سزاريني‌ها بيشتر سكته مي‌كنند

در فوايد زايمان طبيعي، سخن‌هاي بسيار مي‌توان گفت، اما تازه‌ترين مطالعات نشان داده كه انجام زايمان به روش سزارين ممكن است خطر ديگري، علاوه بر خطرهاي پيشتر گفته شده داشته باشد و آن بالا رفتن احتمال سكته مغزي است. به گزارش رويترز، مطالعات محققان دانشگاه تايپه در فاصله 3، 6 و 12 ماه بعد از زايمان، نشان داده است كه زناني كه زايمان‌شان به روش سزارين بوده است، به
شنبه، 25 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سزاريني‌ها بيشتر سكته مي‌كنند
سزاريني‌ها بيشتر سكته مي‌كنند
سزاريني‌ها بيشتر سكته مي‌كنند






در فوايد زايمان طبيعي، سخن‌هاي بسيار مي‌توان گفت، اما تازه‌ترين مطالعات نشان داده كه انجام زايمان به روش سزارين ممكن است خطر ديگري، علاوه بر خطرهاي پيشتر گفته شده داشته باشد و آن بالا رفتن احتمال سكته مغزي است.
به گزارش رويترز، مطالعات محققان دانشگاه تايپه در فاصله 3، 6 و 12 ماه بعد از زايمان، نشان داده است كه زناني كه زايمان‌شان به روش سزارين بوده است، به ترتيب، 67، 61 و 49 درصد بيشتر از زناني كه طبيعي زائيده‌اند، احتمال دارد كه سكته كنند.
البته محققان اشاره كرده‌اند كه خطر كلي بروز سكته بعد از زايمان در زنان مورد مطالعه بسيار پايين است؛ در زنان به روش واژينال و طبيعي، 5 صدم درصد و در زنان به روش سزارين، 8 صدم درصد.
اما آنها مقايسه اين اعداد را حاوي معنا و پيام مهمي مي‌دانند. آنها مي‌گويند اين تفاوت بين احتمال بروز سكته، به لحاظ آماري معنادار است و نشان‌دهنده بروز نوعي اختلال در سيستم عروقي زناني است كه به هر دليل تحت زايمان سزارين قرار مي‌گيرند.
اين محققان در گزارش مطالعه‌شان در شماره آوريل نشريه بيماري‌هاي زنان و زايمان آمريكا تاكيد مي‌كنند كه مطالعاتي از اين دست مي‌تواند به درك بهتر سازوكار اتفاق‌افتاده در حين زايمان سزارين كمك كند و به اين ترتيب راه را براي كم كردن اين گونه عوارض ناخوشايند هموار كند.
يك فايده ديگر مطالعاتي از اين دست، مي‌تواند هشداري باشد براي زنان باردار؛ آنهايي كه نگران عوارض احتمالي زايمان طبيعي هستند يا احتمالا از زايمان طبيعي مي‌هراسند و گمان مي‌كنند تحمل دردهاي زايماني را ندارند.
اين مطالعه جديد مي‌تواند به آنها در تصميم‌گيري آگاهانه‌تر كمك كند؛ نكته‌اي كه به خصوص در مورد زنان كشورمان، بااهميت به نظر مي‌رسد. توضيح اينكه زايمان سزارين، گاهي وقت‌ها از روي ضرورت انجام مي‌شود، گاهي اوقات هم تنها به انتخاب مادر و بيشتر به خاطر ترسي كه آنها از دردهاي زايماني و عوارض آن دارند.
آمارها مي‌گويد حداقل در نيمي از موارد، سزارين به‌دليل ترس از درد زايمان طبيعي انجام مي‌شود، يعني هيچ ضرورت پزشكي، براي سلامت مادر يا جنينش، جهت انجام اين عمل جراحي وجود ندارد.
شايد اگر زنان باردار و مادران آينده، از خطرهاي احتمالي سزارين براي خود و نوزادشان آگاه مي‌شدند، به همين راحتي آن را انتخاب نمي‌كردند. از خطرهاي سزارين، كه شايد كمتر گفته شده، يكي هم خطري است كه محققان دانشگاه آروس، سال گذشته در مورد آن به نتيجه رسيدند.
مطالعات اين محققان حاكي از اين حقيقت است كه زايمان سزارين مي‌تواند احتمال مشكلات تنفسي را در نوزادان بالا ببرد. اين مطالعه نشان داده است كه نوزادان ماحصل زايمان سزارين، تا 4 برابر بيشتر از ساير نوزادان در معرض خطر نارس بودن ريه هستند و به همين علت بيشتر امكان دارد كه پايشان به بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان باز شود.
دردهاي زايماني، مي‌تواند باعث ترشح بيشتر هورمون كورتيزول در مادر شود، هورموني كه نوزاد براي بالغ شدن ريه‌هايش و كسب آمادگي براي تنفس در هواي آزاد، به آن نياز دارد.
اما وقتي مادري قبل از شروع درد زايماني، به اتاق عمل برود و نوزادش را با برشي در شكم، به دنيا بياورد، ديگر فرصتي براي بلوغ ريه‌هاي نوزاد باقي نمي‌ماند.
مطالعه ديگري كه نتايج آن سال گذشته منتشر شده بود، نشان مي‌داد احتمال مرگ مادران در زمان زايمان، وقتي كه به روش سزارين باشد، خيلي بيشتر از ساير مادران است.
در اين مطالعه كه در دانشگاه آكسفورد انجام شده، مشخص شده زايمان به روش سزارين مي‌تواند تا 4 برابر خطر مرگ مادر را بالا ببرد؛ كه البته عوامل گوناگوني در مرگ اين مادران دخالت داشته‌اند.
منبع:www.hamshahrionline.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.