شيطان در اينترنت (1)
نگاهى به تلاش شبكه ارتباطات جهانى در ترويج كتاب آيات شيطانى
بر اين اساس سخن از اثبات ضرورت و بايستگى دفاع نيست، چرا كه همه شرايع الهى و از جمله شريعت اسلام كه شالودهاى مبتنى برفطرت الهى انسان دارند، همآوا با نداى فطرت، دفاع را امرى واجب مىشمارند.
چنين است كه علما و صاحبنظران مذاهب اسلامى در بحث جهاد به صراحت اعلام مىدارند كه:
چنانچه شهرها و مرزهاى بلاد اسلامى مورد تهاجم دشمن واقع شود، و يا چنانچه دشمن در صدد يورش بردن به شمارى از مسلمانان برآيد و مال و خواسته آنان را به يغما برد و يا اگر حرمت نواميس آنان در خطر هتك و ستمورزى قرار گيرد; بر همه مسلمانان واجب كفائى است كه جلو اين تاخت و تاز دشمن را بگيرند و دشمن را از حدود و ثغور خود بتارانند. اين وظيفه تا بدانجا مؤكد و حتمى است كه در اين امر، اجازه امام و خليفه يا زمامدار مسلمين را نيز شرط نمىدانند.
در اين سخن، فقها وظيفه و مسئوليت مسلمانان را در هجوم دشمن به مرزهاى خاكى سرزمينهاى اسلامى يادآور شدهاند. اما دشمن امروزه كمتر از راه جنگ گرم و يورش به مرزها - به عنوان نخستين گام - استفاده مىكند (گر چه هيچگاه در صورت لزوم از انجام آن نيز روىگردان نيست). او با پيشرفت دانش و صنعت و تكنيك، ابزارهاى گوناگون را در استخدام مىگيرد تا بتواند از راههاى ديگر از قبيل هجوم فرهنگى و دستاندازى به مرزهاى عقيدتى، بر بلاد اسلامى ومسلمانان تسلط پيدا كند. نبرد فرهنگى كم هزينهتر، مؤثرتر و آثار آن ماندگارتر است و در صورت موفقيت در آن، ملتها خود به اختيار، رام و تسليم و منقاد خواهند بود و ديگر اصولا نيازى به جنگ فيزيكى نخواهد بود.
انقلاب اسلامى و نظام واحد جهانى
آنها كه مىخواستند مردم دنيا را سرگرم كنند، اين راه را موفق و ثمربخش يافته بودند و از هر دو طرف به آتش ماجرا دامن مىزدند. اما با ظهور پديده انقلاب اسلامى ايران و در آستانه تبديل اسلام به «يك قدرت عظيم عقيدتى در پايان اين قرن» كه قرار بر اين شد تا ارابه نظام سلطه با شتاب بيشترى به سوى تشكيل «نظام واحد جهانى» به پيش تازانده شود، ديگر حاجتى به اين طرح نبود. حال بايد همه تبليغات - در راستاى استراتژى جديد رسانهاى غرب - صرف اين معنا شود: دنيا يك دهكده جهانى شده و وسايل ارتباطى و پيوندهاى سياسى و اقتصادى، جهان را كوچك كرده و همه دنيا بايد يكجا و يكپارچه در جيب گشاد جهانخواران قرار گيرد.
ساحران سامرى روزگار ما، مارهاى گوناگون و رنگارنگى در آستين دارند و يك به يك را مىآزمايند و يكى از بهترين آنها اين تبليغ است كه: «ديگر دوران انقلاب گذشته است و در جهان بههم پيوسته كنونى نمىتوان انقلاب كرد و موفق شد».
سلمان رشدى دقيقا همين پيام را دارد. رشدى در دو رمان خود با نامهاى «بچههاى نيمه شب» و «شرم» دقيقا انديشه انقلاب را نفى مىكند و طبعا چون اين انقلابها در هند و پاكستان مىگذرد كه كاملا در ظرف باورهاى اسلامى شكل گرفته و قوام يافتهاند، پس بايد اسلام را هم نفى كند - و مىكند - هم در آن دو رمان و هم در حلقه سوم اين سلسله به هم پيوسته، در «آيههاى شيطانى». به اين ترتيب درست در سالهاى پس از وقوع انقلاب اسلامى، و به راه افتادن امواج بيدارى مسلمانان و نهضتهاى اسلامى; اسلام به عنوان يك دين منحط و غير قابل عمل مطرح مىگردد و قرآن و پيامبر اسلام آماج حملات كينهتوزانه قرار مىگيرد.
البته قضيه با سلمان رشدى تمام نمىشود. نويسندگان مزدور ديگرى در اينجا و آنجا به كار گرفته مىشوند و همين انديشه را تبليغ مىكنند.
فتواى تاريخى امامخمينى(قدس سره)و سردرگمى غرب
رشدى و الهامات شيطانى او
1- گريموس (Grimus) كه نخستين كتاب و سياه مشق كارهاى اوست.
2- بچههاى نيمه شب (children Midnight"s) كه اين كتاب در سال 1981.م جايزه بوكر، جايزه بزرگداشت «جيمزتيتبلك» (James Tait Black) و نيز جايزه اتحاديه نويسندگان انگليسى زبان را دريافت كرده است.
3- شرم (Shame) كه جايزه [Meilleut Livre Etranget Prix du] را گرفته است.
4- لبخند به يوزپلنگ (nicaraguan Journey The jaguar:A) كه گزارش سفر سه هفتهاى سلمان رشدى به نيكاراگوئه است.
5- آيات شيطانى، كه درباره آن بيشتر سخن خواهيم گفت.
علاوه بر كتابهاى ياد شده، رشدى دو فيلمنامه نيز به نامهاى «معماى نيمه شب» (The Riddle of Midnight) و «نگارگر و طاعون يا نگارگر و مصيبت» (and the Pest The Painter) نوشته است. رشدى عضو هيئت انستيتوى فيلم انگلستان و عضو هيئت مشاوران انستيتوى هنرهاى معاصر انجمن سلطنتى ادبيات انگلستان نيز هست.
دسيسه آيات شيطانى
كتاب «آيات شيطانى» توهينآميزترين اثرى است كه تاكنون در اين مقياس عليه اسلام و اعتقادات اسلامى مسلمانان انتشار يافته است. رشدى در اين كتاب به ساحت مقدس قرآن كريم و رسول عظيمالشان اسلام حضرت محمد6، همسران و بسيارى از صحابه و نزديكان آن حضرت و نيز به بسيارى از اعتقادات اسلامى مسلمانان در قالب يك رمان مفصل اهانت كرده است.
كتاب در 9 فصل تنظيم گرديده است. عناوين فصلها نشان مىدهد كه اسلام و تاريخ اسلام به عنوان زمينه اصلى نگارش رمان انتخاب شده است.
خلاصه كردن رمان آيات شيطانى كار دشوارى است. اما به طور كلى مىتوان گفت كه اين كتاب سه مضمون و مقوله اصلى دارد كه هر كدام به شيوه رشدى مطرح شده و مورد طعن و رد قرار گرفتهاند.
1- دين و انديشه دينى مضمونى است كه در همه نوشتههاى سلمان رشدى مورد توجه قرار گرفته و نويسنده در سرانجام كار، قهرمان داستان خود را از دين و انديشه دينى جدا مىكند. اين مضمون - چنانكه پيشتر اشاره شد - در رمان «بچههاى نيمه شب» و «شرم» نيز مطرح شده است.
2- اسلام به عنوان يك دين خرافى عقب مانده از تمدن و آزادى مطرح مىشود و پيامبر اسلام به عنوان شخصيت اصلى اين دين مورد توهين و افترا قرار مىگيرد.
3- انقلاب اسلامى ايران به عنوان پديدهاى مؤثر در دنياى امروز مورد توجه قرار مىگيرد و امام خمينى به عنوان رهبر انقلاب اسلامى با چهرهاى مخدوش و ضد تاريخ و تمدن و آزادى و... ترسيم مىشود.
اين سه موضوع، مضمونهاى اصلى آيات شيطانى هستند. البته حوادث و اتفاقهاى ديگرى نيز به عنوان مسائل فرعى مطرح مىشوند.
ماموريت اصلى كتاب آيات شيطانى همينها است: نفى خدا، نفى انديشه دينى، معنويت، نفى اسلام و پيامبر اسلام، هتك ياران و همسران پيامبر، تحقير احكام اسلام، تحقير قرآن، نفى انقلاب اسلامى، تحقير امام و ملت ايران و... او همه اينها را يك كاسه كرده و در مخلوطى از استهزا و هتاكى آنهم در شنيعترين شكل ممكن قرار مىدهد. مسائلى را مطرح مىكند كه ديگر قابل پاسخگويى نيست و پاسخش همان فتواى امام خمينى(قدس سره) است. منتهى براى اينكه اين مقاصد در شكل مؤثرى تعبيه شود، قالب رمان برگزيده شده و نويسنده از داستانسرايى و تخيل به عنوان ابزارى براى تاثيرگذارتر شدن كتاب بهره گرفته است. (6)
امام خمينى(قدس سره) در پيام خود در 13 اسفند 1367 به روحانيون چنين مىگويد: «مسئله كتاب آيات شيطانى كارى حساب شده براى زدودن ريشه دين و در راس آن اسلام و روحانيت است. يقينا اگر جهانخواران مىتوانستند ريشه و نام روحانيت را مىسوختند. ولى خداوند همواره حافظ و نگهبان اين مشعل مقدس بوده است. و انشاءا... كه از اين پس نيز خواهد بود. به شرط آنكه حيله و مكر و فريب جهانخواران را بشناسيم». (7)
او با انتشار اين كتاب، افكار عمومى مسلمانان جهان را عليه خود و عليه دولت انگليس كه حامى وى در انتشار اين كتاب بود برانگيخت و بدين ترتيب موجب پيدايى يك موج سياسى در جهان شد.
كتاب سلمان رشدى در جهان اسلام به عنوان جلوهاى از مبارزه فرهنگى غرب عليه اسلام شناخته مىشود. به همين دليل در بسيارى از نقاط جهان و حتى در خود لندن، حملات خشونتبارى عليه مؤسسه پنگوئن كه انتشار دهنده كتاب مذكور بوده و نيز عليه كتابفروشيهاى عرضه كننده «آيات شيطانى» صورت پذيرفته است. رشدى با حكم شرعى حضرت امام خمينى(رحمت الله علیه) كه طى اعلاميهاى در روز 25 بهمن 1367 مطابق با 14 فوريه 1989 منتشر گرديد، به مرگ محكوم شد و از آن تاريخ به بعد در خفا زندگى كردهاست. حكم امام با حمايت اكثر كشورهاى اسلامى مواجه شد، اما در عينحال منجر به يك رشته عكسالعمل از سوى دولتهاى اروپايى عليه جمهورى اسلامى ايران گرديد. و اين هم پايان ماجرا نبود.
به نظر مىرسد بدون ملاحظه وجوه و جوانب مختلف فعاليتهاى شبكه جهانى اطلاعرسانى بويژه لايههاى مخفىترى كه در شرحهاى كاملا رسمى از تاريخچه اين رسانه ناگفته گذاشته مىشود، اهداف و برنامههاى واقعى آن در بوته اجمال باقى خواهد ماند.
حكم ارتداد ضربهاى بر قلب كفر
از سوى ديگر غرب و دولتهاى غربى نيز نشان دادند كه از منافع مادى خود به آسانى نمىتوانند چشمپوشى كنند. بازگشتخفتبار سفيران دولتهاى غربى كه در اعتراض به حكم امام از تهران فرا خوانده شده بودند، در مقابل بى اعتنايى مقتدرانه نظام جمهورى اسلامى، نشان از همين امر داشت.
با اين حال، غربيها حضور سلمان رشدى را در غرب حتى در مخفيگاه و در نهايت ذلت، بر فقدان او ترجيح دادهاند زيرا معتقدند از همين جنازه متحرك مىتوان بهرهبردارىهايى به عمل آورد كه در چارچوب تفكر مادى غرب، قابل توجيه است. با همين طرز فكر است كه هر چند ماه يكبار، خبرى از اعطاى يك نشان، دادن يك هديه، يا شركت در يك نمايشگاه و... از سلمان رشدى توسط رسانههاى غربى منتشر مىشود تا اهرمى باشد در دستحكومتهاى سلطهگرى كه در پشت اين رسانهها قرار دارند و همه موجوديتشان تزوير و سلطهگرى است.
دقيقا بر همين اساس است كه ايران اسلامى حتى در روابط و مبادلات فرهنگى خود با دنياى غرب دچار انواع فشارها و برخوردهاى غير اصولى و فاقد وجاهت قانونى مىباشد كه صرفا بر پايه اغراض سياسى موجود در اين خصوص قابل توجيه است. براى مثال از شركت جمهورى اسلامى ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت آلمان به بهانه ادامه حمايت ايران از فتواى امام خمينى(رحمت الله علیه) جلوگيرى به عمل مىآيد (كه متاسفانه بايد بگوييم اين خبر، روى تلكس اخبار خبرگزاريها منعكس نشد).
اما آنچه تاكنون در برابر اين موج باجخواهىها ايستادگى كرده، قدرت معنوى اسلام است كه در كلام مراجع عظام تقليد و در جوهره نظام جمهورى اسلامى موج مىزند. همين قدرت معنوى بود كه تهاجم جنونآميز جبهه مشترك غرب و صهيونيسم در طرح خائنانه كتاب «آيات شيطانى» را در آغاز راه با مانع روبرو ساخت.
تار عنكبوت جهانى پناهگاه تازه سلمان رشدى
اكنون ماييم و اين جريان تبليغى مهار گسيخته و فاسد. بجاست از خود بپرسيم كه ما تاكنون چقدر روى اين قضيه فكر كردهايم؟ و آيا نبايد براى اين امرچارهاى بينديشيم و به نحو مؤثر و فعال به مقابله با ادامه هجوم فكرى دشمن - كه مذبوحانه به لابهلاى خطوط پيامهاى الكترونيكى خزيده است - برخيزيم؟
شكى نيست كه اين تهاجم جديد، علىالاصول ادامه هجوم قبلى در اصل نگارش كتاب ياد شده مىباشد كه علاوه بر حمله به انديشههاى ناب اسلام و قرآن، مركز عواطف و احساسات يك و نيم ميليارد مسلمان در سراسر جهان را نشانه گرفته است.
اينترنت ;قابليت ها و كاركردهاى متفاوت
دسترسى به كتابخانهها، آرشيوها، اسناد و مدارك علمى، انواع سؤال و جواب (Question & Answer) در زمينههاى مختلف، امكان تهيه كپى هر گونه اطلاعات كه روى شبكه باشد (به طور رايگان يا با پرداخت وجه)، استفاده از تله كنفرانسها، تبليغ كالاهاى مصرفى، انجام معاملات تجارى، و خريد كتاب، نامهنگارى و مبادله پيامهاى خصوصى از سراسر دنيا از سوى مؤسسات يا افراد و... از ديگر قابليتهاى اين رسانه مدرن و پيشرفته است.
متعامل (inter - active) بودن اينترنت كه آن را به رسانه ديناميك معروف ساخته استيكى از ويژگيهاى برجسته آن به شمار مىرود. (تذكر اين نكته لازم است كه بانيان اصلى پايگاههاى اطلاعاتى روى اينترنت اين امكان را دارند كه به محض فرستاده شدن پيام از سوى كاربران در اقصى نقاط جهان، پيام و نظر ارسالى را فورا انتخاب (Select) كنند اما اين پيامها هرگز بلافاصله و مستقيم در Home Page قرار نمىگيرند بلكه بعد از آن كه آنها در جريان كم و كيف آن قرار گرفتند بسته به نظر مساعد يا نامساعد خود، نسبتبه انعكاس پيام روى شبكه تصميم گرفته و اقدام مىكنند)
كاركردهاى اطلاعاتى و جاسوسى بويژه در حوزه مسائل امنيتى و نظامى، يكى ديگر از وجوه پيچيده و - به نسبت - ناشناخته اين رسانه است كه تاكنون كمتر بدان پرداخته شده است.
مجموعه خصوصياتى كه به آنها اشاره كرديم (و برخى عوامل ديگرى كه وجود دارد و به آنها نپرداختيم) موجب مىشود كه برنامه سازان رايانهاى به وسيله سرويسهاى مختلف اينترنتسعى كنند مطابق با سطوح مختلف مخاطبان، برنامههايى حاوى اطلاعات تخصصى براى متخصصان و برنامههاى همه كس فهم و ساده و پر تنوع و چشمگير براى عوام طراحى و تهيه كنند تا بدينوسيله قشرهاى عظيمى از مردم را تحت پوشش بگيرند. به اين ترتيب، اين رسانه ابزار مؤثرى است كه مىتواند تودههاى عظيم مردم در سراسر جهان را زير نفوذ و سيطره خود در آورد و بسيار طبيعى و عادى است كه همان كسانى كه براى نظام فرهنگى و سياسى و اقتصادى جهان يك برنامه واحد و يكپارچه دارند آن را در منتهىدرجه در خدمتخود و اهدافشان قرار دهند. يعنى امروزه اينترنت و شاهراههاى اطلاعاتى به هيچ رو از شر سرمايهداران نژاد پرست و زر پرست در امان نيستبلكه بخش قابل توجهاى از خطوط مؤثر ارتباطى آن در دست هماينان است تا براى هدايت گلهوار مردم جهان برنامهريزى كنند و با فروش و تجارت اطلاعات ضمن انجام يك معامله پر سود به اهداف و مقاصد شوم سياسى و فرهنگى خود نيز جامه عمل پوشند.
آنها با در نظر گرفتن اثر بلند مدت تبليغات فرهنگى، عمدة با استفاده از ابزار تكنيك - به عنوان عنصر اساسى براى موفقيت در كار تبليغ و اقناع مردم - و تكيه بر جنبه فرهنگى تبليغات بينالمللى و نيز اتكا به جريان تقريبا انحصارى و يكسويه اطلاعات (8) كه نتيجه سرمايهگذارىهاى كلان مؤسسات آمريكايى و اروپاى غربى استبراى رسيدن به اهداف خود كوشش مىكنند و بدين وسيله «افكار عمومى» را براى پذيرش نظرگاههاى خود آماده مىكنند.
حمايتى كه نظام رسانهاى و تبليغىجهانى از اينترنتبه عمل مىآورد و تلاشى كه براى همگانى كردن استفاده از اين رسانه در جهان صورت مىگيرد نمىتواند جدا از شرايط و زمينههاى جهانى موجود در عصر حاضر مورد ارزيابى قرار گيرد. مطالعه تجريدى اطلاعات، مطالب و برنامههاى موجود در شبكه اينترنت كه از سوى پايگاههاى اطلاعاتى ارائه مىشود بدون توجه به انگيزهها و اهداف و زمينههاى سياسى - اجتماعى خاصى كه به تنظيم آنها منجر گرديده است، به برنامهريزان آن اين امكان را خواهد داد تا بدون مواجهه با هيچ انتقادى به مطرح كردن اين ادعا بپردازند كه وجود آنها به منظور بهبود شرايط زندگى انسانها و جست و جوى حقيقتبوده است. همچنين خوددارى از تحليل نقادانه مبانى فكرى اين پايگاهها و مؤسسات پشتيبان آنها صرفا مىتواند به اشاعه گستردهتر تصويرى كه آنها از واقعيات ارائه مىدهند و پيامدهاى ناشى از آن منجر شود.
در مجموع به نظر مىرسد بدون ملاحظه وجوه و جوانب مختلف فعاليتهاى شبكه جهانى اطلاعرسانى بويژه لايههاى مخفىتر و پوشيدهترى كه در شرحهاى كاملا رسمى از تاريخچه اين رسانه - عمدا - ناگفته گذاشته مىشود، اهداف و برنامههاى واقعى آن در بوته اجمال باقى خواهد ماند.
ادامه دارد........
منبع: سایت سراج
/خ