مزایا و معایب نرم افزارهای کاربردی

نرم افزار‌های کاربردی، نرم افزارهایی هستند که به منظور هدفی خاص طراحی می‌شوند، بطوریکه وظیفه آنها تمرکز بر عملکرد مؤثر ‏دستگاه‌های محاسباتی است. در این مقاله به مزایا و معایب این نوع نرم افزارها می‌پردازیم.‏
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب نرم افزارهای کاربردی
انواع مختلف نرم افزار در کامپیوترها و دستگاه‌های همراه وجود دارد و هر یک هدف متفاوتی را دنبال می‌کند. ابتدا اجازه دهید به تفاوت میان نرم افزار کاربردی و نرم افزار سیستمی پرداخته و اطلاعات مختصری در این خصوص بدست آوریم. نرم افزار سیستمی، نوعی برنامه نویسی و کدگذاری است که توسط اجزاء مختلف موجود در دستگاه جهت برقراری ارتباط با یکدیگر بکار برده می‌شود.

میلیونها دستور و دستورالعمل وجود دارد که در هر ثانیه از یک جزء به جزء دیگر منتقل می‌شوند و نرم افزار سیستمی این جریان ارتباطی را میسر می‌سازد. علاوه بر آن، شخصی که از دستگاه استفاده می‌کند، به طور مستقیم با نرم افزار سیستمی ارتباط برقرار نکرده و از آن استفاده نمی‌کند به این دلیل که تمام این اتفاقات درون خود دستگاه رخ می‌دهد.

از طرف دیگر، نرم افزار کاربردی به طور مستقیم توسط کاربر و تنها برای انجام یک کار خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نرم افزار بایستی به طور جداگانه بر روی دستگاه نصب شود و دارای رابط‌هایی است که ارتباط میان دستگاه و کاربر را میسر می‌سازند، از اینرو مزایا و معایب مختلفی را با خود به همراه می‌آورند.
معایب آنها بسیار ناچیز است به این دلیل که در نهایت هدف تمام این دستگاه‌ها به انجام رساندن بسیاری از کارها با کمک این نرم افزارها استبه عنوان مثال، برنامه‌ای را در نظر بگیرید که به شما اجازه داده بر روی پایگاه داده عملیاتی را انجام دهید. این نوع نرم افزار، نرم افزاری است که برای یک کاربرد خاص بکار می‌رود، بنابراین در این دسته یعنی نرم افزار کاربردی قرار می‌گیرد. عموم مردم بر این باورند که این نرم افزارها مزایای بسیاری دارند و معایب آنها بسیار ناچیز است به این دلیل که در نهایت هدف تمام این دستگاه‌ها به انجام رساندن بسیاری از کارها با کمک این نرم افزارها است.
 

انواع متداول نرم افزار کاربردی

بسیاری از کاربران شخصی و همچنین شرکتهای تجاری از انواع مختلف نرم افزار کاربردی استفاده کرده و فوائد بسیاری از این کار نصیب‌شان می‌شود. از این نوع نرم افزار می‌توان به نرم افزار واژه پردازی (word processing)، نرم افزار پایگاه داده یا دیتابیس، نرم افزار چند رسانه‌ای یا مالتی مدیا، نرم افزار ویرایش و بسیاری از انواع دیگر اشاره کرد. تمامی این نرم افزارها یا به صورت جداگانه ارائه می‌شوند و یا به صورت بسته‌های نرم افزاری توسط شرکتها به فروش می‌رسند.
 

مزایا

به هنگام شروع به مقایسه نرم افزارهای کاربردی و یافتن مزایا و معایب آنها در می‌یابیم که نکات مثبت این نرم افزارها بر جوانب منفی آنها فزونی دارند. با توجه به این نکته، در این بخش برخی از شناخته شده‌ترین و مورد قبول‌ترین فوائد آنها را ذکر می‌کنیم. توجه داشته باشید که در خصوص آندسته از نرم افزارهای کاربردی صحبت می‌کنیم که جهت هدف خاصی طراحی شده که یا بوسیله افراد شخصی یا شرکتهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند مورد از مزایای این نرم افزارها در زیر آمده است.

* بزرگترین مزیت آنها برآورده ساختن نیازهای کاربر (بطور مشخص و دقیق) است. از آنجا که این نرم افزارها بویژه با یک هدف خاص طراحی شده‌اند، کاربر می‌داند که برای انجام کار خود بایستی از یک نرم افزار مختص به آن کار استفاده نماید.

* در برنامه‌های کاربردی سفارشی، تهدید ویروس‌ها بسیار ناچیز بوده به این دلیل که هر شرکتی که آن را وارد سیستم خود می‌نماید، می‌تواند میزان دسترسی را محدود ساخته و جهت محافظت از شبکه خود نیز اقداماتی را انجام دهد.

* نرم افزارهای کاربردی دارای مجوز و قانونی، به دلایل امنیتی به طور مرتب بروز رسانی می‌شوند. علاوه بر آن، سازندگان آنها به طور مرتب کارکنان بخش فنی خود را جهت اصلاح مشکلات پیش آمده به کار گماشته و نیز در هر بروز رسانی، نسخه‌های اصلاح شده را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

* دسترسی آسان به این نرم افزارها، و فراهم سازی مجموعه کاملی از برنامه‌ کاربردی تنها از یک منبع از دیگر مزایای نرم افزارهای کاربردی به حساب می‌آید.
 

معایب

همانطور که در خصوص تمام موارد این چنینی دیده می‌شود، چنین نرم افزارهایی نیز از عیب و کاستی مبرا نمی‌باشند. گرچه این معایب چندان به چشم نمی‌آیند و همچنین در خصوص آنها صحبت خاصی نمی‌شود، اما واقعیت آن است که چنین معایبی وجود داشته و برخی از کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما بسیاری از افراد این کاستی‌ها را پذیرفته و همچنان به استفاده از چنین نرم افزارهایی ادامه می‌دهند به این دلیل که فایده و اهمیت آنها بسیار بیشتر از نقاط ضعف‌شان است. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.
توسعه و ساخت نرم افزارهای کاربردی طراحی شده جهت دستیابی به اهدافی خاص می‌تواند برای توسعه دهندگان آنها بسیار پر هزینه تمام شود* توسعه و ساخت نرم افزارهای کاربردی طراحی شده جهت دستیابی به اهدافی خاص می‌تواند برای توسعه دهندگان آنها بسیار پر هزینه تمام شود. این امر می‌تواند بر بودجه و درآمد آنها تأثیر بگذارد، به ویژه در صورتی که زمان زیادی صرف تهیه و توسعه نرم افزاری شده باشد که مورد قبول عموم قرار نگرفته است.

* برخی از نرم افزارهایی که به طور ویژه برای مشاغل و کارهای خاصی طراحی شده‌اند، ممکن است با سایر نرم افزارهای متداول سازگار نباشند. این امر می‌تواند مانع بزرگی برای بسیاری از شرکتها به حساب آید.

* توسعه این نرم افزاها زمان زیادی می‌طلبد، به این دلیل که به ارتباط مداوم بین سازنده و مشتری نیاز دارد. این امر باعث به تأخیر افتادن کل فرایند تولید شده که در بعضی موارد می‌تواند زیان آور باشد.

* در صورت ورود ویروس کامپیوتری یا سایر برنامه‌های مخرب به تمام اطلاعات شما، آنگاه به تمام بسته همراه با کامپیوتر شخصی آسیب وارد می‌شود.

* عدم دسترسی به حافظه سیستم، عدم اتصال به سایر نرم افزارها، عدم دسترسی به تمام شبکه از دیگر جوانب منفی نرم افزارهای کاربردی به حساب می‌آید.

نرم افزار کاربردی که به طور معمول توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود، تهدید بسیار جدی از آلودگی توسط یک ویروس کامپیوتری یا سایر برنامه‌های مخرب را به همراه دارد.

 بنابراین، خواه آنها را به صورت آماده خریداری نمایید یا از یک تولید کننده بخواهید که نرم افزار خاصی را برای شما طراحی نماید، فرق چندانی نمی‌کند و تمام این نکاتی که ذکر شد به نظر در مورد نرم افزار شما نیز صدق می‌کند. بسیاری از افراد و شرکتها به طور مرتب به چنین نرم افزارهایی نیاز پیدا می‌کنند و در واقع هر دستگاه مورد استفاده جهت محاسبات کاری بدون برخورداری از چنین نرم افزارهایی در خود بدون استفاده و بی مصرف خواهد بود.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.