ضرورت توجه بیشتر به سازمان بهزیستی

بی‌شک سازمان بهزیستی کشور، یکی از متولیان اصلی احیای سلامت اجتماعی در جامعه محسوب می شود که سعی دارد تا سطح امید به زندگی را افزایش داده و در برابر هر گونه نا امیدی، اضطراب، خشونت و افسردگی سدی محکم بنا کند.
سه‌شنبه، 25 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
ضرورت توجه بیشتر به سازمان بهزیستی
در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بنا به ضرورت های خاص آن دوران، سازمان بهزیستی کشور با هدف حمایت از اقشار آسیب دیده و بی بضایت و با اولویت قرار دادن حفظ کرامت انسانی راه اندازی شد. این سازمان که در سال 1358 و با پیشنهاد و طرح ریزی «دکتر محمد علی فیاض‌ بخش» تاسیس شد، در طی 40 سال گذشته رشد و گسترش بسیاری داشته و وظایف آن نیز گستردگی خاصی را به خود گرفته تا جایی که امروزه این سازمان علاوه بر کمک های مالی به اقشار کم درآمد و یا بی بضاعت، نگهداری و حمایت از معلولان و افراد بدسرپرست را نیز بر عهده دارد.


وظایف اصلی سازمان بهزیستی کشور

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، سازمان بهزیستی وظایف گسترده و بسیاری در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی را عهده دار است که مهم ترین آن ها عبارتند از:
- کمک به ترک اعتیاد افراد
- نگهداری از معلولین ذهنی و جسمی
- توانبخشی بیماران بی بضاعت
- حمایت همه جانبه از کودکان آسیب دیده (کودکان کار، کودکان طلاق و ...)
- افزایش امید به زندگی در افراد آسیب دیده و یا آسیب پذیر
- ارتقای سطح سواد اجتماعی
- ساماندهی سالمندان نیازمند
- احیای تربیت فردی و اجتماعی افراد بزهکار
- ساماندهی و کمک به خانواده های نیازمند
- کمک به کاهش هزینه های درمانی اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه
- اشتغال زایی و بسترسازی برای بیکاران
- تربیت فنی و آموزش حرفه به افراد تحت حمایت این سازمان
- کمک به تامین مسکن خانواده های شناسایی شده و مورد تایید از سوی سازمان


عملکرد درخشان سازمان بهزیستی کشور

این سازمان تا آن جا در احقاق اهداف خود ثابت قدم است که بر اساس آخرین آخرین آمار منتشر شده، تا پایان سال 97 بیش از 27 هزار عنوان شغلی برای افراد بی کار ایجاد کرده و در طرح رایگان سازی غربالگری ژنتیک، طرح شنوایی سنجی، مبارزه با آلزایمر و کمک به افراد اوتیسمی از دیگر ارگان ها و نهادهای مربوطه پیشی گرفته است.

باید توجه داشت که موضوع معلولیت جسمی و ذهنی افراد یکی از معضلات اصلی در جامعه کنونی ما محسوب می شود که هر چند دلایل بسیار متعددی همچون نوع تغذیه، مشکلات ژنتیکی والدین و ... دارد اما می توان از بروز و ظهور عمده آن با انجام آزمایش های ژنتیک و غربالگری جلوگیری کرد. بنا به توصیه ها و پیشنهادات روان شناسان و جامعه شناسان روند فرزند خواندگی از این سازمان با تسهیلات بسیاری همراه شده تا این کودکان در کمترین زمان ممکن جذب چارچوب و حمایت بنیان خانواده قرار گیرند.  از آن جایی که این قبیل آزمایشات از هزینه های بسیار بالایی برخوردار است، بسیاری از افراد به ویژه قشر کم درآمد توانایی انجام آن را نداشته و در کمال بی اطلاعی نوزادی را به دنیا می آورند که دارای معلولیت است. از این رو سازمان بهزیستی کشور، برای کاهش آمار جمعیت متولدین معلول بودجه ویژه ای را برای انجام آزمایشات لازم در این راستا اختصاص داده تا این قبیل افراد نیز توانایی اطلاع از صحت و سلامتی جنین خود را داشته و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند.

در این میان باید توجه داشت که بر اساس آماری که در اوایل تیر ماه سال جاری از سوی محمد رحیم فاضلی ‌نژاد (مدیر بهزیستی شهر تهران) اعلام شد، بیش از 76 هزار معلول از نوع نخاعی، ذهنی و ... تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند که حدودا نیمی از این افراد جزو مستمری بگیران این سازمان به حساب می آیند و باقی این آمار تنها از خدمات درمانی و بیمه ای استفاده می کنند. شاید به جرات بتوان حمایت و امداد رسانی به این خیل گسترده از معلولان  سراسر کشور را یکی از بزرگ ترین و درخشان ترین عملکردهای سازمان بهزیستی قلمداد کرد که تا کنون هیچ سازمان و ارگانی نتیجه ای نظیر آن را نداشته است.

علاوه بر کارنامه زرین سازمان بهزیستی در راستای کمک و حمایت از معلولین، باید اشاره ای داشته باشیم به حمایت و احیای زندگی معتادان جامعه. سازمان بهزیستی، در راستای کمک و بازگرداندن معتادان به زندگی نیز طرح ها، برنامه ها و فعالیت های بسیاری داشته تا جایی که امروزه شاهد فعالیت بیش از 170 مرکز ترک و درمان اعتیاد، تنها در شهر تهران هستیم که علاوه بر امداد رسانی برای درمان اعتیاد افراد، پس از دوران درمان با همراهی و ارتباط مستمر کمک می کشود تا آن ها با اشتغال و کمک های متخصصین روانشناس این سازمان، زندگی سالم و هدفمندی را دنبال کرده و مراقبه های لازم برای جلوگیری از بازگشت آن ها به سمت و سوی مواد مخدر صورت می گیرد.

یکی دیگر از معضلاتی که سازمان بهزیستی، قدم های ویژه و منحصر به فردی برای کاهش میزان آن برداشته، حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست است. اغلب این کودکان که در حال حاضر تحت عنوان کودکان کار و یا کارتن خواب شناخته شده اند، با بررسی های میدانی جمع آوری و به مراکز تخصصی این سازمان (شبه‌ خانواده) منتقل و روند درمانی (روان درمانی) و تربیتی آن ها به ویژه در حوزه ادامه تحصیل آغاز می شود. البته این موضوع به همین جا ختم نمی شود چرا که بنا به توصیه ها و پیشنهادات روان شناسان و جامعه شناسان روند فرزند خواندگی از این سازمان با تسهیلات بسیاری همراه شده تا این کودکان در کمترین زمان ممکن جذب چارچوب و حمایت بنیان خانواده قرار گرفته و از افزایش آسیب های روحی و روانی احتمالی به آن ها جلوگیری شود.

بی شک سازمان بهزیستی کشور، یکی از متولیان اصلی احیای سلامت اجتماعی در جامعه محسوب می شود که سعی دارد تا سطح امید به زندگی را افزایش داده و در برابر هر گونه نا امیدی، اضطراب، خشونت و افسردگی سدی محکم بنا کند. این سازمان با زیرمجموعه های بسیاری که در سراسر کشور راه اندازی کرده، با جدیت در تلاش است تا اهدافی که برای آن تعریف شده را به غائت رسانده و غبار افسردگی و بزهکاری را چهاره جامعه پاک کند اما باید توجه داشت که این سازمان به تنها قادر به این کار خطیر نبوده و بی شک، نیازمند همراهی دیگر ارگان ها، سازمان ها و حتی افرادی که توانایی کمک در این حوزه را دارند می باشد. ضمن این که توجه بیش از پیش دولت و نیز افزایش بودجه سازمان بهزیستی یکی از اصلی ترین شاخص های توانمند سازی این سازمان قلمداد می شود.
 
پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:
1- آشنایی با سازمان بهزیستی کشور، همشهری آنلاین
2- اصلی‌ترین وظایف سازمان بهزیستی چیست؟ باشگاه خبرنگاران جوان
3- لزوم برپایی نظام بیمه ای خدمات روانشناسی در کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
4- بهزیستی ۲۰۰ میلیاردتومان درماه مستمری می دهد، خبرگزاری مهر
5- لزوم تقویت سازمان بهزیستی، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
6- ایجاد ۲۷ هزار اشتغال در سال ۹۷ توسط سازمان بهزیستی، خبرگزاری تسنیم


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.