نحوه نصب نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر

امروزه اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین دانش مرتبط با کامپیوتر، شامل نصب نرم افزار و سخت افزار آن است. در این مقاله نگاهی مختصر به ‏نحوه فرایند نصب صحیح نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر می‌اندازیم.‏
چهارشنبه، 27 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
نحوه نصب نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر
در این عصر جدید، کامپیوترها به بخش مهمی از زندگی ما بدل شده‌اند. آنها در همه جا دیده می‌شوند و انواع مختلفی از کاربردهای مهم و قابل توجه را در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، پژوهش، پزشکی و غیره بر عهده دارند.

با این حال، اصطلاح کامپیوتر یا رایانه برای اکثر ما به معنای کامپیوترهای شخصی مورد استفاده در خانه و محل کار خود است. ما از آنها جهت تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، انجام بازی، ایجاد اسناد مرتبط با کار و غیره استفاده می‌کنیم. پیش بردن کارهای روزانه خواه در خانه یا محل کار بدون کامپیوتر حقیقتاً غیر ممکن است.

از آنجا که از کامپیوتر استفاده بسیار گسترده‌ای می‌شود، ضرورت دارد دست کم در خصوص نصب اجزاء اصلی آن یعنی سخت افزار و نرم افزار اطلاعاتی بدست آوریم. این دانش می‌تواند بسیار حیاتی باشد به ویژه هنگامی که بخواهیم کامپیوترهای شخصی خود را ارتقاء دهیم.

نرم افزار کامپیوتر در مفهوم بسیار ابتدایی به برنامه‌هایی گفته می‌شود که در آن اجرا می‌شوند، در حالی که سخت افزار از مانیتور، صفحه کلید و سایر دستگاه‌های جانبی متصل به آن تشکیل می‌شود. وجود هر دو این اجزاء جهت کار با هر سیستم کامپیوتری ضروری است.

در بخش‌های بعدی، بر فرایند کلی نصب نرم افزار و سخت افزار در کامپیوتر شما مروری کلی خواهیم داشت.

نرم افزار


نحوه نصب نرم افزار کامپیوتر

سیستم عامل کامپیوتر فاکتور مهمی است که به هنگام نصب هرگونه نرم افزار بایستی مورد توجه قرار گیرد. سیستم عامل در حقیقت یک برنامه پایه‌ای است که جهت مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری در کامپیوتر شما طراحی شده است.
پیش از نصب یک نرم افزار، اولین قدم مهم بررسی پیکربندی کامپیوتر و پیش نیازهای سیستمی نرم افزار استپیش از نصب یک نرم افزار، اولین قدم مهم بررسی پیکربندی کامپیوتر و پیش نیازهای سیستمی نرم افزار است. پیکربندی کامپیوتر شما بایستی با پیش نیازهای نرم افزاری که قرار است نصب شود، مطابقت داشته باشد.

گاهی اوقات، نرم افزاری که قرار است نصب شود در یک فایل فشرده با پسوند رار (.RAR) یا زیپ (.ZIP) قرار داده می‌شود. در چنین مواردی، پیش از نصب باید این فایلها و پوشه یا فولدرها را از حالت فشرده خارج سازید. برای این کار، ضروری است که یک برنامه نرم افزاری  مختص این کار جهت استخراج فایلهای فشرده شده، بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید.

هر نرم افزار کامپیوتری با یک فایل «مرا بخوان یا من را بخوانید Read me» همراه هستند که حاوی تمام دستورالعمل‌های مور نیاز جهت انجام مراحل نصب است. گاهی اوقات به هنگام نصب یک نرم افزار، ممکن است از شما خواسته شود برنامه دیگری را نصب نمایید که برای اجرای صحیح این نرم افزار مود نیاز است. کامپیوتر حتی ممکن است از شما بخواهد که پس از اتمام نصب، یک نرم افزار پشتیبان را نیز نصب نمایید.

توصیه می‌شود پیش از نصب هرگونه نرم افزار، سایر برنامه‌های کاربردی را ببندید. برخی از برنامه‌های نرم افزاری آنتی ویروس ممکن است شما را مجبور به خاموش کردن فایروال و غیر فعال کردن آنتی ویروس به منظور امکان نصب سازند ( به این معنی که برخی از نرم افزارهای آنتی ویروس ممکن است نرم افزار مورد نظر شما را به عنوان ویروس شناخته و مانع از نصب آن شوند به همین دلیل از شما خواسته می‌شود پیش از نصب این نرم افزارها برنامه‌های آنتی ویروس خود را غیر فعال سازید). به ویژه هنگام نصب برنامه‌های نرم افزاری مرتبط با شبکه بندی کامپیوتر یا مرور وب توصیه می‌شود پیش از اقدام به این کار آنتی ویروس و فایروال خود را غیر فعال سازید. در نهایت جهت تکمیل روند نصب، ممکن است لازم باشد سیستم خود را ری‌استارت (Restart) یا مجدداً راه اندازی نمایید.

سخت افزار
 

نحوه نصب سخت افزار کامپیوتر

با پیشرفت فناوری، لوازم جانبی کامپیوتر نیز به طور مرتب بروز شده و هر روزه بسیاری از انواع جدیدتر و بهتر در دسترس افراد قرار می‌گیرند. جهت نصب یک یا چند مورد از آنها در سیستم موجود خود، لازم است که ابتدا قبل از اقدام به متصل ساختن قطعه سخت افزاری، تمام سیم‌های برق کامپیوتر خود را از پریز درآورده و برق آن را قطع کنید.

بسته سخت افزاری ممکن است یک سی دی با خود همراه داشته باشد بطوریکه این سی دی حاوی نرم افزاری است که به سیستم عامل کامپیوتر شما در تشخیص سخت افزار جدید کمک خواهد کرد. این نرم افزار را پیش از اتصال سخت افزار به کامپیوتر نصب کنید، بطوریکه پس از اتمام نصب سی دی کامپیوتر بایستی مجدداً راه اندازی شود. دو نوع سخت افزار کامپیوتری وجود دارد که شرح آن به قرار زیر است:
 
سخت افزار خارجی
سخت افزار خارجی تمام لوازم جانبی را شامل می‌شود که به صورت خارجی و از طریق پورتهای مختلف به کامپیوتر رومیزی متصل می‌شوند. این لوازم یو اس بی (USB)، پورت موازی و سریال، فایروایر (Firewire)، بلوتوث، کارت پی سی و PS/2 را شامل می‌شوند. یک کاربر غیر متخصص حتی بدون دانش و اطلاع زیاد از کامپیوتر می‌تواند یک سخت افزار خارجی را به راحتی نصب نماید. این قطعات سخت افزاری را می‌توان به محض خاموش شدن کامپیوتر، به طور مستقیم به آن وصل نمود.
 
سخت افزار داخلی
سخت افزار داخلی کمی پیچیده بوده و نیازمند دانش ابتدایی در خصوص اجزاء داخلی کامپیوتر است. محفظه سی پی یو (CPU) را بایستی با برداشتن صفحه‌های کناری باز نمود. سپس لازم است شکافی که سخت افزار باید در آن قرار گیرد را شناسایی و مشخص نمایید. پس از آن سخت افزاری که قرار است نصب شود را وارد نموده و اطمینان حاصل کنید که در جای خود به خوبی قرار گرفته است.

پس  از نصب سخت افزار، صفحات کناری در جای خود قرار داده شده و آنها را پیچ کنید و تمام سیم‌ها را در جای مربوط به خود متصل سازید. آنگاه سیم برق را می‌توان به پریز وارد کرده و کامپیوتر را روشن نمایید.
نصب بیشتر نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری را می‌توان به کمک کمی دانش ابتدایی به آسانی انجام دادنصب بیشتر نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری را می‌توان به کمک کمی دانش ابتدایی به آسانی انجام داد. در صورتی که فرایند نصب بیش از حد پیچیده به نظر می‌رسد، بایستی از یک متخصص جهت نصب یا راهنمایی شما برای انجام این کار کمک بخواهید.


 منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.