معرفی و پیشنهاد رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری

داشتن رژیم غذایی مناسب پیش از اقدام خانواده ها به بارداری و در حین بارداری بسیار ضروری است و یکی از مهم ترین عوامل تأمین کنندۀ سلامت مادران و نوزادان آن ها به شمار می آید. بسیار ضروری است که پیش از اقدام به بارداری هم پدر و هم مادر رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.
پنجشنبه، 17 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معرفی و پیشنهاد رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری
اگر قصد باردار شدن دارید، باید بدانید که داشتن رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری یکی از ضروریات است و می توان گفت پس از معاینات پزشکی، این رژیم غذایی بارداری است که می تواند برای خود و فرزند شما سرنوشت ساز باشد. تغذیۀ مناسب به شما و کودکتان کمک خواهد کرد که سالم بمانید و سوخت و ساز در بدنتان به درستی انجام شود تا همچنان بتوانید به انجام کار و فعالیت بپردازید.
 

رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری چیست و چه چیزهایی باید بخورید؟

در رژیم غذایی بارداری بهتر است از سبزیجات و غذاهایی مثل نان و برنج قهوه ای و ماکارونی که سبوس بسیاری دارند به جای غذاهای فراوری شده مانند نان سفید . برنج معمولی استفاده کنید.

میوه و سبزیجات بیشتری از جمله لوبیا و عدس را در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری خود بگنجانید.

از مصرف کردن چربی های اشباع نشده که در مواد غذایی ای مثل غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، بیسکوییت ها و کیک ها وجود دارد، تا حد امکان خودداری کنید و به جای آن از چربی های اشباعی مثل آووکادو، انواع آجیل ها و دانه های روغنی، ماهی ها و... در رژیم غذایی بارداری خود استفاده کنید.

بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که قند بسیار دارند، مانند کیک ها و نوشیدنی های قندی مثل نوشابه ها، خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که اگر رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری نداشته باشید، احتمال این که فرزند شما به فشار خون بالا و افزایش وزن مبتلا بشود بسیار زیاد است و این مسئله کاملاً خطر آفرین و مشکل ساز خواهد بود.

در رژیم غذایی بارداری غذاهای دارای فیبر بسیار مانند میوه، سبزیجات، جو، نخود فرنگی و عدس را حتماً بگنجانید.

در صبحانۀ خود حتماً مصرف غلات را گنجانده باشید و دقت کنید که اغلب غلات بدون قند را برای رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری انتخاب کنید.

سعی کنید غذاهای آماده و فست فودی نیز مصرف نکنید. به این غذاها معمولاً مواد شیمیایی نگه دارنده، رنگ های خوراکی و طعم دهنده های مختلف اضافه می شود و کیفیت غذا بسیار پایین می آید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که رژیم غذایی بارداری به معنای زیاد خوردن و بی رویه خوردن نیست و در دورۀ بارداری نباید خیلی بیش از اندازه غذا بخورید. در یک رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری مصرف حدود 2000 کالری در روز برای خانم های باردار کافی است و خوردن بیش از این مقدار معمولاً توصیه نمی شود، مگر در شرایط خاص.

به اندازه های وعده های غذایی تان و این که در طول هر روز چه میزان غذا می خورید نیز توجه داشته باشید.

 اگر مشکل خاصی در تغذیۀ خود مانند دیابت دارید، برای دریافت رژیم غذایی بارداری باید حتماً به متخصص های تغذیه مراجعه کنید و از آن ها برنامۀ غذایی بگیرید.
 
معرفی و پیشنهاد رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری


گنجاندن چه غذایی در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری احتمال بارداری را افزایش می دهد؟

اگر پریودی ندارید و یا مدتی است که پریودهای شما نامنظم و آشفته شده است، احتمال این مسئله بسیار بالاست که بدن شما در حال تخمک گذاری نیست و تخمدان تخمکی آزاد نمی کند. این مسئله می تواند یکی از دلایل ناباروری و زمینه ساز آن باشد. برای پیشگیری و یا بهبود این مسئله می توانید در رژیم غذایی بارداری تان لبنیات پر چربی مثل شیر یا ماست را بگنجانید و این مواد غذایی را هر روز مصرف کنید. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف ماست و شیر پر چرب می تواند بسیار کمک کننده باشد و احتمال بارداری را افزایش خواهد داد. دلیل این مسئله نیز در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری می تواند این باشد که در این مواد غذایی میزان استرژن به نسبت زیادتری در مقایسه با لبنیات کم چرب وجود دارد.
 

آیا رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری در مردان نیز اهمیت دارد؟

بله، ایجاد کردن اصلاحاتی در رژیم غذایی مردان نیز می تواند احتمال باردار شدن را افزایش بدهد؛ زیرا کیفیت اسپرم ها ارتباط مستقیمی با نحوۀ تغذیۀ مردان دارد. غذاهایی که کیفیت اسپرم در مردان را در رژیم غذایی بارداری بهبود خواهد بخشید عبارت است از:

1- اجتناب از مصرف غذاهایی که گوشت های فراوری شده دارد، مانند بیکن و سوسیس
2- اجتناب از مصرف کافئین به میزان زیاد
3- اجتناب از مصرف مواد الکلی و دخانیات
4- اجتناب از مصرف بیش از حد گوشت قرمز و چربی های اشباع شده
5- گنجاندن میوه، سبزیجات و ماهی در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری که با افزایش کیفیت اسپرم ها ارتباط مستقیم دارند.
6- گنجاندن مصرف روزانۀ گردو به میزان مشخص در رژیم غذایی مردان نیز تحرک و شناوری اسپرم ها را افزایش خواهد داد.
 

در رژیم غذایی بارداری چه مکمل هایی را می توان گنجاند؟

اسید فولیک
همۀ خانم ها باید در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری خود مصرف میزان مشخصی از اسید فولیک را بگنجانند و با ایجاد کردن سطحی از اسید فولیک در بدن خود از ایجاد عارضه هایی مثل نقص لولۀ عصبی در کودکشان جلوگیری کنند. دریافت اسید فولیک از راه دیگری جز رژیم غذایی بارداری تقریباً غیر ممکن است. بیشتر خانم ها باید به مدت دو ماه هر روز 400 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند و مصرف اسید فولیک را تحت نظر پزشک تا هفتۀ 12 بارداری شان ادامه دهند. لازم به ذکر است که اگر مبتلا به دیابت یا صرع هستید و یا سیگار و مشروبات الکلی مصرف می کنید، باید مقدار بیشتری اسید فولیک در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری تان بگنجانید.

ویتامین دی
مصرف ویتامین دی در دوران بارداری برای رشد استخوان های کودک ضرورت دارد. بعضی از خانم ها دچار کمبود ویتامین دی در بدن خود هستند و برای بهبود آن می توانند مصرف روزانه 10 میلی گرم ویتامین دی را در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری خود بگنجانند.

آهن
کم بودن میزان آهن در رژیم غذایی بارداری می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. علائم کم خونی عبارت است از:

1- خستگی زیاد و کم بودن انرژی
2- حالت خواب آلودگی دائمی
3- تنگی نفس
4- تپش قلب
5- پریدگی رنگ پوست

گنجاندن مواد غذایی زیر در رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری تان می توانید کمبود آهن و یا فقر آهن را در بدنتان تأمین کنید و سپس برای باردای اقدام نمایید:

1- سبزی هایی که برگ سبز دارند.
2- غلات و نان غنی شده
3- گوشت قرمز
4- لوبیا، نخود فرنگی و عدس (پالس ها)


منبع: www.tommys.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.