همه چیز درباره پنی سیلین وی

پنی سیلین وی در گروه انتی بیوتیک ها است که در بدن با باکتری ها و ویروس ها مقابله میکند.از این انتی بیوتیک برای درمان عفونت ها استفاده میشود
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره پنی سیلین وی

موارد احتیاط استفاده از پنی سیلین وی

در صورتی که به پنی سیلین وی و یا به هر آنتی بیوتیک پنی سیلین دیگری، مانند آموکسی سیلین (آموکسیل)، آمپی سیلین (Omnipen، Principen)، کاربنی سیلین (ژئوسیلین) دی کلوگزاسیلین (Dycill، Dynapen)، و یا اگزاسیلین (Bactocill) حساسیت دارید، از این دارو استفاده نکنید.

قبل از استفاده از پنی سیلین وی، اگر به سفالوسپورین ها مانند سفاکلور، سفوروکسیم، سفادروکسیل، سفالکسین (Keflex) و غیره حساسیت دارید، و یا اگر مبتلا به آسم، بیماری کلیوی، اختلال خونریزی و یا لخته شدن خون هستید، سابقه اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، یا سابقه هر نوع آلرژی دیگری دارید با پزشک در میان بگذارید.

پنی سیلین وی می تواند موجب شود اثربخشی قرص های جلوگیری از بارداری کاهش یابد و بارداری رخ دهد. قبل از مصرف این دارو، اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

پنی سیلین وی را در مدت زمان تجویز شده توسط پزشک خود مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از درمان کامل عفونت بهتر شوند.

پنی سیلین وی عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نخواهد کرد. این دارو را به شخص دیگری ندهید، حتی اگر علائمی مشابه شما داشته باشد.

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند، که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر دچار اسهالی شدید که همراه با آب یا خون است، با پزشک خود تماس بگیرید. از داروهای دیگر برای متوقف کردن اسهال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.
 
 

رعایت نکات زیر قبل از مصرف این دارو

در صورت حساسیت به پنی سیلین وی یا هر گونه آنتی بیوتیک دیگر پنی سیلین از این دارو استفاده نکنید، داروهایی مانند:
 
آموکسی سیلین (آموکسیل، آموکسیت، بیوموکس، دیسپرمکس، تریموکس)
 
آمپی سیلین (Omnipen، Principen)
 
کاربنی سیلین (ژئوسیلین)
 
دی‌کلوگزاسیلین (Dycill، Dynapen)
 
اکساسیلین (Bactocill).

قبل از استفاده از پنی سیلین وی، اگر به هر گونه دارویی (به خصوص سفالوسپورین ها سفاکلور، سفوروکسیم، سفادروکسیل، سفالکسین (Keflex) غیره) آلرژی دارید، یا اگر موارد زیر را دارید با پزشک مطرح کنید:
 
آسم
 
بیماری کلیوی
 
خونریزی یا اختلال لخته شدن خون
 
سابقه اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک
 
سابقه هر نوع آلرژی

اگر هر کدام از این شرایط را داشته باشید، ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا تست های ویژه داشته باشید تا بتوانید از پنی سیلین وی استفاده کنید.

سازمان غذا و داروی امریکا پنی سیلین وی گروه B بارداری را برای جنین مضر نمیداند.

اگر باردار هستید یا در ضمن درمان قصد بارداری دارید، با پزشک خود در میان بگذارید. پنی سیلین وی می تواند اثربخشی قرص های کنترل بارداری را کاهش دهد و ممکن است بارداری رخ دهد. قبل از مصرف این دارو، اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

پنی سیلین وی می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب وارد کند، در صورت شیردهی، از این دارو استفاده نکنید.
 

چگونه باید پنی سیلین وی را مصرف کنم؟

پنی سیلین وی را دقیقا همانطور که برای شما تجویز شده است، مصرف کنید.

دارو را در مقادیر بالاتر و یا مدت طولانتر از آنچه تجویز شده است مصرف نکنید. از دستورالعمل روی برچسب نسخه خود پیروی کنید.

میتوانید پنی سیلین وی را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

برای اطمینان از اینکه پنی سیلین وی به وضعیت شما کمک می کند، خون شما باید به طور مرتب آزمایش شود.

همچنین ممکن است عملکرد کلیه یا کبد شما مورد آزمایش قرار گیرد. هیچ کدام از ملاقات های برنامه ریزی شده با پزشکتان را از دست ندهید.

درست قبل از اندازه گیری دوز، سوسپانسیون خوراکی (مایع) را تکان دهید

. برای اطمینان از دریافت دوز مناسب، مایع را با قاشق یا فنجان اندازه گیری مخصوص اندازه گیری کنید، از قاشق معمولی استفاده نکنید. اگر وسیله اندازه گیری دوز ندارید، از مسئول داروخانه بخواهید برای شما بیاورد.

پنی سیلین وی را در مدت زمان تجویز شده توسط پزشک خود به طور کامل مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از درمان کامل عفونت از بین بروند.

پنی سیلین وی عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نخواهد کرد. این دارو را به فرد دیگری ندهید، حتی اگر علائمی مشابه شما داشته باشد.

پنی سیلین وی باعث می شود که شما نتایج غیر معمول در آزمایشات پزشکی خاص داشته باشید. به هر پزشکی که تحت درمان او هستید، بگویید که از پنی سیلین وی استفاده می کنید.

قرص های پنی سیلین وی را در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور قرار دهید. پنی سیلین وی مایع را در یخچال نگهداری کنید اما اجازه ندهید یخ بزند. هر مایعی که ظرف ۱۴ روز پس از مخلوط شدن مورد استفاده قرار نگرفته است را دور بریزید.
 

چه اتفاقی می افتد اگر مصرف یک دوز را فراموش کنم؟

به محض اینکه به یاد آوردید دوزی را فراموش کرده اید، آن را مصرف کنید. اگر نزدیک دوز بعدی به یاد آوردید، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و دارو را در زمان تعیین شده بعدی مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.
 

عوارض جانبی پنی سیلین

در صورت بروز این علائم واکنش آلرژیک به پنی سیلین وی، باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. کهیر، مشکل تنفسی، تورم چهره، لبها، زبان یا گلو. در صورت وجود هر یک از این موارد جدی، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:
 
اسهال خونی یا آبکی
 
تب، لرز، درد های بدن، علائم آنفولانزا
 
کبودی یا خونریزی آسان، ضعف غیرمعمول
 
تخلیه ادرار کمتر از حد معمول یا بدون تخلیه ادرار
 
بثورات پوستی خفیف، خارش، یا پوسته پوسته شدن
 
عصبانیت، سردرگمی، افکار یا رفتار غیر معمول
 
تشنج (بیهوشی یا تشنج)

عوارض جانبی احتمالی پنی سیلین وی که کمتر جدی هستند شامل موارد زیر هستند

تهوع، استفراغ، درد معده
 
خارش یا ترشحات واژن
 
سردرد
 
زبان سیاه، متورم یا مودار
 
برفک (تکه های سفید داخل دهان یا گلو)
 

چه داروهای دیگری بر پنی سیلین تاثیر خواهند گذاشت؟

قبل از مصرف پنی سیلین وی، اگر از یکی از داروهای زیر استفاده می کنید، با پزشک خود در میان بگذارید:
 
متوترکسات (رئوماترکس ، ترکسال)
 
پروبنیسید (بنمید)

این لیست کامل نیست و ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشند که با پنی سیلین وی تداخل داشته باشند.

پزشک خود را در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه که استفاده می کنید، مطلع نمایید. این داروها شامل ویتامین ها، مواد معدنی، محصولات گیاهی و داروهایی هستند که پزشکان دیگر تجویز می کنند.

مصرف داروهای جدید را بدون اطلاع پزشک خود شروع نکنید.

 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

علائم اوردوز ممکن است شامل سردرگمی، تغییرات رفتاری، بثورات شدید پوستی، تخلیه ادرار کمتر از حد معمول یا تشنج (بیهوش شدن یا تشنج) باشد.

نکته های مهم

پنی سیلین وی را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.
 

منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.