باارزش ترین سرمایه‌ زندگی‌‌ام حفظ قرآن است

متن زیر گفتگویی است با خانم زهرا دستجانی که یکی از حافظان قرآن کریم هستند.
دوشنبه، 17 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
باارزش ترین سرمایه‌ زندگی‌‌ام حفظ قرآن است
خانم زهرا دستجانی یکی از حافظان قرآن کریم هستند که توانسته‌‌اند در کنار درس شان به حفظ قرآن کریم بپردازند. برای آشنایی با ایشان و چگونگی حفظ قرآن گفت وگوی صمیمانه و کوتاهی با ایشان انجام داده‌‌ایم.
 

 سلام، زهرا جان! لطفاً خودت را برای ما و دوستانت معرفی کن

بسم‌‌الله‌‌الرحمن‌‌الرحیم
سلام
من زهرا دستجانی فراهانی هستم. شانزده سال دارم، ساکن استان مرکزی و شهرستان اراک هستم و به لطف خدا توانسته‌ام تا امروز 15 جزء از قرآن کریم را حفظ کنم.

 

از چه زمانی و با چه هدفی حفظ قرآن را شروع کردی؟

از تیرماه سال 92 در کنار درسم شروع به حفظ قرآن کردم و در مدت دو سال موفق به حفظ ده جزء از قرآن کریم شدم. البته قبل از شروع حفظ در کلاس‌های تجوید، روخوانی و... شرکت می‌کردم؛ اما بعد از شنیدن سخنان مقام معظم رهبری و دعوت ایشان به حفظ قرآن، این کار را با انگیزه‌ی زیاد شروع کردم. حضور برخی از افراد خانواده که مشغول به حفظ قرآن هستند هم به من روحیه و انگیزه می‌دهد.
 

قرآن چه تأثیری بر اخلاق و رفتارت داشته؟

 به نظرم قرآن تأثیر آنی و یک‌دفعه‌ای ندارد؛ اما انس با آن، به صورت تدریجی واقعاً تأثیر مثبت خواهد داشت. من شخصاً به این نتیجه رسیدم که قرآن بهترین وسیله برای افزایش بصیرت است و در همه‌ی امور راه گشا خواهد بود.
 

از شما به عنوان یک حافظ قرآن چه توقعاتی می‌رود؟

هر که بامش بیش برفش بیش تر... از آن جا که ما به صورت مداوم با کلام الهی در ارتباطیم، افراد انتظار برخورد مثبتی دارند و کوچک ترین غفلت ما به عنوان یک نکته‌ی منفی در ذهن اطرافیان نقش می‌بندد. البته همه‌ی حافظان قرآن نمی‌توانند به صورت صددرصد عامل به کلام الهی باشند؛ اما از آن جا که قرآن ذکر است مدام افراد را متذکر می نماید و حافظ قرآن با داشتن کلام الهی در دل و جان خود می‌تواند از آن ها استفاده کند و همیشه مراقب کارهای خود باشد.
 

اخیراً استفاده از فضای مجازی بسیار زیاد شده است. نظرت در مورد این فضا چیست؟

قبل از شروع به حفظ با توجه به زمانی که داشتم، گاهی از اینترنت استفاده می‌کردم؛ اما الآن اصلاً فرصت حضور در این فضاها را ندارم. به طور کُلی بستر استفاده‌ی صحیح در این فضاها بسیار زیاد است؛ اما اگر افراد به عنوان عنصر خنثی وارد شوند، تأثیر منفی برایشان خواهد داشت. خود من گاهی در گروه‌ها با آیات قرآن موارد لازم را متذکر می‌شدم.
 

سعی کردی در زندگی از چه کسی الگوبرداری کنی؟

ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام تا قیامت بهترین الگوی همه‌ی انسان‌ها خواهند بود. من همیشه سعی کرده‌ام از زندگی ایشان و همچنین از زندگی علما و اساتید قرآن الگو بگیرم. اخیراً هم زندگی نامه‌ی شهید ابراهیم هادی را خواندم و تأثیر زیادی از زندگی این شهید بزرگوار گرفتم.
 

به نظرت زیباترین آیه‌ی قرآن کدام آیه است؟

«نَبِّىءْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.» خداوند در این آیه با یک لحن زیبا و مهربانانه می‌فرماید: به بندگان من خبر بده که همانا من آمرزنده و مهربان هستم. این آیه برای من امید و آرامش به ارمغان می‌آورد.
 

اگر به دو سال پیش برگردی، دوباره سراغ حفظ قرآن می‌آیی؟

حتماً این کار را انجام خواهم داد. من سن زیادی ندارم؛ اما می‌توانم با قاطعیت بگویم با ارزش‌ترین سرمایه‌ی زندگی من حفظ قرآن است.
 

چه توصیه‌ای برای دوستان و هم‌سن و سالان خودت داری؟

ذهن ما در این سن کاملاً آماده‌ی حفظ قرآن است و اگر در این سن وارد عرصه‌ی حفظ شویم، موفق خواهیم بود. حفظ قرآن می‌تواند معیار تمام انتخاب‌های زندگی باشد و سرنوشت دنیا و آخرت ما را تغییر دهد.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتی. امیدوارم روزی همه‌ی نوجوانان سرزمین من با قرآن آشنا شوند و آیات آن را به دل و جان سپرده، به مفاهیم آن عمل کنند.
 
 حفظ مجازی قرآن کریم www.quranhefz.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.