مقدمه
کتاب حاضر، « تاملی بر مفهوم حجاب در ادیان الهی»، با هدف ترویج پژوهش در حوزه پوشش و حجاب به عنوان هنجاری اجتماعی ـ مذهبی و همچنین فراهم آوردن منبعی مستقل درباره آن در ادیان و فرهنگ های مختلف به نگارش درآمده است و الیته دراین میان تلاش برآن بوده است که باتوجه به ریشه های دین اسلام وآیین شیعه در فرهنگ ایرانی و جایگاه برجسته بزرگان مذهب تشیع در ذهن و جان ایرانی، توجه درنهایت بر ارائه الگوی حجاب و پوشش مناسب برای زن ایرانی متمرکز شود و تبیین و تحلیل دقیقی از ویژگیهای حجاب مطلوب اسلامی ایرانی عرضه گردد.
برهمین اساس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برای تنویر ابعاد مختلف این اصل اسلامی و برای هموارسازی مسیر سیاست گذاری وبسترسازی حجاب اسلامی در جامعه و ارائه درکی عمیق و اصیل از این مفهوم، به تدوین و ارائه مقالات و آثار علمی دراین خصوص اقدام نموده است که اثرحاضر نیز حاصل بخشی از این تلاش میباشد.
برهمین اساس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برای تنویر ابعاد مختلف این اصل اسلامی و برای هموارسازی مسیر سیاست گذاری وبسترسازی حجاب اسلامی در جامعه و ارائه درکی عمیق و اصیل از این مفهوم، به تدوین و ارائه مقالات و آثار علمی دراین خصوص اقدام نموده است که اثرحاضر نیز حاصل بخشی از این تلاش میباشد.
معرفی کتاب
بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملتها و آیینهای جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هرچند این پدیده در طول تاریخ، فراز و نشیبهای زیادی طی کرده و گاهی تشدید و تخفیف یافته، ولی هیچگاه بهطور کامل از میان نرفته است. برهمین اساس، این کتاب در دو بخش اصلی به پوشش در ادیان توحیدی و حجاب در نزد مکاتب و مذاهب اسلامی میپردازد؛ هر بخش متشکل از چندین مقاله مرتبط با موضوع پوشش و عفاف است.
در بخش اول این کتاب باعنوان « پوشش در ادیان توحیدی»، چهار مقاله به مطالعه و بررسی وضعیت پوشش و جایگاه زنان در ایران باستان، وضعیت پوشش و مسائل زنان در آیین یهود، حجاب در اندیشة مسیحیت قدیم و پوشش اجتماعی زنان و مردان از نگاه قرآن و سنت میپردازد.
به نظر نویسندگان، بر اساس جهان بینی مذهبی، پوشش و عفاف به دلیل این که امری فطری است و برای حیات اجتماعی انسان ضرورت دارد، در ادیان و مذاهب الهی دارای جایگاه والایی است. تمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشری را به سوی آن فراخوانده اند؛ زیرا حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد زنان به ودیعت نهاده شده و این در حالی است که احکام و دستورهای ادیان الهی، هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است.
در بخش دوم این کتاب باعنوان « حجاب در نزد مکاتب و مذاهب اسلامی»، سه مقاله به موضوعات آرای علمای شیعه و سنی پیرامون حجاب، مبانی فقهی حجاب در بین فقهای متقدم و متاخر شیعه و بررسی تاریخی تحلیلی حجاب در سیره حضرت فاطمه زهرا (س) میپردازد.
نویسنده در مقاله ابتدایی این بخش، ضمن نگاه اجمالی به آرای علمای شیعه و سنی اعم از قدماء و متاخران وجوه و ادله آنها را در تفسیر آیات حجاب و احادیث و روایات مربوط به آن مورد بررسی قرار میدهد.
نویسنده در مقاله دوم این کتاب، پس از تبیین مفهوم حجاب و معرفی آیاتی از قرآن کریم که دلالت بر وجوب حجاب می نماید، آرای فقهای متقدم و متاخر را در خصوص محدوده حجاب مطرح نموده، و به بررسی مبانی فقهی و مبدا اختلاف نظرات ایشان دراین مورد میپردازد.
درمقاله سوم، در بررسی تاریخی تحلیلی حجاب در سیره حضرت فاطمه زهرا (س)، حیا مهمترین خصلت زن، بهعنوان نیروی درونی بازدارنده از قبایح و کارهای نامطلوب، نقش مهمی در شکلگیری شخصیت زن دارد و الیته نه حیای ناپسند که مانع فعالیت های زن بشود، بلکه منظور حیای پسندیده است؛ حیایی که زن را درکنار انجام وظایف اجتماعی و فرهنگی برحفظ عفت خویش یاری مینماید.
در بخش اول این کتاب باعنوان « پوشش در ادیان توحیدی»، چهار مقاله به مطالعه و بررسی وضعیت پوشش و جایگاه زنان در ایران باستان، وضعیت پوشش و مسائل زنان در آیین یهود، حجاب در اندیشة مسیحیت قدیم و پوشش اجتماعی زنان و مردان از نگاه قرآن و سنت میپردازد.
به نظر نویسندگان، بر اساس جهان بینی مذهبی، پوشش و عفاف به دلیل این که امری فطری است و برای حیات اجتماعی انسان ضرورت دارد، در ادیان و مذاهب الهی دارای جایگاه والایی است. تمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشری را به سوی آن فراخوانده اند؛ زیرا حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد زنان به ودیعت نهاده شده و این در حالی است که احکام و دستورهای ادیان الهی، هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است.
در بخش دوم این کتاب باعنوان « حجاب در نزد مکاتب و مذاهب اسلامی»، سه مقاله به موضوعات آرای علمای شیعه و سنی پیرامون حجاب، مبانی فقهی حجاب در بین فقهای متقدم و متاخر شیعه و بررسی تاریخی تحلیلی حجاب در سیره حضرت فاطمه زهرا (س) میپردازد.
نویسنده در مقاله ابتدایی این بخش، ضمن نگاه اجمالی به آرای علمای شیعه و سنی اعم از قدماء و متاخران وجوه و ادله آنها را در تفسیر آیات حجاب و احادیث و روایات مربوط به آن مورد بررسی قرار میدهد.
نویسنده در مقاله دوم این کتاب، پس از تبیین مفهوم حجاب و معرفی آیاتی از قرآن کریم که دلالت بر وجوب حجاب می نماید، آرای فقهای متقدم و متاخر را در خصوص محدوده حجاب مطرح نموده، و به بررسی مبانی فقهی و مبدا اختلاف نظرات ایشان دراین مورد میپردازد.
درمقاله سوم، در بررسی تاریخی تحلیلی حجاب در سیره حضرت فاطمه زهرا (س)، حیا مهمترین خصلت زن، بهعنوان نیروی درونی بازدارنده از قبایح و کارهای نامطلوب، نقش مهمی در شکلگیری شخصیت زن دارد و الیته نه حیای ناپسند که مانع فعالیت های زن بشود، بلکه منظور حیای پسندیده است؛ حیایی که زن را درکنار انجام وظایف اجتماعی و فرهنگی برحفظ عفت خویش یاری مینماید.