متورال، مصارف و عوارض آن

متورال دارویی برای کاهش فشار خون است که با جلوگیری از فعالیت برخی مواد شیمیایی طبیعی بدن (نظیر اپی نفرین) که بر قلب و عروق خونی تاثیر میگذارند، عمل می کند.
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
متورال، مصارف و عوارض آن

نحوه مصرف متورال (متوپرولول)

این دارو را به صورت خوارکی، همراه یا بلافاصله بعد از وعده غذایی طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف کنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین می گردد.

قرص هایی که آزاد شدن آنها طول میکشد را خرد نکنید یا نجوید. انجام این کار می تواند تمام دارو را به یک باره آزاد کند و خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

همچنین قرص ها را نصف نکنید، مگر اینکه خط وسط داشته باشند و پزشک یا داروساز به شما بگوید چنین کاری را انجام دهید.

کل قرص را ببلعید یا اگر از نصف قرص استفاده میکنید آن را بدون جویدن یا خرد کردن قورت دهید.

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است دستور دهد این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد.

دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

از این دارو به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

به منظور کمک برای یادآوری، هر روز آن را در یک زمان مصرف کنید. به طور ناگهانی مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف کنید.

در صورت توقف ناگهانی این دارو، وضعیت شما ممکن است بدتر شود.

برای درمان فشار خون بالا، ممکن است چندین هفته پس از شروع مصرف دارو طول بکشد تا بتوانید متوجه فواید آن شوید.

مهم است که مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشته باشید. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند.

برای جلوگیری از درد قفسه سینه، بروز مجدد حمله قلبی یا سردردهای میگرنی، بسیار مهم است که این دارو به صورت منظم طبق تجویز مصرف شود.

این دارو نباید هنگام بروز درد قفسه سینه یا میگرن استفاده شود بلکه باید به صورت منظم مصرف شود.

از داروهای دیگر طبق دستور پزشک برای تسکین حملات ناگهانی استفاده کنید (به عنوان مثال، قرص های نیتروگلیسیرین زیر زبانی برای درد قفسه سینه، داروهای “تریپتان” مانند سوماتریپتان برای میگرن). برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد (به عنوان مثال، اگر فشار خون روتین شما بالا باقی ماند و یا افزایش یافت و یا اگر درد قفسه سینه یا میگرن بیشتر شد)، به پزشک خود اطلاع دهید.
 

عوارض جانبی

مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. بعضی از شرایط در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو، ممکن است بدتر شوند.

برخی از افراد که به طور ناگهانی مصرف داروهای مشابه را متوقف کرده اند، درد قفسه سینه، حمله قلبی و ضربان قلب نامنظم داشته اند.

اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که دیگر نباید از این دارو استفاده کنید، ممکن است به تدریج دوز شما را در عرض ۱ تا ۲ هفته کاهش دهد.

هنگامی که به تدریج این دارو را متوقف می کنید، توصیه می شود که به طور موقت فعالیت بدنی را کاهش دهید تا فشار وارد شده بر قلب کاهش یابد.

در صورت درد / تنگی / فشار در قفسه سینه، گسترش درد قفسه سینه به فک / گردن / بازوها، عرق کردن غیرعادی، مشکل در تنفس یا ضربان قلب سریع / نامنظم، فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

با مصرف این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال، و ضربان قلب آرام ممکن است رخ دهد.

کاهش توانایی جنسی به ندرت گزارش شده است. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و احساس سبکی سر، هنگام بلند شدن از موقعیت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی بلند شوید.

با مصرف برخی از برند های این دارو، پوسته قرص خالی ممکن است در مدفوع شما ظاهر شود. این عارضه بی ضرر است.

این دارو می تواند جریان خون را به دست ها و پاها کاهش دهد و موجب سرد شدن آنها شود.

سیگار کشیدن این وضعیت را تشدید می کند. لباس گرم بپوشید و از مصرف دخانیات خودداری نمایید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.
 
در صورت بروز هر یک از این موارد بعید، اما جدی، به پزشک خود اطلاع دهید
ضربان قلب بسیار شدید، سرگیجه شدید، غش کردن، کبودی انگشتان دست یا انگشتان پا، مشکل تنفس، علائم نارسایی قلبی جدید یا بدتر شدن آن (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا / پا، خستگی غیرمعمول، افزایش غیرعادی / ناگهانی وزن)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی، نوسانات خلقی، افسردگی).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه بروز علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.
 

موارد احتیاط

قبل از مصرف متورال، اگر به این دارو یا به سایر بتا بلاکرها (مانند آتنولول، پروپرانولول) حساسیت دارویی دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک خود در میان بگذارید.

این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات ایجاد کنند. برای جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سوابق پزشکی خود مطلع نمایید، به ویژه سوابقی همچون: انواع خاصی از مشکلات ریتم قلب (مانند ضربان قلب آرام، بلوک دهلیزی بطنی درجه دوم یا سوم، سندرم سینوس بیمار)، مشکلات تنفسی مانند بیماری آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم)، بیماری کبد، واکنش های حساسیتی شدید، از جمله افرادی که نیاز به درمان با اپی نفرین دارند، مشکلات گردش خون (مانند بیماری رینود، بیماری عروق محیطی)، اختلالات روانی / خلقی (مانند افسردگی) بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس).

اگر مبتلا به دیابت هستید، این محصول ممکن است ضربان قلب سریع / تپش قلب را پنهان کند، علائمی که هنگام کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) احساس میکنید.

سایر علائم قند خون پایین، مانند سرگیجه و عرق کردن، تحت تاثیر این دارو قرار نمی گیرند.

این محصول همچنین می تواند کنترل قند خون شما را سخت تر کند. قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و نتایج را به پزشک خود ارائه دهید.

در صورت وجود علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی / ادرار، به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک شما ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه تمرینی یا رژیم غذایی داشته باشد.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود.

مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند موجب تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود.

لذا ضمن درمان از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که مستلزم هشیاری است، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید، خودداری نمایید.

در دوران بارداری، متورال باید فقط در صورت نیاز شدید مصرف شود. این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

متورال به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر در نحوه عملکرد داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شوند.

این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید.

بدون تایید پزشک مصرف متورال را شروع یا متوقف نکنید، یا دوز دارو را تغییر ندهید. محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: فینگولیمود.

سایر داروها می توانند بر حذف متورال از بدن تاثیر داشته باشند که ممکن بر عملکرد متورال نیز تاثیر بگذارند. مثلا لومفانترین، پروپافنون، کینیدین، داروهای ضد افسردگی SSRI (مانند فلوکستین، پاروکستین)، گل راعی، و غیره.

بعضی از محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند ضربان قلب یا فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی را بدتر کنند.

به مسئول داروخانه بگویید چه محصولاتی استفاده می کنید و در مورد نحوه استفاده بی خطر از آنها (به خصوص داروهای سرفه و سرماخوردگی، مواد غذایی رژیمی یا NSAID ها مانند ایبوپروفن / ناپروکسن) از او کمک بگیرید.

با پزشک خود درباره تغییرات شیوه زندگی که میتوانند به عملکرد بهتر این دارو کمک کنند (مانند برنامه های کاهش استرس، ورزش، و تغییرات رژیم غذایی) صحبت کنید.
.
فشار خون و تپش قلب (ضربان قلب) به طور منظم هنگام مصرف متورال باید مورد بررسی قرار گیرند. یاد بگیرید چگونه فشار خون و تپش قلب خود را در خانه بررسی کنید و نتایج را به پزشک خود ارائه دهید.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 

نکته های مهم

متورال را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما