آیا فناوری پوشیدنی، آینده‌ی مد است؟

ظهور فناوری پوشیدنی در سال‌های اخیر به برخی از امکانات هیجان انگیز در صنعت مد منجر شده است.
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
آیا فناوری پوشیدنی، آینده‌ی مد است؟
با تنوعی از دستگاه‌ها که تقریباً هر روز در حال توسعه هستند، تقاضا برای قابل حمل و نقل ساختن آنها در حال افزایش است. و چه راه بهتری برای این کار وجود دارد از این که آنها را با لباس یکی کنیم! آیا تکنولوژی پوشیدنی آینده مد است؟ بیایید این موضوع را در این مقاله مرور کنیم.
 

بازارهای موقتی

پوشیدنی‌ها برای مدتی به بازارهای موقتی می رود. تا زمانی که این فناوری به بازارهای انبوه نرسد، رشد در این زمینه محدود خواهد بود.
 
فناوری پوشیدنی، که با اصطلاح تِک تاگ نیز به آن اشاره می‌شود، شامل پوشاک و لوازم جانبی است که دارای فناوری های پیشرفته‌ای هستند که با طراحی آنها یکی شده است. نیاز به حمل ماشین‌ها و وسایل در هنگام مسافرت و به هنگام کار، توسعه فناوری قابل حمل و سبک وزن را ضروری کرده است. فناوری پوشیدنی این ایده را گامی فراتر برده است و این فناوری را با مد آمیخته است.
 
این روزها، همه علاقه‌مند هستند تصویری گلگون از چگونگی ادغام هر فناوری جدید با مد را ارائه دهند. با این وجود لازم است که عملی بودن آن نیز مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از تحولات فناورانه در زمینه پوشیدنی‌ها صورت گرفته است. با این حال، محبوبیت محصولات ناشی از این پیشرفت‌ها عمدتاً به ابزار و امکان سنجی بستگی دارد.
 

چگونه فناوری می‌تواند بر مد تأثیر بگذارد؟

فناوری پوشیدنی امروز یکی از بزرگترین نیروهای محرک در حوزه مد است. با این حال، رشد آینده آن تا حد زیادی به پاسخ مصرف کنندگان انبوه بستگی دارد. همچنین این خطر وجود دارد که وسایل پوشیدنی به استفاده مصرف کنندگان رده بالا محدود شود. امکان سنجی و قیمت مناسب از جمله بزرگترین عواملی است که می‌تواند آینده فناوری پوشیدنی در مد را تعیین کند. افزایش محبوبیت آن به طور مستقیم با کاهش قیمت دستگاه‌ها متناسب خواهد بود.
 

پیشانی بند موس اینتراکسون

موس یک پیشانی بند حس کننده مغز است که توسط "اینتراکسون"، یک شرکت مستقر در کانادا، ساخته شده است. این دستگاه امواج مغز را به تلفن، تبلت و دیگر وسایل مشابه شما ارسال می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که موس به کاهش استرس کمک می‌کند و باعث افزایش تمرکز و حافظه می‌شود. سنسورهای این دستگاه گوش و پیشانی پوشنده را، از جاهایی که امواج گرفته می‌شوند، لمس می‌کنند.
 

عینک گوگل

این دستگاه از یک صفحه نمایش نوری که بر روی سر سوار می‌شود (OHMD) تشکیل شده است. عینک گوگل در اصل یک رایانه پوشیدنی است که به کاربران این امکان را می‌دهد که بیشترین کارهایی را که در یک گوشی هوشمند انجام می‌دهند با فرمت هندزفری انجام دهند. این دستگاه از یک دوربین 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد. از دستورات صوتی می‌توان برای کار با عینک گوگل استفاده کرد.
 

دیده‌بان شیشه عینک

دیده‌بان شیشه عینک، که توسط فناوری شیشه عینک  توسعه یافت، با تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید و آیفون با استفاده از بلوتوث ارتباط برقرار می‌کند. برنامه های کاربردی بسیاری ازشیشه عینک وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
 

منسوجات الکترونیکی

یکی از ویژگی های متمایز منسوجات الکترونیکی ادغام یکپارچه عناصر فناوری الکترونیک با منسوجات است. محرک‌ها، سنسورها و میکروکنترلرها از جمله عناصری هستند که در منسوجات الکترونیکی درج شده‌اند. از دکمه‌های لمسی طراحی شده در فرم نساجی می‌توان برای کار با دستگاه‌های الکترونیکی‌ای مانند پخش کننده موزیک استفاده کرد.
 

لباس‌های خورشیدی

ترکیب پنل خورشیدی در یک لباس می‌تواند به شما در شارژ تلفن همراه، دستگاه پخش mp3 و سایر دستگاه‌های کوچکتر کمک کند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کرنل که امکان تبدیل الیاف پنبه به مواد رسانا را فراهم می کند منجر به توسعه این فناوری شده است. این پارچه نه تنها رسانا بلکه در مقابل باکتری‌ها نیز مقاوم است. همچنین گازهای سمی را فیلتر می‌کند.
 

پیراهن آغوش

"پیراهن آغوش" برنده جایزه بهترین اختراع مجله تایم در سال 2006 بود. این دستگاه که توسط Francesca Rosella و Ryan Genz  اختراع شد با استفاده از سنسورها، به کاربران اجازه می‌دهد آغوش‌ها را به راه دور بفرستند. هنگامی که داده‌ها از پیراهن فرستنده از طریق تلفن همراه به گیرنده ارسال می‌شود گرما و قوت یک آغوش را می توان تجربه کرد.
 

تی شرتِ پوشیدنی ماشین درام

تی شرتِ پوشیدنی دستگاه درام، تولید شده توسط 'ThinkGeek'، یکی از بهترین مثال‌ها در این مورد است که چگونه  تکنولوژی پوشیدنی صحنه مد را تغییر می‌دهد. این تی شرت با پدهای درام در قسمت جلویی قرار دارد. به این پدها می‌توان با انگشتان ضربه زد تا حتی پیچیده ترین ضربان‌ها را ایجاد کند. مینی آمپلی فایر موجود در محصول را می‌توان به شلوار بست.
 

آیا فناوری پوشیدنی مد بدی است؟

بسیاری هستند که فناوری پوشیدنی را مد بد می‌دانند. در حقیقت، برخی از آنها اصلاً آن را مد نمی‌دانند. منتقدین، ​​فناوری پوشیدنی را گرایشی دیگر خوانده‌اند که در نهایت جذابیت خود را از دست می‌دهد. این فناوری در لباس‌ها بیشتر به صورت لوازم جانبی درج می‌شود. فناوری پوشیدنی امروز یکی از بزرگترین نیروهای محرک در حوزه مد است. پارچه و سایر عناصر لباس تغییر عمده‌ای نخواهند کرد. بنابراین، این فناوری به معنای واقعی تغییرات در مد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. کارشناسان در این زمینه مخالف استفاده از فناوری در لباس هستند. دلیل اصلی این است که اسباب‌های مکانیکی و لباس‌ها به صورت یکپارچه در یکدیگر ادغام نمی‌شوند. پوشیدن چنین لباس‌هایی نوعی بی لطافتی و سرهم بندی ایجاد می‌کند که حمل و نقل مطبوع آنها را توسط پوشنده مشکل می‌سازد. با این حال، فناوری به دلیل فاکتور سودمندی، همچنان بر مد تأثیر می‌گذارد، و راه‌هایی برای راحت تر پوشیدن این لباس ها ابداع می‌شود.
 
امروز بخش فناوری پوشیدنی هنوز در حال توسعه است و در مرحله نوپای خود است. عادت کردن به وسایل پوشیدنی نیاز به زمان دارد. نکته مهمی که باید به خاطر بسپاریم این است که تنها عملی‌ترین و سودمندترین فناوری در نهایت در بازار اصلی موفق می‌شود.
 
منبع: شاشانک ناکات


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما