سبک زندگی در فضای مجازی

رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است به این معنا که هدف زندگی به طور طبیعی متناسب با خود، یک سبک زندگی به ما پیشنهاد می دهد.
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سبک زندگی در فضای مجازی
نحوه زندگی کردن در عصر حاضر یکی از دغدغه‌های جدی افراد جامعه است و در این میان عده ای تلاش می کنند مطالب مختلف را ضمن طرح دیدگاه های خود با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی از جمله فضای مجازی تولید، توزیع و بازنمایی کنند. سبک زندگی را در یک تعریف می توان این گونه بیان کرد؛ «مجموعه دیدگاه ها و رفتارهایی که یک زندگی و هدف آن را می سازد». که تمامی ابعاد زندگی اعم از فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و باعث تغییرات جدی در رفتار می گردد و لذا به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم و جامعه و حاکمان مطرح شده است و توجه به آن ضرورت انکارناپذیری دارد.
 
یکی از ابعاد پیشرفت با محوریت اسلامی عبارت است از سبک زندگی، رفتار اجتماعی و شیوه زیستن. رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است به این معنا که هدف زندگی به طور طبیعی متناسب با خود، یک سبک زندگی به ما پیشنهاد می دهد. سؤال اصلی مقاله این است که فضای مجازی چه تأثیری بر سبک زندگی کاربران دارد؟ فرضیه هایی که برای این مقاله در نظر گرفته شده عبارتند از:
 
١- تولید کنندگان محتوای فضای مجازی رویکردی لیبرالیستی یا سوسیالیستی دارند. ۲- تولید کنندگان فضای مجازی رویکردی ضددینی دارند. ٣- تولید کنندگان این فضا رویکردی به ظاهر مذهبی دارند.
 
روش نگارش این مقاله با رویکرد توصیفی است و در مواردی به تحقیقات میدانی نیز نیاز دارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که ماهیت فضای مجازی و رویکرد آن غالبا ضددینی و لیبرالیستی بوده و در نتیجه فضای مجازی عمدتا بازنمای سبک زندگی به شیوه غربی است که در آن مد گرایی، مصرف گرایی، ابتذال گرایی، بی اخلاقی و غیره نمود دارد.
 
هویت ملی بالاترین سطح هویت جمعی در یک جامعه است که از یک طرف در درون جامعه نوعی همبستگی و انسجام بین اعضای خود ایجاد می کند و از سوی دیگر این جامعه را به عنوان یک کل از جوامع دیگر متمایز می سازد. اظهار هویت ملی در فضای مجازی، شکل نوین بروز این هویت در جوامع امروزی است. تعاملات میان کاربران اینترنت در اشکال مختلف و یا اتفاقات دنیای واقعی سبب بروز مسائل و موضوعاتی می شود که مسأله دفاع از هویت ملی را بوجود می آورد. این پژوهش با تمرکز بر چهار سطح هویت ملی شامل سطوح سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی و انتخاب شاخص هایی از هریک از این سطوح شامل ۱- دفاع از یکپارچگی و همبستگی ملی ۲- دفاع از هویت و تمدن ایرانی ٣- دفاع از سرزمین ایران ۴- دفاع از تصمیم گیری های سیستم سیاسی کشور، در پی سنجش عوامل مؤثر بر رفتار دانشجویان دکتری رشته علوم سیاسی (شامل گرایش های مختلف دانشگاه تهران در دفاع از شاخص های هویتی فوق در فعالیت مجازی خود در فضای مجازی است. بر این اساس سؤال پژوهش عبارت است از این که چه عواملی در دفاع از مؤلفه های هویت ملی در فضای مجازی تأثیر دارند و سهم هریک به چه میزان است؟ فرضیه پژوهش نیز بر رابطه معنادار و مثبت شاخص های احساس مسئولیت شهروندی، احساس تکلیف شرعی، اعتماد به سیستم سیاسی، احساس اثربخشی، رضایت از عملکرد سیستم سیاسی کشور، عضویت در گروه ها و انجمنها (واقعی یا مجازی)، میزان در آمد و سن» و «دفاع از هویت ملی» استوار است.
 
نفوذ فضای مجازی در دنیای امروز در بین ملت های آسیب های متعددی را با خود به دنبال داشته است؛ که یکی از اصلی ترین آنها تغییر در هویت یا سبک زندگی، شکستن مرز باورها و ارزشها است. در جهان مجازی، ارتباطات همزمان و بیشمار، منشأیی می شود برای ظهور فرهنگهای آنی و به دنبال آن هویتهای خلق الساعه که در دوره محدودی شکل می گیرند و با هویت‌های جدید به سرعت از بین می رود و کم کم آن هویت اصیل ملتها فراموش میشود.
 
هدف از پژوهش حاضر نشان دادن خطر صهیونیست ها در سوء استفاده از فضای مجازی بر علیه کشورها، از جمله کشور ایران می باشد. سؤال اصلی این است که صهیونیست ها با بهره گیری از فضای مجازی چگونه هویت ایرانی – اسلامی را از بین می برند؟
 
فرضیه پژوهش این است که صهیونیستها همواره در پی تسلط بر نقاط تأثیر گذار در میان رسانه‌های جهان بوده اند تا غایات شریرانه خود را محقق سازند؛ آنها در فضای مجازی با اقداماتی نظیر تشکیل گروه های سیاسی و فرهنگی و... نشت اطلاعات، نافرمانی مدنی الکترونیک، دموکراسی دیجیتال، تروریسم روانی، فرقه گرایی و... به تأثیر گذاری بر ملت های جهان مبادرت می ورزند.
 
یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تخریب هویتی از سوی صهیونیست ها در بین مردم ایران على الخصوص جوانان به اشکال ذیل می باشد: شکستن مرزهای فضای مجازی و حقیقی، بلوغ جنسی زودرس، هنجارشکنی، ایجاد باورهای انحرافی، شکل گیری هویت تغییرپذیر و انعطاف پذیر، دوگانگی در ساختار هویت (فردی شدن و اجتماعی شدن).
 
هویت تعریفی است که فرد از خود و وجود خود می کند به معنای چه کسی بودن است و از نیاز طبیعی انسان به شناخته شدن و شناسانده شدن به چیزی یا جایی برمی آید. این حس تعلق بنیادی ذاتی در وجود انسان دارد و بر آورده شدن این نیاز خود آگاهی فردی را در انسان سبب می شود. در سطح کلان، هویت ملی به عنوان بخش مهمی از تعلق خاطر فرد نسبت به جامعه اش، یکی از ارکان شکل گیری جامعه و بقای آن و ایجاد روح در جامعه است. این بعد از هویت باعث یکپارچگی و انسجام درونی در سطح یک کشور آن هم به عنوان یک واحد سیاسی می شود. با این حال تحولات چند دهه اخیر در سطح بین المللی که از آن تحت عنوان جهانی شدن فرهنگ و عصر اطلاعات و ارتباطات یاد می شود، احساس تعلق شهروندان به واحدهای سیاسی کلاسیک در قالب دولت به ملت را دستخوش دگرگونی ساخته است. در این میان فن آوری ها و ابزارهای نوین اطلاعاتی - ارتباطی از جمله فضای مجازی تأثیرات متناقضی بر مقوله هویت ملی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند ایران داشته است. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که فضای مجازی چه تأثیراتی بر ساحت های مختلف هویت ملی ایرانی – اسلامی ایران می گذارد؟ و چه ظرفیت ها و قابلیت هایی را برای تحکیم و تقویت هویت ملی در اختیار مسئولین و برنامه ریزان قرار میدهد؟ بنابراین هدف اصلی نوشتار پیش رو بررسی و شناسایی ظرفیت ها و امکانات فضای مجازی برای تقویت و تحکیم هویت ایرانی اسلامی و در نهایت ارائه راهکارهای عملی جهت محقق ساختن این هدف می باشد. روش پژوهش کیفی، روش تحلیل آن توصیفی - تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه‌ای - اسنادی است.
 
منبع: فضای مجازی و هویت، دکتر شقایق حیدری، انتشارات تمدن ایرانی، چاپ دوم، تهران، 1394


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
play_arrow
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
play_arrow
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
play_arrow
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
play_arrow
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
play_arrow
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
play_arrow
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
play_arrow
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
play_arrow
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
play_arrow
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
play_arrow
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"
play_arrow
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"