کاربرد رایانه‌ها در جامعه

صفحات بی‌شماری را می‌توان به راحتی با بسیاری از کاربردهای رایانه در جامعه پر کرد و احتمالاً، باز هم می‌توان از استفاده‌های آنها در آینده نوشت. مقاله زیر تاحدودی به این موضوع می‌پردازد.
شنبه، 27 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
کاربرد رایانه‌ها در جامعه
رایانه‌ها شاید بهترین اختراع بشر تاکنون باشند. برای درک تأثیر آنها بر جامعه، ابتدا باید معنای آنها را بفهمیم. یک کامپیوتر لزوماً به معنای مانیتور، صفحه کلید، ماوس و CPU نیست. این، ماشین یا دستگاهی است که می‌تواند دستورالعمل‌های داده شده را در قالب برنامه‌ها محاسبه و اجرا کند. بنابراین از نظر فنی، حتی یک تلفن همراه یک کامپیوتر است. و همین طور دسک تاپ، لپ تاپ، رایانه‌های شخصی، تبلت و PDA کامپیوتر هستند. این شامل هر چیزی است که می‌تواند به تنهایی یک سری عملیات را انجام دهد. این به ما این ایده را می‌دهد که دریابیم نقش آن در زندگی ما چقدر گسترده و عمیق است. ما برای تقریباً همه چیز به این دستگاه احتیاج داریم. در پاراگراف‌های بعدی، ما قسمتی از برنامه‌ها و کاربردهایی را که این دستگاه‌ها در جامعه ما دارند ثبت می‌کنیم.
 

لیست برخی از برنامه‌های کاربردی

تکامل این دستگاه با سرعت دیوانه وار آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. این کار با ماشین حساب و کارت‌های سوراخ دار شروع شده و به لامپ‌های خلأ و سپس ترانزیستورها و برد مدار چاپی منتقل شد. در بندهای زیر لیستی از کاربردهای آنها در زمینه‌های مختلف را مشاهده می‌کنید.
 
علوم
یکی از مهم‌ترین مزایای این دستگاه در زمینه علم، برای تحقیق و توسعه است. این نقش مهمی را در بیشتر آنچه ما درباره خود و جهان می‌دانیم بازی کرده است. ماهواره‌ها، تلسکوپ‌ها و تقریباً تمام ابزارهای تحقیق از آن به طریقی مستقیم یا غیر مستقیم استفاده می‌کنند. محاسبات عظیم مورد نیاز دانش فضا، برقراری ارتباط ایمن بین دانشمندان، ذخیره اطلاعات جمع آوری شده و غیره از جمله کاربردهای آن در علم و فناوری است.
 
پزشکی
آنها برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) ، سی تی اسکن، دستگاه‌های سونوگرافی و غیره از جمله پرمراجعه‌ترین کاربردهای این دستگاه در بیمارستان‌ها است. از آن در بسیاری از روش‌های جراحی مانند لاپاروسکوپی استفاده می‌شود. نرم افزار ویدئو کنفرانس به پزشکان کمک می‌کند تا بیماران را در مناطق دور افتاده ویزیت کنند.
 
تحصیلات
کاربردهای آن در این زمینه بی نهایت است. اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات است. دانشگاه‌های آنلاین وجود دارند که مدارک آنلاین ارائه می‌دهند و یاد گیری از راه دور بسیار وسیع و گسترده است. بسیاری از مدارس و دانشکده‌ها استفاده از روش‌های صوتی و تصویری برای انتقال دانش را آغاز کرده‌اند. مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌های آنلاین وجود دارد که از جهات مختلف به دانشجویان کمک می‌کند.
 
بانکداری
بخش بانکی از جنبه‌هایی مهم، از جمله امنیت، سهولت استفاده، و غیره بهبود یافته است. بسیاری از عملیات بانکی را می‌توان به صورت آنلاین، که معروف به بانکداری اینترنتی است، انجام داد و شما مجبور نیستید که تقریباً برای هر کاری به بانک بروید. به لطف شبکه‌ای که با استفاده از این دستگاه‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانید از هر خودپردازی وجه خود را برداشت و به هر خودپردازی از هر شعبه‌ای واریز کنید. تجربه کامل بانکداری همچنین بی خطرتر شده است.
 
سرگرمی
زمینه سرگرمی متحول شده است. انیمیشن، دستکاری تصاویر گرافیکی و غیره باعث شده است که تجربه سرگرمی صد برابر بهتر شود. نرم افزارهای بازی ساز از لحاظ فناوری به دستاوردهای جدیدی دست می‌یابند. ساخت فیلم، ویرایش، ترکیب موسیقی و غیره، همه چیز بر مبنای این دستگاه ممکن شده است.
 
ورزش‌ها
تماشا و تجزیه و تحلیل ورزش بسیار آسان شده است. رسانه‌های ورزشی هر روز از لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌هایی از این دست استفاده می‌کنند تا تحقیق، ویرایش فیلم‌ها، به روزرسانی داده‌های مربوطه و غیره را انجام دهند. فیلم‌ها به بازیکنان کمک می‌کنند تا برای مسابقات خود بهتر آماده شوند. ذخیره سازی داده‌ها و توسعه تجهیزات نیز به طرز چشمگیری ساده شده است.
 
تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی
هیچ محدودیتی برای استفاده از این دستگاه برای این قسمت‌ها وجود ندارد. تبلیغ کنندگان از آن برای ایجاد طرح بندی برای مشتری خود استفاده می‌کنند، در حالی که آژانس‌های مختلف از آن برای ارائه کار تمام شده خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، از آن برای ایجاد طرح‌ها، نوشتن اسکریپت‌ها، مدیریت حساب‌ها، بازاریابی، تهیه و ارائه تبلیغات، تماس با مشتری و حفظ صفحات گسترده داده‌های بزرگ استفاده می‌شود. شبکه‌های اجتماعی، به اندازه نان و کره شما در دنیای امروز اهمیت پیدا کرده‌اند. شما برای ارتباط مؤثر روزمره، تبادل اخبار، انتقال اطلاعات مهم، برقراری تماس و غیره به شدت به رسانه‌های اجتماعی مانند پیام رسان‌ها و توییتر و غیره احتیاج دارید، و همچنین برای فعالیت‌هایی مانند جمع آوری کمک‌های مالی در هنگام فاجعه‌های طبیعی، مانند سیل، قحطی، زلزله و سونامی.
 
دولت
در دولت، این ابزار برای کنترل تجهیزات، پرتاب اسلحه، نگهداری داده‌های مهم و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله همچنین وظیفه حفظ هزاران پرونده را ساده کرده است.
 
معاملات سهام
 کاربرد رایانه‌ها در جامعه
 
شرح تصویر: نمودار کسب و کار
 
بخشی از مردم هر روز و هر دقیقه سهام خریداری می‌کنند و می‌فروشند. این ماشین‌ها بطور گسترده در بازار سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها برای نگهداری، خرید و فروش سفارشات مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمام تصمیمات مربوط به سهام توسط آنها اتخاذ می‌شود. اگر به یک دفتر معاملات سهام بروید، می توانید وابستگی بسیار زیادی را که این زمینه کاری به این دستگاه‌ها دارد، مشاهده کنید.
 
نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروی هوایی
در ارتش از این سیستم‌ها برای ذخیره اطلاعات محرمانه استفاده می‌شود. از آنها برای توسعه، آزمایش و اشکال زدایی برنامه‌های مهم استفاده می‌شود. از آنها به عنوان تجهیزات نظارتی برای بررسی قلمرو دشمن استفاده می‌شود. تکامل رایانه با سرعت دیوانه وار آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. در نیروی دریایی از آنها برای لجستیک، کنترل پرسنل و سوابق پرداخت استفاده می‌شود. به عنوان مثال، از آنها در برنامه‌های SONAR و RADAR در ردیابی لاشه هواپیماهای از دست رفته یا کشتی‌های غرق شده استفاده می‌شود. در نیروی هوایی، از آنها برای توسعه ابزارها و رابط‌های استاندارد طبق دستورالعمل‌های عملیات نیروی هوایی (AFNETOPS)  استفاده می‌شود تا داده‌های خام را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل کنند. از آنها برای توسعه، آزمایش و تحلیل برنامه‌های مهم با توجه به مکانیسم کار انواع هواپیماها استفاده می‌شود. آنها برای عملیات پردازش اطلاعات، ذخیره سازی و عملیات نجات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
این تنها نوک کوه یخ است، زیرا ما حتی نمی‌توانیم رواج رایانه‌ها در زندگی فردا و حتی امروز را تصور کنیم. با این حال، این فناوری همچنین به بسیاری از رذیله‌ها منجر شده است، مانند سرقت هویت، هک، پورنوگرافی و غیره. شخص باید فقط از آن برای اهداف خوب استفاده کند.
 
منبع: Pankaj Chobharkar


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.