چشم انداز رشد اخلاق در عصر ظهور (1)
نويسنده: حامد اسلامجو
بدون ترديد انقلاب جهاني حضرت مهدي عليه السلام فقط داراي بعد سياسي، نظامي و اجتماعي ساده نخواهد بود، بلكه طبق روايات، مهمترين بعد آن، تحولات فرهنگي است كه در درون افراد و به تبع آن در سطح جامعه رخ خواهد داد. در آن عصر دلانگيز و شورآفرين، انسانها از درون تحول مييابند و بينشهاي مادي به معنوي و روحاني تبديل مي شود. كوتاه بينيهاي افراد جاي خود را به دورانديشي و تفكرات عميق انساني خواهد داد و در اثر انقلاب جهاني، انقلاب اخلاقي در بالاترين سطح ممكن در انسانها پديدار ميشود و ارتباطات صحيح انساني كه تمام انبيا، اوليا و صلحا براي تحقق آن تلاش كردهاند، به اوج خود خواهد رسيد. در عصر پس از ظهور در اثر رشد اخلاق، مدينه فاضله يا شهر خدا تشكيل خواهد شد. اين چشمانداز در روايات معصومين عليهم السلام اذعان شده است.
امام الموحدين عليه افضل صلوات المصلين ميفرمايد: «تأمن السبل حتي تمشي المرأة بين العراق و الشام لا تضع قدميها الّا علي النّبات و علي رأسها زنبيلها لايهيجها سبع ولاتخافه»؛ «راهها امن شود؛ به طوري كه زن از عراق تا شام برود و پاي خود را جز روي گياه نگذارد، سبدش را بر سرش بگذارد و از درنده و درندهخويي باك ندارد».1
از احاديث استفاده ميشود كه حضرت مهدي مثل پيامبر اسلام در برابر جاهليت قرار ميگيرد اما از نوع مدرن آن. جاهليت مدرن از موانع پيش روي امام عصر عليه السلام خواهد بود. جهان در آستانه ظهور، تصويري سياه و هولناك دارد. اخبار آخرالزمان گرداب بياخلاقي را هشدار داده است. وجود ناامني، فساد و فسق علني و برهنگي و آلودگي انسانها به گناهان كوچك و بزرگ رهآورد عصر مدرنيته است. به راستي امام عصر عليه السلام چگونه اين معضلات بزرگ فرهنگي را حل ميكند؟ بدون ترديد او برنامهاي جامع و همه جانبه براي رشد اخلاق خواهد داشت و در هنگام ظهور اجرا خواهد كرد. آنچه در پي ميآيد، گوشهاي از اين مكانيسم و برنامه است كه از ميان روايات استخراج شده است.
در حديث امام علي عليه السلام چنين آمده است:
«مهدي عليه السلام از اصحاب خويش پيمان و بيعت ميگيرد كه سرقت و زنا نكنند، خون بيگناهي را نريزند، حريمي را هتك نكنند، به ناحق بر خانهاي هجوم نبرند و كسي را مورد ضرب و شتم قرار ندهند، زر و سيم نيندوزند، گندم و جو احتكار نكنند، مال يتيم نخورند، ندانسته شهادت ندهند، راهزني نكنند، مساجد را ويران نسازند، از آلودگيها دوري كنند، امر به معروف و نهي از منكر كنند، لباس خشن بپوشند، بر خاك سر نهند و در راه خدا آنگونه كه شايسته است جهاد كنند».2
/خ
امام الموحدين عليه افضل صلوات المصلين ميفرمايد: «تأمن السبل حتي تمشي المرأة بين العراق و الشام لا تضع قدميها الّا علي النّبات و علي رأسها زنبيلها لايهيجها سبع ولاتخافه»؛ «راهها امن شود؛ به طوري كه زن از عراق تا شام برود و پاي خود را جز روي گياه نگذارد، سبدش را بر سرش بگذارد و از درنده و درندهخويي باك ندارد».1
از احاديث استفاده ميشود كه حضرت مهدي مثل پيامبر اسلام در برابر جاهليت قرار ميگيرد اما از نوع مدرن آن. جاهليت مدرن از موانع پيش روي امام عصر عليه السلام خواهد بود. جهان در آستانه ظهور، تصويري سياه و هولناك دارد. اخبار آخرالزمان گرداب بياخلاقي را هشدار داده است. وجود ناامني، فساد و فسق علني و برهنگي و آلودگي انسانها به گناهان كوچك و بزرگ رهآورد عصر مدرنيته است. به راستي امام عصر عليه السلام چگونه اين معضلات بزرگ فرهنگي را حل ميكند؟ بدون ترديد او برنامهاي جامع و همه جانبه براي رشد اخلاق خواهد داشت و در هنگام ظهور اجرا خواهد كرد. آنچه در پي ميآيد، گوشهاي از اين مكانيسم و برنامه است كه از ميان روايات استخراج شده است.
مفهوم اخلاق
رفتار اخلاقي، گزارههاي اخلاقي، خصلتهاي اخلاقي
دولت اخلاقي
در حديث امام علي عليه السلام چنين آمده است:
«مهدي عليه السلام از اصحاب خويش پيمان و بيعت ميگيرد كه سرقت و زنا نكنند، خون بيگناهي را نريزند، حريمي را هتك نكنند، به ناحق بر خانهاي هجوم نبرند و كسي را مورد ضرب و شتم قرار ندهند، زر و سيم نيندوزند، گندم و جو احتكار نكنند، مال يتيم نخورند، ندانسته شهادت ندهند، راهزني نكنند، مساجد را ويران نسازند، از آلودگيها دوري كنند، امر به معروف و نهي از منكر كنند، لباس خشن بپوشند، بر خاك سر نهند و در راه خدا آنگونه كه شايسته است جهاد كنند».2
پی نوشت ها :
1. تحف العقول، ص115.
2. منتخب الأثر، ص496
/خ