فطرت و ظهور مصلح بزرگ

اولاً: عشق عمومي به عدالت جهاني است ... و همه جا عمومي بودن خواسته ها دليلي بر فطري بودن آنهاست. ... و چگونه ممکن است خداوند اين عطش را در درون جان انسان آفريده باشد و چشمه اي که او را از اين نظر سيراب کند در خارج موجود نباشد؟ فطرت و نهاد عدالت طلب آدمي به وضوح صدا مي زند که سرانجام صلح و عدالت همه جهان را فرا خواهد گرفت.
سه‌شنبه، 14 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فطرت و ظهور مصلح بزرگ
فطرت و ظهور مصلح بزرگ
فطرت و ظهور مصلح بزرگ






نشانه ها

اولاً: عشق عمومي به عدالت جهاني است ... و همه جا عمومي بودن خواسته ها دليلي بر فطري بودن آنهاست.
... و چگونه ممکن است خداوند اين عطش را در درون جان انسان آفريده باشد و چشمه اي که او را از اين نظر سيراب کند در خارج موجود نباشد؟
فطرت و نهاد عدالت طلب آدمي به وضوح صدا مي زند که سرانجام صلح و عدالت همه جهان را فرا خواهد گرفت.
ثانياً: انتظار عمومي همه اديان و مذاهب براي يک مصلح بزرگ جهاني است.
اين يک اعتقاد عمومي و قديمي است که در ميان همه اقوام و مذاهب شرق و غرب بوده است اگر چه اسلام به حکم اين که مذهبي است کاملتر تأکيد بيشتري روي اين مسأله مي کند.

کتب قديم و ظهور مصلح جهاني

در کتاب «علائم الظهور» آمده: در کتب قديم چينيان، و در عقايد هنديان و در بين اهالي اسکانديناوي، و حتي در ميان مصريان قديم، و بوميان مکزيک و نظاير آنها ، عقيده به ظهور يک مصلح جهاني را مي توان يافت.
- در انجيل «متي» فصل 24: «چون برقي از مشرق بيرون مي آيد و تا به مغرب ظاهر مي گردد: فرزند انسان نيز چنين خواهد بود ...»
- در کتاب مزامير داوود: «شريران منقطع خواهند شد، اما متوکلان به خداوند وارث زمين خواهند شد».
- کتاب «وشن جوک» از کتب هندوها: «سرانجام دنيا به کسي برگردد که خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد».
- کتاب «زند» ازکتب زرتشتيان: «آنگاه پيروزي بزرگ از طرف ايزدان مي شود . و اهريمنان را منقرض مي سازد ..»

دلائل عقلي

الف - نظام آفرينش
مسئله نظم و قانون و برنامه و حساب يکي از جدي ترين و اساسي ترين مسائل اين جهان محسوب مي شود..
... آيا بي عدالتي ها و فسادهاي اخلاقي و اجتماعي که نوعي بي نظمي است مي تواند براي هميشه بر جامعه بشريت حاکم باشد؟!
مشاهده نظام هستي ما را به اين حقيقت متوجه مي سازد که سرانجام جامعه ي انسانيت نيز در برابر ظلم و عدالت سر فرو خواهد آورد، و به سير اصلي آفرينش باز خواهد گشت.
ب- سير تکاملي جامعه ها
جامعه ي بشريت از روزي که خود را شناخته است هيچ گاه در يک مرحله توقف نکرده و دائما رو به جلو حرکت کرده است... در جنبه هاي مادي - علوم، دانشها و فرهنگ .
اين «قانون تکامل» سرانجام شامل جنبه هاي معنوي و اخلاقي و اجتماعي نيز مي شود و انسانيت را بسوي يک قانون عادلانه ، و صلح و عدالت پايدار و فضايل اخلاقي و معنوي پيش مي برد.

پی نوشت:

1. جمع آوري شده از کتاب پنجاه درس اصول عقايد براي جوانان / آيت الله مکارم شيرازي 317-313

منبع: پنجاه درس اصول عقايد براي جوانان، آيت الله مکارم شيرازي




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط