آموزش گام به گام نحوه اشتراک گذاری فایل میان چند کامپیوتر

اشتراک گذاری فایل یکی از سریع‌ترین راه‌های دسترسی به منابع بوده و در هر شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله ‏با اقدامات اولیه و پیش شرطهای لازم جهت به اشتراک گذاشتن فایلهای خود در میان چندین کامپیوتر آشنا خواهید شد.‏
جمعه، 28 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
آموزش گام به گام نحوه اشتراک گذاری فایل میان چند کامپیوتر
در این عصر ارتباطات، در اختیار داشتن بیش از یک کامپیوتر از جمله کامپیوتر شخصی یا کاری امری غیر عادی به حساب نمی‌آید. در این صورت طبیعی است که بخواهید فایلهایی را میان این دو یا چند کامپیوتر انتقال داده یا به اشتراک بگذارید. علاوه بر آن در صورتی که بخواهید فولدر حاوی اسنادتان را به اشتراک بگذارید، چندین نفر می‌توانند از این اسناد استفاده کرده و یا آنها را ویرایش نمایند. همچنین می‌توانید مجوزهایی را تعیین کنید که اسناد خود را فقط خواندنی کرده یا اجازه داده از دستگاه‌های دیگر بتوانند فایلهای شما را ویرایش کنند. در خصوص به اشتراک گذاری رسانه نیز به همین ترتیب است، با این کار افراد دیگر نیاز نداشته جهت دیدن یک فیلم آن را دانلود نمایند، بلکه می‌توانند با دسترسی به کامپیوتر شما به تماشای آن بنشینند.
اشتراک گذاری فایل در یک شبکه، یکی از دلایل اصلی برقراری اتصال میان کامپیوترها استانتقال و اشتراک گذاری فایلها میان این دستگاه‌ها ساده‌تر از آنچه تصور می‌کنید، است و می‌توانید آن را به چند روش انجام دهید، اما همه کس از نحوه انجام این کار اطلاع ندارد. همچنین بایستی بگوییم که اشتراک گذاری فایل در یک شبکه، یکی از دلایل اصلی برقراری اتصال میان کامپیوترها است. اما بسیاری از ما که به تازگی شبکه‌ای را راه اندازی کرده‌ایم، اغلب اشتراک گذاری اطلاعات خود را غیر ممکن دیده یا در این کار با مشکل روبرو می‌شویم.

به عبارت دیگر، بخش سخت افزاری کار انجام یافته و برقراری اتصال میان کامپیوترها به اتمام رسیده است اما آیا می‌دانید چگونه بایستی این شبکه را به کار بیاندازید؟ به اشتراک گذاشتن فایلهای مختلف میان چندین کامپیوتر کار سختی نیست. اجازه دهید ملاحظات و مراحل مختلف مورد نیاز جهت انجام این کار را مورد بحث قرار دهیم.
 

پیش نیازهای لازم جهت اشتراک گذاری فایل

در این بخش فرض را بر این قرار می‌دهیم که از قبل، بخش سخت افزاری مورد نیاز جهت ایجاد شبکه خود را به پایان رسانیده‌اید. اکنون اجازه دهید به پیش نیازهای دیگر بپردازیم. ابتدا لازم است که بررسی نمایید آیا آی‌پی آدرس (IP adress) در تمام سیستم‌ها در یک طرح  یکسان تعیین شده است یا خیر.

هر آی‌پی آدرس بایستی از دیگری متفاوت باشد اما طرح مورد استفاده باید مشابه باشد. این بدان معناست که IP آدرس کامپیوترها در یک شبکه بایستی در یک کلاس یکسان قرار داشته باشند. اساساً 4 کلاس برای آی‌پی وجود دارد که کلاس A,B,C و D را شامل می‌شود. در کل کلاس C بیشترین طرح مورد استفاده برای شبکه‌های محلی یا شبکه‌های خانگی را به خود اختصاص داده است که می‌تواند چیزی مانند 192.168.254.x باشد که در آن x تنها عددی است که می‌تواند متفاوت باشد و هر عددی از 1 گرفته تا 255 را شامل می‌شود. زمانی که یک آی‌پی آدرس منحصر به فرد را برای تمام کامپیوترها اختصاص دادید، قدم بعدی فراهم ساختن یک نام اختصاصی برای هر یک از آنها است.

روند کار برای تمام سیستم‌هایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند بسیار ساده است. تنها کافی است بر روی آیکون My Computer راست کلیک کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب نمایید. برای انجام این کار در ویندوز ویستا تنها بایستی بر روی تب یا زبانه تنظیمات (setting) کلیک کرده و سپس بر روی گزینه‌ی «change» کلیک نمایید و برای ویندوز ایکس‌پی (Windows XP) بر روی زبانه «computer name» که همان نام کامپیوتر است کلیک کرده و آنگاه بر روی گزینه «change» به معنای ایجاد تغییرات کلیک نمایید.

شما همچنین به یک گروه کاری (workgroup) یکسان جهت به سرانجام رساندن اشتراک فایل خود نیاز دارید. به «My Network Places» به معنای «مکان‌های شبکه من» رفته و از گزینه‌های واقع در سمت راست، گزینه‌ی «Set up a small home or office network» را انتخاب نمایید. اکنون مراحل را دنبال کرده و هنگامی که به گزینه‌ای جهت وارد کردن نام گروه کاری رسیدید، یک نام مشترک و یکسان برای تمام کامپیوترها تعیین و  تایپ نمایید.
چنانچه از طرح کلاس C استفاده می‌کنید، ماسک زیر شبکه شما 255.255.255.0  خواهد بودهمچنین نیاز داشته یک ماسک زیر شبکه (subnet mask) یکسان برای تمام کامپیوترهای موجود در یک شبکه تعیین نمایید. چنانچه از طرح کلاس C استفاده می‌کنید، ماسک زیر شبکه شما 255.255.255.0  خواهد بود. شما همچنین نیاز داشته از یک پروتکل یکسان برای آنکه تمام دستگاه‌ها‌ به راحتی در یک شبکه یکسان کار کنند استفاده کنید.

زمانی که این کار را انجام دادید، شبکه شما آماده به اشتراک گذاری فایلها میان واحدهای خود است. در صورتی که یکی از کامپیوترها به اینترنت متصل باشد، آنگاه می‌توانید آی‌پی آدرس آن دستگاه را در گزینه default gateway تایپ نموده و تمام دستگاه‌ها می‌توانند از طریق آن به اینترنت دسترسی پیدا کنند. با این حال، اولویت ما در اینجا به اشتراک گذاری فایلها است از اینرو اجازه دهید بررسی بیشتری در این زمینه نماییم.
 

نحوه به اشتراک گذاشتن فایلها

پس از تکمیل کارهای شبکه خود، به اشتراک گذاشتن فایل کار بسیار ساده‌ای خواهد بود. به network places رفته و بر روی نام گروه کاری که ایجاد کرده‌اید دابل کلیک نمایید. که شامل نام کامپیوترهای مختلف خواهد بود. بر روی نام کامپیوتر خود دابل کلیک کنید. در این بخش می‌توانید تمام فایلهایی که قصد به اشتراک گذاری آنها را دارید ذخیره سازید.

راه دیگر آن است که بر روی فولدر یا پوشه‌ای که حاوی فایلهای مورد نظر شما جهت به اشتراک گذاری است، راست کلیک کرده و سپس بر روی گزینه «Share» که همان «به اشتراک گذاری» است کلیک نمایید. سئوالی که مطرح می‌شود آن است که چگونه به فایلهایی که سایر واحدهای موجود در شبکه با شما به اشتراک می‌گذارند، دسترسی خواهید یافت؟

به سادگی می‌توانید همین مراحل را همانند مراحل قبلی دنبال کنید، اما بجای دابل کلیک بر روی نام کامپیوتر خود، تنها بر روی نام کامپیوتری که قصد دسترسی به منابع آن را دارید، کلیک نمایید.

همچنین در صورتی که بخواهید کاربران به فایلهای شما دسترسی داشته باشند، اما تمایل نداشته باشید که هیچ تغییری در آنها ایجاد نمایند، آنگاه چه باید بکنید؟ روند این کار ساده است. فقط کافی است بر روی فایل راست کلیک کرده و گزینه‌ی properties را انتخاب نمایید. بر روی تب sharing کلیک کرده و گزینه‌ی not allowing users to modify any content که همان عدم اجازه تغییر و تعدیل محتوا به کاربران  است را انتخاب نمایید.
 
مترجم: رزیتا ملکی زاده
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما