غيبت امام زمان عليه السلام در کلام ائمه عليهم السلام

1- امام صادق عليه السلام : قائم را دو غيبت است : يکي طولاني و ديگري کوتاه در غيبت نخستين ( کوتاه) جايگاه آن حضرت را شيعيان خاص او مي دانند و در غيبت دوم ( طولاني) از جايگاه او کسي خبر ندارد به جز خواص از ياران ديني او . (1) 2- امام صادق عليه السلام :صاحب اين امر ( امامت ) را دوغيبت است : يکي از آنها چندان به دراز مي کشد که بعضي مي گويند مرده است. بعضي مي گويند کشته شده
دوشنبه، 13 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غيبت امام زمان عليه السلام در کلام ائمه عليهم السلام
غيبت امام زمان عليه السلام در کلام ائمه عليهم السلام
غيبت امام زمان عليه السلام در کلام ائمه عليهم السلام






« دو غيبت امام قائم عليه السلام »

1- امام صادق عليه السلام : قائم را دو غيبت است : يکي طولاني و ديگري کوتاه در غيبت نخستين ( کوتاه) جايگاه آن حضرت را شيعيان خاص او مي دانند و در غيبت دوم ( طولاني) از جايگاه او کسي خبر ندارد به جز خواص از ياران ديني او . (1)
2- امام صادق عليه السلام :صاحب اين امر ( امامت ) را دوغيبت است : يکي از آنها چندان به دراز مي کشد که بعضي مي گويند مرده است. بعضي مي گويند کشته شده است و بعضي مي گويند رفته است ( و بر نمي گردد) تنها گروهي اندک از يارانش بر عقيده ي خود درباره اش پا بر جا مي مانند. (2)

« دشوار بودن دينداري در زمان غيبت امام »

1- پيامبر خداوند صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند : پس از شما مردمي خواهند آمد که يکي از آنان اجر و پاداش پنجاه نفر از شما را دارد .عرض کردند : اي پيامبر خدا ! ما در جنگ بدر و احد و حنين با شما بوديم و قرآن در ميان ما نازل شد ؟! فرمودند : اگر آنچه بر سر ايشان مي آيد بر سر شما بيايد ، مانند آنان صبر و شکيبايي نمي کنيد. (3)
2- امام صادق عليه السلام مي فرمايند : صاحب اين امر ( امامت ) غيبتي دارد که در آن روزگار ديندار همانند کسي است که خار مغيلان را با دست خويش خرد کند. امام سپس ، اندکي خاموش ماند و آنگاه فرمود : صاحب اين امر را غيبتي است پس بايد که بنده از خدا بترسد و به دين خويش چنگ آويزد. (4) (در بعضي نسخها آمده است که از خدا بترسد هنگام غيبتش)
3-امام سجاد عليه السلام مي فرمايند : هر که در روزگار غيبت قائم ما ، بر ولايت ، ما استوار ماند خداوند پاداش هزار شهيد به مانند شهيدان بدر و احد به وي عطا فرمايد. (5)
من ثبت علي ولايتنا في غيبته قائمنا اعطاه الله اجر الف شهيد ، مثل شهداء بدر و احد
4- رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم : و الذي بعثني بالحق بشيرا . ان الثابتين علي القول به في زمان غيبته لا عزمن الکبريت الاحمر
سوگند به آنکه به حق مرا «نويد دهنده» برانگيخت ، آنانکه در روزگار غيبت او بر اعتقاد به او استوار مانند از کبريت احمد کميا بهترند. (6)

« دعا در زمان غيبت امام عليه السلام »

1- عبدالله بن سنان مي گويد : من و پدرم به حضور ابوعبدالله رسيديم ، آن حضرت فرمود : چگونه ايد شما اگر به روزي در افتيد که نه امامي رهنما ببينيد ونه نشانه اي آشکار ؟! از آن سرگشتگي کسي رهايي نيابد مگر آنکه دعاي غريق را بخواند . پدرم گفت :به خدا سوگند که اين بلاست .فدايت شوم ، در آن هنگام چه کنيم ؟ فرمودند : هر گاه چنين روزگاري آمد و امام زمان را نديدي به آنچه در دست داريد ( دين) چنگ آويزيد تا امر برايتان آشکار شود. (7)
2- امام صادق عليه السلام : به ابن سنان فرمودند : بزودي در شبهه اي خواهيد افتاد و بدون نشانه اي نمايان و امامي رهنما خواهيد ماند. از اين شبهه رهايي نيابد مگر آنکس که دعاي غريق را بخواند. عرض کردم دعاي غريق چگونه است ؟فرمودند : مي گويي « يا الله يا رحمان يا رحيم يا مقلب القلوب ثبتت قلبي علي دينک » ( خدايا بخشايشگرا مهربانا اي دگرگون ساز دلها دل مرا بر دينت استوار گردان ) عرض کردم « يا مقلب القلوب و الأبصار ثبت قلبي علي دينک » فرمودند البته خداي عزوجل دگرگون کننده دل ها و انديشه هاست ، اما توهمان بگو که من مي گويم .« يا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينک» (8)

پی نوشت:

1- البحار : ج 52 / ص 155 / ح 10
2- البحار : ج 52/ص 153 / ح 5
3- همان ص 130 /26
4- الغيبه النعماني ، ص 169 / ح 11 - ميزان الحکمه ح 1 / ص 340 /ح 1183
5- البحار : ج 52 ، ص 125 ، ح 13.
6- کمال الدين : ج 1 ، ص 288 ، ح 7 .
7- الغيبه النعماني : ص 159 ،ح 4 .
8 - البحار : ج 52 ، ص 149 ، ح 73.

منبع:( ميزان الحکمه : ج 1 ، ص 340 ، احاديث : 1184-1187)




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.