چگونه به صورت حرفه ای در گوگل جستجو کنیم؟

موتور جستجوی گوگل اطلاعاتی را در یک چشم به هم زدن در اختیار شما می‌گذارد اما این همه ماجرا نیست. گوگل می‌تواند امکاناتی را در اختیارتان قرار دهد که هرگز فکرش را نمی‌کردید. در ادامه با قابلیت های شگفت‌انگیز موتور جستجوی گوگل آشنا می‌شوید.
يکشنبه، 12 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه به صورت حرفه ای در گوگل جستجو کنیم؟

جستجو در گوگل به صورت حرفه ای

جستجو در گوگل (google) ؛ یک ضرورت و نیاز شده است. شما برای پیدا کردن دستور پخت غذایی یا آموختن فرمول ریاضی و یا حتی مسائل فیزیک، می توانید از طریق یک جستجوی موفق به جواب برسید.

با این وجود گاهی اوقات؛ حجم بالای مطالب و روش‌ های نادرست جستجو؛ باعث می‌ شود یافتن آنچه می‌ خواهیم برایمان دشوار شود. به همین منظور قصد داریم ۱۰ روش جستجو در گوگل را به شما بیاموزیم که یافتن مطالب موردنظرتان را ساده‌تر و سریع‌ تر خواهد کرد. با ما همراه باشید تا ترفندهای کاربردی جستجوی حرفه ای را با شما در میان بگذاریم.

شما می توانید با استفاده از ترفندهای کاربردی جستجو در گوگل در کمترین زمان به بهترین نتیجه برسید.
 

ترفندهای کاربردی جستجو با گوگل

 
استفاده از نشانه “|” یا عبارت “or”
گاهی اوقات در زمان جستجو، جزییات موضوعی که می‌ خواهیم در مورد آن جستجو کنیم، ناقص بوده یا آنها را به یاد نمی‌ آوریم، اما این موضوع چندان هم آزاردهنده نیست.

کافی است که تعدادی از مدل‌ های مختلف از آنچه در نظر داریم را قرار داده و با نشانه “|” آن‌ها را از یکدیگر جدا کنیم.

البته به‌ جای این نشانه می‌ توانید از عبارت “or” استفاده کنید. با انجام این روش مشاهده خواهید کرد که نتایج جستجوی گوگل به آنچه در نظر دارید نزدیک‌ تر خواهد بود.

در زمان هایی که به نتایج دقیقی در جستجوی تان نیاز نداشته باشید، اما باز هم می‌ خواهید نتایج را به شکلی مدیریت کنید، بهتر است از دستور OR استفاده کنید.
 
جستجو در گوگل بدون دانستن جزییات
 
نکته
این دستور به گوگل می‌گوید که تنها نتایج X یا Y را برایتان نمایش دهد. برای این کار کافیست بین دو کلمه کلیدی خود از دستور OR استفاده کنید.

دقت داشته باشید OR باید با حروف بزرگ نوشته شود. توجه داشته باشید اولین کلماتی که قبل و بعد از دستور OR قرار می‌ گیرند در نتایج اعمال می‌شوند.

همچنین، روش دیگر برای استفاده از دستور OR این است که به جای استفاده از کلمه OR، از علامت (|) استفاده کنید.

توجه داشته باشید اولین کلماتی که قبل و بعد از دستور OR قرار می‌ گیرند در نتایج اعمال می‌ شوند. همچنین، روش دیگر برای استفاده از دستور OR این است که به جای استفاده از کلمه OR، از علامت (|) استفاده کنید.
 
استفاده از نشانه “” در جستجو
گاهی شرایطی به وجود می‌ آید که واژه کلیدی برای جستجو یا عدد مهمی را فراموش می‌ کنیم. در چنین حالتی می‌توان از نشانه “” استفاده کرد.

کافی است به جای واژه کلیدی از این نشانه استفاده کرده و جستجو کنید تا محتوای مدنظرتان را بیابید.

کی از روش‌های جستجوی حرفه‌ای در گوگل استفاده از علامت نقل قول” ” است.

یکی از روش‌ های جستجوی حرفه‌ ای در گوگل استفاده از علامت نقل قول” ” است. قرار دادن کلمه کلیدی بین علامت نقل قول به گوگل می‌ گوید تنها نتایجی را نشان دهد که این کلمه کلیدی در آن استفاده شده است.
 
زمانی که کلمات زیادی از عبارت را فراموش کرده‌ اید

گاهی اوقات باید عبارتی طولانی را جستجو کنید، اما تعدادی از کلمات آن را از یاد برده‌ اید و تنها استفاده از یک واژه کلیدی نیز پاسخگو نیست.

در چنین شرایطی کافی است که ابتدا و انتهای عبارت را نوشته و سپس از عبارت ()AROUND استفاده کنید. سپس در داخل پرانتز تعداد کلماتی را که از عبارت حذف شده اند، قرار دهید.

اپراتور جستجوی AROUND (X)، یکی از بهترین دستورات برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل است که عملاً کسی از آن استفاده نمی‌کند.

دریافت نتایج بیشتر با اپراتور جستجو Wildcard (اپراتور ) اگر می‌ خواهید در جستجوی حرفه‌ای در گوگل نتایج مرتبط بیشتری به دست آورید، می‌ توانید از اپراتور جستجو Wildcard استفاده کنید. این دستور با علامت () استفاده می‌ شود.

تصور کنید مقاله‌ بسیار خوبی را قبلاً مطالعه کرده‌اید، اما عنوانش را فراموش کرده‌اید. حال، یک بار دیگر به آن مقاله احتیاج دارید.

تنها چیزی که از عنوان آن صفحه به یاد دارید شاید دو کلمه باشد. حال چگونه باید این مقاله خاص را در بین نتایج جستجوی گوگل پیدا کنید؟

خب، اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای است که اپراتور AROUND (X) به کار می‌ آید. در این دستور، X تعداد کلماتی است که بین دو آن دو کلمه که به یاد دارید وجود دارد.

به این ترتیب، اگر تنها کلمه‌ی ابتدایی و انتهایی عنوان آن مقاله را به یاد دارید، کافیست آن دو را در جستجوی خود وارد کنید و به جای X تعداد کلماتی که حدس می‌زدید بین این دو عبارت قرار داشتند را وارد کنید.

با قرار دادن دستور * در کوئری جستجو، دیگر متغیرهای آن عبارت را نیز مشاهده خواهید کرد. برای مثال، اگر قصد دارید درباره دو موضوع صحبت کنید، می‌ توانید در جستجوی خود از و یا & (and) استفاده کنید. بنابراین این کوئری جستجو، نتایج مرتبط با هر دو کلمه کلیدی را به نمایش می‌ گذارد.
 
مطالب مرتبط
چنانچه شما به عنوان والدینی که همیشه از ارائه محتوای ناامن و نادرست به فرزندان خود نگران هستید، به شما پیشنهاد می کنیم برای گوشی و تبلت فرزند خود یک موتور جستجوی ویژه کودکان و نوجوانان نصب کنید.
 

“KidRex موتور جستجوی امن گوگل برای کودکان و نوجوانان”

 
جستجو برای تیتر یا URL
برای یافتن واژه‌ های کلیدی و نام یک مقاله کافی است که عبارت “:intitle” را قبل از وارد کردن واژه‌های جستجو قرار دهید. در نظر داشته باشید که نباید میان آنها فاصله باشد. برای یافتن کلمات به کار رفته در یک URL نیز می‌توانید از عبارت “:inurl” استفاده کنید.
 
سرچ موضوعات خاص
این روش، در زمان هایی که می خواهید صفحاتی را پیدا کنید که درباره موضوع خاصی هستند؛ می توانید با استفاده از دستور :inurl در هر یک از شرایط بالا، وب‌ سایت مورد نظر خود را پیدا کنید. زمانی که از دستور :inurl برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل استفاده می‌ کنید، گوگل صفحاتی که از کلمه کلیدی مورد نظر شما استفاده کرده‌ اند را برایتان نمایش می‌ دهد.
 
یافتن وب‌ سایت‌ های مشابه
فرض کنید موضوع جالبی در اینترنت یافته‌ اید و می‌ خواهید وب‌ سایت‌ هایی را که محتوای مشابهی دارند بیابید. برای انجام این کار کافی است که از عبارت “:related” استفاده کرده و سپس آدرس سایت مد نظر را وارد کنید. در نظر داشته باشید که میان عبارت و آدرس وب‌ سایت مدنظرتان فاصله قرار ندهید.

برای استفاده از این جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست پیش از وارد کردن آدرس سایت مورد نظر، دستور :related را وارد نمایید.
 
مطالب مرتبط
 

“جلوگیری از شنود اندروید توسط گوگل”

اگر به دنبال یک نوع فایل خاص هستید، می‌توانید از اپراتور جستجوی :filetype استفاده کنید.
 
جستجو بر اساس نوع فایل
اگر به دنبال یک نوع فایل خاص هستید، می‌توانید از اپراتور جستجوی :filetype استفاده کنید. این دستور زمانی کاربرد دارد که شما به دنبال یک فایل خاص (برای مثال PDF یا ZIP) هستید. به این ترتیب پیدا کردن فایل و دانلود آن برایتان آسان‌ تر خواهد شد. لازم به ذکر است که این دستور برای تمامی فایل ها کاربرد دارد.
 
یافتن فایل‌ های غیر ضروری سایت در گوگل
خب، ایده‌ این دستور توسط سایت MOZ مطرح شد. همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردم، داشتن فایل robots.txt از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما دیگر فایل‌ های txt موجود در دایرکتوری وب‌ سایت می‌ تواند به سایت‌ تان ضرر بزنند یا حداقل، سایت‌ تان را حجیم کنند.

شاید خودتان ندانید، اما ممکن است تعداد زیادی فایل متنی درون دایرکتوری سایت شما وجود داشته باشد. خوشبختانه، گوگل می‌ تواند این فایل‌ ها را به راحتی ردیابی کند. برای جستجوی فایل‌ های متنی اضافی می‌ توانید از دستور زیر استفاد کنید
 
خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)
همان طور که تاکنون مشاهده کرده اید، گوگل به نمایش نتایج نامرتبط برای یک کوئری جستجو، شهرت دارد.

فرض کنید می‌ خواهید مقالاتی درباره روابط ایران و عراق مطالعه کنید. مشکل این است که با جستجوی کلمه کلیدی “ایران و چین”، بیشتر نتایجی که مشاهده می‌ کنید درباره مسابقه فوتبال بین تیم‌ های ایران و چین است.
 
برای حذف نتایج در جستجوی گوگل کافی است از علامت – استفاده کنید
در چنین شرایطی، برای جستجوی حرفه‌ ای در گوگل کافیست با قرار دادن علامت (-)، کلمه‌ مورد نظر را از نتایج جستجو حذف کنید.

برای مثال می‌ توانید کلمه “فوتبال” یا “ورزش” را از جستجوهای خود حذف کنید. توجه داشته باشید که بین علامت “-” و کلمه مورد نظر فاصله نباشد.

با این روش اقدام به حذف کلمات غیر ضروری کرده اید و در واقع به طور دقیق از گوگل خواستید تا صفحاتی را به شما نشان دهد که دارای مطلب مورد نظر شما باشد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.