدود پوشش و نگاه زن و مرد و رابطه زن و مرد اشراه می­کند. دین اسلام، با توجه به غریزه سرکش جنسی برای تعدیل و رام کردن غریزه جنسی در روابط زن و مرد، تدابیری مانند احکام نگاه ­کردن، رعایت حجاب و پوشش اسلامی و عدم اختلاط بین دوجنس مخالف را اندیشیده است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.