می‌خواهم پرواز کنم

متن زیر گفت و گویی است با آتنا علینقی، که یکی از حافظان کل قرآن کریم است.
سه‌شنبه، 14 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
می‌خواهم پرواز کنم
آتنا علینقی، یکی از حافظان کُل قرآن کریم است که در مسابقات مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن در رشته ی حفظ کُل رتبه ی اول را کسب کرده است. برای آشنایی بیش تر با آتنا گفت وگویی صمیمانه با هم داشتیم.

سلام به آتنای عزیز! لطفاً خودت را برای ما و دوستانت معرفی کن.

سلام! آتنا علینقی هستم، حافظ کُل قرآن کریم. ساکن تهران هستم، سیزده سال دارم و در کلاس هفتم مشغول به تحصیل هستم.

 از چه زمانی حفظ قرآن را شروع کردی؟

از سه سالگی حفظ قرآن را شروع کردم و از پنج سالگی این کار را به طور جدّی ادامه دادم و به لطف خدا در هشت سالگی حافظ کُل قرآن شدم؛ یعنی از دوران خُردسالی حفظ قرآن را شروع کردم و همین باعث شد حافظ مسلّطی باشم. چنان که در روایت آمده است: «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر؛ علم آموزی در کودکی، مانند نقش بر سنگ هست.»

 روزی که توانستی کُل قرآن را حفظ کنی چه احساسی داشتی؟

احساس بسیار بسیار خوبی داشتم، اصلاً در پوست خودم نمی‌گنجیدم و می‌خواستم پرواز کنم؛ چون توانسته بودم کلام خدا را حفظ کنم و البته امیدوارم که بتوانم به آن عمل کنم.

به نظر شما نحوه ی رفتار و اخلاق یک حافظ قرآن چطور باید باشد؟

حافظ قرآن باید با رعایت همه ی دستورات خداوند در عمل بتواند افراد دیگر را جذب کند و درواقع با برخورد و رفتار و گفتار و حتّی پوشش خود بگوید که من یک مسلمان و حافظ قرآن هستم. ما باید با عمل خودمان دیگران را به قرآن جذب کنیم.

 ارتباط تو با دوستانت چطور است؟

با دوستانم ارتباط خیلی خوبی دارم و معمولاً سعی می‌کنیم همیشه از وقت مان به بهترین نحو استفاده کنیم. بیش تر اوقات با هم درس می‌خوانیم و سعی می‌کنم هر مطلب را که بلدم به آن ها هم یاد بدهم.

وقتی یکی از دوستانت کار اشتباهی انجام می‌دهد، با او چه برخوردی می‌کنی؟

سعی می‌کنم متناسب با هر موضوع که اتفاق می‌افتد و اشتباه است، آیه‌ای را به همراه معنای آن برای شان بخوانم و دوستانم هم وقتی می‌بینند خداوند چنین مطلبی را گفته و آن ها نمی‌دانستند، سعی می‌کنند دیگر کار خود را تکرار نکنند. مثلاً نسبت به اسراف، آیه: «کلوا واشربوا ولا تسرفوا»، بخورید و بیاشامید؛ ولی اسراف نکنید.

با پدر و مادرت چگونه برخورد می‌کنی؟

خداوند در قرآن نسبت به رعایت احترام به پدر و مادر، سفارش زیادی کرده، من هم سعی می‌کنم تا حد امکان به ایشان احترام بگذارم، حرف آن ها را گوش دهم و اگر جایی به نظرم رسید که حرف یا کارشان درست نیست، با رعایت احترام برای شان توضیح دهم و علت انجام ندادن آن را برای شان بگویم.

رابطه ی تو با اینترنت چطور است؟ روزانه چند ساعت از اینترنت استفاده می‌کنی؟

معمولاً برای تحقیق‌های درسی به اینترنت مراجعه می‌کنم و به نظرم می‌رسد اختصاص زمان زیاد به اینترنت، کار چندان درستی نیست و باعث می‌شود نتوانیم از وقت مان به بهترین شکل استفاده کنیم.

حالا که حافظ قرآن هستی، آیا پیش آمده مغرور شوی؟

من همیشه به این فکر می‌کنم که خود خدا توفیق حفظ آیاتش را به من عنایت نموده و اگر گاهی آیه‌ای را فراموش کنم با خودم می‌گویم باید حواست را جمع کنی و به حافظه‌ات مغرور نشوی؛ چرا که اگر خدا نخواهد آیات را فراموش خواهم کرد.

الگوی شما در زندگی تان کیست؟

ان شاءالله سعی دارم از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها درس بگیرم و ایشان را الگوی خود قرار دهم.

چه توصیه‌ای برای دوستانت داری؟

به دوستانم می‌گویم که هر چقدر در توان دارند قرآن بخوانند؛ چراکه قرآن به زندگی آن ها برکت و روشنایی می‌دهد.

به نظر شما زیباترین آیه ی قرآن کدام آیه است؟

به نظر من همه ی آیات قرآن زیبا هستند؛ اما به تعبیر امام علی علیه السلام امیدوارکننده‌ترین آیه ی قرآن، آیه ی53 سوره ی زمر است که می‌فرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ بگو ای بندگان من! بر خود اسراف و ستم کرده‌اید از رحمت خداوند ناامید نشوید که خداوند همه ی گناهان را می‌آمرزد و او بسیار آمرزنده و مهربان است.»

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما